Dikke peekaa's voor het hedendaagse verkeer is onzin!
- Niels v D
Re: Dikke peekaa's voor het hedendaagse verkeer is onzin!
Dat klopt wel natuurlijk, Ik heb door m'n toenmalige stage/werk vlak na het behalen van mijn rijbewijs ook in verschillende dikke auto's "moeten" rijden, altijd goedgegaan en weinig raars mee gedaan.
Maar wel een leuk verhaal: 2 klasgenoten die bij een forddealer op Aruba stage liepen, mochten proefrijden met een Mustang. Beide geen rwd ervaring of geen ervaring met overstuur en je raad het...Mustang van de weg gegleden en 10000+ euro schade. Gelukkig geen persoonlijk leed maar dat toont wel aan dat de grens toch dichterbij kan zijn dan je denkt.
Maar wel een leuk verhaal: 2 klasgenoten die bij een forddealer op Aruba stage liepen, mochten proefrijden met een Mustang. Beide geen rwd ervaring of geen ervaring met overstuur en je raad het...Mustang van de weg gegleden en 10000+ euro schade. Gelukkig geen persoonlijk leed maar dat toont wel aan dat de grens toch dichterbij kan zijn dan je denkt.
- Erik335i
Ik ben van mening dat die gevaarlijke situaties voor beginnend bestuurders altijd wel ontstaan, of je nou begint met een trage auto of een snelle.
Wat ik veel gevaarlijker vind zijn oude barrels zoals een opel calibra (waar ik zelf ook mee begonnen ben), die met gemak 200 kmpu halen maar totaal geen remkracht hebben (en slechte verlichting).
Daarnaast is er hier in het noorden genoeg ruimte om (vooral 's nachts) eens lekker de benen te strekken.
Wat ik veel gevaarlijker vind zijn oude barrels zoals een opel calibra (waar ik zelf ook mee begonnen ben), die met gemak 200 kmpu halen maar totaal geen remkracht hebben (en slechte verlichting).
Daarnaast is er hier in het noorden genoeg ruimte om (vooral 's nachts) eens lekker de benen te strekken.
- Maus335i
+1, áls je dan hard wil rijden, doe dat dan in een auto die daar voor gebouwd is en je snel afremt wanneer het nodig is. Een auto met "weinig" pk's kan ook snel, alleen is niet zo snel van 0-100.
Vanochtend zat ik trouwens nog te denken.. in de auto hoor je bezig te zijn met andere verkeersdeelnemers en rekening te houden met fouten die een ander maakt (bijv. op het laatste moment inhalen op de snelweg terwijl jij er aan komt stomen). 100 of 200pk maakt dan niets uit, dan ligt het er maar net aan hoe je aangeleerd is auto te rijden.
Vanochtend zat ik trouwens nog te denken.. in de auto hoor je bezig te zijn met andere verkeersdeelnemers en rekening te houden met fouten die een ander maakt (bijv. op het laatste moment inhalen op de snelweg terwijl jij er aan komt stomen). 100 of 200pk maakt dan niets uit, dan ligt het er maar net aan hoe je aangeleerd is auto te rijden.
- Sjoerd MP BMW
Ben niet helemaal met de stelling eens... echter het is zoals altijd een keuze.
Iedereen komt weleens in situaties terecht dat er een langzame vrachtwagen of landbouwvoertuig op zijn weghelft tegen komt. Deze moeten makkelijk ingehaald kunnen worden, zo ook makkelijk kunnen invoegen op snelweg.
Wel iriteer ik me in het buitenland in de vakantieperiodes aan de caravanbezitters. Prima dat je een 1.6 torretje genoeg vindt in Nederland maar houdt er dan bij aanschaf rekening mee dat dit ondermaats is voor een caravan. Ik erger me dood in de bergen als ik achter zo'n caravan-karavaan aan sukkel...
Mijn daily auto hoeft niet een 300pk blaffer te hebben, maar wel flink vooruit te branden zijn. Rij nu een 118i LCI en vind deze net iets onder gemotoriseerd.
Wat betreft die beginnende bestuurders: waar komen de beste rallycoureurs vandaan: Finland
In Finland krijgt men een lange periode voordat men kan beginnen aan zijn rijbewijs les in voertuigbeheersing.
Je moet zeg maar eerst redelijk kunnen rallyrijden om vervolgens aan rijlessen te kunnen beginnen.
Voordat ze dus aan lessen in het verkeer beginnen heeft men daar al kennis van de begrippen onderstuur en overstuur, maar ook al aan den lijve ondervonden!
Iedereen komt weleens in situaties terecht dat er een langzame vrachtwagen of landbouwvoertuig op zijn weghelft tegen komt. Deze moeten makkelijk ingehaald kunnen worden, zo ook makkelijk kunnen invoegen op snelweg.
Wel iriteer ik me in het buitenland in de vakantieperiodes aan de caravanbezitters. Prima dat je een 1.6 torretje genoeg vindt in Nederland maar houdt er dan bij aanschaf rekening mee dat dit ondermaats is voor een caravan. Ik erger me dood in de bergen als ik achter zo'n caravan-karavaan aan sukkel...
Mijn daily auto hoeft niet een 300pk blaffer te hebben, maar wel flink vooruit te branden zijn. Rij nu een 118i LCI en vind deze net iets onder gemotoriseerd.
Wat betreft die beginnende bestuurders: waar komen de beste rallycoureurs vandaan: Finland
In Finland krijgt men een lange periode voordat men kan beginnen aan zijn rijbewijs les in voertuigbeheersing.
Je moet zeg maar eerst redelijk kunnen rallyrijden om vervolgens aan rijlessen te kunnen beginnen.
Voordat ze dus aan lessen in het verkeer beginnen heeft men daar al kennis van de begrippen onderstuur en overstuur, maar ook al aan den lijve ondervonden!
Is juist niet 'fuck the overheid'! Dit is juist wat stasi-Nederland wil! Iedereen in de neo-Trabant!Michel P schreef:Daarom de van A naar B Prius, heerlijk fuck the overheid mobiel, heerlijk relax en snel genoeg voor de Nederlandse wegen gezien de laser/vros/flits nazi beleid in NL.
-
Leg mij dan eens uit waarom je door hardrijden meer verkeersinzicht hebt gekregen?Maus335i schreef:EensM@rcel schreef:Nogmaals, met verkeersinzicht valt veel meer resultaat te behalen dan wagenbeheersing.
Geneuzel natuurlijk. Juist het hardrijden heeft er bij mij voor gezorgd dat ik meer verkeersinzicht heb gekregen. Dat leer je niet van 30 tuffen door een woonwijk en op een paar fietsertjes letten. Lastig te vergelijken natuurlijk met 160 km/u over de snelweg.Overigens, met veel pk's kan je minder verkeersinzicht verhullen door extra gas te geven, kan vaak goed gaan totdat het een keer echt fout gaat.
Ik heb al tijden het gevoel dat Duitsers VEEL beter auto kunnen rijden dan Nederlanders. Zou dat komen omdat ze met minder pk's over de weg mogen?....
- Sjoerd MP BMW
Huh? Hoe bedoel je dat?Ik heb al tijden het gevoel dat Duitsers VEEL beter auto kunnen rijden dan Nederlanders. Zou dat komen omdat ze met minder pk's over de weg mogen?....
- Maus335i
Sarcastisch natuurlijk. Als je met regelmaat op de Duitse snelweg bent te vinden snap je precies wat ik bedoel.Sjoerd MP BMW schreef:Huh? Hoe bedoel je dat?Ik heb al tijden het gevoel dat Duitsers VEEL beter auto kunnen rijden dan Nederlanders. Zou dat komen omdat ze met minder pk's over de weg mogen?....
@Marcel, omdat ik als hardrijder verplicht ben om verder voor me uit te kijken en dat dat niet nodig is als ik gewoon 120 sukkel tussen de rest van het verkeer? Waarom is er zoveel kritiek op het maximale snelheidsbeleid hier in Nederland? Omdat een doorsnee automobilist in Nederland niet verder kijkt dan zn motorkap of achterspiegel lang is. Of je het nu met die argumenten eens bent of niet, je kan niet stellen dat minder pk's automatisch in veiliger rijgedrag resulteert.
- Sjoerd MP BMW
Ik kom vrij vaak op de Duitse snelwegen, sterker nog: ik ben zelfs met emigratieplannen bezig en huizen bezichtigen.Maus335i schreef:Sarcastisch natuurlijk. Als je met regelmaat op de Duitse snelweg bent te vinden snap je precies wat ik bedoel.Sjoerd MP BMW schreef:Huh? Hoe bedoel je dat?Ik heb al tijden het gevoel dat Duitsers VEEL beter auto kunnen rijden dan Nederlanders. Zou dat komen omdat ze met minder pk's over de weg mogen?....
Las ff niet de sarcastische toon... vandaar.

+1Maus335i schreef:@Marcel, omdat ik als hardrijder verplicht ben om verder voor me uit te kijken en dat dat niet nodig is als ik gewoon 120 sukkel tussen de rest van het verkeer? Waarom is er zoveel kritiek op het maximale snelheidsbeleid hier in Nederland? Omdat een doorsnee automobilist in Nederland niet verder kijkt dan zn motorkap of achterspiegel lang is. Of je het nu met die argumenten eens bent of niet, je kan niet stellen dat minder pk's automatisch in veiliger rijgedrag resulteert.
Vind het wel onverantwoord als iemand die nooit harder dan 130 km/h gaat ineens 200+ km/h gaat rijden. Zoiets moet je opbouwen, steeds ietsje sneller want inderdaad je reactiesnelheid moet sneller zijn en je meer vooruit kijken. Het zijn ook vaak de typische Nederlanders die 'm er ineens voorgooien...
Ook daar moet je rekening mee houden dat dat kan gebeuren...
- Femme
Inderdaad, echter als ik kijk naar de wijze waarop ons wegennet wordt ingericht dan worden onoplettendheid en een gebrek aan verkeersinzicht en inschattingsvermogen kennelijk als de norm beschouwd. Dit terwijl alle aandacht uitgaat naar het bestrijden van snelheidsovertreders en mensen die eens een keer een doorgetrokken streep of verdrijvingsvak pakken. Dit zijn juist de mensen die wél met autorijden bezig zijn. De ondertoon in programma's zoals Wegmisbruikers is dat het volstrekt normaal en geaccepteerd is om niet op te letten op de weg. We moeten er altijd rekening mee houden dat anderen niet opletten. Er zijn echter geen consequenties aan dit gedrag verbonden, tenzij het een keer echt misgaat, maar dan kom je er met een lichte aanrijding vaak beter vanaf dan met een grove snelheidsovertreding die niemand kwaad doet.Niels v D schreef:Hoeveel ongelukken gebeuren er met mensen die met 150+ door de bocht knallen? Niet veel volgens mij.
Hoeveel ongelukken gebeuren doordat iemand met hoge snelheid op een ander klapt? niet veel volgens mij.
Volgens mij is nog geen 0.5% van de ongevallen te wijten aan teveel vermogen, gebrek aan inzicht of gewoon slaperigheid oid is een veel groter risico.
Maatregelen zoals doorgetrokken strepen van tientallen kilometers op kaarsrechte wegen, 60km-zones van tientallen vierkante kilometers buiten de bebouwde kom en drempels die complete dorpen onbegaanbaar maken, worden alleen genomen als er geen enkel vertrouwen is in het verkeersinzicht van de weggebruiker. Het gevolg is dat mensen nog minder met het rijden bezig zijn en elkaar nog vaker dwars zitten. Waarom niet eens een keer wat doen aan de capaciteiten van de weggebruiker ipv alleen maar symptoombestrijding?
- Maus335i
Finally, iemand die snapt waar ik naartoe wil.
Het is exact zoals Femme het mooi omschrijft, hoe meer verantwoordelijkheid je bij de weggebruiker wegneemt, hoe slechter het rijgedrag lijkt te worden. En om dat even door te trekken naar dat pk-verhaal, als je ook al een verbod gaat leggen op een hoog aantal pk's bij jongere weggebruikers leren die gasten zich als slakken door het verkeer te begeven. Is dat wat we willen? Nee.. dus rijopleiding verscherpen (bij de kern aanpakken) en gewoon 200pk en 18 jaar toestaan.
Het is exact zoals Femme het mooi omschrijft, hoe meer verantwoordelijkheid je bij de weggebruiker wegneemt, hoe slechter het rijgedrag lijkt te worden. En om dat even door te trekken naar dat pk-verhaal, als je ook al een verbod gaat leggen op een hoog aantal pk's bij jongere weggebruikers leren die gasten zich als slakken door het verkeer te begeven. Is dat wat we willen? Nee.. dus rijopleiding verscherpen (bij de kern aanpakken) en gewoon 200pk en 18 jaar toestaan.
- SteV6
Het is inderdaad een raar fenomeen. De gemiddelde auto kan steeds sneller, terwijl de gemiddelde snelheid op de Nederlandse wegen alleen maar naar beneden gaat.
Gelukkig hoef ik niet veel op Neerlands snelwegen te rijden. Maar als ik een keer dwars door NL moet, dan lukt het zelden om harder dan 100 km/h te halen. Dus veel peekaa's heb je eigenlijk niet nodig. Met 120-150pk kom je waarschijnlijk nooit te kort. Meer is leuk
Alhoewel, de beschikking over meer peekaa's kan ook leiden tot extra ergernis, domweg omdat je ze niet kan gebruiken tussen al die comateuze schapen zonder gaspedaal.
Stephan
Gelukkig hoef ik niet veel op Neerlands snelwegen te rijden. Maar als ik een keer dwars door NL moet, dan lukt het zelden om harder dan 100 km/h te halen. Dus veel peekaa's heb je eigenlijk niet nodig. Met 120-150pk kom je waarschijnlijk nooit te kort. Meer is leuk

Stephan
- Sjoerd MP BMW
+1Femme schreef:Inderdaad, echter als ik kijk naar de wijze waarop ons wegennet wordt ingericht dan worden onoplettendheid en een gebrek aan verkeersinzicht en inschattingsvermogen kennelijk als de norm beschouwd. Dit terwijl alle aandacht uitgaat naar het bestrijden van snelheidsovertreders en mensen die eens een keer een doorgetrokken streep of verdrijvingsvak pakken. Dit zijn juist de mensen die wél met autorijden bezig zijn. De ondertoon in programma's zoals Wegmisbruikers is dat het volstrekt normaal en geaccepteerd is om niet op te letten op de weg. We moeten er altijd rekening mee houden dat anderen niet opletten. Er zijn echter geen consequenties aan dit gedrag verbonden, tenzij het een keer echt misgaat, maar dan kom je er met een lichte aanrijding vaak beter vanaf dan met een grove snelheidsovertreding die niemand kwaad doet.
Maatregelen zoals doorgetrokken strepen van tientallen kilometers op kaarsrechte wegen, 60km-zones van tientallen vierkante kilometers buiten de bebouwde kom en drempels die complete dorpen onbegaanbaar maken, worden alleen genomen als er geen enkel vertrouwen is in het verkeersinzicht van de weggebruiker. Het gevolg is dat mensen nog minder met het rijden bezig zijn en elkaar nog vaker dwars zitten. Waarom niet eens een keer wat doen aan de capaciteiten van de weggebruiker ipv alleen maar symptoombestrijding?

+1Maus335i schreef:Finally, iemand die snapt waar ik naartoe wil.

Waarom snappen "wij"het hier op DF en op Flitsservice het wel maar de regering niet? Eurlings en consorten zitten toch ook weleens zelf achter het stuur...?

- Sperdy
Heb daar eerlijk gezegd niet zo zeer, hoe goed of slecht andere mensen nou rijden. Ander punt is wel van die vele peekaa's , zoals in mijn auto - en die van jullie - dat ik altijd, maar dan ook altijd, te hard rijd. Het is ontzettend verslavend om het gas in te drukken en zonder enige, maar dan ook niets van enige moeite, de 180 aan te tikken. In de susuki rij ik nooit te hard, want dat kan die niet. In de BMW altijd, structureel, te hard. Dat is ook een nadeel van veel peekaa's, dat vind ik toch wel.
- Sjoerd MP BMW
Niet alleen de peekaa's, ook de beleving van een bepaald type (premium) auto.
Zusje van mijn vriendin heeft net haar rijbewijs en rijdt in de BMW ook telkens harder dan in de Opels bij haar thuis.
Zusje van mijn vriendin heeft net haar rijbewijs en rijdt in de BMW ook telkens harder dan in de Opels bij haar thuis.
- Peric
Ik ervaar het anders..
Ik ben van mening dat je vanzelf je rijgedrag aanpast als je minder vermogen tot je beschikking hebt.
Tuurlijk wil ik ook wel 's voorbij aan die net wat langzamere voorganger, maar vanwege het te weinige vermogen weet ik dat dat toch niet gaat lukken, dus laat ik 't achterwege.
Moet eerlijk bekennen dat het eigenlijk wel rustig rijdt, relaxed. Niet van dat gejaagde.
Heb van de week nog 's in de Compact gereden, en dat ging natuurlijk gelijk te hard.
Ik rijd nu zo gemiddeld 110 op de snelweg. Je weet dat je iets eerder van huis moet als je ergens naartoe moet. Maar hoeveel scheelt 't nou in ons kikkerlandje of je nou met 110 ergens naartoe rijdt, of met 140-150?
Natuurlijk is het leuk als je vermogen tot je beschikking hebt, maar het is geen must. Op een circuit wel ja, maar op de openbare weg is dat een veel te dure hobby geworden.
Klopt dat je er misschien lui van gaat rijden, maar wat voor keus heb je tegenwoordig nog? Ik woon midden in de Randstad, heb écht genoten van de laatste drie weken. Héérlijk rustig op de snelwegen, Haast geen files..
Ik ben van mening dat je vanzelf je rijgedrag aanpast als je minder vermogen tot je beschikking hebt.
Tuurlijk wil ik ook wel 's voorbij aan die net wat langzamere voorganger, maar vanwege het te weinige vermogen weet ik dat dat toch niet gaat lukken, dus laat ik 't achterwege.
Moet eerlijk bekennen dat het eigenlijk wel rustig rijdt, relaxed. Niet van dat gejaagde.
Heb van de week nog 's in de Compact gereden, en dat ging natuurlijk gelijk te hard.
Ik rijd nu zo gemiddeld 110 op de snelweg. Je weet dat je iets eerder van huis moet als je ergens naartoe moet. Maar hoeveel scheelt 't nou in ons kikkerlandje of je nou met 110 ergens naartoe rijdt, of met 140-150?
Natuurlijk is het leuk als je vermogen tot je beschikking hebt, maar het is geen must. Op een circuit wel ja, maar op de openbare weg is dat een veel te dure hobby geworden.
Klopt dat je er misschien lui van gaat rijden, maar wat voor keus heb je tegenwoordig nog? Ik woon midden in de Randstad, heb écht genoten van de laatste drie weken. Héérlijk rustig op de snelwegen, Haast geen files..
- Maus335i
Bijna een half uur van Leeuwarden naar AmsterdamPeric schreef:Ik rijd nu zo gemiddeld 110 op de snelweg. Je weet dat je iets eerder van huis moet als je ergens naartoe moet. Maar hoeveel scheelt 't nou in ons kikkerlandje of je nou met 110 ergens naartoe rijdt, of met 140-150?

- Joy
Net 200 kilometer M3 gereden en vervolgens overgestapt in een Fiat Panda om dezelfde afstand terug te rijden. Nou, vermogen is toch echt een uitkomst om veel situaties net wat soepeler door te komen. Even inhalen is geen probleem, rommelig rijdende bestuurders kun je snel afstand van nemen, bij het invoegen zit je zo op de snelheid van het overige verkeer, airco aan is geen 20% prestatieverlies en het hele rijden voelt ontspannen aan.
-
Ben het met je eens dat de gemiddelde automobilist niet verder kijkt dan z'n motorkap, maar dat is onder veel hardrijders net zo.Maus335i schreef:Sarcastisch natuurlijk. Als je met regelmaat op de Duitse snelweg bent te vinden snap je precies wat ik bedoel.Sjoerd MP BMW schreef:Huh? Hoe bedoel je dat?Ik heb al tijden het gevoel dat Duitsers VEEL beter auto kunnen rijden dan Nederlanders. Zou dat komen omdat ze met minder pk's over de weg mogen?....
@Marcel, omdat ik als hardrijder verplicht ben om verder voor me uit te kijken en dat dat niet nodig is als ik gewoon 120 sukkel tussen de rest van het verkeer? Waarom is er zoveel kritiek op het maximale snelheidsbeleid hier in Nederland? Omdat een doorsnee automobilist in Nederland niet verder kijkt dan zn motorkap of achterspiegel lang is. Of je het nu met die argumenten eens bent of niet, je kan niet stellen dat minder pk's automatisch in veiliger rijgedrag resulteert.
Punt wat ik graag probeer te begrijpen is, waarom je door hard rijden een beter anticiperende chauffeur zou worden?
Wij rijden over het algemeen ook een stuk sneller dan het overige verkeer, maar dat heeft als reden dat je meer de regie in eigen handen wilt houden, met als bijkomend voordeel dat het een stukje rustiger rijdt ipv met z'n allen rond die maximum geldende snelheid te liggen rommelen.
Je zou bijna kunnen zeggen dat je met 120 km/u nog veel beter moet anticiperen, omdat je dan veel meer rekening moet houden met alles wat achter je rijdt en er nog evt voorbij wil komen.
Een gemiddelde motorrijder is over het algemeen een beter anticiperende verkeersdeelnemer dan een gemiddelde automobilist. Is die motorrijder dat, omdat hij sneller rijdt dan het overige verkeer? Nee, hij leert beter anticiperen omdat hij er heel vaak vanuit kan gaan dat automobilisten hem compleet over het hoofd zien, hij veel kwetsbaarder zal zijn bij evt aanrijdingen en glijpartijen.
Anticiperen is niet alleen ver vooruit kijken tijdens je snelle ritjes door het land heen, dat doe je ook ook als je door een 30 km/u zone of over een provinciale hoofdweg rijdt, desnoods op de autosnelweg in de file staat.
- Kasteel
Moet je wel gemiddeld 110 tegenover gemiddeld 150 zetten, moet je wel serieus veel hoger tempo voor rijden, maar dat scheelt idd VEELMaus335i schreef:Bijna een half uur van Leeuwarden naar AmsterdamPeric schreef:Ik rijd nu zo gemiddeld 110 op de snelweg. Je weet dat je iets eerder van huis moet als je ergens naartoe moet. Maar hoeveel scheelt 't nou in ons kikkerlandje of je nou met 110 ergens naartoe rijdt, of met 140-150?110 of 150 scheelt je zo'n 30% reistijd, vind ik behoorlijk veel.

Ik zelf rijd op het moment zonder haast eigenlijk niet boeiend meer te hard, haal me lol wel op andere momenten, snelweg haast niet meer...
- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Peric schreef:Ik ervaar het anders..
Funny, ik heb dat min of meer andersom, ik reed bij de starlet veel meer op de max dan in m'n huidige auto's, m.u.v. bochten, dat is gelijk gebleven (die hebben we in NL relatief weinig). In de bimmer vind ik het juist wel relaxed om gewoon 130 op de klok te hebben en luisteren naar het rustige gesnor van de motor. Wil niet zeggen dat ik nooit 3x60 rijd maar dan is er echt niemand in de buurt of dan zit in bij onze oosterburen.
De 'auto' waarin ik de eerste 5.000 km reed was overigens een volkswagen T3 1.6D, dus dat is minder dan 70 pk op 1450 kg. Ik kan je vertellen, dan leer je pas inschatten wanneer je kunt inhalen en wanneer niet

- Knot
Ik merk het met de 328i ook wel, je weet dat ie wel wat rapper kan dan de gemiddelde 1.6 16v die er rondrijdt dus laat maar aanklooien die mensen, als het echt moet dan kan je ze toch wel de baas.