Dikke peekaa's voor het hedendaagse verkeer is onzin!

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Sperdy

Dikke peekaa's voor het hedendaagse verkeer is onzin!

Bericht door Sperdy » 18 aug 2009, 21:08

Toch leuk om eens over te hebben. Want hierover verschillende meningen enorm wanneer ik daar met mensen over praat. Ik ken er bij die zeggen: nee, je hebt in het behoorlijk vermogen nodig, om een beetje mee te komen in het hedendaagse drukke verkeer: optrekken, snel inhalen, etc. Veel peekaa's is veilig. Enfin, ik zal de aftrap doen.

Ik rijd - naast een 375pk/565Nm BMW :lol: - ook een Susuki Swift CL uit 1996. Deze Susuki heeft volgesn mij geen peekaa's. MAar toch wel wat, want ik kan rijden met de auto. Volgens mij iets van max. 75pk? Het is een 4 deurs saloon die iets van 850kg weegt. Eerlijk gezegd kom ik prima mee met het hedendaagse verkeer. 120km/h haalt 'ie makkelijk. Ok, het inhalen duurt wat langer, maar dat weet ik. Ik houd gewoon rekening met het vermogen van deze auto, en het gaat allemaal prima.

Dus mijn stelling: "Alle verhalen over dikke peekaa's zijn nodig in het hedendaags verkeer is onzin.."

Wat vinden jullie?

Ferdinand

frankv

Re: Dikke peekaa's voor het hedendaagse verkeer is onzin!

Bericht door frankv » 18 aug 2009, 21:10

maak er een poll van, dat vind ik

Tom V

Bericht door Tom V » 18 aug 2009, 21:10

Wat mij betreft, of je het nodig hebt weet ik niet maar onzin wil ik niet zeggen. Het kan namelijk ook erg leuk zijn. Daarnaast is het soms handig.

Maarten Godschalk

Bericht door Maarten Godschalk » 18 aug 2009, 21:11

Ze zijn niet nodig, maar ze maken het rijden wel wat makkelijker (en leuker).
Niet noodzakelijk in ieder geval. En zoals je zegt, auto's met minder vermogen kunnen ook best nog wat. Mijn Almera 1.4 uit '96 (studentenhok) kwam daarnet op de teller aardig richting de dubbel toegestane snelheid op de A9 :oops:

RVV

Bericht door RVV » 18 aug 2009, 21:16

Groot gelijk ze zijn ook absoluut niet nodig. Leuk gevoel/idee dat je er over kunt beschikken, kicken als je ze gaat benutten, maar voor het normale verkeer absoluut functieloos. Hoewel om moet zeggen dat het op. 100 km/h wegen waar de meute 80 sukkelt het wel heel handig kan zijn om zeer snel in te halen.

StefanW
Auto: 106 Rallye S2

Bericht door StefanW » 18 aug 2009, 21:22

Met meer vermogen kun je rustiger rijden. Je rijdt bijv 80 op de rechterbaan, je wil de auto's voor je inhalen, dan gooi je hem naar links en als je gas geeft rij je zo de snelheid van de linkerbaan. Vooral erg handig als het erg druk is (in het noorden snappen ze misschien niet wat ik bedoel)..

Met een auto met weinig pk's moet je dan echt werken, 2 versnellingen terug. Hetzelfde geldt voor invoegen.

Maar 9 van de 10 personen hebben geen benul hoe snel je stappen maakt met een beetje vermogen. Vaak merk ik dat automobilisten hem zo van rechts naar links gooien, terwijl ik net gas gaf en het gat eigenlijk al dicht was...

Joop

Bericht door Joop » 18 aug 2009, 21:22

Vooral bij inhalen kan het erg lekker zijn om snel de handel voorbij te rijden; voor de rest heeft het totaal geen zin.

Je komt met een dikke auto net zo laat/vroeg aan dan een simpel stadsautootje in de huidige verkeersdrukte. Daarentegen hebben we hier in NL toch geen limietloze stukken op de snelweg en bijna ieder karretje haalt de 120km/h wel met relatief gemak...

Vaak zie ik diezelfde 'langzame' karretjes gewoon weer in de binnenspiegel opduiken als ik weer een stukje lekker door heb kunnen rijden en weer achter zeer langzaam verkeer ben gekropen.

Zinnig al die power: absoluut niet, voor de vermaak en af en toe vlot inhalen wel erg prettig.

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 18 aug 2009, 21:25

Heb toch liever een motor met wat vermogen, is met inhalen wel erg prettig

Michel P

Bericht door Michel P » 18 aug 2009, 21:32

Daarom de van A naar B Prius, heerlijk fuck the overheid mobiel, heerlijk relax en snel genoeg voor de Nederlandse wegen gezien de laser/vros/flits nazi beleid in NL. Voor de fun kilometers na de M3 een Exige, en die voldoet voor de hooligan momenten.

Michel

Mike S.
Auto: M135i

Bericht door Mike S. » 18 aug 2009, 21:45

Ik doe het precies hetzelfde als jou Ferdinand.

Een M3 met 343 pk en daarnaast een opel corsa met 75 pk om naar werk te rijden en voor de vrouw als boodschappen auto.

Maar die 75 pk vind ik dus echt te weinig op veel momenten
Veel N wegen waar je 80 of 100 mag waar ik graag nog eens een auto inhaal die 80 rijdt waar 100 toegestaan is, met de M3 zo gepiept maar met de corsa heb ik echt een end nodig om in te halen en vaak kan het dus gewoon niet puur omdat ik vermogen tekort kom.

Snelweg ook zo iets wat betreft invoegen bij opkomen snelweg, ik red het zoiezo niet altijd om op de snelheid te komen die je mag rijden wat het invoegen dus moeilijker maakt.
Zelfde als er een vrachtwagen voor je zit op de invoegstrook, als je dan op de snelweg zit dan wil ik gelijk naar links en er langs maar eer ik ervoorbij ben zit er al een achterligger in me nek omdat ik nog niet op snelheid ben haha

Kom wel vaker situaties tegen waarvan ik denk van nu had ik toch wel een paar pk's extra willen hebben.
Die 343 pk is onnodig om mee te kunnen komen natuurlijk, maar ik vind die 75pk van die corsa te weinig in veel gevallen omdat je gewoon in veel situaties veel meer tijd en meters nodig hebt om iets te doen en dus vaak moet wachten of mensen irriteert haha.

Misschien als je niet anders dan 75 pk gewend bent dat het geen struikelblok is maar omdat ik veel afwissel met de 2 auto's merk je dat heel goed en moet ik opassen dat ik niet denk bij een actie dat ik die M3 pk's onder me kont heb.

Mark

Bericht door Mark » 18 aug 2009, 21:46

Vermogen is natuurlijk lekker rijden, wel merk ik dat ik onrustiger rijd met veel vermogen t.o.v. een auto met weinig vermogen. Kan ook aan m'n zelfbeheersing liggen :oops:

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 18 aug 2009, 21:49

Als dagelijkse *(en enige) auto kan ik met de Prius meer dan goed uit de voeten....sterker nog 90% van de tijd rij ik toch nog te hard.......

Wel gaaf dat je een Swift hebt als daily en de dikke auto voor fun....dan waardeer je het weer!

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 18 aug 2009, 22:01

In de winter pak ik vaak de Alto van mijn moeder............................en daar kom je verdomd goed mee door de sneeuw............................ :mrgreen:

Voor de rest de M3, maakt me niets uit of ik die PK`s niet altijd nodig heb ( das ook een open deur in trappen).............................ze zijn in elk geval op afroep beschikbaar.........................het potentieel is er, en ik maak er gebruik van naar believen, andersom kan je het rustig vergeten..........................

We hebben het er wel eens vaker over gehad;

Haal je het maximum uit je PC, uit je stereo, uit je wasmachien, uit weet ik veel wat, vul maar in....................................alles, echt alles is overrated en je gebruikt het te weinig, of soms helemaal niet, neh nodig is het allemaal niet, maar als het er op en aan zit is het ook wel lekker.................................................who cares, ik wil niet terug naar de middeleeuwen, op geen enkel vlak........................................

Het enige wat minder moet; gewicht en afmeting :mrgreen:

Volle kracht vooruit..............................

markk

Bericht door markk » 18 aug 2009, 22:22

niet nodig, wel lekker.
Mark

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 18 aug 2009, 22:26

Het is zeker nodig en noodzakelijk en je kan ook niet zonder.

Maaaaaaar niet voor iedereen, want anders blijven we maar naast elkaar rijden en dat heeft ook weinig zin. :mrgreen:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 18 aug 2009, 22:55

Michel P schreef:Daarom de van A naar B Prius, heerlijk fuck the overheid mobiel, heerlijk relax en snel genoeg voor de Nederlandse wegen gezien de laser/vros/flits nazi beleid in NL. Voor de fun kilometers na de M3 een Exige, en die voldoet voor de hooligan momenten.

Michel
+1

Ik vind het prima relaxed rijden in de Honda en met iets van 115-120pk (incl. electromotor) gaat het allemaal prima vooruit.

Buco

Bericht door Buco » 18 aug 2009, 23:08

Funcar is de STi, die in de vrije tijd gereden wordt.

Ik heb voor het dagelijks verkeer een Polo GTI geleast voor de zakelijke km's. Eigenlijk grotendeels vanwege het feit dat je met die dikke peekaa-bakken toch niet door kunt rijden. Zonde van al die km's die er met dat getreuzel op komen. Het extra risico op schade wat je in de spits loopt door het continue moeten remmen en optrekken etc. etc. Voor E 25,- per maand rij ik een klein exclusief bakkie + full options en met 150 pk waarmee ik niet zenuwachtig om hoef te worden als ik in de drukke spits rijd. Tevens is het des te leuker als je 's-avonds of in het weekend weer in de STi kunt stappen. Dan merk je het verschil weer goed :D. Polotje is een behoorlijk vlot karretje met een klein en lekker snel opspoelend turbotje wat een prima wegligging heeft. Als ik met de STi naar m'n werk ga, dan frustreert het regelmatig omdat je niet makkelijk de kans krijgt om even het gaspedaal in te drukken, daarmee lijkt een dikke peekaa-bak voor mij inderdaad overbodig in het hedendaags verkeer.

RVV

Bericht door RVV » 18 aug 2009, 23:23

Feitelijk doe ik het ook zo.. 75pk is me dan net wat te krap.. maar dagelijks 192pk... genoeg voor elke situatie..

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 18 aug 2009, 23:25

ja maar jij hebt een huurpand!

RVV

Bericht door RVV » 18 aug 2009, 23:32

Ja dat is ook weer zo :mrgreen:

wjn

Bericht door wjn » 18 aug 2009, 23:38

Deels mee eens. In NL op de snelweg e.d. niet nodig. Veel 80/60km wegen zijn verboden in te halen.

In het buitenland is het een andere zaak, veel meer 2-baans wegen waar je gewoon lekker kunt inhalen. Dan is een beetje vermogen wel erg prettig.

stefan740

Bericht door stefan740 » 18 aug 2009, 23:42

Ferdinand schreef:Dus mijn stelling: "Alle verhalen over dikke peekaa's zijn nodig in het hedendaags verkeer is onzin.."

Wat vinden jullie?Ferdinand
Eens. De voorbeelden van inhalen op een N weg is lastig... Simpel, dan maar NIET inhalen. Meestal is de winst toch marginaal.

RVV

Bericht door RVV » 18 aug 2009, 23:46

Nou, als ik 40 tot 50 km lang.. achter zo'n sliert moet zitten die tussen de 70 en 80 rijd (Groningen vs Emmen bv) dan wil ik echt wel even inhalen hoor..

EG

Bericht door EG » 18 aug 2009, 23:51

Ook eens, ga eens naar bergachtige landen zoals Kroatie, Servie, Roemenie Turkije etc. daar heb je eigenlijk vooral pk's en trekkracht nodig.

Maar wat is de dagelijkse praktijk? Daar rijden ze met de kleinste motoren die je maar kan bedenken, 75 pk is Ferrari power in die landen. En daar heb je die vermogen ECHT wel nodig om een vrachtwagen die 40-50 rijdt op een 10% helling in te halen. Been there done that, dan ben je blij met de 140 pk + 320 nm van de Octavia en zelfs dat is heel soms niet genoeg omdat sommige plekken gewoon veel te kort zijn om in te halen.

In NL kan ik me echt geen enkele situatie bedenken waarin power echt cruciaal is. Het is handig, maar echt cruciaal vind ik het niet. Dus ik ben het eens met de TS.

allen

Bericht door allen » 19 aug 2009, 00:14

Michel P schreef:Daarom de van A naar B Prius, heerlijk fuck the overheid mobiel, heerlijk relax en snel genoeg voor de Nederlandse wegen gezien de laser/vros/flits nazi beleid in NL. Voor de fun kilometers na de M3 een Exige, en die voldoet voor de hooligan momenten.

Michel
Vind ik wat overdreven Michel. Ik rijd bijna dagelijks in de Sletterham. Ben echt geen nette rijder, maar het aantal bekeuring zijn in mijn ogen verwaarloosbaar. Zoveel wordt er helemaal niet gecontroleerd. Flitspalen en trajectcontroles weet je op een gegeven moment blind te vinden. De mobiele trajectcontroles zijn een flop, dus ook daar hebben we geen last meer van. 8)

En dan nog even m'n eigen mening op de stelling:
Pk's alleen zeggen geen donder want voor hetzelfde geld heb je een 2700 kg Disco III. Maar een snelle auto heb je zeker niet nodig!

Plaats reactie