Tips voor eerste rondje op de ring.

Alles over de Nürburgring, van Touristenfahrten en ideale lijnen tot de grootste schnitzels van de omgeving.
JP

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door JP » 17 aug 2009, 23:23

Jurjen schreef:
Wel een goede tip om in je eerste rondje Flugplatz met 200 te nemen :hosanna:

Jurjen (die uberhaupt maar 1 rondje gedaan heeft)
't is toch maar rechtdoor bergop, en daarna een ietwat flauwe bocht. Je moet het alleen weten..... :mrgreen:

Shakes

Bericht door Shakes » 18 aug 2009, 00:13

Prius ja, en een paar honderd ronden ervaring. :mrgreen:

Wat ik wil zeggen is dat een aantal mensen, je ziet ze wel eens op nurburgring fora, doen alsof het daar de meest gevaarlijk stuk asfalt ter wereld is. Bullshit! Je hebt het voor 99% zelf in de hand. Haal zo'n kaart/pas weet ik veel hoe het gaat nu en ga lekker de baan op. Hoofd erbij en have fun!

N.

Knot

Bericht door Knot » 18 aug 2009, 08:57

Probeer een beetje buiten de drukte om te rijden, dus even wachten als er 30 voor de slagboom staan....

Remmie

Bericht door Remmie » 18 aug 2009, 09:18

Zoek een goed filmpje op op internet, bekijk dat meerdere malen.
Zo leer je een beetje het circuit en weet je een beetje wat je kan verwachten kwa bochten (en wat erna komt).
Zijn flink aantal stukken die "blind" zijn. Zo voorkom je wat verassingen voor jezelf.
Kijk zover mogelijk vooruit, en vaak achteruit :wink:

En niet te vergeten, genieten :df:

Emiel

Bericht door Emiel » 18 aug 2009, 15:23

Nandor schreef:Prius ja, en een paar honderd ronden ervaring. :mrgreen:

Wat ik wil zeggen is dat een aantal mensen, je ziet ze wel eens op nurburgring fora, doen alsof het daar de meest gevaarlijk stuk asfalt ter wereld is. Bullshit! Je hebt het voor 99% zelf in de hand. Haal zo'n kaart/pas weet ik veel hoe het gaat nu en ga lekker de baan op. Hoofd erbij en have fun!

N.
Mijn idee.

Hoe meer je je gaat opvreten hoe gevaarlijk het is en hoe minder soepel je gaat rijden. Het is net als met regen rijden, doordat je weet dat het nat is ga je voorzichtiger doen. Oftewel onnodig remmen, teveel of te weinig sturen etc. en dus een gevaar creeeren voor jezelf terwijl er nog niks aan de hand is.

Gaan en genieten, gewoon rustig aan en ervaren.

Wat standaard dingen doen die nodig zijn om te onthouden ivm berg af remmen, niet gaan zitten twijfelen of je nou moet gas geven of remmen, etc.. probeer wat balns in je auto te houden en gewoon lekker rijden.

En op de motor ?

Vorig jaar op de motor gereden daar toen er een ernstig ongeval gebeurde waarbij er 1 overleed. No thanks.
Ik vind het meer een auto circuit.

Knot

Bericht door Knot » 18 aug 2009, 15:33

Nu alleen nog ff de term "circuit" eruit, dan zijn we er :)

EJGT3CS

Bericht door EJGT3CS » 18 aug 2009, 15:45

Gewoon ff Forza of Gran Turismo erbij pakken en ff een dag spelen, dan ben je al een stuk verder! :D

Marco R.

Bericht door Marco R. » 18 aug 2009, 19:49

Knot schreef:Nu alleen nog ff de term "circuit" eruit, dan zijn we er :)
Het is in principe een tolweg toch?
Je hebt in theorie net zoveel rechten om er te rijden als de gemiddelde GT3 rijder of wie er ook rijdt met welke auto.

frankv

Bericht door frankv » 18 aug 2009, 21:08

Marco R. schreef:
Knot schreef:Nu alleen nog ff de term "circuit" eruit, dan zijn we er :)
Het is in principe een tolweg toch?
Je hebt in theorie net zoveel rechten om er te rijden als de gemiddelde GT3 rijder of wie er ook rijdt met welke auto.
Juridisch is het een 1-richtingsverkeer tolweg zonder snelheidslimiet. Je mag ook alleen links inhalen.

Ik heb in november 2008 een vangrail geraakt en de rekening gewoon kunnen doorsturen naar mijn verzekeraar, die het zonder dat ik er verder iets van gemerkt heb heeft afgehandeld. Dat krijg je op Zandvoort niet voor elkaar. Het betekent echter ook dat ongelukken ook worden afgehandeld als op de openbare weg. Je bent dus aansprakelijk voor alles wat je veroorzaakt, en als ze je onverantwoord vonden rijden ben je dus de sigaar, ondanks het ontbreken van een snelheidslimiet.

JP

Bericht door JP » 18 aug 2009, 21:21

Nandor schreef:

N.
Daarbuiten doet men ook vaker alsof je auto na een paar rondjes NS helemaal versleten is.....want ja, het is een zwaar cir...uh tolweg... :stom:

peter12

Bericht door peter12 » 18 aug 2009, 22:58

Peter Tunissen schreef:
Metchu schreef:mijn grote tip, neem iemand mee die het circuit door en door kent en plaats die naast je (als die durft :mrgreen: ). Heeft mij in ieder geval een boel geholpen :mrgreen:
Mij ook!
Ik beschouw iedere extra dag die ik daarna leef als een geschenk van boven. :mrgreen:

Het zat overigens al langer in de planning, maar ik wil dit jaar nog een Ring-weekend met instructie organiseren; we wachten nog even op de definitieve ok wat de slaapplaatsen betreft en dan komt het topic deze week hier nog online te staan. :beer: :thumbup:
Leuk initiatief!

Als motorrijders ook welkom zijn houd ik me aanbevolen :)

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 19 aug 2009, 00:00

Zie dat mijn site hier een aantal keren aangeprezen wordt :banaan:

Genoeg tips hierboven gehad lijkt me :) Verders ben ik ook vrijdag vanaf een uur of 14u in Breidscheid te vinden met mijn groene 205-je. Ik neem je graag één of meerdere rondjes mee zodat je een beetje een idee hebt wat je te wachten staat.... Spreek me dus gerust aan als je me daar ziet in of bij mijn groen 205je. Ik rij het exemplaar waarvan het kenteken met XF begint.....

Paskal

Rnd

Bericht door Rnd » 19 aug 2009, 18:58

Nandor schreef:Prius ja, en een paar honderd ronden ervaring. :mrgreen:

N.
Oh, dat haalde ik er zo 1,2,3 niet uit. Excuses voor mijn botte reactie :oops:

Ja, het levert veel vreemde reacties op als je zegt dat je een keer naar de ring gaat. Veel mensen verklaren je compleet voor gek dat je daar gaat rijden. Net of het voor 90% je doodvonnis is.

Rnd

Bericht door Rnd » 19 aug 2009, 19:08

Paskal Morriën schreef:Zie dat mijn site hier een aantal keren aangeprezen wordt :banaan:

Genoeg tips hierboven gehad lijkt me :) Verders ben ik ook vrijdag vanaf een uur of 14u in Breidscheid te vinden met mijn groene 205-je. Ik neem je graag één of meerdere rondjes mee zodat je een beetje een idee hebt wat je te wachten staat.... Spreek me dus gerust aan als je me daar ziet in of bij mijn groen 205je. Ik rij het exemplaar waarvan het kenteken met XF begint.....

Paskal
Ja, die site van jou bevat nuttige informatie.

Grote kans dat we elkaar vrijdag tegenkomen. Meerijden durf ik denk ik niet, maar wel bedankt voor het aanbod. Mocht je ons zien, spreek ons dan gerust aan. We gaan met de onderstaande auto's/motor:

Rode Fiat Coupe turbo
Grijze BMW 330XD E90 (ik)
Blauwe (dacht ik) Suzuki GSXR 1000 (kan ook een ander type zijn, het is in ieder geval een snel apparaat)

frankv

Bericht door frankv » 19 aug 2009, 20:50

Arnoud schreef:Ja, het levert veel vreemde reacties op als je zegt dat je een keer naar de ring gaat. Veel mensen verklaren je compleet voor gek dat je daar gaat rijden. Net of het voor 90% je doodvonnis is.
Rijden op de ring is erg leuk, maar ik behoor niet tot de snelsten, dus ben veel aan het spiegelen. Ik merkte dat ik 50 rondjes zandvoort met DF laatst erg leuk vond omdat je daar je bochten lekker kunt oefenen zonder al te veel problemen. Dat kan op de ring minder vanwege de lengte en de snelheidsverschillen en doordat je elkaar niet kent en er dus niet van uit kunt gaan dat je wat ruimte krijgt. Maar compleet gek ben je zeker niet als je op de ring gaat rijden.

Als je een echte kenner bent, en een aantal ronden achter alkaar aan kunt, is de ring vast weer een nieuwe dimensie.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 19 aug 2009, 21:07

Ik nam Nandor mee op de bijrijderstoel, werkte prima :mrgreen:

Het aanbod van Paskal zou ik met drie handen aangrijpen, t'is maar een tip :wink: De baan kent een aantal rempunten (om stabiliteit in de auto te krijgen) die alleen iemand met ervaring kent. Altijd super leerzaam dus :thumbup:

RVV

Bericht door RVV » 19 aug 2009, 21:24

Het mooiste is, het eerste rondje vergeet je nooit meer.

Metchu

Bericht door Metchu » 19 aug 2009, 21:27

haha, mijn bijrijder ook niet meer :twisted: :twisted: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Paskal

Bericht door Paskal » 20 aug 2009, 00:43

Arnoud schreef: Ja, die site van jou bevat nuttige informatie.

Grote kans dat we elkaar vrijdag tegenkomen. Meerijden durf ik denk ik niet, maar wel bedankt voor het aanbod. Mocht je ons zien, spreek ons dan gerust aan. We gaan met de onderstaande auto's/motor:

Rode Fiat Coupe turbo
Blauwe (dacht ik) Suzuki GSXR 1000 (kan ook een ander type zijn, het is in ieder geval een snel apparaat)
Thanx mbt de complimenten :thumbup:
Maarre meerijden durf je niet :roll: How come? Bang dat ik mijn 205-je in de vangrail zet of ben je snel wagenziek? Denk dat je wel met een gerust hart bij mij in kunt stappen als ik zo vrij mag zijn om dat te zeggen....

ErikS

Bericht door ErikS » 20 aug 2009, 10:13

Paskal Morriën schreef:

Rode Fiat Coupe turbo
Maarre meerijden durf je niet :roll: How come? Bang dat ik mijn 205-je in de vangrail zet of ben je snel wagenziek? Denk dat je wel met een gerust hart bij mij in kunt stappen als ik zo vrij mag zijn om dat te zeggen....

+1, gewoon met Paskal mee!

(Hoe wil je de ring leren kennen? Zonder ervaring is slechter dan eerst een rondje met iemand met ervaring mee... Als je die maar niet probeert te evenaren komt het goed... :mrgreen: )

Rnd

Bericht door Rnd » 20 aug 2009, 18:40

Paskal Morriën schreef:

Rode Fiat Coupe turbo
Ja, wat zal ik zeggen... Toch een beetje bang dat het wel erg hard gaat en als passagier lijkt het nog harder te gaan omdat je niet zelf de controle hebt. Maar heb er wel vertrouwen in, dus als we elkaar tegenkomen stap ik graag in.

Tom

Bericht door Tom » 20 aug 2009, 19:28

Arnoud schreef:
Ja, wat zal ik zeggen... Toch een beetje bang dat het wel erg hard gaat en als passagier lijkt het nog harder te gaan omdat je niet zelf de controle hebt. Maar heb er wel vertrouwen in, dus als we elkaar tegenkomen stap ik graag in.
Als het te hard gaat kun je dat toch gewoon zeggen :)

Mijn eerste rondje was (in m'n eigen auto) achter iemand aanrijden die veel baankennis had, maar diegene reed toen lekker rustig. Ook op de baan was het rustig. Na zo'n rondje weet je nog steeds niets van de bochten die gaan komen, maar je weet wel een beetje hoe het eraan toegaat en dat er veel blinde bochten met hoogteverschillen zijn. Meerijden met iemand die veel ervaring heeft (Paskal bijvoorbeeld ;)) is ook nuttig.
Rondjes daarop ook altijd rustig aandoen, grenzen moet je pas opzoeken als je echt veel rondjes ervaring hebt. Goed spiegelen en geen gekke/plotselinge dingen doen.
Ik rijd altijd rustig, ga graag naar de Ring voor het hele sfeertje en als je op de baan rijd geeft het zelfs al een kick als er een GT3 en ander spul vol langs komt blazen.. kan ik al erg van genieten 8)

RVV

Bericht door RVV » 20 aug 2009, 19:30

Tom al eens met de Z4 gereden op de ring ?

Paskal

Bericht door Paskal » 20 aug 2009, 19:38

Arnoud schreef:Ja, wat zal ik zeggen... Toch een beetje bang dat het wel erg hard gaat en als passagier lijkt het nog harder te gaan omdat je niet zelf de controle hebt. Maar heb er wel vertrouwen in, dus als we elkaar tegenkomen stap ik graag in.
Daar hoef je je geen zorgen over te maken.... Standaard riedeltje bij mij bij een passagier:
- eigen of mijn passagiershelm op
- ik snoer de passagier in zodat ik zekers weet dat hij/zij vast zit
- leg bediening gordel uit mocht je eruit moeten (sommigen kennen zo'n draaisluiting niet)
- mededeling dat als het te hard gaat hij/zij het gewoon moet zeggen en zich daar niet voor hoeft te schamen
- starten en :df:

@Tom: eens mbt die GT3's en ander spul wat voorbij komt stuiven. Met de hitte van afgelopen weekenden rij ik veelal met het raam open (en zonnebril op ivm ongewenst vlees wat je oog in kan vliegen) en dan is het een genot om zoiets volgas voorbij te horen stuiteren 8)

BrianV

Bericht door BrianV » 20 aug 2009, 19:53

Remmie schreef:Zoek een goed filmpje op op internet, bekijk dat meerdere malen.
Zo leer je een beetje het circuit en weet je een beetje wat je kan verwachten kwa bochten (en wat erna komt).
Zijn flink aantal stukken die "blind" zijn. Zo voorkom je wat verassingen voor jezelf.
Kijk zover mogelijk vooruit, en vaak achteruit :wink:

En niet te vergeten, genieten :df:
of speel hem op de Xbox ^^

Plaats reactie