Tips voor eerste rondje op de ring.

Alles over de Nürburgring, van Touristenfahrten en ideale lijnen tot de grootste schnitzels van de omgeving.
Plaats reactie
Rnd
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door Rnd » 17 aug 2009, 18:40

Hallo DF-ers,

Ik ga een lang gekoesterde wens in vervulling brengen en dat is rijden op de ring. Ik ga vrijdag 21 augustus voor het eerst naar de ring. Ik heb vrijwel geen circuit-ervaring (één keertje op Lelystad een paar rondjes gereden) en wil het dus heeeeel voorzichtig aan doen. Graag zou ik advies krijgen hoe ik mij moet gedragen zodat ik ervaren rijders zo min mogelijk tot last ben en ook nog eens mijn auto heel houd.

Groeten,

Arnoud

Gebruikersavatar
Kim
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 apr 2009, 18:19

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door Kim » 17 aug 2009, 19:01

Dit ga ik even meelezen, wie weet dat ik daar ook ooit nog eens ga belanden :df:

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5298
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door Kasteel » 17 aug 2009, 19:05

Leuk om te lezen, zal het begin van nog veel meer rondjes zijn ;). Op Nurburgringforum staan nog wel meer topics over mensen voordat ze het eerste rondje gaan doen. Er zijn wel wat algemene tips, maar liggen wel redelijk voor de hand, buiten dat zou ik wel me ff wat verdiepen over de regelgeving @ de Ring.
Grootste voordeel is dat je je eerste rondje op een vrijdag doet, het zal ws wat rustiger zijn, waardoor je met wat meer rust rond kan rijden :).

Rnd
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door Rnd » 17 aug 2009, 19:06

Ok, thanks voor de tip. Ga ik even op die andere site kijken.

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door Hans » 17 aug 2009, 19:18

Gewoon keihard gassen!! :mrgreen:

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7051
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door Fabian » 17 aug 2009, 19:41

De site van Paskal even goed doorlezen: http://www.ring-world.nl" onclick="window.open(this.href);return false;.

Dan ben je zo goed als mogelijk voorbereid en van de belangrijkste ins-en-outs op de hoogte.

Have fun! T werkt verslavend kan ik je zeggen :wink: :mrgreen:

Metchu
Berichten: 15237
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door Metchu » 17 aug 2009, 19:44

mijn grote tip, neem iemand mee die het circuit door en door kent en plaats die naast je (als die durft :mrgreen: ). Heeft mij in ieder geval een boel geholpen :mrgreen:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door Knot » 17 aug 2009, 20:07

Kijk eens wat video's van mensen die netjes rijden, ervaren rijders, nette rijders, om de route in je op te nemen. Lees eens de pdf documenten door waar per bocht commentaar wordt gegeven, niet dat je dat helemaal moet kennen maar dan weet je een paar lastige punten.

Eerste rondjes rustig aan, niet laten verleiden tot hoge snelheden, veel spiegelen en kennismaken met de hoogteverschillen en onoverzichtelijke stukken.

Mijn eerste rondje ring heb ik delen van op video maar die post ik hier liever niet zegmaar... hoop dan een hoop mensen met meer voorbereiding starten dan hoe ik het destijds deed.

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door RutgerK » 17 aug 2009, 20:45

Ik zag laatst ook dat bij een deel van de bochten aangegeven staat waar het instuurpunt zit en waar de apex.

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door frankv » 17 aug 2009, 20:46

Knot schreef:Kijk eens wat video's van mensen die netjes rijden, ervaren rijders, nette rijders, om de route in je op te nemen. Lees eens de pdf documenten door waar per bocht commentaar wordt gegeven, niet dat je dat helemaal moet kennen maar dan weet je een paar lastige punten.

Eerste rondjes rustig aan, niet laten verleiden tot hoge snelheden, veel spiegelen en kennismaken met de hoogteverschillen en onoverzichtelijke stukken.
lijkt me een prima advies, de eerste keer stond het zweet me in de handen, ik was meer bezig met spiegelen en opzij gaan dan met rijden

en de hoogteverschillen zijn inderdaad veel groter dan je verwacht, wees niet te enthousiast in dat ene naar beneden gaande bochtje (rechts, kort recht, links) waar je laat remmend veel druk op je achterwielen verliest...

en wees voorbereid op dat je ongelovelijk voorbij geknald wordt...

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door Knot » 17 aug 2009, 20:53

En daarbij rechts houdend uiteraard, zodat men je legaal links in kan halen ;)

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door M@rcel » 17 aug 2009, 21:44

De site van Paskal is idd een goed startpunt, misschien eerst wat mooie plekjes langs de baan bezoeken.
Het belangrijkste blijft dat jij je gezond verstand op de baan blijft gebruiken.
Dus net zo rijden als op de openbare weg, lekker rechts blijven zitten en je vooral niet gek laten maken door meerijders en snelle bestuurders in oude gebakkies die normaal gesproken niet vooruit te branden zijn.

Laat alles maar goed op je inwerken, ervaar de hoogteverschillen, de blinde bochten en de vaak enorme snelheidsverschillen.
Als je na die ronde de smaak te pakken hebt, gewoon weer op dezelfde manier een ronde rijden. Probeer te vermijden dat je jezelf gaat overschatten en houd een snelheid aan die voor jou overzichtelijk is.

Als je nu echt de smaak te pakken hebt, lekker ontspannen naar huis gaan en je dan echt gaan verdiepen in de Nordschleife, komt de rest vanzelf wel.

Rnd
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door Rnd » 17 aug 2009, 22:10

Alvast bedankt voor de vele reacties! Ja, ik ga het heel rustig aan doen. Helaas gaat er niemand mee die de ring goed kent. Ik ga met twee vrienden die ook geen ervaring op de ring hebben. Eentje gaat met de motor, maar die heeft wel aardig wat ervaring op Zandvoort. Lijkt me wel tricky om je eerste rondje op de motor te doen, maar ik weet zeker dat hij ook heel voorzichtig zal zijn.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door Shakes » 17 aug 2009, 22:14

Zorg dat je kaartje het doet als je bij de poort staat.

N.

Rnd
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door Rnd » 17 aug 2009, 22:20

Nandor schreef:Zorg dat je kaartje het doet als je bij de poort staat.

N.
Bedankt voor deze geweldige tip. Echt super :roll: :hmmm: Laat me raden....Prius?

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door wjn » 17 aug 2009, 22:44

Heeft het nog nut om op een playstation of xbox rondjes te rijden?

Rickstah
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 apr 2008, 12:30
Locatie: Randstad

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door Rickstah » 17 aug 2009, 22:46

wjn schreef:Heeft het nog nut om op een playstation of xbox rondjes te rijden?
nee, weinig :P

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3851
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door markk » 17 aug 2009, 22:47

Zoek een rustig moment door de week uit, op een droge dag, rij overal 30 km zachter dan je in eerste instantie zou willen / inschat en je komt een heel eind...

Mark.
Laatst gewijzigd door markk op 17 aug 2009, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31488
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door JP » 17 aug 2009, 22:50

Goed spiegelen...

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door frankv » 17 aug 2009, 22:57

Arnoud schreef:Alvast bedankt voor de vele reacties! Ja, ik ga het heel rustig aan doen. Helaas gaat er niemand mee die de ring goed kent. Ik ga met twee vrienden die ook geen ervaring op de ring hebben. Eentje gaat met de motor, maar die heeft wel aardig wat ervaring op Zandvoort. Lijkt me wel tricky om je eerste rondje op de motor te doen, maar ik weet zeker dat hij ook heel voorzichtig zal zijn.
oef, met de motor? ik rijd zelf geen motor, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat ik met de motor de ring op zou durven

de meeste "pauzes om de baan te vegen" zijn vanwege motorongelukken

Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 1602
Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
Auto: 987S / 955
Locatie: Cotswolds

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door Jurjen » 17 aug 2009, 23:05

Rickstah schreef:
wjn schreef:Heeft het nog nut om op een playstation of xbox rondjes te rijden?
nee, weinig :P
Ik vond het toch behoorlijk nut hebben. Ondanks dat het IRL enorm verschilt (hoogteverschil) weet je toch erg veel bochtcombinaties uit je hoofd. Waardoor je niet echt momenten hebt dat je geen idee meer hebt waar het heen gaat.

Mijn tip voor je eerste rondje: Rustig aan doen, goed spiegelen, en netjes je knipper naar rechts gebruiken.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31488
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door JP » 17 aug 2009, 23:09

Het gevoel wat je krijgt bij 200km/h ri/bij. Flugplatz, dat zul je op een PS2/PS3 nooit ervaren.

Oh ja, en mogelijk kauwgumpie kauwen voor de hoogteverschillen. Krijg zelf altijd anders giga druk op mijn oren..... :wink:

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8230
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door Peter Tunissen » 17 aug 2009, 23:11

Metchu schreef:mijn grote tip, neem iemand mee die het circuit door en door kent en plaats die naast je (als die durft :mrgreen: ). Heeft mij in ieder geval een boel geholpen :mrgreen:
Mij ook!
Ik beschouw iedere extra dag die ik daarna leef als een geschenk van boven. :mrgreen:

Het zat overigens al langer in de planning, maar ik wil dit jaar nog een Ring-weekend met instructie organiseren; we wachten nog even op de definitieve ok wat de slaapplaatsen betreft en dan komt het topic deze week hier nog online te staan. :beer: :thumbup:

Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 1602
Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
Auto: 987S / 955
Locatie: Cotswolds

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door Jurjen » 17 aug 2009, 23:15

JP schreef:Het gevoel wat je krijgt bij 200km/h ri/bij. Flugplatz, dat zul je op een PS2/PS3 nooit ervaren.

Oh ja, en mogelijk kauwgumpie kauwen voor de hoogteverschillen. Krijg zelf altijd anders giga druk op mijn oren..... :wink:
Wel een goede tip om in je eerste rondje Flugplatz met 200 te nemen :hosanna:

Jurjen (die uberhaupt maar 1 rondje gedaan heeft)
Laatst gewijzigd door Jurjen op 17 aug 2009, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door wjn » 17 aug 2009, 23:16

JP schreef:Het gevoel wat je krijgt bij 200km/h ri/bij. Flugplatz, dat zul je op een PS2/PS3 nooit ervaren.

Oh ja, en mogelijk kauwgumpie kauwen voor de hoogteverschillen. Krijg zelf altijd anders giga druk op mijn oren..... :wink:
Dat gevoel dat snap ik, ging mij ook meer om de kennis van bochten e.d.

Vb. WSBK'08 Assen is erg goed, moet je wel remvermogen op "normaal" zetten, dan leer je aardig de bochten(combinaties) kennen. Toevalligerwijs kloppen de rempunten dan aardig, ook omdat je zelf veel langzamer rijdt dan in het spel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten