Veranderde import regeling/ auto's invoeren

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
EJGT3CS
Berichten: 1424
Lid geworden op: 22 jun 2006, 23:31
Locatie: Dwingeloo

Re: Veranderde import regeling/ auto's invoeren

Bericht door EJGT3CS » 16 aug 2009, 19:10

Tegenbewijs is de bpm die berekend is op basis van de Handelswaarde.
De andere is op basis van de nieuwprijs en in dit geval is dit dus voordeliger.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Veranderde import regeling/ auto's invoeren

Bericht door Tim N » 16 aug 2009, 19:15

Als ik handelswaarde op hetzelfde getal zet dan de koopprijs is de tegenbewijs kollom alsnog duurder.
Hoe zit dat?

Mag je zelf bepalen welke van de 2 kollomen je bij invoer gebruikt? Of is de tegenbewijs vooral geschikt om een schade boot in te voeren?

EJGT3CS
Berichten: 1424
Lid geworden op: 22 jun 2006, 23:31
Locatie: Dwingeloo

Re: Veranderde import regeling/ auto's invoeren

Bericht door EJGT3CS » 16 aug 2009, 19:25

Tim N schreef:Als ik handelswaarde op hetzelfde getal zet dan de koopprijs is de tegenbewijs kollom alsnog duurder.
Hoe zit dat?

Mag je zelf bepalen welke van de 2 kollomen je bij invoer gebruikt? Of is de tegenbewijs vooral geschikt om een schade boot in te voeren?
Dat komt omdat het afschrijvingspercentage hoger uit valt bij de berekening over de nieuwwaarde waardoor je dus meer korting krijgt op de BPM.

Het maakt niet uit welke kolom je gebruikt.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: Veranderde import regeling/ auto's invoeren

Bericht door Marc R » 16 aug 2009, 19:27

Ik denk dat er met de nieuwe regeling heel wat zwart geld gewit zal gaan worden.

Auto kopen: dealer wat onder de tafel betalen dus minder op factuur...= minder BPM......


Zal vooral leuk in de papieren lopen bij iets duurdere wagens die 2/3 jaar oud zijn.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43104
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Veranderde import regeling/ auto's invoeren

Bericht door Arthur » 17 aug 2009, 03:12

Stéphane schreef:
Arthur schreef:Nou, Michel :wink:
Vertel eens hoe het nu precies in z'n werk gaat.
Op zich niet zo moeilijk lijkt me. Als je BPM moet gaan betalen moest je vroeger de originele catalogusprijs invullen op het aangifteformulier.
Nu zal er wel een aankruismogelijkheid zijn voor handelswaarde, die je dan moet aantonen door originele aankoopfactuur.

Als je auto bij een (Lotus :mrgreen: -)dealer koopt, net zoals ik dat met mijn S1 Elise heb gedaan, is dat een gemakkelijk verhaal omdat je gewoon een dealer-factuur krijgt. In het particuliere geval zul je dat dus met een welwillende verkopende partij even op papier moeten zetten. Is een kwestie van even een en ander op een A4-tje gooien en dan ben je ook klaar. Eventueel bankafschrift erbij of zoiets, maar dat lijkt me niet eens nodig. Als je dan bij wijze van spreken nog de PH-advertentie erbij hebt ben je volgens mij klaar.

Corrigeer me of vul me aan waar ik het mis heb, Michel?
Ook op het dealerformulier zal niet alles staan, toch? En wat is een optie of standaard? En wat is een aftermarketoptie of af-fabriek. Allemaal handig voor de BPM. En weet de dienstdoende "ambtenaar" ook van alle auto's alle opties ed? Dus mag je het zelf bepalen of doen zij dat voor jou? Anders krijg je dus idd fraudepraktijken, oa zoals Marc bedoelt.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Veranderde import regeling/ auto's invoeren

Bericht door Shakes » 17 aug 2009, 07:19

Dus mag je het zelf bepalen of doen zij dat voor jou? Anders krijg je dus idd fraudepraktijken, oa zoals Marc bedoelt.
OT BPM is natuurlijk ook alleen fraude

N.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Veranderde import regeling/ auto's invoeren

Bericht door Michel P » 17 aug 2009, 08:51

Stéphane schreef:
Arthur schreef:Nou, Michel :wink:
Vertel eens hoe het nu precies in z'n werk gaat.
Op zich niet zo moeilijk lijkt me. Als je BPM moet gaan betalen moest je vroeger de originele catalogusprijs invullen op het aangifteformulier.
Nu zal er wel een aankruismogelijkheid zijn voor handelswaarde, die je dan moet aantonen door originele aankoopfactuur.

Als je auto bij een (Lotus :mrgreen: -)dealer koopt, net zoals ik dat met mijn S1 Elise heb gedaan, is dat een gemakkelijk verhaal omdat je gewoon een dealer-factuur krijgt. In het particuliere geval zul je dat dus met een welwillende verkopende partij even op papier moeten zetten. Is een kwestie van even een en ander op een A4-tje gooien en dan ben je ook klaar. Eventueel bankafschrift erbij of zoiets, maar dat lijkt me niet eens nodig. Als je dan bij wijze van spreken nog de PH-advertentie erbij hebt ben je volgens mij klaar.

Corrigeer me of vul me aan waar ik het mis heb, Michel?
Je moet nog steeds de originele nieuwwaarde invullen en ook de prijzen van de eventuele af fabriek opties (BPM aangifte papieren belastingdienst) daarnaast heb ik een kopie van de door partijen getekende koopovereenkomst als tegenbewijs aangeleverd, deze werk geaccepteerd. Echter vind de belastingdienst de prijs in de overeekomst niet realistisch dan zal men dat niet accepteren.

Het is allemaal heel simpel, echter zal het loket van de belastingdienst voor de afhandeling van de BPM aangifte bij de RDW stations verdwijnen. Wat ik begrepen heb middels het korte praatje met de ambtenaar.

Michel

Emiel
Berichten: 4206
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Veranderde import regeling/ auto's invoeren

Bericht door Emiel » 17 aug 2009, 13:07

Betaal je dan rest bpm over de handelswaarde of een volledige bpm over de handeslwaarde ?


Toevallig enig idee wat men dan gaat doen om de BPM te berekenen Michel ? Word het een opstuur verhaal ?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fabian, HarryC en 9 gasten