Lightweight cars en veiligheid..

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
allen

Re: Lightweight cars en veiligheid..

Bericht door allen » 11 aug 2009, 21:43

Dat is hetzelfde met motorrijden of fietsen. Kun je ook over het hoofd gezien worden. Ondanks dat ik wat meer doorgas, rijd ik ook absoluut een stuk oplettender in de sigaar. Waar het ff kan en ik per saldo niet veel langer onderweg ben verlaat ik overigens meestal de snelweg. Ik heb niets met rechtuit branden. 200+ Autobahnritjes kunnen me ook absoluut niet warm maken. Dan rijd ik nog liever 100, met de deurtjes en het dakje in het bagageruim. Lekker genieten van het uitzicht. Ik heb geen geitenwollen sokken, maar de natuur verveeld me nooit. De kans dat op binnenwegen over het hoofd gezien wordt is verwaarloosbaar. Pluspunt m'n 'onveilige' wagen is dat ik nog weleens wat nieuwe leuke eettentjes tegenkom in plaats van de zoveelste AC of Mac Donalds. 8)

Oh Kasteel, om die reden staat hier nog een bmw voor de deur. Groot, degelijk en comfortabel. Ze is perfect voor dagelijks gebruik. :mrgreen:

Geelhoed

Re: Leightweight cars en veligiheid..

Bericht door Geelhoed » 11 aug 2009, 21:57

Michel P schreef:De EURO NCAP campagne heeft al vele mensen gehersenspoeld ze voelen zich in hun 5 sterren NCAp auto volledig bullit proof en dat zie je in hun manier van rijden.
Precies!bij 64km/h 5 sterren, rij nu eens met 80km/h tegen diezelfde muur: dood!
Rij met de Seven langs de muur: niet dood.

Tissi RS

Bericht door Tissi RS » 11 aug 2009, 22:03

Geelhoed schreef:
Michel P schreef:De EURO NCAP campagne heeft al vele mensen gehersenspoeld ze voelen zich in hun 5 sterren NCAp auto volledig bullit proof en dat zie je in hun manier van rijden.
Precies!bij 64km/h 5 sterren, rij nu eens met 80km/h tegen diezelfde muur: dood!
Beter ben je je bewust van het gevaar bij een ongeluk waardoor de bestuurder assertiever rijdt. Het gevaar van zo'n 5 sterren wagen met zoveel "veiligheidssystemen" is dat je als eigenaar denkt onoverwinnelijk te zijn.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 11 aug 2009, 22:07

Dat heeft een naam: risicohomeostase.

Oh ik heb winterbanden, dan kan ik harder door de sneeuw rijden.
Oh ik heb ESP dan kan ik harder door de regen
Oh ik heb 9 airbags, ik voel me onkwetsbaar
Etc etc etc

GTRene

Bericht door GTRene » 11 aug 2009, 22:08

zo is dat, mensen vallen bijna in slaap met al die extra zaken en zogenamde veiligheids dingen..en zelfs daar vinden ze dan weer een veiligheidsding op trillende stoelen en stuur geloof ik...of als je van je lijn rijd waarschuwingen...ja hallo is dat nog autorijden?

nee dan beter weten wat je doet, maar wel een goed chassis/carros en gordels, dan heb je genoeg :mrgreen: :df: dat kunnen ze tegenwoordig heel wat beter dan vroeger bovendien is de carros dan nog stijver en weer strakker te sturen :hosanna: das 2 vliegen in 1 klap.

Michel P

Bericht door Michel P » 11 aug 2009, 22:09

Geelhoed schreef:

Idd :clap: :clap:

Emiel

Bericht door Emiel » 11 aug 2009, 22:21

Waar je ook in zit, je hebt geluk nodig om het te overleven als het "hard" gaat. Als de klap "verkeerd" loopt heb je ook niks aan airbags/eps etc.

Al zit je in een vrachtwagen dan heb je nog geluk nodig om eruit te stappen. (kuch downforce kuch)

Defensief rijden, niet king of the road wanen en realistisch blijven over je eigen kunnen en aanpassen naar weers omstandigheden en drukte. Beste veiligheid die je jezelf kan geven, kan geen computer tegen op. Alle systemen die worden uitgevonden grijpen in als het mis gaat, door voorgaande regels te hanteren kun je het misgaan veelal voorkomen. Zoniet komen we terug op geluk hebben of niet.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 11 aug 2009, 23:48

N!co schreef:
wjn schreef:Geen van allen motorrijders ;)
Jazeker wel.

Ik weet heus wel dat je in een lightweight kwetsbaarder bent dan in een dikke personenwagen, maarja, die verliest het weer van een SUV, en die weer van een vrachtwagen. Het enige wat ik op de motor en in de auto kan doen is zo defensief mogelijk proberen te rijden, en voor de rest kan ik er weinig aan doen. Het is iedergeval geen reden om het te laten.
+1, veiligheid is relatief en het kan altijd beter en het kan altijd slechter. Het is wel iets waar ik op let maar je kunt ook niet alles voorkomen :wink:

GTRene

Bericht door GTRene » 11 aug 2009, 23:49

zo is dat, je kunt niet alles voorkomen, echter voorkomen kan nog steeds...........als je veels te hard rijd bv :mrgreen: :wink:

allen

Bericht door allen » 12 aug 2009, 09:54

Heb hier een leuk filmpje. Is al eerder gepost en vrij heftig. Zonder het kooigedeelte voor de rolbeugel was de beste man hoogstwaarschijnlijk eeuwig melk met honing drinken in het hiernamaals. Het laat wel zien hoe mooi het buizenframe verder is ontworpen.

In mijn geval gaat het monteren van een rolkooi me te ver. Een fia rolbeugel staat wel op de planning. Evenals wat bandjes om m'n handen binnenboord te kunnen houden op een trackday wanneer het fout zou gaan. Verder vind ik het wel best. In een normale auto zou ik ook geen rolkooi monteren, gezien het feit ik deze op straat dagelijks gebruik en niet voornemens ben om 24/7 met een helm op m'n harses te gaan rijden. En de vraag is dan of je na een stuk of 6 koprollen zonder kooi, daar dan wel op zeker ongeschonden uit kunt stappen. Tuurlijk blijf ik relatief kwetsbaar, maar het feit dat een Caterham is onderworpen aan crashtesten, in de handleiding vermeld is dat hun wagens voor het circuit gebouwd zijn en dat hiervoor gebruikerstips voor het onderhoud en het rijden zelf in staan, geeft in mijn ogen wel aan dat ze serieus hebben nagedacht over het ontwerp van de auto. Het is net als het hebben van 20 airbags een stukje schijnveiligheid, maar hoop doet leven.

Gisteren, toch maar even serieus het draadje gelezen, en Rico... die koprol van jou mag je beschouwen als dat je een klavertje 4 bij je had. Als je dat niet met me eens bent, mag je jezelf afvragen of je niet wat naïef bent. Kijk eens hoeveel mensen jaarlijks komen te overlijden door auto ongelukken. Zijn in 99 van de 100 gevallen allemaal heavyweights (simpelweg omdat daar meer auto's van rondrijden). Je maakt je zorgen om de veiligheid van lichte wagens, terwijl de zwaardere op hogere snelheden blijkbaar geen drol veiliger zijn. Ondanks de 25 airbags, anti whiplash voorzieningen, etc. Een crash met 120 is simpelweg net zo dodelijk.

Overigens hoeft de brandweer zich bij een lightweight vaak niet eens zorgen te maken of ze zelf het leven laten als die plofzak alsnog uitschiet bij het redden van mensen. :mrgreen:

Michel P

Bericht door Michel P » 12 aug 2009, 09:58

Goede post Allen.

De overheid is ook een ster in het bieden van schijnveiligheid.

Michel

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 12 aug 2009, 11:48

@ Allen, ik zal wel als ik jou was wel andere plakbanden (en breder) monteren.. (is ook extra veiligheid :wink: ) dat was niet normaal laatst richting Zolder :shock: Daar had ik met de Dax geen last van..

Michel P

Bericht door Michel P » 12 aug 2009, 12:01

Hans GP schreef:@ Allen, ik zal wel als ik jou was wel andere plakbanden (en breder) monteren.. (is ook extra veiligheid :wink: ) dat was niet normaal laatst richting Zolder :shock: Daar had ik met de Dax geen last van..
Of twee grinttegels eten voor je weg gaat Allen :mrgreen:

Michel

allen

Bericht door allen » 12 aug 2009, 12:05

Hans, jij hebt vast nog een halfvolle geldput over. In de moet ik met een ladder afdalen en lijk ik momenteel de bodem te zien. Binnenkort eens met een zaklamp naar beneden. :mrgreen:

Banden zijn idd een puntje van verbetering, net als het nu wel erg soepele onderstel. Helaas moet ik bij het wisselen van velgen / banden ook m'n cyclewings meenemen. Al met al een aardige sloot geld. Dat komt volgend jaar wel aan de beurt. Beeld me nu vast een mooie set 15 inchers voor onder de auto, met 'goede' plakkers en carbon wings van de csr. Zou voor wat meer downforce zorgen. Ik heb wat te dromen. :wink:

Michel, met 2 grindtegels zit ik op 60 kilo totaalgewicht. Of ik daar blij van wordt... :bag:

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 12 aug 2009, 12:14

Ik kan voor een zacht prijsje R888's op de kop tikken. Zou dat de veiligheid ook verhogen?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 aug 2009, 12:18

Wel van je geldput.

allen

Bericht door allen » 12 aug 2009, 12:21

Op droog, ja.
Op nat... you do the math... :mrgreen:

Maar ik ben geneigd om altijd ja te zeggen als je bedoeld dat jij die triple 8 onvoorwaardelijk voor me aanschaft uit bezorgdheid. Vanuit je eigen geldput. Kom namelijk net weer boven met de zaklamp, en ik zag niets meer liggen. :hosanna:

---
Neem aan dat je camskill oid bedoeld? ;)

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 12 aug 2009, 12:24

Toyo R1R doen wonderen bij een Caterham of Lotus droog of nat.. ik ben er blij mee.
Over je zachte onderstel, laat dat voorlopig zo, als je hem nog harder gaat maken wordt die nog listiger.. zeker met de banden die je nu heb.

allen

Bericht door allen » 12 aug 2009, 12:33

Onderstel komt volgend jaar tezamen met de rest. Geen intenties verder om het letterlijk circuitwaardig te maken, maar ik vrees dat ik met droog weer op m'n kant ga als ik banden monteer met meer grip. :lol:
Tzt maar weer met heren van Nitron praten voor een 'relatief' zachte set.

allen

Bericht door allen » 14 aug 2009, 12:44

Leuk artikeltje op Pistonheads:
http://www.pistonheads.com/roadtests/do ... 47&i=20424" onclick="window.open(this.href);return false;
8)

Plaats reactie