Wat doe je bij een klapband ?
- JP
Re: Wat doe je bij een klapband ?
Ja, daar sta je dan met je spuitbus....
- Knot
Ik heb het meegemaakt met de Vlasblom E30 hoer, met dik negatief camber voor en achter. Bandjes van 25 euro per stuk erop voor een driftdag maar ik ging daarmee vrolijk 200 over de A6 achter wat supra's aan. Klapte met 210 teller ofzo rechtsachter uit elkaar, lappen loopvlak zag ik in de binnenspiegel gaan. Gewoon rustig van het gas af, niet meteen gaslos, auto gaat toch nog wel even rechtuit, laten rollen tot de 100km/u ofzo en dan voorzichtig remmen en de vluchtstrook op. Uit de auto springen, passagier krikt de auto op, jij draait de bouten los, zo snel mogelijk andere wiel erop, bouten vast, krik en band in de kofferbak, starten, 6500rpm clutchdump en weer vol ervandoor..... tot de 160km/u 

- Dennis Cavallino
Ik was in de 535 met mijn huidige werkgever aan 't driften op N'rhein en zei tegen hem: nog 1 rondje en dan knalt 'ie in deze bocht. Rondje later: klabam!
Was voor 't eerst dat ik schade opliep door al 't staaldraad wat dwars door mijn spatbord sloeg.
Met de STI van Martijn weleens een klapband gehad linksvoor, waardoor de spiegel beschadigd raakte. Ook door 't staaldraad.
Maar nog nooit gehad dat een auto onbestuurbaar werd. Het is net als in de berm belanden: Niet (teveel) remmen en niet sturen.
Maatje van me had 't met een pickup truck in de VS met van die oversized ballonbanden. De linkervoorbaand klapte, auto zakte schuin voorover en ze draaiden linksaf de middenstrook met gras op, daar ging de auto rollen en vervolgens 7 keer over de kop. Ze reden 'slechts' 60mph....
Was voor 't eerst dat ik schade opliep door al 't staaldraad wat dwars door mijn spatbord sloeg.
Met de STI van Martijn weleens een klapband gehad linksvoor, waardoor de spiegel beschadigd raakte. Ook door 't staaldraad.
Maar nog nooit gehad dat een auto onbestuurbaar werd. Het is net als in de berm belanden: Niet (teveel) remmen en niet sturen.
Maatje van me had 't met een pickup truck in de VS met van die oversized ballonbanden. De linkervoorbaand klapte, auto zakte schuin voorover en ze draaiden linksaf de middenstrook met gras op, daar ging de auto rollen en vervolgens 7 keer over de kop. Ze reden 'slechts' 60mph....
- M-bitious
Voor is gevaarlijker dan achter, omdat je een klap in het stuur krijgt. Stuur recht houden en niet direct gaan remmen, gewoon uitrollen, langzaam/geleidelijk naar de vluchtstrook sturen. Tip: Bijrijder de alarmlichten laten aanzetten.
Ben wel benieuwd hoe dit met run flats gaat? Een M5 wordt trouwens af-fabriek al voorzien van banden die meer dan 300kmh aan kunnen. Kleine anekdote. Tijdens mijn eerste CBR had ik de bandenspanning achter op 3,1 bar gezet. Na een run van 320kmh heb ik de spanning weer gemeten en die stond op maar liefst 4,1 bar!
Ben wel benieuwd hoe dit met run flats gaat? Een M5 wordt trouwens af-fabriek al voorzien van banden die meer dan 300kmh aan kunnen. Kleine anekdote. Tijdens mijn eerste CBR had ik de bandenspanning achter op 3,1 bar gezet. Na een run van 320kmh heb ik de spanning weer gemeten en die stond op maar liefst 4,1 bar!
- Dennis Cavallino
Nog een tip: altijd 2 handjes op 't stuur.
- Dennis Cavallino
Wilde je driften? Waarom zo'n hoge bandenspanning als je op hoge snelheid gaat rijden? Lagere bandenspanning is dan juist beter, maar dat zul je zelf nu ook wel snappen gezien je resultaat.M-bitious schreef:Voor is gevaarlijker dan achter, omdat je een klap in het stuur krijgt. Stuur recht houden en niet direct gaan remmen, gewoon uitrollen, langzaam/geleidelijk naar de vluchtstrook sturen. Tip: Bijrijder de alarmlichten laten aanzetten.

- M-bitious
Nee, mijn 21 inch moeten altijd op 3,1 achter, en 2,9 voor staan. Continental adviseert zelfs nog hoger!
- Dennis Cavallino
Ow ok, vrij veel, maar zal wel kloppen dan.