Wat doe je bij een klapband ?
- RVV
Wat doe je bij een klapband ?
Even naar aanleiding van het bobbel in de band draad van Tim.
Stel je rijd op de snelweg 140/160 km/h en je krijgt ineens een klapband..
Wat moet je doen als voor een band knalt.. en wat moet je doen als achter een band knalt..
En nog veel belangrijker.. wat moet je vooral NIET doen.
Het is mij nog nooit overkomen, dus geen enkele ervaring. Tips ?
Stel je rijd op de snelweg 140/160 km/h en je krijgt ineens een klapband..
Wat moet je doen als voor een band knalt.. en wat moet je doen als achter een band knalt..
En nog veel belangrijker.. wat moet je vooral NIET doen.
Het is mij nog nooit overkomen, dus geen enkele ervaring. Tips ?
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Re: Wat doe je bij een klapband ?
Ik ben eens in mijn Duitsland periode als bijrijder met een Audi A3 vol over een blok hout geknald, met een snelheid van 190 km p/u.
Niet echt iets om naar uit te kijken, ik dacht voor de impact echt ff dat we het niet na gingen vertellen.
Beide wielen compleet kapot, maar de Audi bleef bestuurbaar en we zijn naar de vluchtstrook gehobbeld. Het viel dus heel erg mee.
Ik moet er niet aan de denken als ik die week de STI gepakt had en er met 280 km p/u overheen geklapt was
Niet echt iets om naar uit te kijken, ik dacht voor de impact echt ff dat we het niet na gingen vertellen.
Beide wielen compleet kapot, maar de Audi bleef bestuurbaar en we zijn naar de vluchtstrook gehobbeld. Het viel dus heel erg mee.
Ik moet er niet aan de denken als ik die week de STI gepakt had en er met 280 km p/u overheen geklapt was

- JP
Je zou zeggen, stuur recht èn goed vast houden, al kan ik me indenken dat je op het moment zelf, van de schrik wat anders doet, zolas een noodstop, al lijkt me gwoon laten uitrollen beter.
Trouwens wel eens een klapband van een vrachtwagen gehoord op 20m afstand..dan blijven je oren wel ff suizen de hele dag....
Trouwens wel eens een klapband van een vrachtwagen gehoord op 20m afstand..dan blijven je oren wel ff suizen de hele dag....
-
Ooit een klapband gehad tegen 140kmu, links achter. Gewoon gas gelost en rustig maar zwalpend naar de pechstrook gemanoeuvreerd.
Was een E36 compact.
Denk dat je vooral veel geluk moet hebben.
Was een E36 compact.
Denk dat je vooral veel geluk moet hebben.
-
Er heeft trouwens ooit ook VLAK naast mij een vrachtwagen klapband gekregen, das inderdaad ff slikken....
-
Ik denk dat ik mn moeder ga bellen 

- JP
-
Wat te doen?
Hopen dat je geluk heb.
Net waar en welke omstandigheden en welke band er klapt;
Je doet er niks tegen...
Hopen dat je geluk heb.
Je doet er niks tegen...
- Jeroen van Emmerik
- Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992
je band (laten) vervangen.. 

- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Kim
het maakt toch ook verschil wélke band er klapt? ik heb eens er bij in gezeten dat de achterband klapt en de auto bleef goed bestuurbaar.
-
Heb op m'n e34 een loopvlakseparatie + klapband gehad met ongeveer 240km/h, rechts achter. Achterscherm en achterbumper zijn daar niet mooier van geworden. Rustig gas lossen en uit laten rollen. Niet remmen. Duurt wel een paar km voordat je stilstaat.
Oh en ff een commentaar op dat domme gelul onder dat M5-touring verhaal op blog: Bandenspanningscontrole van die auto's meet geen druk, enkel omwentelingen via ABS pulsen. ALS je hard genoeg rijdt dat de band door middelpuntvliegende kracht in vorm blijft zou het dus in theorie zo kunnen zijn dat deze niks merkt van een slow-puncture. Zodra het tempo omlaag gaat echter wel. Dus als je een slow-puncture oploopt terwijl je 200 rijdt, de band leegloopt en je over een richel dendert gebeurt dus wat die zweedse meneer overkomen is. Heel kut. Maar ventielen met zenders zijn ook klote......
What are the chances?
Oh en ff een commentaar op dat domme gelul onder dat M5-touring verhaal op blog: Bandenspanningscontrole van die auto's meet geen druk, enkel omwentelingen via ABS pulsen. ALS je hard genoeg rijdt dat de band door middelpuntvliegende kracht in vorm blijft zou het dus in theorie zo kunnen zijn dat deze niks merkt van een slow-puncture. Zodra het tempo omlaag gaat echter wel. Dus als je een slow-puncture oploopt terwijl je 200 rijdt, de band leegloopt en je over een richel dendert gebeurt dus wat die zweedse meneer overkomen is. Heel kut. Maar ventielen met zenders zijn ook klote......
What are the chances?
- Harm Koks
Vorig jaar bij een meeting in engeland gehad dat de linker achterband afbrak. Mijn vriendin reed op dat moment op de snelweg. Dus laten we zeggen 110. Gewoon rustig bij remmen en naar de vluchtstrook gegaan.
- Peric
Mensen reageren met een schrikreactie, en dat is remmen. Dat heeft die Hongaar met de M5-touring denk ik ook gedaan.
Lijkt mij dat de andere 3 banden genoeg grip hebben om gecontroleerd tot stilstaan te komen als je voorzichtig remt. Laat die band/velg maar kapotgaan. Is minder waard dan je leven.
Lijkt mij dat de andere 3 banden genoeg grip hebben om gecontroleerd tot stilstaan te komen als je voorzichtig remt. Laat die band/velg maar kapotgaan. Is minder waard dan je leven.
- Ravin ///M
JP schreef:M5 krijgt bij 140km/h klapband.....;
http://www.autoblog.nl/archive/2007/10/ ... m5-touring
Dit is een interessante... zou het op RFT's hebben gereden, waardoor er tot op het
laatst geen signaal kwam van de bandenspanningscontrole?
- Joop
Precies...Erik Stoffelsen schreef:Wat te doen?
Hopen dat je geluk heb.
Je doet er niks tegen...
...iedere situatie is weer anders en je reageert toch niet zoals je nu denkt te reageren.
Ofwel: God zegene de greep...
- Adje ///M3
Heb de mijne vandaag aan de achterzijde laten vernieuwen.
Tot mijn grote schrik zat er op de oude banden een akelige plek waar het kanvas er doorheen begon te komen
.
Met de Pilot Sports schoentjes kan ik weer even vooruit! (en achteruit
)
Tot mijn grote schrik zat er op de oude banden een akelige plek waar het kanvas er doorheen begon te komen

Met de Pilot Sports schoentjes kan ik weer even vooruit! (en achteruit

- Tommy
ach ja, autoblog... wat reacties van lui die hun laguna boven de M5 zetten ivm sterren ofzo en wat quattro rijders die denken dat 4wd betekent dat je met 200 km/u een klapband kan krijgen zonder dat er iets gebeurt. Is maar net wat je doet inderdaad. Weet nog wel van lang geleden het verhaal dat ene R.B. met z'n E60 M5 met 2x 130 km/u een klapband kreeg zonder kleerscheuren.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
idd, je weet nooit hoe je in dit soort omstandigheden reageert...........................je moet het eerst meemaken, hopelijk kan je achteraf zeggen dat je het goed hebt gedaan...................
Klapband nooit meegemaakt, wel een ree linksvoor geraakt met ongeveer 200km/h................flits/boem/knal en de auto "rustig" laten uitrollen............slik...........
Klapband nooit meegemaakt, wel een ree linksvoor geraakt met ongeveer 200km/h................flits/boem/knal en de auto "rustig" laten uitrollen............slik...........
- RVV
Een paar jaar geleden kreeg Richard van den Bos in zijn M5 een klapband. dacht op de afsluitdijk.. snelheid was 290 km/h ofzo. volgens mij liep dat doen goed af.
-
Als je bijvoorbeeld banden hebt die een snelheidsmakerering hebben tot 270km/h en je gaat 300km/h is de kans op een klapband dan groter of is dit zelf erg gevaarlijk?????
Een bmw m5 is natuurlijk ook nog erg zwaar en met die hoge topsnelheid is de kans op een klapband nog groter
Een bmw m5 is natuurlijk ook nog erg zwaar en met die hoge topsnelheid is de kans op een klapband nog groter

- Joop
Lijkt me niet zo moeilijk: Kans is dan idd. aanwezig dat de band klapt en aangezien je het al hebt over snelheden boven de 270 zal iedere onbalans ook verder uitvergroot worden met dito reactie (actie = - reactie...)
-
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Beide handen aan het stuur is hierbij een must om het tot een goed eind te brengen.
Als je met 1 hand of erger een duim aan het sturen bent ben je al veel te laat tijdens klapband.
Laagprofiel banden hebben een groot voordeel t.o.v. ballonvormige velg/band constructie
Als je met 1 hand of erger een duim aan het sturen bent ben je al veel te laat tijdens klapband.
Laagprofiel banden hebben een groot voordeel t.o.v. ballonvormige velg/band constructie

Ravin ///M schreef:JP schreef:M5 krijgt bij 140km/h klapband.....;
http://www.autoblog.nl/archive/2007/10/ ... m5-touring
Dit is een interessante... zou het op RFT's hebben gereden, waardoor er tot op het
laatst geen signaal kwam van de bandenspanningscontrole?
Ken er nog wel een die behoorlijk wat harder reedt dan 180 in een E60 M5 en die toen ook een klapband kreeg..
sorry Rico , idd had jouw post nog niet gelezen..
- duifjes.com
reserve erop leggen? nieuwe band kopen?