Rossi vs Hayden

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Peter Tunissen

Rossi vs Hayden

Bericht door Peter Tunissen » 30 okt 2006, 13:25

Bah, ik had het Capirossi, Melandri, Pedrosa of wie dan ook gegund, maar Hayden echt niet.
Misschien is het een prima gozer, geen idee, maar hij komt op tv zo fake over als maar zijn kan. Als je na een seizoen vol mazzel (paar keer pech voor Rossi, blessure van Capirossi, blessure van Rossi in Assen, bandenproblemen met de Bridgestones etc.) uiteindelijk met een laffe derde plek en behoorlijk veel geluk kampioen wordt mag je van mij best blij zijn, maar op de rand van de baan gaan zitten janken, tsja..... Beetje Amerikaans.
Als hij dan nog goed zou kunnen maken met zijn rijden, maar nee, lafjes de Ducati's weg laten rijden en met Pedrosa veilig achter zich zo zeker naar P3 te rijden, tsja. Denk dat Rossi in het omgekeerde geval nog gewoon vol het gevecht om de overwinning aan was gegaan en zo hoort het ook imho.

Wel grappig dat er bepaalde hindernissen lijken te zijn die voor iedere sport gelden.
Fangio was jarenlang recordhouder met 5 wereldtitels (dat zou niemand meer kunnen gaan evenaren) net als er drie Tour de France winnaars waren met 5 eindoverwinningen; meer was menselijk niet mogelijk heb ik Mart Smeets jarenlang na het afscheid van Indurain horen verkondigen.
Nu komt er een nieuwe generatie sporters die nog beter zijn, nog meer gefocust en nu lijkt 7 het magische getal te zijn: 7x Armstrong, 7x Rossi, 7x Schumacher. Toeval of niet? Rossi mag volgend jaar gaan bewijzen van wel. ;)

Wilbert

Bericht door Wilbert » 30 okt 2006, 13:31

Mooi verhaal! ben het met je eens dat Hayden het een beetje kado heeft gekregen. Maar het was ook wel een domme val van Rossi.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 30 okt 2006, 14:15

Had ik ook niet meer gedacht/ verwacht van Rossi.
Die was voor mij vorige keer al wereldkampioen.
Donderstraalt 'ie vd fiets :?
Jammer, gunde het hem ook veel meer dan Hayden.
Maar goed, degene met de meeste punten wordt wereldkampioen.
Niet persé die met de meeste overwinningen.
Of de beste...
Zie F1 :wink:

wjn

Bericht door wjn » 30 okt 2006, 17:21

Tja het is niet anders, de beste in punten verzamelen wordt kampioen. Punten erbij geven voor pole's en snelste racerondes (hee waar heb ik dat eerder gehoord).

Ik vind trouwens niet dat Hayden meer zijn best had moeten doen in deze race, hij heeft gelijk dat ie op safe speelt op dat moment. De laatste race en geen kansen meer iets goed te maken.

(En vergeet niet dat hij niet onverdienstelijk 3e reed, tegen Bayliss was geen kruid opgewassen in de race zo leek het wel. Zelfs Capirossi kwam er niet bij, en die rijdt al het hele seizoen op die fiets.)

Dutch

Bericht door Dutch » 31 okt 2006, 01:00

Niet zeuren, Peter. Degene met de meeste punten is wereldkampioen. En dan ook niet klagen bij Hayden, maar bij de bedenkers van de puntentelling.* En als het doel de titel is, dan rijdt iedereen 'm toch safe naar huis?

En sympathieën laat je maar thuis als je wilt bepalen wie de terechte kampioen is.**

Ik zal 't je nog sterker vertellen: als alleen de beste recht heeft op het wereldkampioenschap, hou dan maar op met racen en geef de titel meteen aan hem. :P

* Alle puntentellingen zijn per definitie onrechtvaardig, maar die in MotoGP en zéker de nieuwe puntentelling in de F1 leggen te weinig nadruk op overwinningen. Wat mij betreft tel je zelfs alléén de overwinningen, want het gaat toch om winnen in de sport (dan hadden we nu een barrage moeten houden tussen Alonso en Schumacher). Maar ja, dan beloon je bijvoorbeeld geen schitterende comeback-race van achteraan naar de tweede plaats. 't Blijft moeilijk.

** Eigenlijk houd ik niet eens van kampioenschappen. Je doet mee aan een race en die wil je winnen. Tegenwoordig draait alles om een kampioenschap, maar wat zou er tegen zijn als we gewoon weer een paar belangrijke Grote Prijzen hadden en een zooi minder belangrijke races? Iedereen schrijft zich naar believen in en aan het eind van het seizoen is er hooguit een morele 'beste coureur van het jaar'.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 31 okt 2006, 11:39

Het principe van het 'schrappen' van slechte races is ook leuk vind ik. Stel je hebt 10 races per jaar, dan mag je er 2 schrappen voor de punten. Een race waarin je uitvalt of van de baan geramd wordt kun je dan wegstrepen. Win je alles, dan heb je niets te vrezen.

Zo moet Niels komend weekend flink aan de slag in zijn 325 rallybak om zijn 3e plaats in het kampioenschap te behouden. Rijdt hij niet mee, dan kan 'ie opeens terugvallen naar plek 5, omdat anderen dan gaan schrappen in hun slechte resultaten eerder het seizoen.

Daardoor wordt iedereen extra gestimuleerd om de laatste race snoeihard te gaan, zonder te crashen.

Ben erg benieuwd.

Dutch

Bericht door Dutch » 31 okt 2006, 13:23

*moet lachen om z'n brombeerbui van gisteravond*

:lol:

Resultaten schrappen is ook een idee. Is in de F1 toegepast vanaf het eerste WK tot en met 1990.

Zie http://8w.forix.com/6thgear/points.html

Maar dat werd toen juist afgeschaft nadat in 1988 Senna wereldkampioen werd met 90 punten (terwijl hij er in totaal 94 had), ten koste van Prost met 87 punten (terwijl die er in totaal 105 bij elkaar had gesprokkeld). Omdat Prost maar liefst 18 punten moest schrappen, schreeuwde iedereen toen moord en brand over onrechtvaardigheid ervan. (Het lastige van dat oppermachtige McLaren-jaar was namelijk dat Prost nooit slechter dan een tweede plaats had gescoord!)

Maar je hebt gelijk, er zit best wat in. In ieder geval heeft dat jaar de coureur met de meeste overwinningen de titel gepakt (Senna 8, Prost 7) en dat sluit bij mij hoe dan ook altijd het beste aan op mijn rechtvaardigheidsgevoel.

Dutch

Bericht door Dutch » 31 okt 2006, 13:24

*dubbelpost*

Fabian

Bericht door Fabian » 31 okt 2006, 18:30

Ach ja, Hayden heeft conform de geldende puntentelling de WK-titel veroverd.

Rossi blijft de morele winnaar met zijn belachelijk goede resultaten en comeback van dit seizoen. Hij alleen heeft dit seizoen de spanning gegeven die er was. Rossi heeft echt gevochten en op pure rijderskwaliteiten zijn door pech opgelopen achterstand goed gemaakt. Jammer van zijn enige foutje dit seizoen op dit kritieke moment in de laatste race :( Hayden heeft afentoe wat laffe podiums gereden en kwam niet aan schitteren toe. Afentoe was er een uitschieter uit onverwachte hoek, en dat kan echt alleen in de MotoGP met een winnaar als Troy Bayliss, Tony Elias, Roberts Jr hoog eindigen etc.

Capirossi heeft dit seizoen ook ongekende prestaties laten zien. Was hij niet geblesseerd geraakt tijdens die grote crash na de start ergens halverwege dit seizoen, dan had hij samen met Rossi om de titel gevochten. Dat was echt fantastisch geweest.

Rossi for president.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 01 nov 2006, 12:25

@Dutch: precies mijn punt inderdaad. Prost is altijd zo berekenend geweest en toch wist hij niet meer van Senna te winnen, dan andersom. Dan heb je wel de meeste punten, maar niet de meeste overwinningen en dus werd hij daar (terecht imho) niet voor beloond.

Ik vind het één van de eerlijkste systemen, maar kan me voorstellen dat het frustrerend is als je heel het seizoen constant je puntjes hebt gescoord en een ander een keer uitvoel ofzo, dat je dan het bokkie bent.

Ik zeg daarom:
- voor het constructeurskampioenschap tel alle punten, geen aftrek.
- voor rijders kampioenschap, 2 races per seizoen schrappen in de puntentelling.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 01 nov 2006, 12:30

Dutch schreef:** Eigenlijk houd ik niet eens van kampioenschappen. Je doet mee aan een race en die wil je winnen. Tegenwoordig draait alles om een kampioenschap, maar wat zou er tegen zijn als we gewoon weer een paar belangrijke Grote Prijzen hadden en een zooi minder belangrijke races? Iedereen schrijft zich naar believen in en aan het eind van het seizoen is er hooguit een morele 'beste coureur van het jaar'.
Helemaal mee eens!
Coureurs die bochten willen winnen zijn tig keer gaver om naar te kijken dan die races willen winnen, laat staan de mensen die zelfs nog erger zijn en bereid zijn een race te laten schieten voor een kampioenschap.
Daarom gun ik die ook nooit wat. ;)

Heeft verder niet eens zo veel met iemand wel of niet mogen te maken, als Hayden iedere bocht vol wilde knallen en met zijn hart reed i.p.v. met zijn chequeboekje mocht hij mag mij ook op het circuit gaan zitten huilen of zijn moeder op d'r bek pakken of wat dan ook voor mijn part.
Maar nu klopte het gewoon niet, zo'n koele berekenende P3=OK rijder die huilend van vreugde naast zijn motor zit na een mazzel-race ter afsluiting van een mazzelseizoen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 01 nov 2006, 12:42

Spijker op de kop, twin!! :)

RVV

Bericht door RVV » 01 nov 2006, 12:50

Oke maar winnaars hebben toch altijd mazzel ?

Dutch

Bericht door Dutch » 01 nov 2006, 13:01

Peter Tunissen schreef:Heeft verder niet eens zo veel met iemand wel of niet mogen te maken, als Hayden iedere bocht vol wilde knallen en met zijn hart reed i.p.v. met zijn chequeboekje mocht hij mag mij ook op het circuit gaan zitten huilen of zijn moeder op d'r bek pakken of wat dan ook voor mijn part.
Maar nu klopte het gewoon niet, zo'n koele berekenende P3=OK rijder die huilend van vreugde naast zijn motor zit na een mazzel-race ter afsluiting van een mazzelseizoen.
Mwah, da's toch ook weer een tikkie over-the-top.

Die P3 in de laatste race zal misschien berekenend zijn geweest, net als de P2 van Alonso in Brazilië, maar voor de rest van het seizoen ga ik ervan dat ook Hayden maximaal naar zijn vermogen heeft gereden. Dat noem ik dan geen mazzel.

En dat berekenende - ja, zou jij 't anders doen als er zó veel belang wordt gehecht aan het kampioenschap? Je rijdt bovendien niet alleen voor jezelf, maar ook voor je team en voor de fabrikant. En dus ook voor het enorme marketingpotentieel van een wereldtitel... Je kunt 't misschien anders willen, maar zo is 't tegenwoordig nu eenmaal.

Of autosport en motorsport moeten weer net zo marginaal worden als 50 jaar geleden, toen een wereldtitel van Fangio nog een korte vermelding kreeg ná de zondagse cricketuitslagen en er zowat niemand op de wereld buiten wat liefhebbers ene damn erom gaf. :lol:

Dutch

Bericht door Dutch » 01 nov 2006, 13:05

Peter Tunissen schreef:Coureurs die bochten willen winnen zijn tig keer gaver om naar te kijken dan die races willen winnen, laat staan de mensen die zelfs nog erger zijn en bereid zijn een race te laten schieten voor een kampioenschap.
Trouwens, als dat zo is, wat maakt 't dan uit dat Hayden kampioen is geworden? :wink:

Ik vond Villeneuve (de vader) ook het gaafst om naar te kijken, maar ik zit er absoluut niet mee dat hij nooit wereldkampioen is geworden. Sterker nog, het gebrek aan een kampioenschap doet niets aan zijn reputatie en grootheid af, nog los van de vraag of een coureur als Villeneuve ooit in staat zou zijn geweest om een kampioenschap bij elkaar te rijden. (Pironi zou 't in '82 uiteindelijk vast hebben gewonnen.)

Wereldkampioenschappen zijn gewoon een zwaar overschat fenomeen. :P

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 01 nov 2006, 13:14

Ja, ik snap het ook wel, maar ik kijk gewoon liever naar een rijder als Villeneuve (G.) of Massa of Schumacher of Rossi of Häkkinen of voor mijn part Verstappen die er in ieder geval altijd vol voor gaat. En die zijn er toch echt wel, ik heb die mensen uit het lijstje hierboven nooit een gevecht om een positie op zien geven om een auto of motor veilig thuis te brengen.

Mazzel bedoel ik vooral met de blessure van Capirossi en de behoorlijke pech van Rossi af en toe. Ik heb er gewoon een beetje een Hill '96 gevoel bij. Leuk dat hij eens kampioen wordt, maar van mij had het niet gehoeven. ;)
En inderdaad boeit het weinig eigenlijk, maar ik vond de reactie een beetje overdone, alsof hij het het hele jaar voor de poorten van de hel weg had moeten slepen.
Maar ja, da's dan weer mooi aan sport: anything can happen.
And it usually does, zou Murray Walker zeggen. 8)

Dutch

Bericht door Dutch » 01 nov 2006, 14:35

Peter Tunissen schreef:ik heb die mensen uit het lijstje hierboven nooit een gevecht om een positie op zien geven om een auto of motor veilig thuis te brengen.
Volgens mij was Massa de totale GP van Brazilië bezig om de auto veilig thuis te brengen. :lol: :wink:

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 01 nov 2006, 14:40

LOL! :lol:

Het is wel waar, zo heeft Schumacher ook tig races het gevecht geschuwd door simpelweg op pole te trainen en daarna weg te rijden bij de rest van het veld.
Erg laf inderdaad, ik schrap hem dan ook meteen uit mijn lijstje! :D
Laatst gewijzigd door Peter Tunissen op 01 nov 2006, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Dutch

Bericht door Dutch » 01 nov 2006, 14:54

Ja, de uitvreter, weg ermee. :lol:

Maar even serieus: volgens mij was Massa in die race de coureur die het verst onder het maximum reed, zo überlegen was de Ferrari (zie het tempo dat Schumacher reed). Moeten we daarom minder respect voor zijn prestatie hebben? Of had hij - gewetensvraag - pas echt je respect verdiend als hij voor de ogen van zijn landgenoten had geprobeerd om het hele veld op een rondje te zetten, met het resultaat dat vijf ronden voor het einde het panneduiveltje om de hoek was komen kijken?

'Pacing a race' is óók een kunst, die er helaas wat minder spectaculair uitziet.

Wat dat betreft heb ik trouwens hoge verwachtingen van Hamilton (ja, ik ga nu maar helemáál off-topic). Die heeft een vloeiende, bijna moeiteloze rijstijl, maar tegelijk hebben we in de GP2 kunnen zien hoe goed hij is in ongelooflijke inhaalmanoeuvres. Hij verenigt dus Prost en Senna in één! Als dat geen hele grote wordt, is dat dé tegenvaller van de 21e eeuw...

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 01 nov 2006, 15:04

Ja, maar jij herinnert je Monaco '88 ook nog wel?
Of Zandvoort '79? Alsof dat zo'n slimme actie van Gilles was. :D
Sommige coureurs kunnen of willen gewoon niet langzaam rijden, dat zijn degenen waar ik 18 zondagen per jaar voor naar de tv kijk.
Een F1 race met 22 rijders die op 99% van hun kunnen proberen zoveel mogelijk puntjes te sprokkelen, neh, dan ga ik nog liever naar Zandvoort naar een E30 cup-race kijken (niet slaan Dennis ;)).

Hamilton zijn inhaalraces dit jaar waren 'Schumacheriaans' inderdaad.
Die McLaren mag van mij iedere race kapot gaan, dan rijdt hij in 2008 maar bij een ander team, zolang hij maar geen Magnussen doet inderdaad, dat zou gewoon tè zonde zijn.
Ik kan met nog een uitspraak van Ecclestone uit 1987 herinneren.
"Om F1 echt een mondiale sport te maken zoeken we nog een snelle Duitser, een snelle neger (dat mocht je toen nog zeggen van de politiek correcte brigade ;)) en een snelle Chinees."
20 jaar later, maar het is bijna een mondiale sport. :)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 01 nov 2006, 16:34

Ik ben voor Rossi want die draagt een mooie JLC World Chrono '46' in 18krt roodgoud. :D [sponsored natuurlijk]

Dutch

Bericht door Dutch » 01 nov 2006, 17:27

:lol: @ 'ontopic'-reactie van Robin...

Ja, natuurlijk ken ik die niet zo slimme actie van Zandvoort '79 - heb 't voor mijn eigen ogen zien gebeuren en was meteen fan. :D

Maar erg nuttig voor je WK-aspiraties is 't niet, dat zul je moeten toegeven...

Het lastige is dat je zo moeilijk kunt zien hoe zwaarbevochten een tweede of derde plaats is. Het lijkt dan alsof iemand dan op 90% rijdt, maar als zijn auto of motor niet harder gaat, moet hij misschien wel 110% rijden om toch nog die tweede plaats (i.p.v. een derde plaats) binnen te halen.

Om 't dichter bij huis te houden - want ik weet eigenlijk niks van MotoGP: ik heb dit jaar weer veel verwijten gehoord aan het adres van Alonso, als zou hij in de tweede helft van het jaar op 90% naar al die tweede plaatsen zijn gecruiset. Dat is natuurlijk kul als je kijkt naar zijn prestaties ten opzichte van Fisichella.* Van Schumacher zal men niet zeggen dat hij in de eerste helft van het jaar op 90% reed - de Ferrari ging gewoon niet harder - dus waarom wel van Alonso? Ook de Renault ging toen gewoon niet harder. De manier waarop hij b.v. Hongarije en Italië aanviel en in Frankrijk en Turkije terugvocht, zegt wat mij betreft genoeg. Schumacher en Alonso zijn uit hetzelfde hout gesneden. Dat bewijst alleen al het feit dat er nu al net zo veel Alonso-haters zijn als in 1995 Schumi-haters... :lol:

Dus tja, misschien dat die Honda van Hayden gewoon niet snel genoeg was? Hoe heeft-ie 't gedaan ten opzichte van andere talentvolle Honda-rijders?

* Waarbij het een zwak excuus is om te beweren dat Fisichella een belabberd coureur is, want die heeft in voorgaande jaren het halve WK-veld als teamgenoot om de oren gereden.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 01 nov 2006, 17:32

325 cup is niet zo spannend als je denkt hoor Peter. 5 mensen hebben hun auto op orde én kunnen echt goed sturen. De rest is veldvulling, maar wel dikke pret met z'n allen. :wink:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 01 nov 2006, 18:12

Voor Dutch :D
http://www.mjlc.com/viewNewsFromHome.do?newsId=125

prijzen van dat ding :staal 8900,- deze 18krt goud/ti zal wel richting de 20.000,- lopen...

Fabian

Bericht door Fabian » 04 nov 2006, 09:39

Ik zeg:

dit ispas MotoGP

http://www.youtube.com/watch?v=s_zFLyDJnhA

heerlijk gewoon!

Plaats reactie