Zo, ik ben weer uitslapen en bijgekomen van gisteren. Om 7.30 de deur uit en om 1.30 weer terug. Maar het was de moeite waard.
De pech op de terugrit: na een half uurtje in het donker te hebben gestaan tussen Venray en Nijmegen kwam de Wegenwacht met 2 autootjes. 1 sleepte me weg en 1 reed er met een zwaailicht achteraan. De achterlichten deden het nauwelijks meer, vandaar. Na een kilometer of 5 kwam er een benzinestation aan. Daar heeft de ANWB een andere accu in de auto gezet en zijn we er achteraan gereden naar hun werkplaats in Nijmegen. Auto op de brug en daar bleek dat de bout van de spanner van de dynamo (of zo, je kunt mij alles vertellen) weg was waardoor de v-snaar slap was gaan hangen en de tanden op de v-snaar kapot waren gegaan. Hierdoor kon de accu niet meer worden opgeladen en heb ik hem eerst op de baan en daarna op de weg terug naar huis, leeg gereden. De Wegenwacht toverde een M8 bout te voorschijn en een v-snaar en na een kwartier deed het hele spul het weer. Eigen accu er weer in en klaar. Op de brug bleek ook nog dat de ophanging van de uitlaat op 2 punten was gebroken, wat met een paar ijzerdraadjes provisorisch werd gefixt. Daarna op weg naar huis, en wat rijdt dat dan lekker als alles het gewoon doet.
Een verslagje van de dag:
Om 7.30 naar de straat van Chuck gereden en samen met hem naar de Shell bij Zevenaar gereden. Hij probeerde mij een paar keer te bellen dat hij moest tanken, maar de 968 maakt zo'n t*** lawaai dat ik hem niet hoorde. Het bleek dat hij erg dringend moest tanken (en Red Bull moest innemen

) en maar net de Shell bereikte voor de grens. Daar werd er verzameld en met een mooi clubje ging het de Oberhausen-straight op. De 968 kon ik daar even maximaal laten lopen, wat een topsnelheid op de gps opleverde van 253 kmh. De auto lag prima op de weg, maar stuiterde vreselijk over de autobahn. Goed het stuur vasthouden dus. In de buurt van Dusseldorf viel de auto oppeens dood en konden we nog net uitrollen op een uitrit. Motorkap open, stekkertje tussen bobine en rotor bleek los, weer ingeplugd en met ducktape extra vastgezet en er weer vandoor gegaan. De mannen bleken een stukje verderop te hebben gewacht

en het treintje kon weer verder.
Op de Ring aangekomen geparkeerd en een kaart aangeschaft. In de auto gesprongen met Patrick als bijrijder en vervolgens gaan rijden. Dat was zo verslavend dat ik de DF mannen een beetje uit het oog ben verloren. Ik kwam gewoon de auto niet meer uit. Wat een waanzinnige baan zeg!

Fascinerend, moeilijk, razendsnel, etc. Het duurde een rondje of 5 voor ik wat racesnelheid kon maken die ik gewend ben met een 968, maar daarna ging het harder en harder. Patrick kende de baan beter dan ik en onthield hem ook beter, zodat hij een soort rally navigator werd. Hij schreeuwde in welke versnelling de auto moest, waar het gas er op moest blijven (de rechte stukken waren gewoon angstaanjagend, met enorme dalingen en stijgingen, met blinde stukken overal), etc. Dat werkte zo goed, dat toen ik met Mark en Tristan de baan op ging het een stuk minder ging omdat ik alles zelf moest bedenken. Daarbij kwam ook nog dat Mark de plaatsen wist waar ik in moest sturen en ik dat meestal verkeerd deed en moest corrigeren (ik was al blij als ik kon zien of we een rechter- of linkerbocht kregen).
Al met al 16 rondjes gereden en een geweldige dag gehad. De 968 heeft het geweldig gedaan. De missende bout van de dynamospanner en de ophanging van de uitlaat zijn waarschijnlijk gensneuveld op de curbstones van een erg moeilijke links-rechts chicane (geen idee hoe die heet, bij het ingaan naar links moet je helemaal rechts buiten blijven; iemand een idee?) en de auto zelf heeft geen kick gegeven. De 968 was super makkelijk te besturen (wel zwaar nu er een onbekrachtigd stuurhuis in zit), de remmen (928 GTS) zijn net zo goed als de remmen (993 BT) op de racer, de wegligging is geweldig (wel wat te hard) en de banden (R888) plakten perfect. Verder trok hij erg mooi weg overal (op een paar stukken na waar ik een pk of 50 miste) en produceerde hij een prachtige brul die ik nog niet eerder uit een 968 heb horen komen. Kortom: een geweldige ervaring.
Aan het einde van de middag de mannen weer teruggezien bij het startpunt en even bijgekomen en bijgekletst. Mark en Tristan nog een paar rondjes meegenomen (je moet maar durven...) en daarna met zijn allen gaan eten. Een geweldige dag, geweldig gezelschap en een geweldige baan. Ik sta al weer klaar voor de volgende Ringtrip!