Downforce Trailer betrokken bij kettingbotsing in Belgie

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Re: Downforce Trailer betrokken bij kettingbotsing in Belgie

Bericht door Dennis Cavallino » 07 aug 2009, 12:14

Erik Stoffelsen schreef:Ook daarmee is het lastig steken in de Auvergne bergen.... :'(

Wel érg vet zeg!
Het officieuze teammotto is toch:
"Voor alles is een oplossing"

Komtie:

Afbeelding

Downforce Bjorn

Bericht door Downforce Bjorn » 07 aug 2009, 15:48

Mark schreef:Scania 580; check

Afbeelding
Haha nice, Torpedo Longline V8... Zeldzamer wordt het haast niet :shock: :D

@ Cav: Met mij gaat het prima, enkel een beetje last van de rechterpols en spierpijn als ik linksom moet kijken. Wsl het effect van de gordel. Dennis zelf had gisteren een mindere dag, misselijk, hoofdpijn etc maar dat is vandaag ook weer helemaal goed.

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 07 aug 2009, 16:38

En deze al helemaal niet Bjorn!

Dit is er nog eentje met een naloper-chassis wat zelfs in frontstuur spec heel erg zeldzaam is (meestal voorloper).
Daarbovenop betreft het ook nog eens een G-chassis, wat betekend de zware uitvoering, meestal gebruikt voor werftrekkers.

Ik denk dat het een one and only is :lol:

het oplossen van alle vraagstukken is begonnen. Er zijn heel veel factoren die ons tegenwerken, met name de verzekering. Maar dan kennen ze de Downforce spirit nog niet... We halen gewoon door, en als het even kan staan we er op Zandvoort weer!
Neenee jongens, opgeven kennen we niet :!: :!: :!:

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 07 aug 2009, 16:39

Jeetje....mannen net hele topic ff. doorgelezen ......pfffff wat een geluk bij een ongeluk!!!!

Sterkte verdere afhandeling!

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 07 aug 2009, 16:48

Downforce Dennis schreef:En deze al helemaal niet Bjorn!

Dit is er nog eentje met een naloper-chassis wat zelfs in frontstuur spec heel erg zeldzaam is (meestal voorloper).
Daarbovenop betreft het ook nog eens een G-chassis, wat betekend de zware uitvoering, meestal gebruikt voor werftrekkers.

het oplossen van alle vraagstukken is begonnen. Er zijn heel veel factoren die ons tegenwerken, met name de verzekering. Maar dan kennen ze de Downforce spirit nog niet... We halen gewoon door, en als het even kan staan we er op Zandvoort weer!

FF kappen met dat onbelangrijke geneuzel nu, Milan wil graag weten waar zijn fiets is. :?:
Die staat/stond achter in de trailer.
Volgend weekend moet hij over een zeventien bussen en een langneus scania springen en hij wil zich graag even voorbereiden. :df:
Jullie begrijpen dat eventuele schade vergoed zal moeten gaan worden en dat zijn fiets onbeschadigd terug zal moeten komen, anders zwaait er wat.

Grtz,Hanz06 :wink:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 07 aug 2009, 16:50

Tjezus, als je die cabine ziet schrik je wel even. Had anders kunnen zijn, maar dat is het niet.
Dus nu inderdaad opstaan en weer doorgaan, that's the spirit :thumbup:

ErikS

Bericht door ErikS » 07 aug 2009, 16:52

Downforce Hans schreef:

FF kappen met dat onbelangrijke geneuzel nu, Milan wil graag weten waar zijn fiets is. :?:
Volgend weekend moet hij over een zeventien bussen en een langneus scania springen en hij wil zich graag even voorbereiden. :df:
Jullie begrijpen dat eventuele schade vergoed zal moeten gaan worden en dat zijn fiets onbeschadigd terug zal moeten komen, anders zwaait er wat.

uitkijken voor de Milan,
Gevaarlijk snelle gozert.! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 07 aug 2009, 16:54

Downforce Hans schreef:

Hans,

De fiets werd eerst total loss verklaard, maar naderhand zagen we dat een M13 bout aan het stuur niet goed was vastgedraait wat als gevolg had dat de voorrem het niet goed deed en de stuurinrichting heel los stond. Weet jij hier iets van?

gr,

Dennis :wink:

RVV

Bericht door RVV » 07 aug 2009, 16:59

Gisteren sprak ik een Belgische chauffeur van mijn leverancier.. jullie verhaal.. het file ongeluk,, gaat wel de ronde in chauffeurskringen.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 07 aug 2009, 17:13

Downforce Dennis schreef:
Downforce Hans schreef:

Hans,

De fiets werd eerst total loss verklaard, maar naderhand zagen we dat een M13 bout aan het stuur niet goed was vastgedraait wat als gevolg had dat de voorrem het niet goed deed en de stuurinrichting heel los stond. Weet jij hier iets van?

gr,

Dennis :wink:
De laatste onderhoudsbeurt is uitgevoerd door een belgische kokosmakroon die dacht dat hij kon sleutelen.
Kennelijk heeft hij zich vergist in de complexiteit van dit stukje van NASA voorziene equipment voor de gevorderde stunt fietser.
Daardoor heeft hij waarschijnlijk wat dingen niet met het juiste koppel vastgezet wat natuurlijk bij sprongen van meer dan 30 meter kan lijden tot enige onbalans in het geheel en wat voor de gemiddelde fietser wel eens voor gevaarlijke en oncontroleerbare situaties kan lijden.
Hier blijkt dus weer uit, dat ook al kan je lichte onderhouds werkzaamheden aan een bmw doen een stukje high tech op twee wielen net een brug te ver voor je kan zijn.

Grtz,Hanz06

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 07 aug 2009, 17:39

ROFLOL @ Hanzzzz :lol:

Ik heb nog een paar mooie, bijna nieuwe luchtbalgen in de aanbieding als upgrade voor je bladveren, interesse?

Joy

Bericht door Joy » 07 aug 2009, 17:41

Pfoe goeie klapper geweest. Het kan zo gebeuren dat zie je maar weer. Fijn dat iedereen er heelhuids uit is gekomen en er geen personenauto's bij betrokken waren. :thumbup:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 07 aug 2009, 18:04

Downforce Dennis schreef:ROFLOL @ Hanzzzz :lol:

Ik heb nog een paar mooie, bijna nieuwe luchtbalgen in de aanbieding als upgrade voor je bladveren, interesse?
Ik heb nog een corvette in de aanbieding....trekkracht genoeg om je trailertje weg te slepen :goodnight:

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 07 aug 2009, 18:16

Joy Jolliffe schreef:Pfoe goeie klapper geweest. Het kan zo gebeuren dat zie je maar weer. Fijn dat iedereen er heelhuids uit is gekomen en er geen personenauto's bij betrokken waren. :thumbup:
Joy,

Dat kan je wel zeggen ja.

Maar ik wil iedereen eigenlijk een paar dingen op het hart drukken mbt vrachtwagens in het verkeer. Waarschijnlijk letten jullie hier allemaal wel op, maar toch. Ik zie meer en meer vijandig en soms gevaarlijk gedrag van auto's of bestelwagens naar trucks toe.
En ja, ik weet het... er zitten heel erg veel cowboys tussen die het verzieken voor diegenen die echt professioneel zijn en alleen maar hun brood willen verdienen... Vooral met de komst van de vele Poolse/Litouwse/Roemeense chauffeurs is er erg veel mis met het vrachtverkeer in Europa. No offence naar deze groep, maar in grote lijnen verzieken ze het echt voor de anderen...

Waarom steken trucks elkaar soms met een slakkegang voorbij?
Tja, soms omdat iemand geen zin heeft om de cruise control van 88 naar 86 te brengen. Maar er zijn ook gevallen waarbij een truck met een hoger vermogen eentje met een lager motorvermogen voorbijsteekt bijvoorbeeld. Vergis je niet, een licht heuveltje nemen met een 44 ton combinatie en 380 pk betekend afgeven... De trucks daarachter moeten zich dus constant aanpassen aan de variabele snelheid van de zwakkere. Dit leidt tot gevaarlijke situaties ivm het toe- en weglopen naar de voorligger. In dit geval is het gewoon beter om hem voorbij te steken. Hetzelfde geldt voor ADR wagens, dus geladen met gevaarlijke goederen. Die mogen op de europese snelwegen maar 80, terwijl de overigen tussen de 85 en de 92 rijden. Het is wenselijk om die tankwagen voorbij te steken, anders krijg je een gevaarlijk spelletje achterin van toelopende vrachtwagens met verschillende typen bestuurders. Het is dus altijd een beetje anticiperen op elke situatie en wat er nog kan gebeuren. Mijn optie (indien mogelijk) is dus altijd voorbijsteken.
Nu zie ik meer en meer agressieve en soms tot zieke reacties van autobestuurders. Dit gaat van middelvingers tot het vol ABS trappen voor een truck. Dat laatste heb ik een keer meegemaakt, mijn hart stond even stil. Ik kan me echt niet inbeelden hoe ziek je dan moet zijn?
Hou je hoofd dus even koel, en zet je even in de plaats van de chauffeur die al een hele dag achter het stuur zit, en zich scheel kijkt op het achtersteven van zijn trage voorligger. :thumbup:

Invoegen voor een truck
Dit is echt een modetrend van de afgelopen jaren, het last minute in- of uitvoegen voor een vrachtwagen op de autosnelweg.
Het is echt verschrikkelijk om een auto of busje voor je neus op 1 meter afstand voor je in te zien vliegen en die zichzelf dan probeert af te remmen om de afrit of oprit te nemen. Zoiets is de oorzaak van ongevallen zoals dat van mij. Het is heel moeilijk in te schatten wat die auto dan wil. In eerste instantie wil je met je truck afstand nemen om de zaak beter te kunnen bekijken, maar als je afremt breng je de achterliggers voor een deel ook in gevaar. Het is dus altijd een analyse die je in een split second moet maken om die auto niet onder je wielen te krijgen. Vergis je niet, zo'n ding is echt zwaar en log, remmen is geen pretje en uitwijken betekend decor modificaties.
Ook invoegen tegen 70 op de autosnelweg voor een truck is LEVENSGEVAARLIJK. Dit is vooral de favoriet van oudere mensen. Je komt tegen 90 af, anticipeert op het overige verkeer en gaat ervan uit dat de auto nog gaat versnellen. Meestal is dat zo, als het zo niet is moet je afremmen en gaan je achterliggers dit ook moeten doen, met als gevaar dat ze het te laat zien en achter op je inrijden. :thumbup:

Dode hoek
Dé favoriet van de media. De dode hoek is iets heel onvoorspelbaars. Iedereen kan lullen wat ie wil, maar afgezondert van een dodehoekcamera, is er geen enkel middel om de dode hoek toch volledig zichtbaar te maken voor de vrachtwagenchauffeur. Je komt heel vaak tegen dat een auto soms minutenlang achter het voorwiel van een vrachtwagen zit. Die chauffeur ziet je dus echt niet he. Een auto aantikken voel je niet aan het gedrag van de truck, dus meestal sleept de truck de auto nog tientallen meters verder voordat de chauffeur beseft en begrijpt wat er gebeurt. De dode hoek is ALTIJD verschillend. Factoren zijn, zitpositie, spiegelpositie, type truck, ja zelfs de bandenmaat speelt een rol. Blijf dus nooit lang rechts van een truck ter hoogte van zijn voorwiel hangen, kans is groot dat de bestuurder je niet ziet en plots naar rechts wil komen. :thumbup:

en er zijn nog tig dingen, maar dit wou ik ff kwijt. Na het ongeval ben ik toch heel veel aan het speculeren en ben ik echt meer dan ooit bezig met het veiligheids aspect van zo'n ding. Het is echt maf om te zien dat de zweedse constructeurs hier al tientallen jaren mee bezig zijn, en dat de andere merken hier niet veel aandacht aan besteden. Ik heb het nu wel gezien, ik moet niets anders meer hebben dan de dikke stevige metalen kooi van een Volvo of Scania, het ver naar achter geplaatste dashboard van een scania, de zware motor- en magneetrem van Volvo of scania en een goeie dodehoekcamera.

En ja, nogmaals... er zijn veel cowboys... maar ook veel jongens die houden van hun job en 's avonds graag bij hun vrouw en kinderen zijn. helaas zijn er meer en meer gevallen, waarbij dit laatste niet meer mogelijk is...
Ik ben geen echte chauffeur, maar ik zie wel de gevaren en dingen die andere automobilisten soms niet zien. Vandaar dat ik het interessant vond om dit even met jullie te delen :thumbup:

:beer:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 aug 2009, 18:34

Goeie post Dennis. Enige waar ik altijd kwaad van wordt zijn chauffeurs die iets anders doen dan sturen en dus over de vluchtstrook of linker strook 'zweven'. Dan word ik echt kwaad, maar je kunt niet veel doen. Hooguit claxoneren. Geldt trouwens ook voor automobilisten die dezelfde stomiteit begaan, maar met zo'n truck geeft 't iets meer rotzooi.

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 07 aug 2009, 18:40

Dennis Cavallino schreef:Goeie post Dennis. Enige waar ik altijd kwaad van wordt zijn chauffeurs die iets anders doen dan sturen en dus over de vluchtstrook of linker strook 'zweven'. Dan word ik echt kwaad, maar je kunt niet veel doen. Hooguit claxoneren. Geldt trouwens ook voor automobilisten die dezelfde stomiteit begaan, maar met zo'n truck geeft 't iets meer rotzooi.

Snap ik Dennis. In de meeste gevallen zijn ze idd met vanalles bezig, buiten het sturen.
Toch moet je je niet vergissen in de spoorvormingsgevoeligheid van zo'n ding. Op bepaalde plaatsen op de e313 wordt je echt van de weg afgesleurd door de spoorvorming. Vooral icm de "supersingle's" of brede banden op de vooras is dat soms schrikbarend. ook zit er vaak aardig wat speling op de stuurinrichting aangezien levensduur van groot belang is, en schokken in het stuurwiel tot vroege vermoeidheid leiden. Het opvangen van de spoorvorming is dus ook soms een vak apart en duurt iets langer om terug op je normale wegpositie te komen.

goeie reactie trouwens! :thumbup:

Luco

Bericht door Luco » 07 aug 2009, 18:45

Eigenlijk geef ik trucks waar mogelijk altijd voorrang, scheelt je een paar seconde, lekker belangrijk.
Zeker met in en uitvoegen.
De camper is niet zo groot natuurlijk, maar met de aanhanger erachter heb ik bij heuveltjes ook hetzelfde probleem, zit dan constant naar achteren te kijken of ze me wel zien.

1 mooi voorbeeld van hoe mensen soms doen.
Ik sta in de file vlakbij de botlektunnel, daar komen een paar banen bij elkaar.
Ik zit op de linkerbaan en een vrachtwagen wil netjes van de ene tweebaansweg naar die waar ik links reed.
Hij wilde dus gewoon netjes op de rechterbaan invoegen.
Rechts reed dus een auto die een behoorlijk gat liet vallen en de chauffeur van de vrachtwagen doet netjes knipperlicht uit en wil de invoegbeweging maken, de automobilist pikt dit niet (loser) en gaat gas geven zodat de chauffeur niet in kon voegen.
Uiteindelijk voegt de chauffeur achter de wagen in en licht een keer, automobilist pikt dit niet en gaat vol in de rem, nou vrachtwagen er bijna bovenop.
automobilist geeft gas en steekt middelvinger op.
Helaas voor hem stond het 300 meter verder helemaal stil :mrgreen: :mrgreen:
Chauffeur stapt uit loopt naar de auto (sukkel doet zijn raam open) chauffeur zegt wat, automobilist is brutaal, chauffeur hoekt er vol op.
Ik lag helemaal in een deuk, binnen 30 seconden was die vent zijn oog helemaal dik en zwart.
Ik heb :thumbup: aan de chauffeur gegeven.
Even verder stond die automobilist weer naast me, heb ik ff :thumbup: gedaan en gevraagd of die nou zijn zin had.
Wijselijk zei die niks.

Tom

Bericht door Tom » 07 aug 2009, 19:02

Dennis goede post. Heb je verhaal even rondgestuurd binnen ons bedrijf.

Denk dat weinig mensen erbij stilstaan.

Hielke

Bericht door Hielke » 07 aug 2009, 19:10

Downforce Dennis schreef: Waarom steken trucks elkaar soms met een slakkegang voorbij?
Tja, soms omdat iemand geen zin heeft om de cruise control van 88 naar 86 te brengen.
In Nederland zonder heuveltjes is het vrijwel zonder uitzondering altijd de fout of inschattingsfout van de inhalende bestuurder. Dorpen, gehuchten, streken en regio's trekken voorbij voordat zo'n kloothommel dan weer naar z'n rechterbaan verhuist, daarbij tientallen automobilisten voor langere tijd naar een tempo dwingend waar ze niks te zoeken hebben. Over het creeëren van gevaarlijke situaties gesproken.

Het is zo'n beetje de nr. 1 ergernis in het verkeer en als vrachtwagenchauffers ermee doorgaan heb je binnenkort een algeheel inhaalverbod voor vrachtwagens in Nederland.

Voor de rest ben ik het wel aardig met je eens. Het zou een hele goede zaak zijn als iedereen eens verplicht een uurtje met een vrachtwagen zou meerijden.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 07 aug 2009, 19:37

Wederom V8 en Topline, klinkt wel als een mooi stukje trekkende eenheid :).
Wat betreft je verhaal over chauffeurs heb je best wel een groot punt, met name in de randstand wordt de ruimte je niet gegund en zijn mensen te gehaast en daardoor geirriteerd richting het vrachtverkeer...
Dan maar lekker in het noorden of oosten van het land rijden, veel rustgevender; drukte is niet zo'n punt, maar het er wordt wat begripvoller met je om gegaan.
Ring Antwerpen geldt hetzelfde verhaal als de randstad :P.

@ Hielke, je kan vrachtauto's daar wel over aanvallen, maar kom zeker net zo vaak een personenauto tegen die er een half uur over doet om in te halen; of een verschil van 1 km, of gewoon 10 autolengtes te vroeg naar links, niet op tijd naar rechts etc etc
Ik denk dat als je kijkt hoeveel slechte inhaalacties vrachtauto's doen en dat afzet tegen het aantal personenauto's dat waardeloos inhaalt, dat je nog gek zal staan te kijken. De vrachtauto valt daarintegen meer op, deels doordat het meer ophoudt.

steve smith

Bericht door steve smith » 07 aug 2009, 20:23

http://www.trucks.nl/trucksearch/Vehicl ... nguageid=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Staat in Bas-Roos-dorp en is al in kleur......

Afbeelding

Afbeelding

Hier de mobile advert: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar ondertussen lees ik nog weinig over de conditie van de trailer. En die is wat lastiger te vervangen/repareren dan de trekker. Te huur op elke straathoek... Any word on the trailer? PM ook goe

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 aug 2009, 20:33

Die gaan goed dwars, zag er laatst 1 serieus driften toen 'ie solo reed. Erg gaaf om te zien. Best snel nog, ik denk Scania vs mijn Saab in acceleratietest: 1-0.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 07 aug 2009, 20:48

Dennis & Bjorn,

Hoorde gisteren van mijn broer van dit verhaal en heb net het hele topic even door zitten lezen....
Emoties in willekeurige volgorde :

Kippenvel
Rillingen
Wenkbrauwen tot onder de haargrens
Het mompelen van "zjezus christus"
een glimlach

Achteraf mogen we met z'n allen blij zijn dat jullie er lichamelijk goed vanaf zijn gekomen.
Geestelijke gesteldheid merk je pas als je weer achter het stuur kruipt voor een langere rit.
Best mogelijk dat er tegen die tijd allemaal zaken door je hoofd gaan spelen....
Zelf denk ik niet dat dit bij jullie het geval zal zijn, daar lijken jullie me niet de personen voor.....

Het verzekeringsverhaal is gewoon ronduit K.U.T. ( kwalitatief uitermate teleurstellend )
Buiten het feit dat het gewoon zonde is van een mooie combinatie, is het financieel gezien ook gewoon klote.

V.w.b. het gedrag van en naar chauffeurs :
Heb vandaag weer een paar mooie staaltjes gezien van hoe hufterig de gemiddelde Nederlandse automobilist is.
Wat is dat toch voor gedrag om mensen het invoegen te beletten, is díe vierkante meter asfalt nou echt van jou !!
Ben je dan echt héél erg blij met jezelf als het je is gelukt om niemand voor je te laten invoegen ??
Volgens mee heeft iedereen een jas met knopen, want bijna niemand schijnt meer te weten hoe een ritssluiting werkt.

Heeft er dan niemand geleerd dat je door moet rijden tot het einde van de invoegstrook, heeft er dan niemand geleerd om in te voegen met dezelfde snelheid als het verkeer op de hoofdrijbaan.
Bijna iedereen denkt tegenwoordig "hé, blokmarkering, hup naar links, invoegen". ongeacht hun eigen snelheid.
En dan altijd een "treintje" van auto's dat er achter hangt, en waarvan er altijd wel eentje zo debiel is om in één keer door te trekken naar de meest linker baan.

Tot zover mijn betoog tegen de klootzak in het verkeer.
Want ook dit ongeluk is te wijten aan een eikel die waarschijnlijk zijn rijbewijs bij een pakje boter heeft gekregen, en zich totaal niet bewust is van de gevolgen die zijn actie veroorzaakt heeft.

Nogmaals, ik ben blij dat er geen ernstig persoonlijk letsel is, en ik baal als een driewegstekker met randaarde van het verlies van de "black magic"

RJay

Bericht door RJay » 07 aug 2009, 21:03

Daarom dus probeer ik bij het invoegen vaak minimaal 80-90 te gaan bij het begin van de invoegstrook(zelfs met 40 pk is dit nog heel goed mogelijk, dus wat al die mensen met hun moderne auto's doen en dat nog niet redden snap ik totaal niet), maar het meest extreme wat ik tot nu toe heb meegemaakt is iemand (waar ik achter op de invoegstrook zat) die op een 120 weg in wilde voegen met 40...... Het mag een godswonder heten dat die niet geraakt is (er was toen 0.0 verkeer, gelukkig).
Dat soort mensen zijn niet alleen voor vrachtwagens gevaarlijk, maar voor alle verkeer. Denk eens aan een motorrijder die net even niet oplet, het is zo gebeurd hoor.

JP

Bericht door JP » 07 aug 2009, 21:03

Downforce Dennis schreef:
Joy Jolliffe schreef:Pfoe goeie klapper geweest. Het kan zo gebeuren dat zie je maar weer. Fijn dat iedereen er heelhuids uit is gekomen en er geen personenauto's bij betrokken waren. :thumbup:
Joy,

Dat kan je wel zeggen ja.

Maar ik wil iedereen eigenlijk een paar dingen op het hart drukken mbt vrachtwagens in het verkeer. Waarschijnlijk letten jullie hier allemaal wel op, maar toch. Ik zie meer en meer vijandig en soms gevaarlijk gedrag van auto's of bestelwagens naar trucks toe.
En ja, ik weet het... er zitten heel erg veel cowboys tussen die het verzieken voor diegenen die echt professioneel zijn en alleen maar hun brood willen verdienen... Vooral met de komst van de vele Poolse/Litouwse/Roemeense chauffeurs is er erg veel mis met het vrachtverkeer in Europa. No offence naar deze groep, maar in grote lijnen verzieken ze het echt voor de anderen...

Waarom steken trucks elkaar soms met een slakkegang voorbij?
Tja, soms omdat iemand geen zin heeft om de cruise control van 88 naar 86 te brengen. Maar er zijn ook gevallen waarbij een truck met een hoger vermogen eentje met een lager motorvermogen voorbijsteekt bijvoorbeeld. Vergis je niet, een licht heuveltje nemen met een 44 ton combinatie en 380 pk betekend afgeven... De trucks daarachter moeten zich dus constant aanpassen aan de variabele snelheid van de zwakkere. Dit leidt tot gevaarlijke situaties ivm het toe- en weglopen naar de voorligger. In dit geval is het gewoon beter om hem voorbij te steken. Hetzelfde geldt voor ADR wagens, dus geladen met gevaarlijke goederen. Die mogen op de europese snelwegen maar 80, terwijl de overigen tussen de 85 en de 92 rijden. Het is wenselijk om die tankwagen voorbij te steken, anders krijg je een gevaarlijk spelletje achterin van toelopende vrachtwagens met verschillende typen bestuurders. Het is dus altijd een beetje anticiperen op elke situatie en wat er nog kan gebeuren. Mijn optie (indien mogelijk) is dus altijd voorbijsteken.
Nu zie ik meer en meer agressieve en soms tot zieke reacties van autobestuurders. Dit gaat van middelvingers tot het vol ABS trappen voor een truck. Dat laatste heb ik een keer meegemaakt, mijn hart stond even stil. Ik kan me echt niet inbeelden hoe ziek je dan moet zijn?
Hou je hoofd dus even koel, en zet je even in de plaats van de chauffeur die al een hele dag achter het stuur zit, en zich scheel kijkt op het achtersteven van zijn trage voorligger. :thumbup:

Invoegen voor een truck
Dit is echt een modetrend van de afgelopen jaren, het last minute in- of uitvoegen voor een vrachtwagen op de autosnelweg.
Het is echt verschrikkelijk om een auto of busje voor je neus op 1 meter afstand voor je in te zien vliegen en die zichzelf dan probeert af te remmen om de afrit of oprit te nemen. Zoiets is de oorzaak van ongevallen zoals dat van mij. Het is heel moeilijk in te schatten wat die auto dan wil. In eerste instantie wil je met je truck afstand nemen om de zaak beter te kunnen bekijken, maar als je afremt breng je de achterliggers voor een deel ook in gevaar. Het is dus altijd een analyse die je in een split second moet maken om die auto niet onder je wielen te krijgen. Vergis je niet, zo'n ding is echt zwaar en log, remmen is geen pretje en uitwijken betekend decor modificaties.
Ook invoegen tegen 70 op de autosnelweg voor een truck is LEVENSGEVAARLIJK. Dit is vooral de favoriet van oudere mensen. Je komt tegen 90 af, anticipeert op het overige verkeer en gaat ervan uit dat de auto nog gaat versnellen. Meestal is dat zo, als het zo niet is moet je afremmen en gaan je achterliggers dit ook moeten doen, met als gevaar dat ze het te laat zien en achter op je inrijden. :thumbup:

Dode hoek
Dé favoriet van de media. De dode hoek is iets heel onvoorspelbaars. Iedereen kan lullen wat ie wil, maar afgezondert van een dodehoekcamera, is er geen enkel middel om de dode hoek toch volledig zichtbaar te maken voor de vrachtwagenchauffeur. Je komt heel vaak tegen dat een auto soms minutenlang achter het voorwiel van een vrachtwagen zit. Die chauffeur ziet je dus echt niet he. Een auto aantikken voel je niet aan het gedrag van de truck, dus meestal sleept de truck de auto nog tientallen meters verder voordat de chauffeur beseft en begrijpt wat er gebeurt. De dode hoek is ALTIJD verschillend. Factoren zijn, zitpositie, spiegelpositie, type truck, ja zelfs de bandenmaat speelt een rol. Blijf dus nooit lang rechts van een truck ter hoogte van zijn voorwiel hangen, kans is groot dat de bestuurder je niet ziet en plots naar rechts wil komen. :thumbup:

en er zijn nog tig dingen, maar dit wou ik ff kwijt. Na het ongeval ben ik toch heel veel aan het speculeren en ben ik echt meer dan ooit bezig met het veiligheids aspect van zo'n ding. Het is echt maf om te zien dat de zweedse constructeurs hier al tientallen jaren mee bezig zijn, en dat de andere merken hier niet veel aandacht aan besteden. Ik heb het nu wel gezien, ik moet niets anders meer hebben dan de dikke stevige metalen kooi van een Volvo of Scania, het ver naar achter geplaatste dashboard van een scania, de zware motor- en magneetrem van Volvo of scania en een goeie dodehoekcamera.

En ja, nogmaals... er zijn veel cowboys... maar ook veel jongens die houden van hun job en 's avonds graag bij hun vrouw en kinderen zijn. helaas zijn er meer en meer gevallen, waarbij dit laatste niet meer mogelijk is...
Ik ben geen echte chauffeur, maar ik zie wel de gevaren en dingen die andere automobilisten soms niet zien. Vandaar dat ik het interessant vond om dit even met jullie te delen :thumbup:

:beer:
Allereerst ff sorry dat ik het hele verhaal quoot, maar vind het een mooi stuk, Goede uitleg hoe een vrachtwagenchauffeur z'n werk probeert uit te voeren :thumbup:

Collega van mij heeft eens soortgelijks gehad (toevallig ook in B) , maar stond er geen autotransporter voor hem, maar een auto met caravan, tot er bij mijn collega een combi met 80km zonder te remmen bovenop knalt. Collega 'schuift' over de auto met caravan.....Gevolg, laat zich raden, (God hebbe hun ziel....) De klap was zo hard dat zelfs 'onze' trekker in het chassis brak.....

Groetjes van een fulltime-trucker, en denk eraan, zo snel als mogelijk weer achter het stuur gaan zitten.

Succes met afwikkeling met verzekering ed.

gr. JP

Plaats reactie