Controleren van een Sper diff.

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
GTRene

Re:

Bericht door GTRene » 05 aug 2009, 00:56

Jan Speed schreef:deze methode is veel leuker:
zet de auto met 2 rechterwielen in de berm (nat gras werkt goed.)
De 2 linkerwielen op grippy asfalt.
Schakel in 1, geef fors gas en dump de koppeling.
- rijdt de auto niet vlotjes weg maar staat het aandrijfwiel in de berm hopeloos te spinnen: pech want geen sper.
- rijdt de auto zonder problemen weg: sper aanwezig
hoe beter de auto wegtrekt, hoe groter de sperwerking in het sper.(25, 45%, 75%)

have fun! ;-)
Ik snap er niks van...ja wel het verhaal hierboven...

mijn Hartge had altijd een dikke sper 75% ofzo als ik in een bocht kwam tegen slip dan gas en hij ging dwars...als het glad was slipten bijde wilen vanuit de berm ook beide wielen...

Nu echter nadat men diff ophangplaat knapte door onhandige monteur terwijl dat rubber achteraf niet eens stuk was :bag: want deze nieuwe lijkt net zo...magoed afijn, ze hebben er toen zo zegt de hoofdmonteur alleen en nieuwe achterplaat op gezet en die dure Motul olie er weer ingegooid 75/140 speciaal gehaald bij laarman :hmmm: afijn, als dat waar is waarom spint men binnenste wiel nu altijd links of rechtsom...en gister in berm geprobeerd soinnen in berm en kom bijna niet vooruit links of rechts...

krik ik de auto op en draai ik aan 1 wiel draait de andere wel dezelfde kant op, dus sper zit er wel in maar lijkt maar 25% ofzo? of minder...ik snap dat niet, lijkt net of ze men hartge sper eruit gejat hebben bij smudde...hij doet niet meer wat die altijd zo mooi deed :roll:
heb het na-gevraagd maar kreeg beetje vaag antwoord ja alleen nieuwe achterplaat en beteje moeilijk die olie e.d. dus tja zal wel zo zijn maar hoe verklaar je dat nu? men difhuis is wel de oude...zit wat merkverf op zegmaar...

moet wel zeggen dat de banden bijna glad zijn (binnenkort als onderstel rubbers e.d. allemaal verneuwd is komen er nieuwe op)
heeeeeeeeeeeeeeelp :mrgreen:

Sjef

Re: Controleren van een Sper diff.

Bericht door Sjef » 05 aug 2009, 08:39

75% lijkt me sterk dat dat door hartge er op gezet is
40% zou ik voor gaan, misschien dat er nu nog 20% van over is ;)

Denny

Bericht door Denny » 05 aug 2009, 09:31

is dat een wormwielsper?

Maar even, er zit een wezenlijk verschil tussen een sperdif (100%) en een LSD (sper percentage afhankelijk van wensen)

Knot

Bericht door Knot » 05 aug 2009, 09:35

40% lijkt me een mooie start voor Hartge, meer is eigenlijk zinloos op straat.

Wel vreemd dat ie nu ineens anders reageert... :?

GTRene

Bericht door GTRene » 05 aug 2009, 10:28

ja ik ken hem niet weer...normaal weet je precies wat ie doet...2 wielen spinnen overal eigenlijk voor zover ik meemaakte.
en nu tekens 1 van de 2 meestal, het voelt ook anders...en wat voor type sper weet ik niet, ik las al wat over platensper die kan verslijten maar ook andere types die daar weer geen of minder last van hebben.
eerder werd het zo mooi verdeeld dat de beide wielen even actief meedraaiden, dat voelde je ook goed in je kont zeg maar....nu is heel de beleving anders :'( je kan zoiets toch niet zomaar eruit halen en daar niks voor terug zetten?
Ik zie het nog een maandje aan, eerst maar eens het nieuwe onderstel spul eronder en afstellen e.d. en nwe banden dan maar eens weer kijken.
en dan eens weer vragen, maja als hij blijft zeggen ik heb alleen de achterplaat vervangen en nieuwe diff olie de dure erin gegooid...dan kan ik niks bewijzen natuurlijk. :hmmm: nah, ik zie wel, thnx fot the answers....moest het ff kwijt.

Knot

Bericht door Knot » 05 aug 2009, 10:30

Als het een aangepaste hartge klok is kan het zijn dat ze wat anders teruggezet hebben, maar de sperklok in het diff zelf was niet defect toch?

Kasteel

Bericht door Kasteel » 05 aug 2009, 10:35

Kan de gebruikte olie geen invloed hebben?

Sjef

Bericht door Sjef » 05 aug 2009, 10:50

Kasteel schreef:Kan de gebruikte olie geen invloed hebben?
Lijkt me niet. Als het idd een platensper is. Zeker bij straatgebruik kan dit niet de verklaring geven voor wat rene voelt.
Tenzij ze gewone diff olie erin hebben gegooid ipv LS. Dan is het snel gedaan met je sper. Maar ook dit is niet het geval zegt rene.

GTRene

Bericht door GTRene » 05 aug 2009, 10:59

Sjef schreef:
Kasteel schreef:Kan de gebruikte olie geen invloed hebben?
Lijkt me niet. Als het idd een platensper is. Zeker bij straatgebruik kan dit niet de verklaring geven voor wat rene voelt.
Tenzij ze gewone diff olie erin hebben gegooid ipv LS. Dan is het snel gedaan met je sper. Maar ook dit is niet het geval zegt rene.
Ja die chef monteur zei dat er hele dure speciale olie in is gegooid maar kreeg ene rode kop daarbij en ik wat dan ja speciaal uit vroomshoop? bij laarman weggehaald...toen dacht ik huh? doen jullie dat...of heb je eerst iets verklooid en dan daarna die olie erin...ik zei 75/140? voor zo'n sperdiff? hij stamelde en ja die was het ...maar vond hem echt heel vaag...stel het is door hun kapot gegaan wat dan? maja weet niet eens wat er precies in zit...als alles goed werkt ga je ook niet zomaar alles los schroeven.
Maar weet wel het was ineens een wereld van verschil, als ik stapvoets met 1 wiel nu in het gras rijd en ik trap het gas in dan kom ik bijna niet meer vooruit, en dat wiel in de berm spint als een gek....en zelfde op straat zodra 1 wiel doorslaat spint alleen die tot beide weer gelijkwaardig qua grip zijn (op de eg) en dan ist weer beide natuurlijk...maar niet leuk...ja of het moet nog weer goed gaan werken.

Sjef

Bericht door Sjef » 05 aug 2009, 14:54

bmw gooit er standaard 75w90 in. 140 hebben de meeste niet direct liggen. Stel dat ze eerst verkeerd erin hebben gegooid dan is je diff echt niet kapot op een testritje van een paar minuten hoor. Zou het wel zeker willen weten dat er nu olie voor een sperdiff in zit natuurlijk.

Pescatore

Re:

Bericht door Pescatore » 06 aug 2009, 10:21

Sjef schreef:Even draadje kapen,

Een differentieel wat lang stilgestaan heeft, kan er daardoor iets mis mee gaan? Heb een sper op het oog maar ligt al een jaar of 3 stil op de plank, uiteraard wel in de olie.
Mijn ervaring is dat dit wel losloopt. Als het ding is opgeslagen met de olie in het diff en eventueel met wat stofkapjes, zal de stilstand weinig invloed hebben op het sper. Als de geschiedenis van het sper bekend is en dit is niet al te zwaar belast is dan zou ik openmaken achterwege laten.

Wel even de sperolie vervangen voordat je 'm monteert.

Plaats reactie