MR2 Turbo MR2Drift SW20 - update grotere remmen pagina 3

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Davy MR2DRIFT

Re: MR2 SW20 Superwhite 1992 MR2Drift

Bericht door Davy MR2DRIFT » 20 mar 2009, 14:52

Tijd voor een update! Gisteren heb ik een 3S-GTE motor opgehaald. Het is een Gen. 2 met LSD-bak met standaard 225 pk. Tevens heb ik de assen, intercooler en remmen erbij. Daarnaast heb ik meteen een TEIN schroefset met pillowball topmounts gekocht. Camber en hardheid verstelbaar. Vorige week had ik al een HKS Hi-power 3" uitlaat gekocht.

Nu gaat het werk pas beginnen. Het plan is eerst de hele motor te reinigen en de slijtageonderdelen gaan vervangen. Dus olie+filter, distributieriem, spanrollen, waterpomp, koelslangen, nokkenaskeerringen, bougies + kabels + rotor + verdelerkap. Daarna kan de motor ingebouwd worden. Ik ga nog wel een aantal zaken aanpassen, namelijk turbodruk verhogen, 3" downpipe monteren, HKS uitlaat monteren. Dan moet het voor deze zomer even genoeg zijn.

Na de zomer wil ik een grotere intercooler kopen, Walbro benzinepomp, grotere injectors en een grotere turbo.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 20 mar 2009, 20:12

Heujjj ziet er goed uit ! Ik dacht dat je voor een gen.4 ging ? Niet dat een gen.2 slecht is.. integendeel, schijnt beter te zijn voor het serieuzere tuningwerk.. voor BPU is gen3/4 perfect.

Harm Koks

Bericht door Harm Koks » 20 mar 2009, 20:16

Goed bezig! Zou je de IC niet gelijk meenemen? eBay IC kost de wereld niet en dan ziet het er maar gelijk op :)

Davy MR2DRIFT

Bericht door Davy MR2DRIFT » 20 mar 2009, 20:52

Gen. 4 was inderdaad de bedoeling, maar die is toch flink wat lastiger te monteren. Daarnaast zijn de onderdelen zo verschrikkelijk moeilijk te vinden voor deze motor. Nu heb ik wat meer ruimte om de motor te tunen.

De intercoolers en downpipes van XS-power (of imitaties) heb ik inderdaad zien staan op ebay. Ik weet ook dat de turbo's van XS power berucht zijn, maar aan een intercooler of downpipe kan toch weinig kapot lijkt me. Iemand hier ervaring mee?

Miesjel

Bericht door Miesjel » 20 mar 2009, 21:28

Ik heb er toevallig deze week nog veel over opgezocht en gelezen.. en ten slotte zelf nog een XS-power IC in de handen gehad. Ziet er prima uit ! Hét probleem met de ebay-setjes is het feit dat ze vaak niet compleet zijn, er missen nog wel eens wat klemmen.. en de kwaliteit van de klemmen schijnt redelijk discutabel te zijn. Maar de core zelf en het laswerk is dikke prima voor zover ik het kon beoordelen. Ik laat door Joshma (ken je misschien wel van Wild Bunch) ook zo'n XS-power/Ebay geval op mijn gen. 3 monteren.. hij stelt ze zelf samen met fatsoenlijke klemmen. Kost €350,- en dat is inclusief shroud&fan als ik me niet vergis.

Vooral op mr2oc.com zul je wat meer negatieve ervaringen lezen over de XS/ebay intercoolers maar meestal komt dit door de klemmen en koppelstukken. Je kunt ook een Berk of een ATS kit kopen maar dan zit je alweer rond de €600,- terwijl de core voor 99% hetzelfde is. Alle merken zijn tenslotte Greddy-imitaties, uitzondering is de zeer dure Spaerco intercooler (niet meer nieuw leverbaar).

Overigens wordt het aangeraden om de intercooler tijdens de swap al te vervangen voor een beter exemplaar, het schijnt een ruk karweitje te zijn.

Downpipe heb ik van Berk Technology.. is ook 3" en inclusief flexwiebel stuk. Is een geil downpipje.. ziet er heel goed uit. http://www.infinityperformance.nl/shop/ ... cat_id=119" onclick="window.open(this.href);return false;

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 20 mar 2009, 22:43

Mooie upgrades in een korte tijd.

NSXRS

Bericht door NSXRS » 21 mar 2009, 11:04

Davy MR2DRIFT schreef:Gen. 4 was inderdaad de bedoeling, maar die is toch flink wat lastiger te monteren. Daarnaast zijn de onderdelen zo verschrikkelijk moeilijk te vinden voor deze motor. Nu heb ik wat meer ruimte om de motor te tunen.

De intercoolers en downpipes van XS-power (of imitaties) heb ik inderdaad zien staan op ebay. Ik weet ook dat de turbo's van XS power berucht zijn, maar aan een intercooler of downpipe kan toch weinig kapot lijkt me. Iemand hier ervaring mee?
XS power downpipes (en ook wel anderen) heb ik berichten over gelezen dat ze wel eens zouden scheuren door resonantie. Beste is zowieso dat je een downpipe monteert die met een bevestigingssteun aan het blok gefixeerd wordt.
Ik heb zelf nog 2 Blitz downpipes liggen, waarvan er 1 vermoedelijk op mijn eigen Turbo gaat. Deze zijn van gietijzer en worden net als de originele Kat met dikke steunen aan het blok bevestigd.
Blitz was wel stuk duurder dan de RVS pijpen, maar vind ik toch wel een tikkie degelijker uitzien dan die (meestal) dunne RVS downpipes.
Deze Blitz downpipes zijn alleen volgens mij "discontinued" en niet meer nieuw te koop.

Miesjel

Bericht door Miesjel » 21 mar 2009, 12:23

Berk levert ook een support bracket voor de downpipe.. wordt ook aanbevolen om te monteren.

Davy MR2DRIFT

Bericht door Davy MR2DRIFT » 30 mar 2009, 12:46

Vandaag een Berk Technology downpipe met support bracket gekocht voor € 120,- :D

De volgende onderdelen liggen nu klaar voor montage:

Gen. 2 motor + bak + LSD
ECU
Aandrijfassen turbo
Achterremmen + naven turbo
Intercooler standaard
HKS Hi-power uitlaat 3"
Tein HA Schroefset
Schakelkabels turbo
Distributieriem + spanrol + looprol
Multiriem
Rotor + Verdelerkap
Nieuwe vacuumslangen
Bougies - BKR7E
Oliefilter + olie
Thermostaat
Brandstoffilter
Kleppendekselpakking
Berk downpipe
Zelfgemaakte instelbare fuelcut defencer
Bleedvalve

Wat ik nu nog nodig heb is:

Suspension brackets onderzijde motorruimte (zelf maken van RVS)
Grotere intercooler

Ik hoop dan op 1,1 bar te kunnen draaien en dik denk dat ik dan zo'n 275 pk heb? En dan vind ik het voor deze zomer even best :thumbup: Als de auto dan nog niet verveelt dan komt er volgend jaar een GT28 turbo op ofzo i.c.m. gesmeede zuigers en andere injectors.

Davy MR2DRIFT

Bericht door Davy MR2DRIFT » 04 mei 2009, 09:28

Even snel een update:

Het valt nog niet mee om alle onderdelen binnen te krijgen. Op het MR2 forum had ik een distributieset, bougies, thermostaat, verdelerkap+rotor, multieriem en een kleppendekselpakking besteld. Nu bleek dat de thermostaat, multieriem en de rotor+kap niet pasten! Dus daar wacht ik nu weer op. Verder was de turbo overleden en heb ik een nieuwe CT26 gekocht. Deze wordt als het goed is deze week afgeleverd.
Afbeelding

Bij de motor had ik de dikke turbo aandrijfassen en de grotere remmen + naven. Toen ik de remmen vorige week wilde reviseren, bleken het de voorremmen + naven te zijn!!! Stom en ik heb er toen ook helemaal niet op gelet. Nu dus weer de achternaven + remmen proberen te scoren.

Ook nog een HKS turbotimer, Air/fuel meter en turbodrukmeter gekocht in de tussentijd, welke deze week binnenkomen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit weekend hoop ik dan ook eindelijk de motor af te kunnen maken.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 04 mei 2009, 09:56

Nice Davy! Ben benieuwd hoe het straks zal sjouwen :)

Davy MR2DRIFT

Bericht door Davy MR2DRIFT » 04 mei 2009, 10:17

Ben ik ook erg benieuwd naar Frank :D . Het zal niet de allersnelste auto worden, maar richting 300 pk in een auto van 1100 kg moet toch wel redelijk van zijn plek gaan! Moet ook wel, want vrienden van me hebben leuk speelgoed gekocht: Mercedes E55 AMG en een RS4 met 430 pk :evil:

Ar

Bericht door Ar » 04 mei 2009, 10:40

Volgens mij wel meer dan 1100kg, maar het is voldoende voor het meeste van het verkeer. Gisteren kwam ik nog een e90 touring tegen. Die lui willen altijd wel"benchmarken". :mrgreen:

Heb je nu twee setjes turbo voorremmen?

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 04 mei 2009, 10:40

1 ding scheelt dan die ouwe E55 AMG's niet zo byzonder snel zijn :)

Miesjel

Bericht door Miesjel » 04 mei 2009, 10:57

Maak daar maar gerust 1220~1250kg met een 3S-GTE, vooral als je de LSD bak hebt.

Davy MR2DRIFT

Bericht door Davy MR2DRIFT » 04 mei 2009, 11:45

Het gewicht is toch standaard zo'n 1230 kg? Als ik al zie wat voor een gewicht ik bespaar met de uitlaat, downpipe en het weglaten van de aircopomp:-). De mijne heeft ook geen ABS en geen stuurbekrachtiging en de schokdempers van Tein zijn ook flink wat lichter.

@Frank, de oude modellen E55 willen toch aardig mee hoor! De RS4 heeft het in ieder geval moeilijk boven de 100 km/u :shock:

Davy MR2DRIFT

Bericht door Davy MR2DRIFT » 04 aug 2009, 00:35

Morgen ga ik de hele berg met spullen afgeven en dan wordt de ombouw als het goed is in mijn vakantie uitgevoerd. Kan ik eindelijk gaan genieten van de turbo RWD:-)

2000USA

Bericht door 2000USA » 04 aug 2009, 10:09

Interesting! Wellicht leuk om straks als zowel die van jou en die van Michel eens in een vergelijkende test te zetten.
"Clash of the Converted", 4cil Turbo vs V6 N/A, etc.

Paul

Bericht door Paul » 04 aug 2009, 10:27

mooi Davy

Maar blijf maar weg van XS downpipes of spruitstukjes... leuk voor 3000 km daarna scheurt de brut kapot, helemaal als je wat meer druk gaat rijden... rommel!

IC lijkt me niet zon probleem van XS

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 04 aug 2009, 18:28

Ik weet nadat ik 1x met de MR2 turbo heb gereden op CPZ dat als je remmen en wegligging oke zijn dat je hele dikke auto's het leven zuur kan maken dus succes!

Davy MR2DRIFT

Bericht door Davy MR2DRIFT » 14 sep 2009, 09:06

De 3SGTE turbomotor ligt erin :banaan: :banaan:

Even een update: De 3SGTE motor ligt erin en start en loopt. In de tussentijd had ik ook nog wat upgrades gekocht en die ga ik deze week monteren. Daarna een tijdje proefrijden en kijken of alles goed is. Dan uitlijnen en de turbodruk omhoog:-)

Nu gemonteerd:
  • 3S-GTE motor Gen. 2
    Zeer grote beurt (distributieriem, spanners, verdelerkap, enz.)
    Kroonoil Emperol Racing 10W60
    Nieuwe bakolie
    Sperdiff
    Turbo remmen rondom
    Dikke aandrijfassen
    Jap spec ECU
    HKS 3" Hi-power uitlaat
    Blitz (echte) dumpvalve
    Boostcontroller
    Sbits Fuelcut Defencer
    Berk downpipe
    HKS turbotimer
    TEIN HA schroefset met pillowballs
    Stabilisatorstangetjes onder carrosserie
Nog te doen deze week:
  • Turbodrukmeter inbouwen
    Lambdameter inbouwen
    Ontsteking afstellen
    Uitlijnen
    Interieur inbouwen
    Nieuwe XS-power intercooler inbouwen
Op mijn wensenlijstje voor de toekomst:
  • Grotere remmen of goede blokken
    Rubbers in de ophanging vervangen door polyurethaan
    Semi-slicks
    Velgen zwart spuiten
    Rolkooi
    Kuipjes
    Deep-dish stuur
    Walbro benzinepomp (weet ik, had ik nu moeten doen:-))
    En na een tijdje sparen......grotere turbo, andere drijfstangen, andere zuigers en een stalen koppakking, stand-alone EMS en op naar de 400+ PK :clap: :clap:
Ik hoop de MR2 volgende week toch wel een heel eind rijdend te hebben en dan hoop ik nog een paar dagjes Nurburgring mee te kunnen pikken. Het zal geen supercar zijn qua vermogen, maar ik moet met 300 pk/400 nm, semi-slicks en schroefset toch wel een leuk stukje kunnen sturen. En het concept vind ik gewoon prachtig. Gewoon de goedkoopste middenmotor, RWD auto met +250 pk die je kunt kopen, volgens mij.

Tim R

Bericht door Tim R » 14 sep 2009, 10:35

Super hoor! Zou dit ook wel een leuke auto voor erbij vinden.

Ar

Bericht door Ar » 14 sep 2009, 11:26

Gewoon de goedkoopste middenmotor, RWD auto met +250 pk die je kunt kopen, volgens mij.
Volgens mij ook. Al durf ik met nat weer niet hard te gaan met deze auto.

Het is in ieder geval geen half werk wat je aan de auto doet. Super.

NSXRS

Bericht door NSXRS » 15 sep 2009, 09:21

Je bent lekker bezig, maar ik vraag me wel af waarom je inlaat/management niet ombouwt naar Rev3 incl map sensor, dan heb je meer mogelijkheden dan met de Rev2 setup.
Kwa vermogen kom je met de Rev2 setup en originele Rev2 injectoren/fuelrail en (ik neem aan standaard, dus niet ge-upgrade) CT26 Turbo volgens mij niet aan de gehoopte 300Pk, dat is meer Rev3 gebied met de CT20 icm aanpassingen aan inlaat/uitlaat/downpipe/ECU.

Waarschuwing voor de door jou aangegeven olie: ik zou zelf nooit met een 10W60 olie rijden in een Turbo, er van uitgaande dat je er ook mee op straat zal rijden, niet uitsluitend circuit. Er zijn vele discussies over dit soort "race" spec. olie gevoerd, maar ik persoonlijk heb er mijn twijfels over of de oliekanalen in de turbo deze olie onder koelere (straat) omstandigheden goed laten doorstromen.
Ik weet wel dat er diverse Subaru GTT's met dergelijke olie in de soep zijn gedraaid.
Ik gebruik zelf al vele jaren 5W50 in mijn turbo's, waarmee ik ook paar keer per jaar voluit op circuit speel en heb daarmee nog geen enkele klacht gehad, specs daarvan zijn ruimschoots voldoende.

En als laatste wat spam :wink: ik ben serieus aan het overwegen mijn '94 Rev3 RHD MR2 Turbo Coupe (veel stijver en daardoor veel leuker sturen dan een T-bar) te gaan weg doen voor een andere leuke auto die ik tegenkwam. Heeft in de 3 jaar dat ik hem heb nog nooit een probleem gehad (alleen recent nieuwe dynamo), heeft slechts ca 62K originele Km! Word in originele staat verkocht met als enige mod een RVS uitlaat.
Vaste prijs 6975 E
Misschien iemand die hier leest interesse?

VLA

Bericht door VLA » 15 sep 2009, 09:47

NSXRS schreef:Je bent lekker bezig, maar ik vraag me wel af waarom je inlaat/management niet ombouwt naar Rev3 incl map sensor, dan heb je meer mogelijkheden dan met de Rev2 setup.
Kwa vermogen kom je met de Rev2 setup en originele Rev2 injectoren/fuelrail en (ik neem aan standaard, dus niet ge-upgrade) CT26 Turbo volgens mij niet aan de gehoopte 300Pk, dat is meer Rev3 gebied met de CT20 icm aanpassingen aan inlaat/uitlaat/downpipe/ECU.

Waarschuwing voor de door jou aangegeven olie: ik zou zelf nooit met een 10W60 olie rijden in een Turbo, er van uitgaande dat je er ook mee op straat zal rijden, niet uitsluitend circuit. Er zijn vele discussies over dit soort "race" spec. olie gevoerd, maar ik persoonlijk heb er mijn twijfels over of de oliekanalen in de turbo deze olie onder koelere (straat) omstandigheden goed laten doorstromen.
Ik weet wel dat er diverse Subaru GTT's met dergelijke olie in de soep zijn gedraaid.
Ik gebruik zelf al vele jaren 5W50 in mijn turbo's, waarmee ik ook paar keer per jaar voluit op circuit speel en heb daarmee nog geen enkele klacht gehad, specs daarvan zijn ruimschoots voldoende.

En als laatste wat spam :wink: ik ben serieus aan het overwegen mijn '94 Rev3 RHD MR2 Turbo Coupe (veel stijver en daardoor veel leuker sturen dan een T-bar) te gaan weg doen voor een andere leuke auto die ik tegenkwam. Heeft in de 3 jaar dat ik hem heb nog nooit een probleem gehad (alleen recent nieuwe dynamo), heeft slechts ca 62K originele Km! Word in originele staat verkocht met als enige mod een RVS uitlaat.
Vaste prijs 6975 E
Misschien iemand die hier leest interesse?
Hmm das een mooie prijs voor zo een leuk circuit speeltje.

Plaats reactie