F1 2009

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
allen

Re: Formule 1 2009

Bericht door allen » 26 jul 2009, 10:15

luco hornsveld schreef:En Alonso op pole :banaan: :banaan: :banaan:
Het moet niet gekker worden zeg :thumbup:
Ja wordt er niet goed van. Spanjaard wint de rit naar Mont Ventoux, de andere Spanjaard de Tour en straks Alonso de race. :protest:

PeerH

Bericht door PeerH » 26 jul 2009, 10:30

Stapt nu Luca Badoer in de F60? :'( ??

Flinke klapper, klik http://www.dumpert.nl/mediabase/580471/ ... massa.html voor t filmpje.

Afbeelding

Ik lees nu net, dat het na omstandigheden goed gaat, maar hij mist volgens de doktoren zoiezo niet bij tot na Valencia.
De artsen spreken van een hersteltijd van in ieder geval zes weken, wat betekent dat Massa in ieder geval de Grand Prix van Valencia mist.
Formule1.nl

Collin Bello

Bericht door Collin Bello » 26 jul 2009, 12:16

Wat een klap x2. Dat gun je niemand. Ben benieuwd wat hij eraan overhoudt. Zware hersenschudding is wel een understatement gezien zijn schedelfractuur. Hoop voor Massa op een (voor)spoedig herstel.

Vraag me af waar dat stuk metaal nou vandaan komt (ja van Barichello's wagen zeggen ze maar op het filmpje heb ik niemand voor hem zien rijden (heb helaas de quali gemist)).

Wat gebeurt er in de volgende races is de volgende vraag... Wie gaat de eerste Ferrari besturen? Alonso (knuppel in het hoenderhok)?

Roy

Bericht door Roy » 26 jul 2009, 13:03

Dat zal Luca Badoer of Marc Gene worden denk ik.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 26 jul 2009, 14:26

Michael Schumacher zou ook stoer zijn, al ontkent Weber het.

Hamilton gaat winnen. :banaan:

Tom V

Bericht door Tom V » 26 jul 2009, 18:48

Renault suspended from European GP

Renault has been suspended from the European Grand Prix for the events that led to a wheel coming off Fernando Alonso's car in Hungary today. Following a post-race discussion with the stewards, it was deemed that the team had breached the regulations enough for it to be suspended from the next event.

It means Alonso will miss his home event that takes place in Valencia next month, unless he moves to another team.

More to follow
http://www.autosport.com/news/report.php/id/77354" onclick="window.open(this.href);return false;

Het lijkt wel in elkaar gezet, ben benieuwd wat dan precies de aanleiding is. Het wiel wat los kwam was nu wat ongelukkig maar er zijn ergere dingen gebeurd die niet / zacht bestraft werden. Alonso @ Ferrari?

DDX

Bericht door DDX » 26 jul 2009, 19:21

Zal natuurlijk ook te maken hebben met de ongelukken van afgelopen week.

Tom V

Bericht door Tom V » 26 jul 2009, 19:30

Zou ik raar vinden. Brawn heeft ( logischerwijs ) geen straf gehad, Massa rijdt in Singapore met de hele tankinstallatie de pits door en krijgt geen straf, dan is dit erg zwaar. Aangezien het een miljoenenbusiness is lijkt het me niet dat ze voor zoiets wat al vaker gebeurd is nu ineens een heel team laten thuisblijven. Maargoed, ben benieuwd naar de onderbouwing..

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 26 jul 2009, 20:35

Ik heb de FIA en wedstrijdleiding vaak bekritiseerd maar in dit geval vind ik het terecht, al was mijn eerste reactie ook iets als 'best zware straf'. Gewoon oerstom van Renault, dit ligt natuurlijk zeer gevoelig na de ongelukken van Surtees en Massa. Als dat wiel er opnieuw was afgestuiterd en een rijder dat ding had geraakt, dan was de ramp niet te overzien geweest. Denk dat Olav Mol terecht zei dat dit bij een team als Williams anders was gegaan, daar was Patrick Head persoonlijk gekomen om de situatie te beoordelen. Domme fout dus van Renault.

Roy

Bericht door Roy » 26 jul 2009, 23:33

Ach kom op zeg. Tuurlijk is het ontzettend treurig wat er is gebeurd met Surtees en nu ook met Massa, maar de FIA is aan het doorschieten. Dit is nu precies waarom ik de Formule 1 steeds on-interessanter ga vinden. Ben echt al jaren fan en heb vrijwel geen een race gemist de afgelopen tien jaar, maar ze moeten stoppen met dit soort dingen. Een coureur mag tegenwoordig helemaal niks meer doen. Zelfs inhalen durven de coureurs soms niet meer, stel dat je een verkeerde beweging doet, krijg je gelijk straf.

Ik begrijp heus wel dat dit misschien gevaarlijk is, maar stop dan helemaal met racen of ga in tanks rijden waarin helemaal niks kan gebeuren. Ook ik heb jarenlang gekart en ook daar gebeuren veel treurige dingen, maar dat weet je toch? Wil je een sport beoefenen met 0 risico, ga dan dammen.

Elke race wordt tegenwoordig beslist na de uitslag, dat vind ik zo verdomd irritant.

allen

Bericht door allen » 26 jul 2009, 23:44

Niet zeuren, de FIA zet door de gebeurtenissen alles even op scherp. Het valt op dat ik geen fan van Alonso ben? :mrgreen:

Luco

Bericht door Luco » 27 jul 2009, 10:01

Ja beetje overdreven reactie, dan moeten ze brawn ook schorsen.
Wel zuur dat die dan zijn thuiswedstrijd moet missen.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 27 jul 2009, 10:13

Als men bij Renault bewust was van het gevaar van een losrakend wiel dan is de schorsing terecht vind ik. De FIA heeft veel maatregelen genomen om doden en gewonden door losgeslagen wielen te voorkomen. Bewust risico's nemen door teams zou betekenen dat al die maatregelen voor niets zijn. In mijn ogen is dat hetzelfde als miljoenen uitgeven aan informatiebeveiliging op het werk maar wel toestaan dat medewerkers hun wachtwoord op hun monitor plakken.

Bij Barichello was er geen sprake van een bewust risico dat werd genomen door Brawn.

Ik heb mij trouwens bij Le Mans ook zitten verbijten over de actie van Peugeot om een ronde lang door te rijden terwijl de baan vol met brokstukken kwam te liggen en er gevaar ontstond op lekke banden bij andere rijders op hoge snelheid. Daar had ook een diskwalificatie op moeten volgen.
Laatst gewijzigd door RutgerK op 27 jul 2009, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.

k33z

Bericht door k33z » 27 jul 2009, 10:15

Ik reken erop dat Renault gewoon aan de start staat bij de volgende GP. Lijkt inderdaad een beetje paniek voetbal van de FIA na de gebeurtenissen met Surtees en Massa.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 27 jul 2009, 18:42

Massa is still in hospital recovering from a skull fracture and concussion after he was hit in the face by a spring from Rubens Barrichello's car.

Local media quoted the hospital's professor Robert Veres from Budapest as saying that the eye injury could be enough to end Massa's F1 career.

"He has suffered some damage to the eye," said Veres. "We don't know whether he'll be able to race again."
Heftig dus, even afwachten.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 27 jul 2009, 19:06

Roy schreef:Ach kom op zeg. Tuurlijk is het ontzettend treurig wat er is gebeurd met Surtees en nu ook met Massa, maar de FIA is aan het doorschieten. Dit is nu precies waarom ik de Formule 1 steeds on-interessanter ga vinden. Ben echt al jaren fan en heb vrijwel geen een race gemist de afgelopen tien jaar, maar ze moeten stoppen met dit soort dingen. Een coureur mag tegenwoordig helemaal niks meer doen. Zelfs inhalen durven de coureurs soms niet meer, stel dat je een verkeerde beweging doet, krijg je gelijk straf.

Ik begrijp heus wel dat dit misschien gevaarlijk is, maar stop dan helemaal met racen of ga in tanks rijden waarin helemaal niks kan gebeuren. Ook ik heb jarenlang gekart en ook daar gebeuren veel treurige dingen, maar dat weet je toch? Wil je een sport beoefenen met 0 risico, ga dan dammen.

Elke race wordt tegenwoordig beslist na de uitslag, dat vind ik zo verdomd irritant.

Het is bij die afbrekende wielen vaak gebeurd dat marshalls en toeschouwers geraakt werden. Dus het is niet alleen de veiligheid van de rijders zelf.

Ik vind het overigens wel terecht als ik zo het hele verhaal lees, ze hebben die auto willens en weten weg laten rijden met een verkeerd gemonteerd wiel, dan vraag je er gewoon om. Ook gewoon stug niks zeggen tegen de rijder zelfs als die meld dat dat hij denkt een lekke band te hebben. Moet niet gekker worden imho.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 27 jul 2009, 19:17

Volgens mij is er in Canada al eens een marchal om het leven gekomen door een wiel dat was losgekomen van de wagen van Jaques Villeneuve.....
Mede daarom moeten de wielen tegenwoordig ook bij een crash aan de auto blijven zitten.

Als een team dan een coureur wegstuurt terwijl ze er van op de hoogte zijn dat het niet helaam zit zoals het hoort ( zoals beweert wordt ) dan vind ik discalificatie niet meer dan logisch....

Treurige is alleen wel dat de rijder in feite gestraft wordt, en niet het team.

Marco R.

Bericht door Marco R. » 27 jul 2009, 20:02

In Monza is er ook een aantal jaren terug een marshall overleden door een wiel van De La Rosa? Best gevaarlijk zo'n rondvliegend wiel dus :)

Tom V

Bericht door Tom V » 27 jul 2009, 23:00

Bert ///M3 schreef:
Roy schreef:Ach kom op zeg. Tuurlijk is het ontzettend treurig wat er is gebeurd met Surtees en nu ook met Massa, maar de FIA is aan het doorschieten. Dit is nu precies waarom ik de Formule 1 steeds on-interessanter ga vinden. Ben echt al jaren fan en heb vrijwel geen een race gemist de afgelopen tien jaar, maar ze moeten stoppen met dit soort dingen. Een coureur mag tegenwoordig helemaal niks meer doen. Zelfs inhalen durven de coureurs soms niet meer, stel dat je een verkeerde beweging doet, krijg je gelijk straf.

Het is bij die afbrekende wielen vaak gebeurd dat marshalls en toeschouwers geraakt werden. Dus het is niet alleen de veiligheid van de rijders zelf.

Ik vind het overigens wel terecht als ik zo het hele verhaal lees, ze hebben die auto willens en weten weg laten rijden met een verkeerd gemonteerd wiel, dan vraag je er gewoon om. Ook gewoon stug niks zeggen tegen de rijder zelfs als die meld dat dat hij denkt een lekke band te hebben. Moet niet gekker worden imho.
Je gelooft toch niet zelf dat ze Alonso wegsturen in de weet dat het wiel niet vast zat? Dat dat later bleek en hij terug probeert te komen lijkt me niet meer dan logisch ...

Ik begrijp ook wel dat het niet goed is dat het gebeurt maar er zijn in het verleden meer dingen gebeurd waar men niet voor bestraft is. Maak er dan een duidelijke regel van die vanaf heden in gaat.

ADV

Bericht door ADV » 28 jul 2009, 09:02

Ze konden het na 2 meter dat ie reed al zien, daarnaas had die gast die dat wiel deed ook zn hand niet omhoog, dus had hij gewoon aan de bel moeten trekken.. heb het incident paar keer herhaald zien worden en daaruit bleek echt dat ze het wel door hadden..

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 29 jul 2009, 08:46

BMW uit de F1?
BMW-Sauber zou wel eens aan zijn laatste seizoen bezig kunnen zijn. De Beierse autofabrikant heeft een 'dringende persconferentie' ingelast voor woensdag, waarin nieuws gemeld zal worden over de 'huidige ontwikkelingen in de autosport'. Dat soort bewoordingen betekenen over het algemeen weinig goeds.

Het team van BMW heeft dit seizoen te maken met een flinke terugval in prestaties, na drie veelbelovende seizoenen, waarin het ieder jaar beter ging. Vorig jaar won het team zijn eerste Grand Prix in Canada en dit jaar was de wereldtitel het voornaamste doel. Helaas voor het Duitse team is de auto van dit jaar amper een kandidaat voor punten, laat staan voor overwinningen en een kampioenschap.

Met het oog op de huidige financiële crisis zijn aankondigingen over een 'dringende boodschap over de autosport' zorgwekkend. Mocht BMW inderdaad de stekker uit het Formule 1-project trekken, dan is het de tweede autofabrikant binnen een jaar die de handdoek in de ring werpt. Honda trok zich eind 2008 terug, al kende de renstal een doorstart in de vorm van Brawn GP, dat nu beide kampioenschappen leidt.

Bij de persconferentie zal onder andere teambaas Mario Theissen aanwezig zijn.
Afbeelding

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 29 jul 2009, 09:53

Bevestigd;

137 Teletekst wo 29 jul
Kort nieuws buitenland

` Autofabrikant BMW stopt eind dit
seizoen met zijn Formule 1-team,melden
Duitse autobladen.BMW houdt vanochtend
een persconferentie op het hoofdkantoor
in München.Volgens ingewijden past het
dure team niet meer in de nieuwe
bedrijfsstrategie van BMW.Eerder stapte
het Japanse Honda al uit de Formule 1
omdat de renstal te duur werd.

Crisis en ondermaatse prestaties......................tja...................

frankv

Bericht door frankv » 29 jul 2009, 09:54

ze hebben het bij bmw gehad met het zooitje dat F1 is geworden door max en bernie (en met dat ze niet winnen natuurlijk)

en terecht

ik hoop dat ze weer iets gaan opstarten met toerwagens met reglementen a la DTM van eind jaren 80, dus standaard carrosserieen zonder allerlei extra spoilers en uitbouwstukken zoals tegenwoordig, en 5000 initieel gebouwde auto's met 500 voor elke nieuw te homologeren aanpassing

Luco

Bericht door Luco » 29 jul 2009, 10:06

frankv schreef:ze hebben het bij bmw gehad met het zooitje dat F1 is geworden door max en bernie (en met dat ze niet winnen natuurlijk)

en terecht

ik hoop dat ze weer iets gaan opstarten met toerwagens met reglementen a la DTM van eind jaren 80, dus standaard carrosserieen zonder allerlei extra spoilers en uitbouwstukken zoals tegenwoordig, en 5000 initieel gebouwde auto's met 500 voor elke nieuw te homologeren aanpassing
+1
Gewoon de oude DTM weer terug met alfa, audi, mercedes enz enz.
Dat waren mooie wedstrijden, huidige DTM is ook een optocht geworden.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 29 jul 2009, 10:07

BMW pretendeert een sportief merk te zijn maar qua autosport stelt het niet veel meer voor. F1 doen ze straks niet meer aan mee, DTM doen ze niet aan mee. Op wat Formule BMW's en dat kunstmatige circus dat WTCC heet na is het weinig soeps. Dan heb ik meer respect voor Mercedes, die overal aan meedoen en ook in mindere tijden (zoals bij McLaren) toch blijven doorzetten.

Een puur zwaktebod van BMW, kan niet anders zeggen. Kostenoogpunt als argument kan ik niet begrijpen, de F1 zit juist in een fase dat er grote kostenreductie gaat plaatsvinden. Enne, die economie trekt in 2010 ook wel weer aan. Gewoon nog even geduld hebben. Het zijn puur de slechte prestaties waardoor ze met de staart tussen de benen als laffe honden via de achterdeur vertrekken. Wat een losers.

Plaats reactie