DOWNFORCE MOTORSPORT

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Downforce Hans

Re: DOWNFORCE MOTORSPORT

Bericht door Downforce Hans » 20 jul 2009, 15:12

Luuk schreef:
Snipe schreef:Afbeelding

Hier is wel aardig te zien hoe het weer in de laatste rondes was.
Die foto laat het inderdaad erg realistisch zien, echt zwemmen...

... en dan te bedenken dat zowat iedereen nog op slicks reed! :wink:
Neeee joh, we zien het helemaal verkeerd.
Met een regen set-up had dit buitje geen probleem geweest hoor volgens de nieuwe pelleboer :sealed: :roflol:

Luuk

Bericht door Luuk » 20 jul 2009, 15:16

Hielke schreef:
ArjandeV schreef:Niet om beste stuurlui staan aan wal etc over te komen.. maar waarom komt niemand binnen voor regenbanden?
+1.

Het filmpje staat er, ik neem aan dat het dan geoorloofd is om commentaar te leveren.

Voordat ik van wal steek, wat een mooie strakke videobeelden zijn dit. Met welke camera zijn deze beelden gemaakt?
Met m'n Toshiba Camileo H10. Ik had 'm ook in HD kunnen uploaden, maar dan zou het filmpje de 500mb limiet van Vimeo overschrijden. :)

Maar zo is het inderdaad ook erg prima! :)

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 20 jul 2009, 15:19

Hielke schreef:[Dat je het laatste gedeelte na de verplichte pitsstop voor slicks kiest is ook logisch. De droge lijn is dan ook al op het natte deel ontstaan.
Welke droge lijn in het natte deel ??
Er was in de eindfase van de race geen droge lijn te bekennen, ook niet in mijn kleren......

Neem een tentdoek in gedachte waar na een fikse regenbui een plas/zak water in is blijven hangen,
Stel je nu voor dat je dit tentdoek in één beweging opensnijdt met een stanleymes.......

De bak water die dan naar beneden komt is een miezerbuitje vergelijken met de bui die er gisteren in de eindfase van de race naar beneden kwam

Hielke

Bericht door Hielke » 20 jul 2009, 15:27

Eric H schreef:
Hielke schreef:[Dat je het laatste gedeelte na de verplichte pitsstop voor slicks kiest is ook logisch. De droge lijn is dan ook al op het natte deel ontstaan.
Welke droge lijn in het natte deel ??

ik zeg het misschien vekreerd. Ik had moeten zeggen "Dat je voor het laatste gedeelte na de verplichte pitsstop........."

Uit Luco's lijstje blijkt dat hij in ronde 13, dat is halfweg de race, al een 1.49 rijdt. Dan spreekt het voor zich dat er op het natte deel van de baan ook al sprake is van een droge op opdrogende lijn. Kom je rond dat tijdstip binnen dan kies je dus voor slicks.

ADV

Bericht door ADV » 20 jul 2009, 15:30

Maar het gaat nu opzich ff niet om het einde van de race, dat waren nog maar een paar ronden zoals ik de verslagen hier lees...

Mijn vraag is simpel: Had je niet beter direct binnen kunnen komen voor een pitstop om naar regenbanden te stappen en die tijd van de pitstop vervolgens weer goed maken door 10 seconden per ronde te winnen?

Als je kijkt naar de video beelden zie je in de opwarmronde al regen op het raam verschijnen, zou je dan niet gewoon met je team moeten overleggen? Is er uberhaupt wel eens nagedacht over wat te doen bij regen? Of doen jullie gewoon wat de rest doet?

Tom V

Bericht door Tom V » 20 jul 2009, 15:41

ArjandeV schreef:Maar het gaat nu opzich ff niet om het einde van de race, dat waren nog maar een paar ronden zoals ik de verslagen hier lees...

Mijn vraag is simpel: Had je niet beter direct binnen kunnen komen voor een pitstop om naar regenbanden te stappen en die tijd van de pitstop vervolgens weer goed maken door 10 seconden per ronde te winnen?
Achteraf misschien wel, maar als je exact weet wat het weer doet stel je daar natuurlijk alles op af, is te makkelijk praten. Aan het begin was het regen, tussendoor prima droog en het waaide dus vandaar dat er een droge lijn kwam. Denk dat veel mensen dit verwachtten en daarom op slicks bleven. Jammer dat dit even niet goed uitpakte voor Peter maar er waren er genoeg die het wel gered hebben.

Maar achteraf gezien dus had men kunnen stoppen voor slicks. Daarna barstte de hel los en kon je weer naar binnen voor monsoonbanden.

Eric H

Bericht door Eric H » 20 jul 2009, 15:41

Omdat dit weer niet te voorspellen was........

De ene grijze wolk dreef over zonder een druppel los te laten, en de volgende wolk die overkwam, kwam een bui uit.
ALs je het hebt over een ronde tijd van 1.45 op droog en ruim 2 minuten in nat, en je zet daar de tijd tegenover die het kost om je wielen te wisselen, loop je dus gelijk al tegen minimaal een ronde achterstand aan.
Als dan vervolgens de baan opdroogt en jij als enige van het veld op regenbanden staat heb je niets gewonnen..

Kijk als je in de regen start, en er zijn sterke aanwijzingen dat het gedurende de race ook blijft dan is de keuze makkelijk.
Echter dat was in dit geval niet aan de orde....

Luco

Bericht door Luco » 20 jul 2009, 15:50

ArjandeV schreef:Maar het gaat nu opzich ff niet om het einde van de race, dat waren nog maar een paar ronden zoals ik de verslagen hier lees...

Als je kijkt naar de video beelden zie je in de opwarmronde al regen op het raam verschijnen, zou je dan niet gewoon met je team moeten overleggen? Is er uberhaupt wel eens nagedacht over wat te doen bij regen? Of doen jullie gewoon wat de rest doet?

Regenbanden had je gisteren helemaal kapotgereden, ik heb in de tweede ronde overleg gehad om regenbanden te gaan halen of niet, uiteindelijk beslist de rijder, maar op regenbanden had je het niet gered als je naar de tijden kijkt.
En er was er eentje die dus bij de laatste bui voor regenbanden koos, die verloor er een rondje door.

ADV

Bericht door ADV » 20 jul 2009, 15:53

Het was ook zomaar een vraag.. ik weet ook niet hoelang een pitstop duurt bijv.. maar goed.. wat gedaan is is gedaan :) toch nog een mooie 2e plek voor Laurens..

Hielke

Bericht door Hielke » 20 jul 2009, 15:57

ArjandeV schreef:Het was ook zomaar een vraag.. ik weet ook niet hoelang een pitstop duurt bijv.. maar goed.. wat gedaan is is gedaan :) toch nog een mooie 2e plek voor Laurens..
Dat vraag ik me ook af. Hoe snel kun je zonder airjacks in de DSC 4 wielen wisselen?

Eric H

Bericht door Eric H » 20 jul 2009, 16:14

Hielke schreef:
ArjandeV schreef:Het was ook zomaar een vraag.. ik weet ook niet hoelang een pitstop duurt bijv.. maar goed.. wat gedaan is is gedaan :) toch nog een mooie 2e plek voor Laurens..
Dat vraag ik me ook af. Hoe snel kun je zonder airjacks in de DSC 4 wielen wisselen?
Niet snel.
Wielen zitten met 5 wielmoeren per wiel vast......

Buiten dat moet je de tijd die het in en uitrijden van de pits met zich mee brengt ook meetellen, ook een factor van belang is hoe dicht het veld op elkaar rijdt, op welke positie je zelf ligt en wat de gemiddelde rondetijd is van het veld.
Daartegenover moet je dan de eventueel te behalen winst per ronde zetten.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 20 jul 2009, 16:19

Zal je wel een paar minuten mee bezig zijn.

Op zich denk ik ook dat slicks geen verkeerde keuze was, alleen pakte het verkeerd uit in de laatste paar minuten van de race voor een hoop. Toen had het qua tijd ook geen zin meer om naar binnen te gaan want dan was je dus gegarandeerd je plaats kwijt geweest. Het weer was daarvoor ook steeds wisselvallig, een buitje van een paar minuten en dan weer zon, dus als je daar mee rekend dan is de aanname dat de baan weer droger word na de eerste paar rondjes niet gek.

Dan had je zoals Andre zegt intermediate's kunnen hebben maar het is dan even de vraag hoeveel je verliest op de opdrogende baan voordat het weer regenen gaat. Maar goed op dat moment kan je ook niet voorspellen dat het de laatste paar ronden nog even flink raak is.

levi
Auto: Clio RS 197

Bericht door levi » 20 jul 2009, 17:49

Er waren rijders bij, die 1.30 sec. stil moeten staan voor hun reguliere pitstop (vanwege straf seconden wegens behaalde resultaten), als je aan ieder wiel een mannetje heb staan met een slagschroef machine dan zou je het kunnen redden in anderhalve minuut (5 moeren per wiel), maar die anderhalve minuut wil je niet in de pit spenderen, naast je reguliere pitstop, dan loop je een ronde achter stand op.
En de omstandigheden waren te wisselvallig om daar op te kunnen antisiperen, wat overigens voor het publiek waanzinnig was :hosanna:
@ Luco: De avond voor de race (zaterdag) zat je bij JR-Motorsport in de tent, en zei je nog:" als ik als prive rijder een 5e plek zou halen zou dat al super wezen" en zie hier, je haalt een fantastische 2e plek, natuurlijk vanwege de weers omstandigheden, maar dat zegt genoeg over je rij capaciteiten, ik zeg sjappo :clap:
Wat betreft het filmpje, dan heb ik een vraag, ergens halverwege het filmpje kom je uit de laatste bocht (opkomend start/finisch) dan neem je vol de curbs mee, en je accelereert vol uit, je wagen breekt uit, en je kan hem maar net opvangen, onder die omstandigheden ga je toch niet vol over de curbs? je ziet jezelf bij meerdere bochten uitbreken, vanwege de gladheid op de baan, waarom niet short shiften?, minder risico nemen.
Mogen jullie bij de DSC alleen maar op Dunlops rijden? en dan alleen de banden die zij ter beschikking stellen? slicks, inters, en full wets, ik weet dat ze van Dunlop een soort van semi slick hebben, vergelijkbaar met de Toyo R888, en die doen het verassend goed in zowel droog als natte omstandigheden, of mogen jullie daar geen gebruik van maken?
Ik heb me in ieder geval prima vermaakt, en heb een top weekeind gehad, en felies aan Laurens en Luco :thumbup:

Groet
Erwin

Joy

Bericht door Joy » 20 jul 2009, 18:07

Ondanks de pech toch wel een leerzaam weekend geweest lijkt me. Veel variabelen bijeen.

Luco

Bericht door Luco » 20 jul 2009, 18:19

Levi
volgens mij mag je slicks opsnijden, we hebben het even overwogen, maar het weer was te vreemd

Laurens

Bericht door Laurens » 20 jul 2009, 18:59

Nog nooit zo'n bizarre race meegemaakt als gister middag, maar dat maakt het juist wel heel erg leuk.

Eerste paar rondjes was alleen het eerste deel van de baan echt nat. Dit was met slicks nog redelijk te doen en droogde snel op. Tijdens de pitsstops was de baan voor korte tijd droog op de ideale lijn. Totdat de hemelpoorten open gingen. Dat was echt gekkenwerk. Ik reed 60 km/u ruitenwissers vol aan en nog steeds niet zien waar je bent. Leek meer op een drift challenge dan racen. Jammer van de kleine stuuruitslag :please:
Ik had eigenlijk verwacht dat ze de race voortijdig zouden gaan beëindigen want het laatste rondje was zelfs 20 km/u niet langzaam genoeg om zonder te glijden door de chicanes te komen. Echt heel erg jammer dat m'n motor in het laatste rondje nog ff moest inhouden. Daardoor stopten m'n achterwielen even en was ook met heel veel sturen remmen en gasgeven het niet voor elkaar te krijgen om rechtuit te blijven gaan. Kon gelukkig nog net aan uit het gras komen maar net niet op tijd om JR voor te blijven.
Aan de ene kant zuur dat dat in het laatste rondje gebeurt. Maar ben blij de auto heel aan de finish te hebben gekregen, en 2e vanaf achter is ook nog niet heel slecht vond ik zelf :bag:

Snipe

Bericht door Snipe » 20 jul 2009, 21:02

Wat Laurens zegt, het was eigenlijk verbazingwekkend dat de race niet afgevlagd werd.

Luco

Bericht door Luco » 20 jul 2009, 21:04

Snipe schreef:Wat Laurens zegt, het was eigenlijk verbazingwekkend dat de race niet afgevlagd werd.
Aan de ene kant wel, aan de andere kant zijn de omstandigheden voor iedereen gelijk :mrgreen:
En dan had ik derde geweest ipv tweede :angel:

Andre

Bericht door Andre » 20 jul 2009, 21:17

Tja hans jij kan alleen maar op anderen vitten. Zelf met ideeen komen in zo n situatie is er niet bij. 2 minuut 30 met een 500pk corvette op cpz rijden en grootste woord om ervaren mensen neer te sabelen bijv. een nick catsburg etc.

Ik heb vaker dit soort weer meegemaak en je kan het jezelf als racer als je goed anticipeert je jezelf het een stuk makkelijker maken. Maar als het niet op prijs wordt gesteld dan lees net zo lief mee hoor. No hard feelings.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 20 jul 2009, 21:35

Andre, hoeveel zou je doorgaans verliezen op een bijna droge baan op intermediates? Is dat een beetje in dezelfde orde als slicks vs R888 bijvoorbeeld?

Tristan

Bericht door Tristan » 20 jul 2009, 21:37

Bert ///M3 schreef:Andre, hoeveel zou je doorgaans verliezen op een bijna droge baan op intermediates? Is dat een beetje in dezelfde orde als slicks vs R888 bijvoorbeeld?
Op een droog CPZ scheelt het al gauw 2 seconden.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 20 jul 2009, 22:06

Hm zal wel meer zijn toch, op auto's met meer power? :hmmm: Ik dacht op droog meer in de orde van 4-5 sec oid.

Jordy van Kouwen

Bericht door Jordy van Kouwen » 20 jul 2009, 22:26

Het was inderdaad bizar weer.
De humor zat in een kurkdroge warmup, bij het oprijden rechte stuk (start race) begon het net te regen en bij de eerste bocht ging het al fout.
Toen heeft het ongeveer 2 rondjes geregend, en toen werd het weer droog. Dat kon je ook duidelijk zien aan de wolken, er hing maar een kleine (heeeel donkere) wolk boven de baan. Eromheen waren de wolken wit. Vandaar dat de meeste op slicks bleven doorrijden. Zelf met centrale wielbouten ben je al veel tijd kwijt. Maarja, wat er tegen het einde van de race gebeurde, had niemand durven dromen.

Tristan

Bericht door Tristan » 20 jul 2009, 23:04

Bert ///M3 schreef:Hm zal wel meer zijn toch, op auto's met meer power? :hmmm: Ik dacht op droog meer in de orde van 4-5 sec oid.
Met meer vermogen zal het idd wel meer zijn.

DownforceLenie

Bericht door DownforceLenie » 21 jul 2009, 00:01

hallo beste mensen van driving fun,

heb nu voor het eerst op DF gekeken en heb me kostelijk geamuseerd.
Wil graag alle mensen van DF(driving fun) bedanken voor jullie bezoekjes, interesse en goed bedoelde adviezen,( ik persoonlijk ben meer van de recepten) als kokkie van DF (downforce).Stuur me aub vooral goeie eenpansgerechten recepten op.

Wil ook graag alle vrijwilligers van Downforce bedanken voor jullie enorme inzet en gezellige aanwezigheid, ondanks de pech en het gehoos heb ik een heeeeeeel gaaf weekend gehad op Zolder. :clap:

Ik kan niet wachten tot we in Frankrijk zijn, we gaan er een heel erg gave week van maken,ik neem mn sleepkabels mee, maar hoop wel dat ik ze niet uit het vet hoef te halen.

Voor de frankrijkgangers: tot ziens in St Nectaire
Voor de achterblijvers, jammer dat jullie niet meegaan, je mist een paar geweldige circuits :df:

Nog een gouwe tip, Lois de dochter van Hans is zaterdag jarig, misschien is het leuk als jullie een klein kadootje voor haar meenemen want ze baalt dat haar verjaardag in de auto gevierd wordt,

X lenie :oops:

Plaats reactie