DOWNFORCE MOTORSPORT

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Downforce Bjorn
Berichten: 244
Lid geworden op: 01 mar 2006, 18:36
Locatie: Zolder, België - Real ///M are handbuilt!

Re: DOWNFORCE MOTORSPORT

Bericht door Downforce Bjorn » 20 jul 2009, 09:51

hugo schreef:Downforce Paraplu's te koop, slechts 10 Euro!!
:clap:

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Re: DOWNFORCE MOTORSPORT

Bericht door Eric H » 20 jul 2009, 09:52

Het was weer uitermate gezellig en mooi om te zien dat het team nu continu presteert.
( helaas ook in het uitvallen :bag: maar dat geeft alleen maar meer ruimte voor verbeteringen. )

Ik ben Laurens nog wel een excuus schuldig voor mijn "domme" opmerking na de race.......
Had dus "eventjes" gemist dat hij in één van de laatste rondes naast de baan was geraakt en daardoor tweede was geworden.......
Sorry Laurens, maar ergens zat er dus wel een beetje een kern van waarheid in mijn opmerking.
( niet zo stunten als je voorop ligt, het leek net een drift-wedstrijd )

De oordopjes en paraplu's waren een gouden greep begreep ik, ik heb zelf ook nog oordopjes gehaald, want het geluid van die Superleague wagens is wel godsallejezus hard hoor....
Zeker als ze op een metertje of 2 voorbij komen, de chicane ingaan en er vol accelerend weer vandoor gaan.... :shocking:

Heren en dames van Downforce : gefeliciteerd en zet de lijn naar boven voort !

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: DOWNFORCE MOTORSPORT

Bericht door Rupie » 20 jul 2009, 09:53

hugo schreef:Downforce Paraplu's te koop, slechts 10 Euro!!
Kwam wel een beetje als mosterd na de maaltijd :mrgreen:

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: DOWNFORCE MOTORSPORT

Bericht door Snipe » 20 jul 2009, 10:43

Eric H schreef:ik heb zelf ook nog oordopjes gehaald, want het geluid van die Superleague wagens is wel godsallejezus hard hoor....
Zeker als ze op een metertje of 2 voorbij komen, de chicane ingaan en er vol accelerend weer vandoor gaan.... :shocking:
Om over Euroboss nog maar te zwijgen.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: DOWNFORCE MOTORSPORT

Bericht door Rupie » 20 jul 2009, 10:56

Zijn we er al over uit wie de Minardi was? Hell yeah, wat een geluid! Zover ik vandaag na kan gaan heb ik geen gehoorschade opgelopen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: DOWNFORCE MOTORSPORT

Bericht door Snipe » 20 jul 2009, 10:57

Die Minardi was een Tyrell.
En verder heb ik net het antwoord gekregen op het AW-forum: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?6 ... sg-4080266" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: DOWNFORCE MOTORSPORT

Bericht door Peter Tunissen » 20 jul 2009, 11:25

Eric H schreef:( niet zo stunten als je voorop ligt, het leek net een drift-wedstrijd )
Ik denk niet dat dat een bewuste keuze is; de enige manier om op slicks in de regen te rijden is eigenlijk zo (zeg ik nu met al mijn zes of zeven rondjes ervaring want ik had dat ook nog nooit eerder gedaan); een bocht insturen en hopen dat het kan en dat je überhaupt kunt sturen en dat de auto ongeveer ruwweg die kant op gaat waar je zelf ook heen wilde gaan, glijden, driften en stunten gebeurt dan sowieso wel, daar hoef je zelf helemaal niks extra's voor te doen.....

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: DOWNFORCE MOTORSPORT

Bericht door Andre » 20 jul 2009, 11:34

Dan moet je een regen setup maken. Dan hoef je niet te stunten.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: DOWNFORCE MOTORSPORT

Bericht door Snipe » 20 jul 2009, 11:43

Daar heb je op zich wel gelijk in, Andre. Punt is alleen wel dat je dan de regen moet verwachten.
Ik kwam aan rond het begin van de race en ik dacht dat ik de paraplu wel in de auto kon laten. In de laatste 3 rondes kwam er echter een soort wolkbreuk waarbij het eigenlijk nogal wonderlijk was dat de race niet afgevlagd werd.

HSR
Berichten: 5499
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: DOWNFORCE MOTORSPORT

Bericht door HSR » 20 jul 2009, 11:44

Andre schreef:Dan moet je een regen setup maken. Dan hoef je niet te stunten.

Hoe doe je dat midden in een race ?

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: DOWNFORCE MOTORSPORT

Bericht door Peter Tunissen » 20 jul 2009, 11:46

Ja, alleen was de opwarmronde nog gewoon 100% droog en was er ook helemaal geen regen voorspeld, dus iedereen zat te glibberen en te glijden op de baan.

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Re: DOWNFORCE MOTORSPORT

Bericht door Eric H » 20 jul 2009, 11:56

Andre schreef:Dan moet je een regen setup maken. Dan hoef je niet te stunten.
Ik denk dat dat in dit geval geen optie was geweest.
Het weer was zo wisselvallig dat als je continu met een regen setup had gereden, je hierdoor wellicht tijd had laten liggen.
Zekerheid dat je deze verloren tijd weer kan inhalen als het eenmaal regent heb je niet, je weet immers ook niet zeker dat het gaat regenen.

En de weersomstandigheden van gisteren waren echt bizar....het ene moment zaten we in het brandende zonnetje, het volgende moment kwam het met bakken uit de hemel, waarna het weer even vrolijk opklaarde om na 5 minuten weer om te slaan in een wolkbreuk.......

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: DOWNFORCE MOTORSPORT

Bericht door Andre » 20 jul 2009, 12:17

http://www.buienrader" onclick="window.open(this.href);return false;

Daar kan je meestal al een en ander aan zien. Je kan dan keuze maken om met regen afstelling op slicks te gaan. Of droogweer afstelling met intermediates etc.

HSR
Berichten: 5499
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: DOWNFORCE MOTORSPORT

Bericht door HSR » 20 jul 2009, 12:18

Andre schreef:http://www.buienrader

Daar kan je meestal al een en ander aan zien. Je kan dan keuze maken om met regen afstelling op slicks te gaan. Of droogweer afstelling met intermediates etc.

Maar in dit geval sloeg het weer halverwege de race ernstig om, na de pitstop.

Tom
Berichten: 22260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: DOWNFORCE MOTORSPORT

Bericht door Tom » 20 jul 2009, 12:19

Andre schreef:Dan moet je een regen setup maken.
Dat deed Hugo toch ook?
hugo schreef:Downforce Paraplu's te koop, slechts 10 Euro!!

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: DOWNFORCE MOTORSPORT

Bericht door Bert ///M3 » 20 jul 2009, 12:19

Die laatste 5 minuten had geen regenafstelling op slicks tegen geholpen denk ik, ook intermediate banden kwam je nergens mee. Viel zo veel water naar beneden dat de hele baan blank stond, er kwam gewoon een rivier van water van de baan af zetten richting de lager gelegen parkeerplaatsen.

Die GTR van Bert vd Zweerde reed op het laatst nog maar 50-60 km/u over het rechte stuk oid.

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: DOWNFORCE MOTORSPORT

Bericht door Andre » 20 jul 2009, 12:24

Als je dan intermediates hebt rij je geen 60 maar 80 over het rechte stuk. Een leuk risico was geweest om de pitstops zo laat mogelijk te doen omdat je weet dat er wat in de lucht hangt en dan met droogweer afstelling op regen op intermediates te gaan. Zo heb ik zelf zeer mooi races gehad.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: DOWNFORCE MOTORSPORT

Bericht door Peter Tunissen » 20 jul 2009, 12:25

http://www.kmi.be" onclick="window.open(this.href);return false; gebruiken wij op Zolder, maar die voorspelde tussen 13:00 en 14:00 dat het helemaal droog zou zijn op Zolder....
En de opwarmronde was dat ook, nergens een druppel gezien, kom je de laatste chicane uit en daar gaat de eerste Lotus al rond en in de eerste bocht ging het die eerste ronde al helemaal los, daar stonden zeker vijf of zes auto's achterstevoren (staat als het goed is ook allemaal op video).
Ik reed de tweede ronde een 2.10, Laurens een 2.08 en later een 2.03 geloof ik (ik heb na die tweede ronde maar niet meer naar mijn rondetijden gekeken), maar dat geeft wel aan hoe de omstandigheden waren als je op droog 1.45'ers kunt rijden; de laatste twee rondes van de race reed zo ongeveer het hele veld rondjes boven de 3 minuten....

Luco

Re: DOWNFORCE MOTORSPORT

Bericht door Luco » 20 jul 2009, 13:23

1 0:02:55 2:55.425
2 0:04:55 2:00.224
3 0:06:59 2:04.129
4 0:09:03 2:03.770
5 0:11:12 2:08.459
6 0:13:13 2:01.867
7 0:15:12 1:58.666
8 0:17:11 1:58.697
9 0:19:08 1:57.600
10 0:21:03 1:55.117
11 0:22:58 1:54.449
12 0:28:14 5:16.488
13 0:30:04 1:49.563
14 0:31:53 1:48.978
15 0:33:44 1:51.150
16 0:35:39 1:54.498
17 0:37:34 1:54.946
18 0:39:27 1:53.972
19 0:41:17 1:49.558
20 0:43:05 1:48.265
21 0:44:52 1:47.059 Beste Tijd
22 0:46:44 1:51.255
23 0:48:36 1:52.665
24 0:50:50 2:13.501
25 0:53:11 2:21.275
26 0:55:38 2:26.714

Mijn tijden :mrgreen: was echt bizar eerste helft was de helft droog en de helft nat en elke ronde was weer anders :hmmm:

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: DOWNFORCE MOTORSPORT

Bericht door Snipe » 20 jul 2009, 13:33

Afbeelding

Hier is wel aardig te zien hoe het weer in de laatste rondes was.

Luuk
Berichten: 3071
Lid geworden op: 15 jan 2008, 15:12

Re: DOWNFORCE MOTORSPORT

Bericht door Luuk » 20 jul 2009, 13:41

Snipe schreef:Afbeelding

Hier is wel aardig te zien hoe het weer in de laatste rondes was.
Die foto laat het inderdaad erg realistisch zien, echt zwemmen...

... en dan te bedenken dat zowat iedereen nog op slicks reed! :wink:

Luuk
Berichten: 3071
Lid geworden op: 15 jan 2008, 15:12

Re: DOWNFORCE MOTORSPORT

Bericht door Luuk » 20 jul 2009, 14:07

Hier Race 2, gisteren met Peter aan boord.

[vimeo]http://www.vimeo.com/5676213[/vimeo]
http://vimeo.com/5676213" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor de duidelijkheid, de auto's staan dus op slicks. Zoals te zien is is de opwarmronde, is de baan nog zo goed als droog. Daarna begint het geglibber en geglij :(

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3315
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: DOWNFORCE MOTORSPORT

Bericht door ADV » 20 jul 2009, 14:45

Niet om beste stuurlui staan aan wal etc over te komen.. maar waarom komt niemand binnen voor regenbanden?

In de f1 gebeurd dat natuurlijk ook, met natuurlijk het verschil dat een band vervangen daar ongeveer 4 sec duurt en in de dsc wat langer.. maar als je een uur moet rijden op slicks of een uur op regenbanden, scheelt dat niet behoorlijk qua ronde tijden en dus ook de uiteindelijke race tijd?

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Re: DOWNFORCE MOTORSPORT

Bericht door Eric H » 20 jul 2009, 14:59

ArjandeV schreef:Niet om beste stuurlui staan aan wal etc over te komen.. maar waarom komt niemand binnen voor regenbanden?

In de f1 gebeurd dat natuurlijk ook, met natuurlijk het verschil dat een band vervangen daar ongeveer 4 sec duurt en in de dsc wat langer.. maar als je een uur moet rijden op slicks of een uur op regenbanden, scheelt dat niet behoorlijk qua ronde tijden en dus ook de uiteindelijke race tijd?
Met de weersomstandigheden van gisteren hadden ze in de F1 ook geen raad geweten hoor, geloof me....
Dat was ook een grote puinhoop geworden.

En vergis je niet, dit was het eerste kwartiertje van de race, de omstandigheden in het vervolg van de race waren nog wat heftiger, ook in afwisseling.....

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: DOWNFORCE MOTORSPORT

Bericht door Hielke » 20 jul 2009, 15:11

ArjandeV schreef:Niet om beste stuurlui staan aan wal etc over te komen.. maar waarom komt niemand binnen voor regenbanden?
+1.

Het filmpje staat er, ik neem aan dat het dan geoorloofd is om commentaar te leveren.

Voordat ik van wal steek, wat een mooie strakke videobeelden zijn dit. Met welke camera zijn deze beelden gemaakt?

Ik heb ook de video van de eerste stint van Peter op Spa gezien. Daar ging het er qua tempo in droge omstandigheden heel gezapig aan toe en nu met invallende regen heel agressief met veel te veel risico. Ondanks dat er in T1 direct al een waarschuwing komt in de vorm van een spin. Ik snap dat niet. Dit was echt het verkeerde moment om op slicks te willen pushen.

En net wat Arjan zegt, was die plotseling invallende regen in ronde 1 niet het aangewezen moment om intermediates of regenbanden te gaan halen? Als het nou 5 of 10 minuten voor de reguliere pitsstop gebeurt kan ik me nog indenken dat je even wilt doorrijden, maar nu moet je nog 25 minuten op slicks en gezien de hoeveelheid die er al gevallen was kon je bedenken dat het binnen 10 minuten nooit droog kon zijn. Maar ik heb het antwoord dus ook niet he. Ik weet niet waar team Downforce toe in staat is voor wat betreft het plotsklaps moeten wisselen van 4 wielen. Doen ze dat in 1 minuut, in 2 minuten of duurt dat nog langer? Dat het vooraf niet was in te schatten wat het zou gaan doen begrijp ik gezien de beelden. Ik had ook voor slicks gekozen.

Dat je het laatste gedeelte na de verplichte pitsstop voor slicks kiest is ook logisch. De droge lijn is dan ook al op het natte deel ontstaan. Die 3 laatste ronden doe je natuurlijk ook op de slicks. Hoe langzaam je dan al bent, met een pitsstop en ruil naar regenbanden maak je dat nooit goed. Het is dan alleen zaak om op de baan te blijven of in ieder geval niet naast de baan vast te komen zitten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 28 gasten