DOWNFORCE MOTORSPORT

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Luuk

Re: DOWNFORCE MOTORSPORT

Bericht door Luuk » 03 jul 2009, 01:23

Een setje foto's van race 1 op zaterdag, waar ik een beetje rond La Source heb gehangen.

Aanstormen..
Afbeelding
..ankers uitgooien..
Afbeelding
..en insturen maar!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Twee maal "Baas boven baas":
Afbeelding

Afbeelding

Groot licht: Laurens wint de race!! :clap: :banaan: :popcorn:
Afbeelding

En alsof dat feest nog niet groot genoeg was: Jitse en Peter ook nog eens derde! :banaan: :thumbup: :thumbup:
Afbeelding

Afbeelding

Super resultaat voor Downforce, en een spannende race! Race 2 en restfoto's comin' up. :wink:

GTRene

Bericht door GTRene » 03 jul 2009, 01:28

:beer: :clap: :hosanna: damn :banaan:

Luuk

Bericht door Luuk » 03 jul 2009, 02:33

En de onboard beelden van race 2 op zondag:

[vimeo]http://www.vimeo.com/5431608[/vimeo]

Aan boord bij:
Peter Tunissen / Jitse Villerius
Startnummer 434
Spa Euro Races
Dutch Supercar Challenge
Race 2
Maandag 28 juni, 16:15u

PeerH

Bericht door PeerH » 03 jul 2009, 08:32

Flinke vid :thumbup:

Met een lekkere afsluiter :hmmm:, harde leerschool zo'n bandenstapel... :|

Snipe

Bericht door Snipe » 03 jul 2009, 08:59

Prima race op dat foutje bij 47.30 na. Cool is dat altijd, die onboard video's.
Mooie foto's, Luuk :thumbup:

Luuk

Bericht door Luuk » 03 jul 2009, 14:06

Thanks, Snipe! :)

Luco

Bericht door Luco » 03 jul 2009, 14:13

Aankomende zondag de special van Downforce op sbs 6 :clap:

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 03 jul 2009, 14:51

Leuk om de beelden te zien, dat ding klinkt nu ook wel erg gaaf moet ik zeggen! Zonde van de fout.

David R.

Bericht door David R. » 03 jul 2009, 16:30

Bedankt Jitse, volgende week rijden op Spa. Ga nu weer vol vertrouwen eau rouge in (niet).

steve smith

Bericht door steve smith » 03 jul 2009, 20:09

Sorry, heb het niet afgekeken. Na de 10de shiftlock (na rijderswissel) met terugschakelen ben ik afgehaakt. Je kunt schroeven wat je wilt om hier "instabiliteit" uit te halen maar als de bestuurder de basics mist heeft dat nie heel veel zin.

Misschien eens een paar maanden met een klassiekertje gaan rijden om anders te leren schakelen?

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 03 jul 2009, 21:14

steve smith schreef:Sorry, heb het niet afgekeken. Na de 10de shiftlock (na rijderswissel) met terugschakelen ben ik afgehaakt. Je kunt schroeven wat je wilt om hier "instabiliteit" uit te halen maar als de bestuurder de basics mist heeft dat nie heel veel zin.

Misschien eens een paar maanden met een klassiekertje gaan rijden om anders te leren schakelen?
Steve, ik ben altijd bereid om bij te leren, dus vandaar mijn vraag :
Kun je dit eens toelichten...

Wat is shiftlocken, waar in het filmpje zie je hier een mooi voorbeeld van, en hoe voorkom je het.

Je merkt het al, ik ben een complete nono als het op dit soort termen aankomt, dus ik hoop dat je bereid bent om me wat te leren :angel:

Laurens

Bericht door Laurens » 03 jul 2009, 21:33

steve smith schreef:Sorry, heb het niet afgekeken. Na de 10de shiftlock (na rijderswissel) met terugschakelen ben ik afgehaakt. Je kunt schroeven wat je wilt om hier "instabiliteit" uit te halen maar als de bestuurder de basics mist heeft dat nie heel veel zin.

Shiftlock is inderdaad iets wat veel voorkomt, maar heb hier zelf soms ook wel een beetje last van met deze auto. Probleem is dat door alle elektonica remmen en gasgeven niet gaat. Dus is het enige om shiftlocken nog een beetje binnen de perken te houden heel rustig koppeling op laten komen, maar daar is niet heel veel tijd voor...

We zijn nog bezig om wel remmen en gasgeven tegelijk te kunnen doen, maar kwam er op Spa niet helemaal uit.

Echte coureur altijd de auto de schuld geven :bag:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 03 jul 2009, 22:36

Iets wat mij ook opvalt is dat Jitze (neem aan dat dat de 2e rijder is, gezien de helmkleuren) ontzettend met het stuur slingert, ook in lange doorhalers waar dat echt niet nodig is, bijvoorbeeld Eau Rouge. Peter geeft in de video ook wel af en toe een correctietikje maar stuurt over het geheel een stuk netter.

GTRene

Bericht door GTRene » 03 jul 2009, 22:41

Wat een herrie :mrgreen: het ding loopt goed, wat wel opviel is dat het laatste deel veel harder werd gepusched...elke keer op het randje wat ook best goed is, en dacht nog wow zo hard dat stuk op met die auto :shocking: in de eerste helft ging dat met beleid...ja dan win je minder races :wink: maar poe ging hard voor de kar soms.

Trouwens als je dan weer ziet hoe hard die supersnelle wagens gaan :shocking: bijna scary :lol: 1 olie spoor of koelvloeistof en....maja thats all in the game, een beetje geluk moet je ook hebben. :thumbup:

RJay

Bericht door RJay » 03 jul 2009, 23:18

GTRene schreef:Wat een herrie :mrgreen: het ding loopt goed, wat wel opviel is dat het laatste deel veel harder werd gepusched...elke keer op het randje wat ook best goed is, en dacht nog wow zo hard dat stuk op met die auto :shocking: in de eerste helft ging dat met beleid...ja dan win je minder races :wink: maar poe ging hard voor de kar soms.

Trouwens als je dan weer ziet hoe hard die supersnelle wagens gaan :shocking: bijna scary :lol: 1 olie spoor of koelvloeistof en....maja thats all in the game, een beetje geluk moet je ook hebben. :thumbup:
Het doel van de oefening is nog steeds finishen Rene, en dat gaat iets makkelijker als je ietsjes meer met beleid rijdt :bag:
Tuurlijk, auto kan altijd stuk gaan, is en blijft techniek.

BrianV

Bericht door BrianV » 04 jul 2009, 00:16

Potverdrie,

Zoals ik de foto's zie moet ik wat vaker op vakantie gaan en als ik dan terug kom zie ik prijzen :love: .
Heren gefeliciteerd met de prijzen en gecondeleerd met de Auto :| .

Zolder doe ik een poging om er bij tezijn :P

steve smith

Bericht door steve smith » 04 jul 2009, 03:07

Laurens schreef:

Shiftlock is inderdaad iets wat veel voorkomt, maar heb hier zelf soms ook wel een beetje last van met deze auto. Probleem is dat door alle elektonica remmen en gasgeven niet gaat.
Waarom hoor ik de eerste bestuurder dan bij tijd en wijle wel gewoon tussengas geven? Is toch dezelfde auto als later in het filmpje?

steve smith

Bericht door steve smith » 04 jul 2009, 03:15

Eric H schreef: Steve, ik ben altijd bereid om bij te leren, dus vandaar mijn vraag :

Wat is shiftlocken, waar in het filmpje zie je hier een mooi voorbeeld van, en hoe voorkom je het.
ff kort, sorry, 't is kinderbedtijd en moet werken over een paar uur.

Shiftlock is slepen van de aangedreven wielen bij slordig terugschakelen.
Een mooi voorbeeld bestaat niet, het is sowiezo kut. Je ziet het heel sterk bij remmen einde rechte stuk boven en aanremmen la source, die stuurcorrectie zu niet nodig moeten zijn
Voorkomen kun je het door te zorgen dat je toerentallen kloppen. Scheelt ook ongeveer 99,99999% driveline slijtage.

GTRene

Bericht door GTRene » 04 jul 2009, 03:25

R.J schreef:
GTRene schreef:Wat een herrie :mrgreen: het ding loopt goed, wat wel opviel is dat het laatste deel veel harder werd gepusched...elke keer op het randje wat ook best goed is, en dacht nog wow zo hard dat stuk op met die auto :shocking: in de eerste helft ging dat met beleid...ja dan win je minder races :wink: maar poe ging hard voor de kar soms.

Het doel van de oefening is nog steeds finishen Rene, en dat gaat iets makkelijker als je ietsjes meer met beleid rijdt :bag:
Tuurlijk, auto kan altijd stuk gaan, is en blijft techniek.
Dat bedoel ik eigenlijk ook, maar ben netjes :mrgreen:

Laurens

Bericht door Laurens » 04 jul 2009, 07:59

steve smith schreef:Waarom hoor ik de eerste bestuurder dan bij tijd en wijle wel gewoon tussengas geven? Is toch dezelfde auto als later in het filmpje?
Je kan tussengas geven zolang je niet meer dan een x aantal m/s vertraagd. Dus kan je inderdaad bij sommige bochten wel tussengas geven. Maar bij aanremmen vanaf een lang recht stuk en je remt tegen de Abs aan dan is tussengas geven niet mogelijk. Tenminste je kan het gaspedaal wel intrappen maar er gebeurt niets.

ErikS

Bericht door ErikS » 04 jul 2009, 10:07

Als ik zo het filmpje doorkijk zie ik indeed veel shiftlocks!
Maar oké, daar is aan te werken..

Kan 't ook zo zijn dat Peter vaker eerder in de bocht weer gasgeeft (bijvoorbeeld 6,17 naar 6,21 toe) en er daarom net vaak wat langzamer uitkomt dan Jitze ivm weer gas af moeten nemen?

Dat leek ik te zien! Peter is trouwens een erg rustige rijder kwa rijstijl!
Ik vind't wel mooi om te zien hoe Jitze zit te werken achter het stuur om de auto onder controle te houden,
Bij Peter lijkt dat vaak wat later te komen!

(Zegt de leek die nooit circuit rijd.........)

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 04 jul 2009, 10:18

Ik was afgelopen weekend ook een rustige rijder qua rondetijden hoor. :mrgreen:
Miste het hele weekend het vertrouwen om er 100% voor te gaan. Dat kan verschillende oorzaken hebben, maar het belangrijkste is dat het in je hoofd moet zitten dat je wat er ook gebeurt die auto altijd wel onder controle hebt en houdt. En dat had ik gewoon niet, dat lag niet aan de auto, maar puur aan mezelf en misschien ook een beetje aan de voorbereiding (geen vrije training gereden, twee half-natte rondjes in de kwalificatie).
Je hoort dat ook heel duidelijk in het filmpje, dat als ik rij en de auto uitbreekt bij het uitkomen van een bocht ik vrijwel meteen gas los laat en dat moet niet, het gas moet er dan gewoon opblijven en met het stuur corrigeren, anders verlies je veel te veel tijd (ok, eigenlijk moet die auto helemaal niet uitbreken, maar dat is een andere discussie ;)).
Wel of geen vertrouwen hebben scheelt naar mijn smaak uiteindelijk veel meer dan details in rijstijl, ik weet zeker dat ik daardoor zeker 10km/u in Eau Rouge en in Blanchimont heb laten liggen op Jitse en Laurens.
Maar goed, we gaan door naar Zolder en dat is sowieso mijn baantje, dus dat komt helemaal goed, daar gaan we weer bekers verzamelen! :df:

RVV

Bericht door RVV » 04 jul 2009, 10:45

Ik was afgelopen weekend ook een rustige rijder qua rondetijden hoor.
Miste het hele weekend het vertrouwen om er 100% voor te gaan. Dat kan verschillende oorzaken hebben, maar het belangrijkste is dat het in je hoofd moet zitten dat je wat er ook gebeurt die auto altijd wel onder controle hebt en houdt. En dat had ik gewoon niet, dat lag niet aan de auto, maar puur aan mezelf en misschien ook een beetje aan de voorbereiding (geen vrije training gereden, twee half-natte rondjes in de kwalificatie).
Te weinig slaap :whistle:

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 04 jul 2009, 10:52

Erik Stoffelsen schreef:(bijvoorbeeld 6,17 naar 6,21 toe)
Dat is eigenlijk meer een rijdersfout. :sealed:
Ergens net na 6 minuten word ik ingehaald door die witte Supersport 1-serie GTR en die kende ik nog van Zandvoort.....
Dus daar ben ik (erg) netjes voor aan de kant gegaan met als gevolg dat mijn banden de paar bochten daarna onder de rotzooi zitten en geen grip hebben (dat rij je er in een paar bochten wel vanaf, maar inderdaad zie je dat in die bocht die jij noemt dat ik wel al op mijn gas wil, maar het gewoon nog niet kan vanwege de troep op de banden).
Rico schreef:Te weinig slaap :whistle:
Dat zou ook nog eens kunnen, maar dat heeft dan in ieder geval zeker niet aan de matrassen gelegen. :mrgreen: :thumbup:
Volgens mij sliep ik vrijdag en zaterdag al nog voordat ik helemaal op mijn matras lag. :goodnight: :mrgreen:

Snipe

Bericht door Snipe » 04 jul 2009, 11:20

steve smith schreef:
Eric H schreef: Steve, ik ben altijd bereid om bij te leren, dus vandaar mijn vraag :

ff kort, sorry, 't is kinderbedtijd en moet werken over een paar uur.

Shiftlock is slepen van de aangedreven wielen bij slordig terugschakelen.
Een mooi voorbeeld bestaat niet, het is sowiezo kut. Je ziet het heel sterk bij remmen einde rechte stuk boven en aanremmen la source, die stuurcorrectie zu niet nodig moeten zijn
Voorkomen kun je het door te zorgen dat je toerentallen kloppen. Scheelt ook ongeveer 99,99999% driveline slijtage.
Ik sluit me net als Eric aan bij de leken. Ik hoop dat je er nog wat uitgebreider op terugkomt, want het is me nog niet helemaal duidelijk zo.

[postwhoreparty]
Hé, de 100e post in dit topic!
[/postwhoreparty]

Plaats reactie