Snelheid of snelheidsensatie ?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Snelheid of snelheidsensatie ?

Bericht door RVV » 17 feb 2006, 10:52

Welke van de 2 vind je het belangrijkste ? Voor mij is het de snelheidsensatie, ik kijk eigenlijk nooit hoe hard ik ga als ik flink doortrek, gaat me meer om het gevoel. Snelheidsensatie beleef je optimaal tussen de 50 en 160, daarboven niet echt meer dan is het de snelheid waar het omgaat want echt knallen doen maar weinig auto's boven de 160. En voor de snelheidsensatie is het ook niet nodig.

Wat zijn de belangrijkste ingrediënten voor veel snelheidssensatie ?

-veel koppel bij lage toeren ?
-Een auto die veel rijbelving bied, door het geluid, vering, sturen , die licht is ?
-Laag bij de weg zitten, hoe lager des te groter de snelheidssensatie ?
-Turbo ?
-Cabrio ? bied die de meer snelheidsensatie dan een dichte auto ?
-Omgeving ?

Om over de omgeving te hebben, op de ring bv heb ik nooit echt een snelheidssensantie, het gaat wel vreselijk hard maar dat lijkt meer vanzelfsprekend. Maar als ik over landwggetjes heenknal juist wel weer terwijl dan de absulute snelheden niet eens zo hoog zijn ?

Welke auto's bieden de meeste snelheidssensatie ?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 17 feb 2006, 11:09

Rico, klopt, tot 160 en alleen bij echt dikke auto's daarboven.

Zelf vind ik de duw van de turbodiesel bij 2500rpm altijd super, komt natuurlijk omdat ik altijd diesel gereden heb.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 17 feb 2006, 11:17

www.hkt-7.de

Kijk daar maar eens Rico!
Maar daar pas jij niet in met je dikke buik :D

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 17 feb 2006, 11:26

Man man man als die HKT's net zo traag zijn als die site, dan moet het wel bagger zijn :lol:

Maar nee, ik snap wat je bedoelt dit moet de ulitieme snelheidsensatie zijn, maar zijn dit soort auto's nog enigzins normaal te gebruiken ? Als auto bedoel ik dan.

Zit er voor jou nog zo'n ding in ? Ik bedoel ben je nog van plan om een aan te schaffen ?

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 17 feb 2006, 11:55

Als ik het geld zou hebben dan is er echt waar maar één auto voor mij.
Dat is een HKT (the poor man Donkervoort) of een Donkervoort D8 180R.

Neen, is geen auto voor alledag.
Hoeft ook niet, als er elke dag met een auto wordt gereden is de fun er snel af.
Als je een Seven hebt rijdt je er 's avonds mee na je werk of in het weekend of op je vrije dag en kun je je verheugen om weer in het karretje te stappen.

Geen radio of andere onnodige zaken, alleen een ultra licht karretje.
Potente motor en dito remmen en onderstel.
Klein stuurtje en stoelen die je omvatten als een pasgeborene bij moeders in haar armen.
Altijd open rijden, als je 80 km/u rijdt waait alle regen over je heen en steek je snel een paraplu open mocht je onverhoopt toch moeten stoppen bij een stoplicht :D

Stuurreacties als in een formule auto, acceleratie als een kleine raket en een snelheidsbeleving (ongeveer een metertje hoog is zo'n auto) van een goeie achtbaan.

Elke bocht en elke rotonde kan er gedrift worden, de kont komt altijd om.

Ik ben in augustus bij de Pistenclub in Bitburg nog met een HKT Seven GTS met 245pk meegereden op de langstrecke van de voormalige US airbase, zonder deurtjes. ULTIEM, echt waar.

Werkelijk alles rijdt je voorbij, binnenbocht, buitenbocht, rechte stuk, bij het uitremmen. De balans is helemaal in orde.
Porsche's 964 RS CUP, BMW M3 Kelleners, name it en je rijdt het voorbij.

Nogmaals mijn portemonnee werkt voorlopig niet mee, maar ik ben een Seven rijder in hart en nieren. Mooier wordt het niet voor mij.
Hoe mooi ik andere wagens, Porsche, Ferrari etc. ook vind.

Andre
Berichten: 11403
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 17 feb 2006, 12:04

Die donkie worden ook niet weg gegeven.

Vindt die dingen toch wel vrij prijzig voor wat het is.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 17 feb 2006, 12:05

Mooi verhaal ! Ik heb ook altijd een zwak voor deze auto's. Soms kom je in het wild er eentje tegen, en dan kijk ik zo'n ding echt na tot aan de horizon. En denk dan lucky guy.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 17 feb 2006, 12:06

Klopt Andre ze blijven heel erg aan de prijs, maar betekend dat ook dat ze waardevast blijven ? Zo'n ding voor 40K een jaartje proberen en dan weer doorschuiven voor 35K ofzo moet te doen zijn.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 17 feb 2006, 12:17

[img:700:340]http://www.einszweidrei.de/zexoten/hkt7gts.jpeg[/img]

Waardevast zijn ze zeker.
Kijk de prijzen er maar op na.

Een tweedehands HKT staat nooit lang te koop in Duitsland.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 17 feb 2006, 12:45

Ik ken nog wel een Donkie voor een prikkie.
Zie:
donkie in de kreukels

En dan plaatje 7 oftewel Divinol Cup 05 (007).jpg

Zonde :(

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 17 feb 2006, 13:06

Alternatieve Euro NCAP chrash test :cry:

De hoge vraagprijzen had ik al wel gezien. maar ik bedoel meer of je zelf ook een hoge prijs kunt vangen als je er weer van af wilt. Het is toch een heel klein liefhebbers circuit waarin deze auto's verkeren. Ik denk ook niet dat een regulier auto/dealer bedrijf echt zit te wachten op zo'n ding als je hem wilt inruilen.

En particulieren die 35K 40K aftikken voor deze auto's :roll:

Als je zoeits koopt voor erbij en je blijft er 5/6 jaar in rijden dan is het niet zo'n probleem, maar dat laatste kan ik toch niet 8)

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 17 feb 2006, 22:28

Snelheidsensatie. Veel belangrijker dan snelheid.

Uitlaatgeluid, stuur directheid, windgeruis, motorgeluid, vlammetje bij schakelen, etc.
Veel koppel bij lage toeren is alleen goed voor acceleratie sensatie.
Open cabrio verhoogt imho snelheid/driver sensatie. Terwijl de auto vaak juist langzamer is.

Mark.

Gebruikersavatar
René
Berichten: 328
Lid geworden op: 08 feb 2006, 19:13
Locatie: Leeuwarden

Bericht door René » 17 feb 2006, 23:51

Ik ga ook voor snelheidsensatie.
Vandaar mijn 106 GTI.

Vr.gr. René

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 18 feb 2006, 00:01

Snelheidsensatie ook voor mij. Lijkt me duidelijk met die 2 dingen hier links in de avatar :wink:

Lekker laag, beetje spannend maar niet te spannend en gewoon goed en lekker mee te sturen en remmen. Prima voor mij dus.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 18 feb 2006, 01:25

Snelheid voor mij.

Als de snelheid hoog genoeg is, komt de sensatie vanzelf.
Blijft de sensatie uit, dan is de snelheid dus niet hoog genoeg.

Zo bezien is snelheid dus belangrijker en de sensatie slechts het gevolg.

Een Smart biedt snelheidssensatie, ok, maar een Smart met 25pk niet.
Een A8 biedt geen enkele snelheidssensatie, maar een A8 met 1000pk weer wel.

Dus snelheid vind ik belangrijker, dan komt de sensatie vanzelf wel.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 18 feb 2006, 08:56

Peter, gisteravond had ik de GTC nog ff op 210 heen en weer naar Woerden voor de fun maar het moet toch echt OF harder gaan OF een dik uitlaatgeluidje geven ofzo want dit was niks.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 29 mar 2006, 21:36


Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 29 mar 2006, 21:47

Heuvelklim roeleren grote tijd!!!
Caterhams ook trouwens. :)

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 29 mar 2006, 22:34

O, maar dan moeten we hier ook dat filmpje van heuvelklimgod Alain Castellana erbij zoeken, die met z'n Norma-BMW in ontzagwekkend tempo Mont-Doré opraast... 8)

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 29 mar 2006, 22:40


k33z
Berichten: 2885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Bericht door k33z » 30 mar 2006, 10:28

Voor mij duidelijk de (snelheid)sensatie. Dit is ook de reden dat ik veel meer plezier heb in mijn huidige auto (mini cooper S) als in mijn vorige auto (leon cupra R).

Ik denk dat in alle opzichten de Leon de betere auto was maar kwa funfactor is de mini voor mij onovertroffen!

Tom
Berichten: 22251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 30 mar 2006, 10:46

Snelheidssensatie!

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 30 mar 2006, 13:08

Als ik Mathieu's verhaal zo lees, moet ik gelijk aan onderstaande video denken. Echt geweldig hoe je met zo'n Elise kan gooien en smijten.


http://video.google.com/videoplay?docid ... 1467&q=f40

z'n eerste uitremactie vind ik overigens op het naadje. Schoof die toch bijna een F40 van de baan.

Robin
Berichten: 55082
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 30 mar 2006, 14:04

Snelheid of snelheidssensatie.

Ik heb de laatste 2 weken meegereden met een 1987 Corrolla 1.5 taxi op gas met naar schatting 85pk automaatje 3 traps, bijna elke dag 100km of meer. Ook meegereden nmet een 2005 FIAT Palio 1.8?SLX oid hatchback met 120pk geloof ik. Ongeveer 150km en door de stad.

En een rit meegereden in een 1999er Toyota Camry 2.2 4traps aut.

Al deze 3 bieden een bepaalde sensatie, al is het alleen maar omdat m'n taxichauffeur niet weet wat kickdown is en dat tegenliggers terwijl je aan 't inhalen bent wel heel gauw de berm induiken moet en meer ongein :twisted:

De Palio met m'n zwager(Italian achter 't stuur) bood ook dergelijke sensatie(120pk met 1100kg is wel geinig), 170 op een ' vol met kuilen'zandpad met paard en wagens in je nabijheid nog meer :D

De Corolla voelt bij 100 alsof je liever niet harder wil, de rest van de wereld incl VRACHTWAGENS en BUSSEN vligen je dan met (onbegrensd?) 120 ofzo voorbij.

De Camry:STIL, TRAAG9ivm niet kunnen vinden van de kickdown) maar ook bij 140kmh en een kapot wiellager best wel een snelheid van ff rustig aan.

De PALIO vond ik vanaf 140 ook vrij 'heftig', zoiets als 230 met m'n 330(SERIEUS)
Dan gisteren terug met de 330 vanaf Schiphol. 160 in notime, no worries. 220 door de polder.

Sensatie is moeilijk te definieren. IK gac voor snelheid.
IK kan me inschrijven met een ledikant op een buizenframe en 3 fietswielen zonder rem voor Fiets 'm er in:SENSATIE.

Snapt u 'm nog? :wink:
:D

m@rco
Berichten: 710
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:18
Locatie: O'haske

Bericht door m@rco » 30 mar 2006, 14:23

Die f40 en die kever die zijn gewoon aan het rijden over de baan..ipv aan het racen.. Vandaar dan een Elise die wagens ook voorbij komt.. Blijft een leuk auto'tje dat zeker.. maar dit filmpje vertekend het een beetje vind ik.. wanneer die kever en die F40 1 keer serieus bereden worden is het over met de Lotus...

Gr de V.

Ps. de uitremactie is helemaal een goed beeld van waar die andere 2 meebezig zijn.. :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Enzo en 6 gasten