G Kolkman schreef:
Ik ga toch even reageren, aangezien ik her en der daar reden toe zie en momenteel redelijk objectief er iets over kan zeggen (vind ik

). Laat ik wel eerst even melden dat ik het initiatief nemen top vind

.
That said, het traditionele marketingmodel, bestaande uit de 5 P's:
Product
Price
Place (distribution)
Promotion
People
In samenwerking met de 'target market', oftewel de doelgroep.
De doelgroep
M.i. zijn er 3 groepen te onderscheiden, met name vanwege hun veelal overlappende agenda’s. Hierbij heb ik geen onderscheid gemaakt tussen wel of geen DF-ers aangezien dat overlapt.
1) DSC-ers. Kenmerken: Geld geen issue, tijd misschien wel want de DSC-kalender mag gerust bomvol genoemd worden. Vluchtig bekeken zitten er hooguit 3 weken tussen de evenementen. Ander kenmerk: er zijn er niet zoveel van. Laatste kenmerk: ze sleuren de kentekenloze auto op een trailer mee.
2) DNRT-ers. Kenmerken: Geld wat meer een issue, tijd ook maar minder. Zo hebben ze alleen het eerste weekend van september een race, en hun kalender stopt medio oktober. Sleuren veelal hun auto mee naar circuits op een trailer. Ander kenmerk: there are loads of them.
3) Particuliere trackday-rijders. Kenmerken: geen geld om echt te racen

. Veel meer straatlegale auto’s. Qua tijd wellicht meer met handen en voeten gebonden aan de baas

(ofwel de betalende ofwel de geldopeisende).
1) Product.
Hoewel de circuitmix verbeterd is mist het product m.i. ‘focus’. Doe je het puur om te racen dan voegt de zondag, de woensdag (positief denken, er gaat niks stuk) en de vrijdag niks toe, wat op een week best veel is. Daarnaast is het midden in het race-seizoen, wat als je schade rijdt niet echt praktisch is (want het messed-up je hele planning).
Ben je zo’n knieperige particulier en ben je dus met een straatlegale auto dan zul je je die vrije dagen prima vermaken B) . Ik heb vorig jaar zelfs overwogen terug te rijden naar het hotel om er nog een nachtje bij te bietsen, daar ik diep in de middag nog ter hoogte van Lyon aan het stampen was over buitenwegen

. Maargoed, zoals mij zullen er niet zo heel veel zijn (rondstampen met een circuitauto aan de haak werkt niet echt, of je moet zoals Tom v. H een 330D chippen). Of misschien wel (komt zo), hoe de rest met een straatlegale auto terug is gereden ben ik vergeten, behalve Elmar, die heeft ook de long way home genomen.
2) Price
Voor groep 1 en 2 moet (i.c.m. de zakelijke voordelen?) het wel op te brengen zijn. Voor een particulier such as myself is 3k voor een weekje vakantie toch wel erg gortig (het is, ter vergelijking, ook het budget voor 4 weken US of A-roadtrippen). Ook omdat voor BV de particulier er wat minder voordeeltjes aan hangen.
Tevens is het onmiskenbaar zo dat de prijs t.o.v. vorig jaar fors verhoogd is, waardoor je het idee krijgt dat je ofwel voor vorig jaar aan het betalen bent of dat het gewoon ‘groot’ aan het worden is, boven je pet. Hier zit ook een stukje psychologie in. In dat opzicht had ik het slim gevonden om eerst te peilen (onder mensen die ‘blijk van interesse’ gaven of vorig jaar zijn meegeweest) wat nou het maximum was geweest wat het zou mogen kosten, al dan niet na een bescheiden uitbreiding (bv. Met 1 overnachting extra). Was mij die vraag gesteld dan had ik dat eerlijk beantwoord met ‘1100-1200 euro’, hoewel vorig jaar voor mij echt de max was.
3) Place (inclusief tijd)
Frankrijk is niet naast de deur, duh, maar dat maakt het leuk. Wat ik verwacht had, daarentegen, is dat ‘we’ naar de UK zouden gaan. Maar dat is maar een klein puntje. Een veel groter punt (ter verbetering) is de timing. Er stond weliswaar midden in de zomer een paar dagen achter elkaar op de kalender ‘vrij houden’ maar dit is toch een vrij summiere aankondiging, ook omdat een aantal mensen uberhaupt geen deel 2 verwacht hadden (en dus hun reguliere vakantie met man/vrouw/vriend/vriendin/minnaar/minnares/hond/kinderen gingen inplannen). Ik snap dat dit te maken had met het late bekendmaken van de racekalenders, maar als dit een gegeven is.... moet je het dan toch niet buiten het seizoen doen? Als je de circuits dan te glad vind moet je er m.i. niet aan beginnen als deelnemer, ook niet als het wel droog is (huuuuu, stel dat het nu net die week in Frankrijk regent). Tegen mijn verwachting in heb ik me vorig jaar UITSTEKEND vermaakt op de natte banen. Scheelt ook asociaal veel qua slijtage.
4) Promotie.
Ik heb de promotie elders niet in de gaten gehouden. Hier op DF was het niet te missen though

. Wel kan ik me voorstellen dat het voor groep 1 en 2 al wat (te) laat dag was om nog zoiets groots in te plannen. Ik weet niet of het gedaan is (!) maar het was volgens mij wel een idee geweest om clubs als de speedsterclub, lotus-club en de kitcarclub te benaderen. Dit omdat daar traditioneel gezien veel trackdayrijders zitten.
Tenslotte moet je niet vergeten dat we wel in een crisis leven, zulke excessieve uitstapjes druisen dan nog net even wat meer in tegen wat gebruikelijk is. En dit is in toptijden al highly unusual. Weet zeker dat dat meespeelt, zie je m.i. ook terug in de vullingsgraad van trackdays hier in NL.
5) People
De enthousiaste groep zal het niet aan liggen

!
Bottomline: te duur voor de particulier, teveel afleiding voor de racers.