Nieuwe daily: BMW E30 325i (1989)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Aston Martine

Nieuwe daily: BMW E30 325i (1989)

Bericht door Aston Martine » 22 jun 2009, 10:12

Zoals sommigen in het Verkoop-gedeelte misschien al hadden gezien, heb ik een BMW gekocht die daar stond aangeboden. Geen standaard 325i, want in plaats van het gewone motorblok zit er een blokje in wat oorspronkelijk te vinden was in een 325i uit 1992.
De auto is uitgerust met een 25% sperdif en het is duidelijk de bedoeling geweest om deze auto in te zetten op het circuit, maar mijn plan is om er dagelijks mee te gaan rijden.

Nadat de koop vorige week vrij snel was gesloten, hebben we de auto vrijdagavond opgehaald en binnendoor naar huis gereden (Er zit nu geen APK op, dus beter de trajectcontrole vermijden).
Het waren 2 heerlijke uurtjes sturen, maar er kwamen meteen al wat onvoorziene dingen aan het licht. Er was eigenlijk al een APK afspraak gemaakt voor aanstaande woensdag, maar die hebben we nog maar even uitgesteld.

Dit weekend hebben we:
- Gat in de bumper dichtgelast, geplamuurd en gespoten
- Achterbumper weer netjes afgehangen
- Alle vloeistoffen en filters vervangen
- Ruitenwisserbladen vervangen
- Nieuw setje banden en velgen gehaald
- Slot in de bestuurdersdeur gefixt

Wat we verder nog moeten doen:
- Gaatje in de uitlaat dichtlassen
- Slechte plek in de brandstofleiding repareren (gedeelte onder de bestuurdersdeur is aardig roestig)
- Radiateur goed vastzetten (staat momenteel los op twee uitsparinkjes...blij dat ik dat niet wist tijdens het rijden :wink: )
- Mist achterlichten repareren
Dit ga ik waarschijnlijk uitbesteden aan een vriend van me, want mijn vriend en ik hebben al zat werk liggen. Er staat bijvoorbeeld ook nog een half defecte Aston Martin in de garage ;)

Als dat allemaal is gefixt, kan de auto door de APK. Daarna kunnen er wel nog wat cosmetische dingen gebeuren, zoals:
- Rechter voorscherm vervangen (is rot)
- Cold Air Intake netjes maken (hangt nu ergens in de motorruimte waar hij niet optimaal koude lucht aanzuigt)
- Voorstoelen vervangen (voornamelijk de bestuudersstoel is flink doorgezeten)
- Radiootje erin zetten (boxen zitten er al in)
- Antenne vervangen
- Mistlampen in de voorbumper zetten

En om hem echt perfect te maken kunnen we daarna nog overwegen:
- Koplampglaasjes vervangen door gele (lijkt me wel mooi)
- Gedeukte deuren vervangen
- Oliesensor aansluiten
- Wielkastrandjes vervangen

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
En natuurlijk:
Afbeelding

Work in progress; mijn vriend aan het lassen:
Afbeelding

Ik weet dat er hier een aantal mensen met E30's zitten, dus mocht er nog iemand tips hebben of bepaalde onderdelen hebben liggen, dan houd ik me aanbevolen :)
Laatst gewijzigd door Aston Martine op 22 jun 2009, 21:49, 3 keer totaal gewijzigd.

Petrolhead Tom

Re: Nieuwe daily: BMW E30 325i (1989)

Bericht door Petrolhead Tom » 22 jun 2009, 10:16

Succes met het netjes maken!

Casper

Bericht door Casper » 22 jun 2009, 16:59

Succes met deze topper! Ik heb erin gereden, en werd op slag verliefd op het heerlijke E30 karakter van deze auto icm een M50b25. Ik zou 'm persoonlijk niet zo snel dagelijks gaan gebruiken, maar er een kooi in lassen en gaaaaaaaan :mrgreen:

Luuk

Bericht door Luuk » 22 jun 2009, 18:17

Gaaf!! Ben benieuwd naar de foto's, Martine. :wink:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 22 jun 2009, 18:21

Lekkere daily :shakeit: Veel plezier ermee!

Aston Martine

Bericht door Aston Martine » 22 jun 2009, 21:50

Fotootjes toegevoegd.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 22 jun 2009, 21:52

Lijkt me een erg vermakelijke daily, veel plezier ermee gewenst!

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 23 jun 2009, 11:51

Aston Martine schreef: Wat we verder nog moeten doen:
1 Slechte plek in de brandstofleiding repareren (gedeelte onder de bestuurdersdeur is aardig roestig)

2 Mist achterlichten repareren

3 Mistlampen in de voorbumper zetten

4 Koplampglaasjes vervangen door gele (lijkt me wel mooi)

5 Wielkastrandjes vervangen

Ik weet dat er hier een aantal mensen met E30's zitten, dus mocht er nog iemand tips hebben of bepaalde onderdelen hebben liggen, dan houd ik me aanbevolen :)
1) Leidingen aldaar zijn wel vaker roestig, ik moest dit jaar mijn remleiding naar achteren toe (loopt daar ook langs) vervangen. Leiding kost geen drol (11 euro) alleen vervangen is wel lastig. Kijk ook even naar die leiding want die klemmen die gebruikt worden (zelfde klemmen als voor de brandstofleiding) zijn niet bepaald ontworpen om te demonteren, echt een bitchklus. Misschien een idee om ze allemaal tegelijk te doen.

2) schakelaartje?

3) vergeet bij aanschaf niet de schakelaar. Weet het niet precies maar mij is wel eens verteld dat de draadboom er al helemaal voor aangepast is. Maak daar gebruik van :P

4) Hard to get, maar op http://www.e30fansite.nl" onclick="window.open(this.href);return false; werd recentelijk een setje aangeboden. Weet niet voor welk type though.

5) Hoe doen jullie dat/hoe werken jullie dat netjes af?

Oja, goede keus :mrgreen: ! Als ik er niet al 1 gehad had zou ik deze zeer zeker overwogen hebben!

Aston Martine

Bericht door Aston Martine » 23 jun 2009, 12:13

Dankje voor de tips! Voornamelijk over de brandstofleiding. Dat zal inderdaad even een rotklusje worden.

Voorbereiding voor de mistlampen zit er al, inclusief schakelaar en bedrading. Alleen die behuizing zelf is zo verrekte duur...

Wielkastrandjes wordt denk een kwestie van de slechte plekken eruit slijpen en dan met eigen laswerk reconstrueren. Aangezien dit echt alleen cosmetisch is, staat het wel helemaal onderaan de to-do list.
Het rechter voorscherm moet sowieso vervangen worden, en waarschijnlijk wil ik de gedeukte deuren vervangen voor een setje gave deuren. Het zit er daarom al dik in dat de auto toch overgespoten moet worden, dus dan beter ook maar meteen perfectionistische dingen zoals wielkastrandjes mee pakken.
Mijn vriend wil erg graag dat we de auto matzwart rollen, maar aangezien ik me er dagelijks mee op de openbare weg moet vertonen, ben ik er nog niet helemaal over uit of ik het er mee eens ben :mrgreen:

Aston Martine

Bericht door Aston Martine » 29 jun 2009, 16:25

Zo, ondertussen wat extra geld tegen de Bemmer aan gesmeten voor:
- Radio + bedrading
- Nieuw rechter voorscherm
- Mattensetje (Lijkt bijzaak, maar vind ik toch onmisbaar om de boel een beetje netjes te houden)

Vanavond breng ik de auto naar een vriend van me die de radiator stevig vast gaat zetten, de brandstofleiding gaat repareren, en het gaatje in de uitlaat dicht gaat lassen. Daarna is de auto APK-ready.
Dingen die we op zich ook wel zelf zouden kunnen, maar er staan ook nog een Aston Martin en 2 Sierra's die aandacht behoeven :roll:

Aston Martine

Bericht door Aston Martine » 30 jun 2009, 09:44

Gisteravond even de auto op de brug gehad. Ziet er nog erg netjes uit van de onderkant.

Alleen de uitlaat blijkt in totaal op 15 punten gelast, en niet erg netjes. Geen ramp, maar niet erg duurzaam. Na veel wikken en wegen toch maar besloten om in zijn geheel een nieuwe uitlaat te bestellen, aangezien het plan is om deze auto iets langer mee te laten gaan.

Die vriend van me die eraan gaat werken kan gelukkig ook zelf buigen, dus het feit dat niet alles standaard is moet geen probleem zijn.

allen

Bericht door allen » 30 jun 2009, 09:47

GTM nu van de baan?

Veel plezier met de auto. Eén van de mooiere bmw modellen.

Rickstah

Bericht door Rickstah » 30 jun 2009, 10:12

Aston Martine schreef:Zo, ondertussen wat extra geld tegen de Bemmer aan gesmeten voor:
- Radio + bedrading
- Nieuw rechter voorscherm
- Mattensetje (Lijkt bijzaak, maar vind ik toch onmisbaar om de boel een beetje netjes te houden)

Vanavond breng ik de auto naar een vriend van me die de radiator stevig vast gaat zetten, de brandstofleiding gaat repareren, en het gaatje in de uitlaat dicht gaat lassen. Daarna is de auto APK-ready.
Dingen die we op zich ook wel zelf zouden kunnen, maar er staan ook nog een Aston Martin en 2 Sierra's die aandacht behoeven :roll:
Martine,

Waar heb je dat mattensetje gekocht? is het OEM?
Voor mn E30 zoek ik ook nog een net setje...(die namaak is niet goed bevallen tot op heden)

Casper

Bericht door Casper » 30 jun 2009, 10:59

Je doet net alsof je een auto met verborgen gebreken hebt gekocht? Voor €1900 is dit toch een gouden wagen?

Dat je uberhaupt durfte af te de dingen...

ErikS

Bericht door ErikS » 30 jun 2009, 11:16

Casper schreef:Je doet net alsof je een auto met verborgen gebreken hebt gekocht? Voor €1900 is dit toch een gouden wagen?

Dat je uberhaupt durfte af te de dingen...
Voor 1900 euro inderdaad een hele goede aankoop!
Dan kan je wel wat puntjes verbeteren!

Mischien gewoon nog wat meer dan verwacht, maar dat is.... :shithappens:

Aston Martine

Bericht door Aston Martine » 30 jun 2009, 12:30

@ Allen: Voorlopig wel. Misschien over een paar maandjes nog eens verder kijken :)

@ Rickstah: http://www.matten-online.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

@ Casper: Kun je me vertellen waar je dat leest? Ik heb gisteren nog heel gezellig met de verkoper gebeld om hem wat dingen te vragen over de BMW. Ik heb zeker niet het idee dat ik ben "opgelicht" of iets dergelijks. Ik zeur dan ook niet over de prijs.
Ik ben gewoon alleen een pietje precies, en om deze auto naar wens te maken, moet er nog wat werk verricht worden :)
Dat valt wel iets duurder uit dan begroot, maar dat is de consequentie van mijn eigen beslissingen.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 30 jun 2009, 12:35

Precies, dat is inherent aan oudere auto's, als je dan álle punten netjes wilt hebben heb je er per definitie meer werk aan, en dat kost weer per definitie geld :wink: . Weet zeker dat 95% van de netste E30jes nog wel gebreken hebben.

Plaats reactie