Het koppelingspedaal komt snel terug. Ik heb dit al laten checken. Ik verwacht ook in mijn geval dat het afslaan van de motor een relatie heeft met de koppeling. Het is vrijwel zeker dat in mijn auto nog de originele koppeling zit namelijk. Daar gaan we binnenkort dus een keer iets aan doen.Bort schreef:Komt je koppelingspedaal gemakkelijk terug?
Misschien dat je mastercilinder van de drukgroep kapot aan 't gaan is.
Je kan dat "testen" door je koppelingspedaal lang in te drukken. Kan zijn dat die dan blijft steken of dat je ineens licht vooruit begint te gaan omdat je koppeling stilaan begint te pakken.
Heb ik voor gehad met mijn 3.0. De motor is toen ook één keer afgeslaan, zonder reden, dacht ik toen.
't Is maar een idee... kan je in elk geval gelijk laten nakijken.
e36 M3 3.2 issues
- ///Martijn
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:24
Re: e36 M3 3.2 issues
- @iko
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56
Re: e36 M3 3.2 issues
je kan het voor de zekerheid even opmeten.Mathieu schreef: Ik heb de styling 23 velgen op de M3.
Hebben deze centreerringen?
- ///Martijn
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:24
Re: e36 M3 3.2 issues
wat is je verbruik trouwens met een 3.2? Ik haal gemiddeld 1 op 8,5. maakt trouwens niet heel veel uit of ik nou aan het cruisen ben of flink de pedaal in.
- Mathieu
- Berichten: 5200
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
- Locatie: Ergens in brabant
Re: e36 M3 3.2 issues
tussen de 1 op 8,5 en 1 op 11.
- ///Martijn
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:24
Re: e36 M3 3.2 issues
Ben eens aan het rondkijken naar een setje goede banden. Wat heeft iedereen onder z'n M3? Wat zijn goede banden voor alledaags gebruiks (ook in regen dus)?
-
- Berichten: 15380
- Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
- Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34
Re: e36 M3 3.2 issues
Ben je bekend met "Boy's Auto Service" aan de Van Oldenbarneveldstraat? Hier wordt ik altijd prima geholpen.///Martijn schreef:
Wil nog wel een paar namen in omgeving Arnhem/Nijmegen. Handig voor second opinions. Van Doorn in Lent?
Komen daar regelmatig van 3.0Si sedans , E34 M5 tourings tot E46's kortom alles. Zodra je hoop BMW's ziet staan ben je er.
Verder Henny van Doorn, Bas Roos etc. ook heb je Snellink in Velp.
Michelin Pilot Sport (PS2)///Martijn schreef:Ben eens aan het rondkijken naar een setje goede banden. Wat heeft iedereen onder z'n M3? Wat zijn goede banden voor alledaags gebruiks (ook in regen dus)?
Bridgestone Potenza RE050A
Continnental SportContact 2 of 3
Dunlops....

Laatst gewijzigd door Xave30 op 23 jun 2009, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- ///Martijn
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:24
Re: e36 M3 3.2 issues
Thanx, ik zal het eens uitzoeken.Xave30 schreef:Ben je bekend met "Boy's Auto Service" aan de Van Oldenbarneveldstaat? Hier wordt ik altijd prima geholpen.///Martijn schreef:
Wil nog wel een paar namen in omgeving Arnhem/Nijmegen. Handig voor second opinions. Van Doorn in Lent?
Komen daar regelmatig van 3.0Si sedans , E34 M5 tourings tot E46's kortom alles. Zodra je hoop BMW's ziet staan ben je er.
Verder Henny van Doorn, Bas Roos etc. ook heb je Snellink in Velp. :
Wat betreft je lijstje banden, die neem ik in overweging. ik overweeg trouwens om ze via internet te bestellen. Doen meer mensen dat? Scheelt toch een aardig stukkie.
- ///Martijn
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:24
Re: e36 M3 3.2 issues
Heb nog een paar losse eindjes die ik wil opknappen aan de M:
-Wie weet een goed adres voor softtop issues? Ik heb 2 issues:
-er zit een aftermarket radiootje in wat ik spuuglelijk vind. eigenlijk vind ik de originele BMw cd/radio wel mooi. Is deze eenvoudig in te bouwen of zitten er wat meer haken en ogen aan?
-Wie weet een goed adres voor softtop issues? Ik heb 2 issues:
-er zit een aftermarket radiootje in wat ik spuuglelijk vind. eigenlijk vind ik de originele BMw cd/radio wel mooi. Is deze eenvoudig in te bouwen of zitten er wat meer haken en ogen aan?
-
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 14 aug 2006, 19:16
- Locatie: Drachten BMW E36 M3.2 Sedan
Re: e36 M3 3.2 issues
Heb je die koppeling al laten vervangen?
- ///Martijn
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:24
Re: e36 M3 3.2 issues
ff dit draadje weer een schopje geven want ik heb een probleempje opgemerkt sinds gisteren:
Gisteren een stukje gereden met de M3 en na een stukje voluit begon de auto ineens tussen de 1000 en +- max 1500 toeren een soort van loeiend geluid te maken. Ik voelde daarbij ook trilliingen in het stuur. De auto deed dat ook bij stilstaan en gas geven tussen de 1000 en +-1700 toeren. Daarboven was er niets te merken, ook niet in vermogens-afname ofzo. Ik heb de auto daarna rustig naar huis gereden om af te koelen.
Iemand enig idee?
Update 29-12-09: bovenstaand is het geluid van de stuurbekrachtigingspomp (zoemen en trillingen in het stuur bij 1500-2000 toeren). Peil van het reservoir was wat laag, dus bijgevuld. Verder niet meer naar gekeken. Pomp wordt bij de inspec nog even nader bekeken.
Gisteren een stukje gereden met de M3 en na een stukje voluit begon de auto ineens tussen de 1000 en +- max 1500 toeren een soort van loeiend geluid te maken. Ik voelde daarbij ook trilliingen in het stuur. De auto deed dat ook bij stilstaan en gas geven tussen de 1000 en +-1700 toeren. Daarboven was er niets te merken, ook niet in vermogens-afname ofzo. Ik heb de auto daarna rustig naar huis gereden om af te koelen.
Iemand enig idee?
Update 29-12-09: bovenstaand is het geluid van de stuurbekrachtigingspomp (zoemen en trillingen in het stuur bij 1500-2000 toeren). Peil van het reservoir was wat laag, dus bijgevuld. Verder niet meer naar gekeken. Pomp wordt bij de inspec nog even nader bekeken.
Laatst gewijzigd door ///Martijn op 29 dec 2009, 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- ///Martijn
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:24
Re: e36 M3 3.2 issues
Ik hoor erg goede ervaringen over de Vredestein Ultrac Sessanta als een bijzonder goed alternatief voor de PS2's en beter op nat wegdek. klinkt mij goed in de oren aangezien ik ook een band wil die op nat voldoende tractie heeft. Iemand reeds ervaring met de band?Xave30 schreef:Ben je bekend met "Boy's Auto Service" aan de Van Oldenbarneveldstraat? Hier wordt ik altijd prima geholpen.///Martijn schreef:
Wil nog wel een paar namen in omgeving Arnhem/Nijmegen. Handig voor second opinions. Van Doorn in Lent?
Komen daar regelmatig van 3.0Si sedans , E34 M5 tourings tot E46's kortom alles. Zodra je hoop BMW's ziet staan ben je er.
Verder Henny van Doorn, Bas Roos etc. ook heb je Snellink in Velp.
Michelin Pilot Sport (PS2)///Martijn schreef:Ben eens aan het rondkijken naar een setje goede banden. Wat heeft iedereen onder z'n M3? Wat zijn goede banden voor alledaags gebruiks (ook in regen dus)?
Bridgestone Potenza RE050A
Continnental SportContact 2 of 3
Dunlops....
- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: e36 M3 3.2 issues
Ah daar zat ik vandaag eens op te letten. Als je een stuk flink door rijdt en daarbij veel hard moet afremmen krijg ik dat geloei ook. Je voelt het ook in het stuur dus het zal idd de pomp zijn. Ik vraag me af waarom ie dat doet. Krijgt ie een tekort aan vloeistof bij voor-of achterwaardse belasting.///Martijn schreef:ff dit draadje weer een schopje geven want ik heb een probleempje opgemerkt sinds gisteren:
Gisteren een stukje gereden met de M3 en na een stukje voluit begon de auto ineens tussen de 1000 en +- max 1500 toeren een soort van loeiend geluid te maken. Ik voelde daarbij ook trilliingen in het stuur. De auto deed dat ook bij stilstaan en gas geven tussen de 1000 en +-1700 toeren. Daarboven was er niets te merken, ook niet in vermogens-afname ofzo. Ik heb de auto daarna rustig naar huis gereden om af te koelen.
Iemand enig idee?
Update 29-12-09: bovenstaand is het geluid van de stuurbekrachtigingspomp (zoemen en trillingen in het stuur bij 1500-2000 toeren). Peil van het reservoir was wat laag, dus bijgevuld. Verder niet meer naar gekeken. Pomp wordt bij de inspec nog even nader bekeken.

- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: e36 M3 3.2 issues
En toevallig ook net 1 uur geleden 2 nieuwe Pilot Sports achter laten monteren. Grip is nieuw toch wel stukken beter. Dat merk je met alles. Of die Vredestein beter zijn weet ik niet. Vaak hebben banden een duidelijk voordeel in een bepaalde discipline, maar leveren ze die ergens anders weer in.
- ///Martijn
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:24
Re: e36 M3 3.2 issues
Geen idee waarom hij dat geluid maakt. Ik heb de dealer daarover gebeld en het schijnt een bekend euvel te zijn dat die pompen kapot gaan/lekken. Nu heb ik toevallig dit weekend onder de auto gelegen en de auto lijkt op die plek wel wat te lekken. Dus kan maar zo zijn dat er een nieuwe pomp op moet.Joy schreef: Ah daar zat ik vandaag eens op te letten. Als je een stuk flink door rijdt en daarbij veel hard moet afremmen krijg ik dat geloei ook. Je voelt het ook in het stuur dus het zal idd de pomp zijn. Ik vraag me af waarom ie dat doet. Krijgt ie een tekort aan vloeistof bij voor-of achterwaardse belasting.Morgen het peil nog eens controleren met koude motor.
en is het je al gelukt om het peil te checken? Wanneer dat plastic ding van het luchtfilter eraf is kun je er aardig goed bij.
- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: e36 M3 3.2 issues
Ik zal hier ook eens een issue neerzetten van de ///M....het volgende:
Sporadisch slaat de auto af, op lage snelheid. Dit is vaak bij afremmen voor verkeerslicht o.i.d. in z'n twee en intrappen van de koppeling. Het gebeurt alleen als ik de koppeling ingetrapt houd en de auto zo laat rollen. Als ik de koppeling laat opkomen, blijft de motor lopen. Dit is echt sporadisch en gebeurde net twee keer achter elkaar na honderden km's niets. Heb het idee dat het meer/vaker voorkomt bij warme motor, dan bij koude motor, maar heb het ook een keer binnen een km of twee na de start gehad. De keren dat de motor niet afslaat, dipt het toerental naar echt laag (300/400) en pakt dan weer op, zodat de motor weer op rond de 700/800 toeren stationair draait. Dan gaat er een korte trilling door het blok en de auto, net voor het afslaan (wat dan dus niet gebeurt). En soms gebeurt er niets en draait de motor als een zonnetje stationair.
Stappenmotor is eruit geweest en heeft een nachtje geweekt in remmenreiniger. Naar mijn idee liep de motor na terugplaatsen toen stationair ook mooier, direct na het aanslaan. De auto loopt niet onregelmatig stationair. Hooguit enkele tellen wat hoger in de toeren (rond de 1000) na het starten en zakt dan vrij snel terug naar rustigere toerentallen (rond 600/700/800). Loopt bij accelereren mooi door de toeren, houdt niet in, bokt niet. Ik heb geen merkbare toename in brandstofverbruik of merkbaar vermogensverlies.
Kan het zo zijn dat mijn stappenmotor het aan het begeven is?
Sporadisch slaat de auto af, op lage snelheid. Dit is vaak bij afremmen voor verkeerslicht o.i.d. in z'n twee en intrappen van de koppeling. Het gebeurt alleen als ik de koppeling ingetrapt houd en de auto zo laat rollen. Als ik de koppeling laat opkomen, blijft de motor lopen. Dit is echt sporadisch en gebeurde net twee keer achter elkaar na honderden km's niets. Heb het idee dat het meer/vaker voorkomt bij warme motor, dan bij koude motor, maar heb het ook een keer binnen een km of twee na de start gehad. De keren dat de motor niet afslaat, dipt het toerental naar echt laag (300/400) en pakt dan weer op, zodat de motor weer op rond de 700/800 toeren stationair draait. Dan gaat er een korte trilling door het blok en de auto, net voor het afslaan (wat dan dus niet gebeurt). En soms gebeurt er niets en draait de motor als een zonnetje stationair.
Stappenmotor is eruit geweest en heeft een nachtje geweekt in remmenreiniger. Naar mijn idee liep de motor na terugplaatsen toen stationair ook mooier, direct na het aanslaan. De auto loopt niet onregelmatig stationair. Hooguit enkele tellen wat hoger in de toeren (rond de 1000) na het starten en zakt dan vrij snel terug naar rustigere toerentallen (rond 600/700/800). Loopt bij accelereren mooi door de toeren, houdt niet in, bokt niet. Ik heb geen merkbare toename in brandstofverbruik of merkbaar vermogensverlies.
Kan het zo zijn dat mijn stappenmotor het aan het begeven is?
-
Online
- Berichten: 18930
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: e36 M3 3.2 issues
Controleer de vacuumslangetjes even op breukjes/scheurtjes..........
(rondom mapsensor/stappenmotor)
Die worden vaak vergeten! Tenminste, bij 106jes...
(rondom mapsensor/stappenmotor)
Die worden vaak vergeten! Tenminste, bij 106jes...
- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: e36 M3 3.2 issues
Thanks! Heb daar wel aan gedacht, maar zou het niet zo moeten zijn dat de auto dan continu bokt en hapert als er ergens een vacuumlek is?
- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: e36 M3 3.2 issues
Net nog even gerommeld met de lmm. Lmm losdraaien heeft eigenlijk nauwelijks gevolgen voor de loop van de motor. Kleine verhoging van toerental voor paar tellen en dan weer normale loop. Aandraaien geeft iets ander effect: een kleine hapering/ dipje in toerental en dan weer normale loop.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: e36 M3 3.2 issues
Heb je 'm al uitgelezn?
Bij mijn weten gaat de stappenmotor bijna nooit stuk, maar is deze louter vuil, waardoor de klep niet meer kan bewegen. Heb je gecontroleerd of deze goed kon bewegen door m heen en weer te schudden? Je zou dan de klep moeten kunnen horen 'klapperen'. Je probleem lijkt echt daaraan gerelateerd. Ik weet zo even niet of daar ook een foutcode voor bestaat.
Wanneer is je brandstoffilter vervangen? Wellicht is je brandstofdruk te laag.
de meest vervelende problemen zijn altijd degenen die zonder enige regelmaat gebeuren helaas.
Bij mijn weten gaat de stappenmotor bijna nooit stuk, maar is deze louter vuil, waardoor de klep niet meer kan bewegen. Heb je gecontroleerd of deze goed kon bewegen door m heen en weer te schudden? Je zou dan de klep moeten kunnen horen 'klapperen'. Je probleem lijkt echt daaraan gerelateerd. Ik weet zo even niet of daar ook een foutcode voor bestaat.
Wanneer is je brandstoffilter vervangen? Wellicht is je brandstofdruk te laag.
de meest vervelende problemen zijn altijd degenen die zonder enige regelmaat gebeuren helaas.
- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: e36 M3 3.2 issues
Stappenmotor was nog prima (aldus Vlasblom), alleen erg vuil en is gereinigd. Hij is bij Paul ook uitgelezen en daar kwamen geen foutcodes uit. Maar nu heb ik me laten vertellen dat bijvoorbeeld krukas- en nokkenassensor bij haperen ook geen foutcode geven. Brandstoffilter is oktober vorig jaar gedaan, lijkt me niet dat die nu al de geest heeft gegeven.
Overigens heb ik net weer een eind geblazen/getoerd/gesukkeld, een ruime 55 km en slechts één keer een dipje en afgeslagen. Verder geen krimp en loopt de motor als een zonnetje. Ik heb wel het idee, maar da's misschien tussen de oren en/of omdat ik het net heb gelezen, dat dat de motor makkelijker stationair draait zonder airco/radio aan.
Gisteren overigens volgegooid met BP Ultimate en een flesje injectorreiniger er achteraan gegooid, wie weet....
Overigens heb ik net weer een eind geblazen/getoerd/gesukkeld, een ruime 55 km en slechts één keer een dipje en afgeslagen. Verder geen krimp en loopt de motor als een zonnetje. Ik heb wel het idee, maar da's misschien tussen de oren en/of omdat ik het net heb gelezen, dat dat de motor makkelijker stationair draait zonder airco/radio aan.
Gisteren overigens volgegooid met BP Ultimate en een flesje injectorreiniger er achteraan gegooid, wie weet....
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e36 M3 3.2 issues
klopt, als je de airco aanzet terwijl ie stationair draait dan zakt ie iets in rpm, wellicht dat nwe auto's en nwere systemen dat mooier opvangen en of bijregelen.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: e36 M3 3.2 issues
Klopt, maar dat is slechts een dipje, en dat moet ie binnen 0,5 sec weer bij kunnen regelen.GTRene schreef:klopt, als je de airco aanzet terwijl ie stationair draait dan zakt ie iets in rpm, wellicht dat nwe auto's en nwere systemen dat mooier opvangen en of bijregelen.
OK, brandstoffilter dus niet, stappenmotor ook niet. Nou, wat blijft er dan nog over ...vacuum is inderdaad vaak een boosdoener. Controleer dat goed. LMM al schoongemaakt? Kan gewoon met remmenreiniger. Verder wellicht brandstofdrukregelaar, maar ook die gaan bijna nooit stuk.
- Vonk: Auto loopt goed, dus vonk = vonk en is niet echt toerentalafhankelijk
- Lucht: Vacuum controleren, plus de sensoren in de inlaat, vooral LMM.
- Brandstof: Brandstoffilter was goed, misschien dus drukregelaar, als het membraan gescheurd is, wordt de druk te hoog, vanwege verlies van vacuum.
De toerental- en krukassensor zouden theoretisch een foutcode moeten geven, plus je zou het ook onder deellast moeten merken dan. Krukassensor is vooral kritiek voor starten.
Toch lijkt het me echt een elektrisch probleem. Ik zal nog eens nadenken.
-
Online
- Berichten: 18930
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: e36 M3 3.2 issues
Nee, want die slangetjes staan steeds in een andere 'houding'....Vlokmans schreef:Thanks! Heb daar wel aan gedacht, maar zou het niet zo moeten zijn dat de auto dan continu bokt en hapert als er ergens een vacuumlek is?
Als hij koud meer bokt rekken de slangetjes misschien net iets meer op dan bij een warm blok, om maar een voorbeeld te noemen....... Ik zeg; Altijd even checken.

- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: e36 M3 3.2 issues
@ErikS
Dus toch die slangetjes. Zit wel wat in dat die uitzetten/krimpen met temperatuurverschil....is er nog een "makkelijke" manier om dat te controleren, of moet ik er dan toch aan en het luchtfilterhuis/inlaat e.d. er af gaan schroeven?
@Joost/GTRene
Dipje met airco is inderdaad minimaal, maar vermeld het toch maar. Wordt ook gecorrigeerd door de motor overigens.
Starten doet de auto moeiteloos, althans, niet anders dan normaal. Geen krukassensor dus. Deellast is ook geen probleem. Rotonde in z'n drie nemen bijvoorbeeld en uitaccelereren, auto trekt als een lier. Ook in andere versnelling: gas los, terug of op schakelen en gas geven geeft een sterke, lineaire versnelling.
Lmm schoonmaken, hoe werkt dat? Als dat ding echt vervuild is, is het dan niet beter om een nieuwe te zetten?
Dus toch die slangetjes. Zit wel wat in dat die uitzetten/krimpen met temperatuurverschil....is er nog een "makkelijke" manier om dat te controleren, of moet ik er dan toch aan en het luchtfilterhuis/inlaat e.d. er af gaan schroeven?
@Joost/GTRene
Dipje met airco is inderdaad minimaal, maar vermeld het toch maar. Wordt ook gecorrigeerd door de motor overigens.
Starten doet de auto moeiteloos, althans, niet anders dan normaal. Geen krukassensor dus. Deellast is ook geen probleem. Rotonde in z'n drie nemen bijvoorbeeld en uitaccelereren, auto trekt als een lier. Ook in andere versnelling: gas los, terug of op schakelen en gas geven geeft een sterke, lineaire versnelling.
Lmm schoonmaken, hoe werkt dat? Als dat ding echt vervuild is, is het dan niet beter om een nieuwe te zetten?
- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: e36 M3 3.2 issues
Met vet muziekje er bij :strong:
http://www.youtube.com/watch?v=J8Kp8qyDIfU
Is dat snijden met dat mes wel zo handig?
http://www.youtube.com/watch?v=J8Kp8qyDIfU
Is dat snijden met dat mes wel zo handig?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast