"Inhalen op 80 km wegen onmogelijk maken"

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Maus335i

Re: "Inhalen op 80 km wegen onmogelijk maken"

Bericht door Maus335i » 24 jun 2009, 13:34

Femme schreef:Dit soort maatregelen gaan alleen maar leiden tot meer irritatie en frustratie op de weg. Grote kans dat die irritatie zich vroeg of laat zal vertalen in een manouvre die veel gevaarlijker is dan wanneer er normaal ingehaald had kunnen worden. Met die doorgetrokken strepen zie je nu ook al dat een deel van de verkeersdeelnemers er lak aan heeft (mijzelf incluis). De weerstand en ongehoorzaamheid zal enkel groter worden, evenals de irritatie bij de heilige boontjes die graag hun grootlicht opzetten om je erop te wijzen hoe sociaal onaangepast het is om in te halen op een kaarsrechte weg met een inhaalverbod.
&#(@*#&* zo herkenbaar. Vooral die heilige boontjes die jou willen laten zien dat je asociaal bent, terwijl ze zelf 80 rijden waar je 100 mag. Ik vraag me dan af wie asocialer is.. degene die het overige verkeer ophoudt of degene die een inhaalverbod negeert en wil dat soms ook graag even vragen.

Voorrangsverbod van fietsers op rotonde's hadden ze gisteren al mee moeten beginnen. In Leeuwarden zijn er een aantal onoverzichtelijke rotonde's waar je niet goed kan zien of er een fietser aankomt. En als er dan een paar doden vallen.. krijgen fietsers op nóg meer rotondes voorrang, want ja het is toch zo veilig?!?!!! Welke lampjes bij ons in de gemeente zitten vraag ik me werkelijk af.

Bovendien staat tegenwoordig 's ochtends de hele binnenstad vast met verkeer met dank aan dit geintje. Niet bepaald milieuvriendelijker en al helemaal niet veiliger door opgeschoten automobilisten die het wachten zat zijn en rotonde's gewoon op jagen. Op die manier geven mensen trouwens ook geen onverwacht voorrang meer aan fietsers die het ook daadwerkelijk niet hebben hoop ik. Scheelt weer wat blikschade omdat de auto voor je spontaan in de ankers gaat om iemand onterecht voorrang te geven.. Of moet altijd maar anticiperen op illegale remacties?

Een probleem van verkeersdoden door inhalen komt denk ik omdat men tegenwoordig niet meer om kan gaan met hoge snelheden. Met dank aan de ontelbare snelheidsbeperkingen op diverse wegen.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 24 jun 2009, 14:01

Femme schreef: Bij Zutphen heb je onder andere zo'n rondweg waar je over een lengte van 8,5 kilometer niet mag inhalen (en het over een groot gedeelte ook onmogelijk is) en waar ook nog eens landbouwverkeer op rijdt. Hoe is het mogelijk dat wegbeheerders of andere mensen die deze wegen bedenken zo incapabel zijn. Je zou denken dat het optimaliseren van de verkeersstroom een aspect is dat meegenomen wordt bij het ontwerpen van onze infrastructuur.
Grappig, ik wilde net die weg aanhalen, ik kom er nogal eens overheen (moet af en toe in Rheden zijn, dus dan vanaf afslag Lochem/Holten op de A1 binnendoor). Als je het strikt genomen bekijkt is het nog veel erger want je mag uit m'n hoofd al vanaf Laren (of misschien zelfs wel al vanaf de A1, het is er recentelijk allemaal verandert) niet meer inhalen :shock: . Het is nu ook vaak zo dat je juist extra gaat inhalen voor de bewuste 8.5 km omdat je geen zin hebt die afstand achter die langzamere persoon te zitten. Als je pech hebt kan het dus voorkomen dat je door een inhaalverbod zo 30 km achter die persoon zit :o .

Anyhow, kunnen we goede ideeen niet bundelen en aanbieden ofzo ;) . Ben zelf erg gecharmeerd van die 2+1 wegen en heel veel meer ruimte zullen die niet kosten in vergelijk met 2 gescheiden banen.

wjn

Bericht door wjn » 24 jun 2009, 14:02

Femme schreef:Dit soort maatregelen gaan alleen maar leiden tot meer irritatie en frustratie op de weg. Grote kans dat die irritatie zich vroeg of laat zal vertalen in een manouvre die veel gevaarlijker is dan wanneer er normaal ingehaald had kunnen worden. Met die doorgetrokken strepen zie je nu ook al dat een deel van de verkeersdeelnemers er lak aan heeft (mijzelf incluis). De weerstand en ongehoorzaamheid zal enkel groter worden, evenals de irritatie bij de heilige boontjes die graag hun grootlicht opzetten om je erop te wijzen hoe sociaal onaangepast het is om in te halen op een kaarsrechte weg met een inhaalverbod.

Verkeersdeelnemers dezelfde snelheid willen laten rijden is per definitie kansloos, of het nou op de snelweg is of een provinciale weg. De automobilist heeft vrijheid nodig. Dat is mogelijk met afwisselende 2+1 rijstroken op de grotere wegen, zoals je in het buitenland vaak ziet, of door inhaalgelegenheden te creeëren na verkeerslichten en rotondes. Iedereen kan dan veel beter zijn eigen tempo rijden zonder anderen tot last te zijn. Ik irriteer me enorm aan nieuwe rondwegen met één rijstrook per richting en een middenberm, zodat inhalen onmogelijk is en je minuten tijd verliest achter traag optrekkende vrachtwagens. De oplossing (zelfs met die irritante middenbermen) is een inhaalstrook achter de rotonde, maar in Nederland heeft het snel van a naar b komen en het wegnemen van irritaties natuurlijk totaal geen prioriteit.

Bij Zutphen heb je onder andere zo'n rondweg waar je over een lengte van 8,5 kilometer niet mag inhalen (en het over een groot gedeelte ook onmogelijk is) en waar ook nog eens landbouwverkeer op rijdt. Hoe is het mogelijk dat wegbeheerders of andere mensen die deze wegen bedenken zo incapabel zijn. Je zou denken dat het optimaliseren van de verkeersstroom een aspect is dat meegenomen wordt bij het ontwerpen van onze infrastructuur.

Verder kan men inderdaad beter een campagne starten om bejaarden te ontmoedigen deel te nemen aan het verkeer. Als ik berichten lees over ongelukken hier in de buurt valt het op dat er vaak minimaal één bejaarde (of een beginnende bestuurder) partij is.
+1 muv. de laatste alinea. Die is kortzichtig gezien de vergrijzing en het "geweldige" OV in NL.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 24 jun 2009, 14:07

G Kolkman schreef:Anyhow, kunnen we goede ideeen niet bundelen en aanbieden ofzo ;) . Ben zelf erg gecharmeerd van die 2+1 wegen en heel veel meer ruimte zullen die niet kosten in vergelijk met 2 gescheiden banen.
Dit idee zou je nog kunnen combineren met electronische bewegwijzering. In grote steden kan je op die manier 's ochtends voor ingaand verkeer 2 rijstroken creeëren (of meer) en 1 voor uitgaand, en 's avonds andersom om de doorstroming te verbeteren. In bijvoorbeeld Barcelona heb ik dit systeem gezien en lijkt goed te werken.

RVV

Bericht door RVV » 24 jun 2009, 17:25

Geelhoed schreef:
Ruben schreef:200 pk? Dan doen bejaarden in Golf GTI'tjes mee. Nee doe dan maar 250 pk en meer :nana:
120pk
Afbeelding

Geweldig voorbeeld.. in vervolg alleen nog maar interactieve grafiekjes ed :wink:

RVV

Bericht door RVV » 24 jun 2009, 17:33

Panda de Beer schreef:
De goede procedure is natuurlijk:
1. Hou voldoende afstand tot je voorganger.
2. Ga zodanig naar links dat je de weg kan overzien. Dus niet op de linkerbaan, maar links op de rechterbaan.
3. Als je ruim de gelegenheid hebt, geef gas.
4. Blijf kijken of je nog steeds kan.
5. Als je kan, ga dán naar links, terwijl je blijft gasgeven.
6. Haal in. Blijf de weg voor je in de gaten houden.
7. Kijk in je buitenspiegel of je naar rechts kan. Kijk in je binnenspiegel of iemand je gevolgd is.
8. Ga naar rechts zo snel je kan, waarbij je evt. volgers zoveel mogelijk de ruimte geeft.

.
neh..

De goed procedure is:
1. Druk de M power knop in met 507pk, en extra snel gasrespons
2. Schakel DCS uit
3. Zet de SMG bak in schakelstand 6
4. klik terug van de 7e naar de 3e versnelling
5. Zet je groot licht aan
6. Kijken, niet of je er langs kan, je kan er namelijk altijd voor langs.
7. pak niet 1 auto, maar gelijk die hele rits van 8 auto's op slakkengang.
8. Zodra je de eerst voorop rijdende auto voorbij bent. Ga dan van het gas af bij 200 km/h en ga naar rechts.. over 800 meter kun je weer bij punt 1 beginnen :mrgreen:

Het leven is soms zo simpel :D

Niels v D

Bericht door Niels v D » 24 jun 2009, 17:43

Laat ze eens wat doen aan onbewaakte spoorwegovergangen..Daar vallen namelijk ook veel doden..zonder dat dat nodig is. :bag: Hier in de buurt afgelopen jaar volgens mij al 4 ongelukken, dan praat ik over 1 spoorlijn waar 5 treinen per uur over rijden..

steve smith

Bericht door steve smith » 24 jun 2009, 18:18

Rico schreef:
neh..

De goed procedure is:
1. Druk de M power knop in met 507pk, en extra snel gasrespons
2. Schakel DCS uit
3. Zet de SMG bak in schakelstand 6
4. klik terug van de 7e naar de 3e versnelling
5. Zet je groot licht aan
6. Kijken, niet of je er langs kan, je kan er namelijk altijd voor langs.
7. pak niet 1 auto, maar gelijk die hele rits van 8 auto's op slakkengang.
8. Zodra je de eerst voorop rijdende auto voorbij bent. Ga dan van het gas af bij 200 km/h en ga naar rechts.. over 800 meter kun je weer bij punt 1 beginnen :mrgreen:

Het leven is soms zo simpel :D
Je lult. Dat ding moet na het starten al meteen in P500 gezet moeten zijn, DSC kan gewoon aan blijven, S6 schakelt snel zat, S7 is gewoon irritant bonkig!

En als ze daadwerkelijk onder de 80 rijden zal je echt terug naar 2 moeten wil het een beetje opschieten.
Laatst gewijzigd door steve smith op 24 jun 2009, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.

allen

Bericht door allen » 24 jun 2009, 18:19

:roflol:

Maarten Godschalk

Bericht door Maarten Godschalk » 24 jun 2009, 19:12

Je hebt ook van die figuren die, wanneer je ze inhaalt (dan rijden ze bv onder de 70 waar je 80 mag) opeens op het gas gaan staan. Dan moet je A) extra gas bijgeven en je bent langer aan het spookrijden of B) je haalt helemaal niet in ivm te zwakke auto of tegenligger..

Ik vind best dat er stil gestaan mag worden bij het gevaar van tweebaanswegen, dat bewijst het ongeval van gisteren wel.. Heb ook (vaak) wel begrip voor doorgetrokken strepen. Maar een inhaalverbod is zwaar overdreven. Dan gaat men alsnog inhalen, met als enige verschil dat het het CJIB meer oplevert..

EG

Bericht door EG » 24 jun 2009, 19:37

Maarten Godschalk schreef:Je hebt ook van die figuren die, wanneer je ze inhaalt (dan rijden ze bv onder de 70 waar je 80 mag) opeens op het gas gaan staan. Dan moet je A) extra gas bijgeven en je bent langer aan het spookrijden of B) je haalt helemaal niet in ivm te zwakke auto of tegenligger..

Ik vind best dat er stil gestaan mag worden bij het gevaar van tweebaanswegen, dat bewijst het ongeval van gisteren wel.. Heb ook (vaak) wel begrip voor doorgetrokken strepen. Maar een inhaalverbod is zwaar overdreven. Dan gaat men alsnog inhalen, met als enige verschil dat het het CJIB meer oplevert..
Dit is een van de grootste redenen waarom ik het belangrijk vind dat een auto in Nederland OF behoorlijk wat vermogen OF behoorlijk wat trekkracht heeft.

Toen ik iemand zat in te halen bij de oprit naar de snelweg gaf die gast ook gas, gelukkig schakelde de DSG razendsnel een paar tandjes terug en vloog ik langs hem. Moest er niet aan denken als ik met een of ander 1.6 brommerblok moest rijden. Gewoon knallen met die shit. Met de motor hoefde ik niet uit zijn 6 bij die actie.

DDX

Bericht door DDX » 24 jun 2009, 20:08

Hoe willen ze die afscheiding doen ?
Erg handig voor hulpdiensten die dan ook niet meer kunnen inhalen.
En motorrijders zullen het ook erg leuk vinden als het iets zoals een vangrail is.

Joy

Bericht door Joy » 24 jun 2009, 20:25

Zucht... ook nog eens in Zeeland of all places. Ze hebben hier de meeste grote wegen al voorzien van een doorgetrokken streep. En wat krijg je dan, zo gauw die weg verlaten wordt komen alle frustraties los en vervolgt men zijn weg met 2 x de toegestane snelheid op landwegen die dan inderdaad gevaarlijk worden. Maar die landweg is het probleem niet, het is die 20 kilometer in kolonne rijden waarbij je als een zombie uit het raam hebt zitten staren, dagdromend van een pickup truck met bullbar (formaat joekel) om net als in de film de voorganger een enorme ros te verkopen.
Ik moet er niet aan denken dat er straks een middenberm (rechtopstaande reflectors) is zoals ze al in Zeeuw-Vlaanderen liggen. Weg is dan het eigen inzicht. Inhalen doe ik niet als mensen gewoon vlotjes de aangegeven snelheid rijden. Ik ga inhalen als ik geen vertrouwen heb ik het verkeersinzicht van de voorganger of wanneer deze duidelijk met andere dingen bezig is dan autorijden. Een stukje veiligheid voor mezelf inbouwen.
Als ze nu eens de mensen die het hard nodig hebben opnieuw leren autorijden in plaats van iedereen afstraffen, dat zou wat meer zoden aan de dijk zetten.
Beetje het idee van een hoogbegaafde leerling in een peuterspeelzaal. :stom:

Femme

Bericht door Femme » 25 jun 2009, 00:22

wjn schreef:+1 muv. de laatste alinea. Die is kortzichtig gezien de vergrijzing en het "geweldige" OV in NL.
Ik ben het er mee eens hoor dat iedereen moet rijden waar hij wil, maar als we het dan toch over belachelijke maatregelen hebben dan is het uit de oude halen van bejaarden ook een mooie.

Inhalen onmogelijk maken door een middenberm leidt enkel tot meer agressie in het verkeer. De gemiddelde bebouwde kom heeft nu al meer weg van een hindernissenparcours dan een weg die je van a naar b zou moeten brengen. Als je dan ook nog buiten de bebouwde kom niet kunt doorrijden gaan mensen hun tijd inhalen op kleine binnenweggetjes (waar ze dan nog verder opgefokt raken door de drempels) of rare capriolen uithalen op verdrijvingsvlakken met alle gevolgen van dien.

Het wordt tijd dat er eens een organisatie komt die een tegengeluid laat horen tegen deze waanzin.

Mack

Bericht door Mack » 25 jun 2009, 11:10

Tijd voor een Amerikaanse pickup met wat rubber op de voorbumper. Dan ga ik ze wel duwen als ze niet doorrijden...

Tom

Bericht door Tom » 25 jun 2009, 12:03

Mack schreef:Tijd voor een Amerikaanse pickup met wat rubber op de voorbumper. Dan ga ik ze wel duwen als ze niet doorrijden...
lol
waarom moet ik nu gelijk aan Knot denken :mrgreen:

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 25 jun 2009, 12:05

Joy Jolliffe schreef: Ik ga inhalen als ik geen vertrouwen heb ik het verkeersinzicht van de voorganger of wanneer deze duidelijk met andere dingen bezig is dan autorijden. Een stukje veiligheid voor mezelf inbouwen.
Gek, ik heb idioten liever voor me dan achter me.

Hans

Bericht door Hans » 25 jun 2009, 12:31

Geelhoed schreef: Gek, ik heb idioten liever voor me dan achter me.
Nee jij rijdt ze buiten om voorbij als iemand de weg afsnijdt via de vluchtstrook. :bag:

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 25 jun 2009, 12:35

Als ze pech hebben en langzaam op de vluchtstrook gaan rijden, ga ik daar toch niet op wachten?

SteV6

Bericht door SteV6 » 25 jun 2009, 17:28

Geelhoed schreef:
Joy Jolliffe schreef: Ik ga inhalen als ik geen vertrouwen heb ik het verkeersinzicht van de voorganger of wanneer deze duidelijk met andere dingen bezig is dan autorijden. Een stukje veiligheid voor mezelf inbouwen.
Gek, ik heb idioten liever voor me dan achter me.
Ik ook na mijn ervaring van 5 jaar geleden. Ik heb mensen die niet met autorijden maar wel rijden liever voor me, dan kan ik zien wat ze doen en handelen naar hun gedrag. Als ze achter je rijden moet je maar hopen dat ze je zien en op tijd remmen.

Stephan

wjn

Bericht door wjn » 25 jun 2009, 19:57

Geelhoed schreef:Als ze pech hebben en langzaam op de vluchtstrook gaan rijden, ga ik daar toch niet op wachten?
Hey, we zijn het eens :mrgreen:

Plaats reactie