Nissan Primera BTTC

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Nissan Primera BTTC

Bericht door Mathieu » 05 okt 2006, 08:59

Als ik het filmpje bekijk van Silverstone in de DSC merk je dat de Nissan een bijzondere bochtenridder is.

Aangezien deze wagen maar iets van 300pk heeft maar toch voorin het veld mee rijdt vraag ik me af wat de engineers van Nissan hebben gedaan om deze wagen zo hard door een bocht laten gaan.
Ook omdat dit niet het nieuwste van het nieuwste meer is :?:

Dit in vergelijk met de M3 GTR M5 van André en consorten.

Ik weet dat er ooit een test met deze wagen in de Autoweek had gestaan en ook daar werden de bochtkwaliteiten geroemd.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 05 okt 2006, 09:57

Het toverwoord is "zwaartepunt".

De motor is zo laag in de carrosserie geplaatst, de auto als geheel zo laag naar de grond gebracht, en misschien de wielophanging aan de autozijde qua bevestigingspunten nog verhoogd, dat de auto in bochten nauwelijks de kans krijgt over te hellen. De totale massa is zoveel mogelijk ter hoogte van het hart van de wielen geplaatst waardoor in bochten de binnenste wielen veel minder ontlast, en aldus de buitenste wielen veel minder belast worden als bij een auto waarbij het hoge zwaartepunt de carrosserie continue probeert op z'n kant te leggen.

Maar de ingrepen die tot deze transformatie hebben geleid vergden wel een enorme inspanning van de engineers van de fabrieksteams. Een inspanning die een normaal team niet kan leveren.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 05 okt 2006, 10:20

Bovendien moeten de regels het ook toestaan, het is namelijk een redelijke aanpassing van de ophanging. In BTCC was het blijkbaar toegestaan, maar als veel andere kampioenschappen het niet toegestaan is het ook vrij lastig en duur om een op deze manier geprepareerde wagen op de kop te tikken. En het zelf doen is, zoals Hielke al zegt, veel te kostbaar voor een normaal team.

Jordy van Kouwen
Berichten: 342
Lid geworden op: 07 mar 2006, 14:51
Locatie: Oosterhout

Bericht door Jordy van Kouwen » 05 okt 2006, 20:16

Dit zijn Supertourers van de bovenste plank. De wagens waren zelfs zo extreem doorontwikkeld dat ze het bij de nieuwere BTCC generaties maar achterwege hebben gelaten. Dit alles vanwege de hoge kosten. Dat is waarschijnlijk een lastige maar goede keuze geweest, want het huidige BTCC veld is al piepklein.

Saillant detail is dat de oude '97 - '99 wagens niet als gastklasse mee mogen rijden op de huidige BTCC evenementen, omdat ze simpelweg te snel zijn. Ze rijden een paar seconden sneller dan de 2005 wagens!

De wagens zijn overigens niet extreem duur in aanschaf. Voor rond de 30.000 tot 60.000 euro heb je zo'n wagen met een ziljoen reserveronderdelen. Houd echter rekening met de slijtage. Een motorblokje gaat meestal maar 500 km mee (op volle stand slechts 300 km). Vrij duur in het onderhoud dus, vandaar de lage aanschafprijs.

Maar het zijn echt topwagens om te zien. Graham Coomes heeft twee jaar met de Prodrive Honda Accord in de Dutch Supercar Challenge gereden (1x overall en Supersport kampioen). Dat was volgende mij de kampioenswagen van '97. De Nissan Primera is de winnaar van '99.

Als je naar de DSC races op Spa gaat, kan je met de coureur of Schotse monteurs een babbeltje maken. Zij leggen je haarfijn uit (zonder ondertiteling) hoe dat ding in elkaar zit. Aerodynamisch schijnt dat ding ook perfect in elkaar te zitten.

[img:2400:1600]http://press.nissan-global.com/COMMON/I ... 005_13.jpg[/img]

Jordy van Kouwen
Berichten: 342
Lid geworden op: 07 mar 2006, 14:51
Locatie: Oosterhout

Bericht door Jordy van Kouwen » 16 okt 2006, 20:21

Hieronder een leuke video van de reeds besproken Nissan Primera. We hebben onze commentator (met z'n grote waffel) na de vrijdagtrainingen in dat ding gepropt en een paar rondjes over het circuit van Spa Francorchamps gejaagd. Hij kwam er redelijk enthousiast uit, maar was toch ook best stil na afloop. Denk dat het redelijk overeen komt met een rollercoaster ride.

http://www.vkdev.nl/nissan

[img:694:556]http://www.vkdev.nl/nissan/nissan.jpg[/img]
Het racecommentaar is van de rijder, Rick Pearson. Vooral de reactie van de bijrijder is leuk. Shake it baby!

Omdat niet alle marshalls op de hoogte waren van hun ritje (was ook slechts paar honderd keer besproken met race control), stonden er een paar al op de baan bij La Source (hairpin). Dit zit niet in de video, maar ze kregen een mooi gepeperde Franse speech na afloop :D

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10869
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 16 okt 2006, 20:34

Leuk filmpje en een geweldige auto. Ben jaloers !

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 16 okt 2006, 21:56

Supergaaf!! Mooie film, prachtig commentaar (goeie commentator... hint hint) en een indrukwekkende auto. Super, tnx4sharing!

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 16 okt 2006, 22:03

Super filmpje inderdaad! :D
Heel mooi, die heftig bewegende auto af en toe, kan volgens mij echt niet met een 'normale' auto zonder links of rechts in de hekken te hangen.

Gebruikersavatar
René
Berichten: 328
Lid geworden op: 08 feb 2006, 19:13
Locatie: Leeuwarden

Bericht door René » 16 okt 2006, 22:08

Zeer mooi filmpje!! Bedankt Jordy!

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 17 okt 2006, 12:18

Gaaf filmpje, commentaar is ook mooi! Keep on postin´! :D

Martijn_H
Berichten: 217
Lid geworden op: 28 feb 2006, 15:04
Locatie: Utrecht

Bericht door Martijn_H » 17 okt 2006, 21:58

Alweer gave beelden, bedankt Jordy!

Gebruikersavatar
Hubert D
Berichten: 665
Lid geworden op: 10 jul 2006, 10:52

Bericht door Hubert D » 17 okt 2006, 23:16

Gaaf filmpje.
Af en toe behoorlijk heftig bewegende wagen :shock:

rickp:nissan231
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 okt 2006, 16:50

Bericht door rickp:nissan231 » 21 okt 2006, 18:35

Hi guys,
I'm the driver (and commentator!) on that clip... Jordy told me you were discussing the Nissan on here, thanks for taking an interest!
I'm afraid my Dutch was barely good enough to register for the forum, so I can't understand the discussion above, but if anyone has any questions/comments about the Nissan or my driving this year (I guess that's asking for trouble!) I'm happy to answer them if you are able to post them in English!
Cheers
Rick

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 21 okt 2006, 19:02

Welcome here rick. The discussion is mostly about that fact that the Nissan can run with the guys in front of the field while the car has more than a 100 HP less then some of the competitiors, like the E46 GTR from JR Motorsport. People are wondering what has been done to it to make it that fast in corners :)

rickp:nissan231
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 okt 2006, 16:50

Bericht door rickp:nissan231 » 22 okt 2006, 08:52

Well I'd like to say it's mostly driving talent! And it has to be said I come from a pretty good racing history (LMES, Eurpean Clio Trophy etc) compared to a lot of the guys in the DSC who are just out to have fun, but sadly it is mostly the car!
As one of the guys has pointed out, it's a lot to do with how low down the weight is in the car, but it's much more than that, the whole level of design and preparation is at a level that you really couldn't afford to do if you were starting out from a road car. Nissan spent a lot of money getting the car right, but we just have to make her reliable again now. The problem is that we're having to push incredibly hard to stay with the M3 GTRs, putting lots of strain on the gearbox, driveshafts and engine on a car that was only really designed to do 30 min races.
Cheers
Rick

Robin
Berichten: 55082
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 22 okt 2006, 08:57

Welcome Rick, but Andre de Vries from the E46 GTR has driving talent too. A lot :D

I guess it's about the Nissans low centre of gravity and almost 'formula one like engineering' in that era of touringcar racing compared to the touringcars in which they are racing now(2006)(except for the WTCC cars): Andre's GTR is a bit too heavy.

+ a bit of talent off course :D

Cheers,
Robin

rickp:nissan231
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 okt 2006, 16:50

Bericht door rickp:nissan231 » 22 okt 2006, 11:59

Andre has a very strong engine.... I would suggest that given the rules of the category his car perhaps isn't quite heavy enough ;-)

But certainly he's making the car go a bit quicker than Peter Van Soelen seems to be able too... I don't know enough about the cars to be able to tell you how good he is, maybe he is protecting the car to an extent to make sure it gets to the finish, the one hour races are very tough on the tyres and brakes. But don't forget, they are using lots of tyres each weekend, they have a very strong budget...

But regardless of the relative technologies, they are on wider rubber than us, they are front engined/rear wheel drive and they have faster accelerating cars so they should be considerably quicker.

It's true though, the development costs of the cars has fallen... Nissan were rumoured to have spent £10 million to build 3 cars for the 1999 season of which ours was one.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 22 okt 2006, 16:25

Nice analyses and welcome here!

Loved your comment in that vid.

Andre
Berichten: 11403
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 22 okt 2006, 21:45

Next year i be driving the 130i cup. And proberly some DSC races.

130i cup are all the same cars so then we are able to skip these sort of lines:

Andre has a very strong engine.... I would suggest that given the rules of the category his car perhaps isn't quite heavy enough

We have had a thing in our car to measure the hp-kg. And it was with in the 3.5hp per KG rule.

But whatever.

Next year 130i cup if i can do top 6 i be quite happy i am 1 year behind of most of the contenders.

Andre.

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 22 okt 2006, 22:36

Andre schreef:
Andre has a very strong engine.... I would suggest that given the rules of the category his car perhaps isn't quite heavy enough


Andre.
Maybey he hasn't seen your belly... :wink:

Andre
Berichten: 11403
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 22 okt 2006, 23:11

Inderdaad lol

beetje klagen over de pkaas en budgetten van de concurenten.

Wat een vent een echte kerel.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 22 okt 2006, 23:17

How can you measure HP and weight in your car?? Do you insert the dry weight, and add driver and fuel or so?? Sort of like those Gtech meters you sometimes see.

rickp:nissan231
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 okt 2006, 16:50

Bericht door rickp:nissan231 » 23 okt 2006, 08:56

The DSC rules are very clear, the weight of the car is measured at the end of the race without the driver. The power is tested on the rolling road. The Primera is at the limit for the power/weight ratio for the Supersport class. I guess therefore that anything that you see accelerating faster than us you have to ask a very serious question about if it's not in the top class.

No offence meant to Andre, it's been a pleasure to race against him and I shall follow his progress in the 1 series cup next year with interest. As I highlighted above, the front engine/ rear drive, big V8 and bigger (and fresher) tyres should make him much quicker over the lap really and he is one of the stand-out drivers for me this season.

The DSC will introduce a new method of measurement next year which will stop any issues on this and it would be very interesting to see how competitive the Nissan is... the problem is my sponsors are not happy that we aren't fastest when they think they've picked the perfect car for the class so it's a tough job to persuade them to return to the series... which is why we ran without logos on the bonnet at Spa and are not in Assen for the finals.

The TV coverage has been excellent which is the BIG plus for us but I think they'd like to see us in the top category or to go to the WTCC or the Megane Series instead.

So we are discussing with Nissan for a GT car.... watch this space!

Cheers
Rick

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 23 okt 2006, 10:25

Andre schreef:Inderdaad lol

beetje klagen over de pkaas en budgetten van de concurenten.

Wat een vent een echte kerel.
André is dit diegene die je van de baan af tikte?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 23 okt 2006, 10:37

I don't think that power to weight is the whole story when it comes to acceleration, the number in the equation is only peak power but doesn't take into account the torque curve, gearbox ratio's or aerodynamic drag of the car. The ones running the heavier car with the bigger engines are likely to have an overall advantage in acceleration at the cost of cornering speed.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten