Dit zijn Supertourers van de bovenste plank. De wagens waren zelfs zo extreem doorontwikkeld dat ze het bij de nieuwere BTCC generaties maar achterwege hebben gelaten. Dit alles vanwege de hoge kosten. Dat is waarschijnlijk een lastige maar goede keuze geweest, want het huidige BTCC veld is al piepklein.
Saillant detail is dat de oude '97 - '99 wagens niet als gastklasse mee mogen rijden op de huidige BTCC evenementen, omdat ze simpelweg te snel zijn. Ze rijden een paar seconden sneller dan de 2005 wagens!
De wagens zijn overigens niet extreem duur in aanschaf. Voor rond de 30.000 tot 60.000 euro heb je zo'n wagen met een ziljoen reserveronderdelen. Houd echter rekening met de slijtage. Een motorblokje gaat meestal maar 500 km mee (op volle stand slechts 300 km). Vrij duur in het onderhoud dus, vandaar de lage aanschafprijs.
Maar het zijn echt topwagens om te zien. Graham Coomes heeft twee jaar met de Prodrive Honda Accord in de Dutch Supercar Challenge gereden (1x overall en Supersport kampioen). Dat was volgende mij de kampioenswagen van '97. De Nissan Primera is de winnaar van '99.
Als je naar de DSC races op Spa gaat, kan je met de coureur of Schotse monteurs een babbeltje maken. Zij leggen je haarfijn uit (zonder ondertiteling) hoe dat ding in elkaar zit. Aerodynamisch schijnt dat ding ook perfect in elkaar te zitten.
[img:2400:1600]
http://press.nissan-global.com/COMMON/I ... 005_13.jpg[/img]