Na maandenlang uitgekeken te hebben naar deze dag was het dan zover. Morgen gaan we rijden in enkele AMG-modellen van het laatste modeljaar.
Zondag 14 Juni vertrokken we met 4 man richting Beieren alwaar we konden inchecken in ons geboekte hotel. Na wat gedronken en gegeten (schnitzel!!!) te hebben in het dorpje waar we die avond en nacht verbleven was het de volgende ochtend toch echt zo ver…!
7 uur ging de wekker! Twee uur later werden we verwacht bij AMG Center in Affalterbach. We hoefden ons niet te haasten omdat deze een steenworp afstand van ons vandaan was. Eenmaal daar aangekomen werden we door verschillend personeel verwelkomd en begeleidt.
Nadat we de auto geparkeerd hadden, besloten we om de route per benenwagen te vervolgen. Zo konden we immers al het moois achter en voor de hekken goed observeren. Van SLK55 t/m een gecamoufleerde SLS AMG en alles wat er tussenin zit.
Zelfs de-in-Dusseldorf-bekende CLK DTM AMG (matzwart met gouden wielen) kwam daar aangereden.
Bij de hoofdingang en receptie van werden wij verwacht. Daar kreeg men diverse dranken aangeboden en was er tijd om een kijkje te nemen naar al het moois wat daar binnenstond. De oranje (met zwarte accenten) SL65 AMG black-series was niet te missen! Daarnaast stond exact hetzelfde model, maar dan in het saai-zilver

Links van de receptie konden de ogen afdwalen naar een C AMG DTM (showmodel zonder motor), SL63 AMG F1-Safety Car, 300SEL 6.3-V8 replica, SL63 AMG in mat-groen en een C63 AMG.
De briefing werd gehouden en de groep (welke uit zo’n 30 personen bestond) werd in tweeën gesplitst. De groep waar wij in behoorden kreeg eerst een rondleiding door de fabriekshallen, terwijl de andere groep de afgetankte AMG’s mocht warmrijden.
Wij waren als enige Nederlanders daar aanwezig. Het is daarom wel leuk om te vertellen dat bij ons bezoek een Nederlandse vlag was opgehangen. Deze hing te wapperen naast een Zwitserse en een AMG-vlag. Er stond ook aardig wat wind en de zon kwam zo af en toe door de bewolking heen. Als we het in de middag maar droog houden….!
Omdat Engels toch ons voorkeur had, kregen we een Engels pratende Duitser voorgeschoteld. Eigenlijk wel mooi, want de groep bleef zo klein dat we alle aandacht kregen en volop tijd was voor eventuele vragen. Foto's maken was uit den bozen, maar dat was eigenlijk wel logisch.
De vrouw leidde ons richting de hal waar de motoren in elkaar werden geknutseld. Op de begane grond werden de 6.3 motoren in elkaar gezet. Enkele feitjes: 200 Stuks op een dag, opleiding duurt minimaal 6 maanden, alle onderdelen worden stuk voor stuk gescant, totaal geen stress en geen muziek op de werkvloer, één werknemer maakt één blok, variabele werktijden die al beginnen om 6:30!
Één verdieping hoger werden de 6.5 liter bi-turbo’s en de SLR motoren gebouwd. In een nog rustigere werkomgeving en hier mocht schijnbaar WEL de muziek aan. Bij binnenkomst waren een 10-tal motorblokken neergezet voor show. Van oude 7.3-V8 blok tot SLR. Erg leuk om te zien!
De temperatuur was op de dag zelf 25+ graden maar zoals ik al zei erg bewolkt. Tijd dus om weer naar buiten te gaan en de straat over te steken. De Performance Center was nu aan de beurt.
Kort samengevat was dit niet meer als een ordinaire werkplaats gevuld met al het lekkers uit Affalterbach. Bij binnenkomst stonden rechts een rijtje bestaande uit CLK63’s, C63 met kooi en 4 kuipstoeltjes, SL’s en CLS’en. Daarentegen stond aan de linkerzijde toch net iets leukers! CLK DTM met een ander uitlaatsysteem, meegespoten achterspoiler, blauwe spiegels en andere leuke goodies. Twee G55 AMG’s in heerlijk zwart! Beide zwaar gepantserd en één ervan was verlengd inclusief schuifdeuren, zwaailampen en flitslichten. De achterklep was in 2en gedeeld (dus 2 openslaande deuren) vanwege de zwaarte door de bepantsering. En….. er stond een SLR op de brug. Aan de onderzijde niet echt spannend om te zien vanwege de beschermplaat die de gehele onderzijde bedekt.
De Duitstalige groep kwam uit een gebouw alwaar wij nu ook naartoe gingen. Hierin worden motorblokken getest in extreme omstandigheden. In dit warme hok liet men zien hoe het 6.3-V8 blok precies de omstandigheden en acceleraties nabootste van het DVD scherm. Hierop was een SL AMG te zien welke een rondje Hockenheimring reed. De kamer werd donker gemaakt waardoor je het inlaatspruitstuk goed warm zag worden. Wat krijgt zo’n blok toch op z’n donder! Damn!
Het tweede gedeelte van de Performance Center werd weer onder de aandacht gebracht. Deze keer liepen we door de eerder genoemde werkplaats naar een andere gedeelte daarvan. Hier werd met name de gehele binnenzijde op z’n kop gezet. Alles wat bij Mercedes niet gedaan kon worden, kan hier dus wel. Klant is koning en dat laat AMG merken. Voorbeeldje: CL65 AMG (nieuw typke) met een totaal customised interieur in baby-blauw met witte delen en stiksels. Zelfs de bovenzijde van het dashboard en hemelbekleding moesten eraan geloven. Op het dak werd de “normale” vin (geïntegreerde antenne) vervangen door een groter exemplaar. Blijkbaar vond de eigenaar het nodig om mobiele telefoons in een bepaalde straal te verstoren….
Daarnaast stond SL65 Black van welke het interieur ook ondersteboven had liggen. Ondertussen hoorde we een ander donker geroffel aankomen rijden. Het was de matzwarte CLK DTM (met gouden wielen) die de brug op mocht. V8 + holle ruimte = FEEST

Veel gezien en weer een ervaring rijker. Maar waar we voor gekomen waren moest nog gebeuren: Het rijden in al dat brute geweld….!
Eindelijk kwam de touringcar ons groepje (+/- 15 personen) oppikken. Deze bracht ons naar een restaurantje dat op zo’n 15 minuten rijden van AMG vandaan lag. Op dit punt zouden we het andere groepje treffen die terug zou komen van het rijden. Het diner was top geregeld. (Voor-, hoofd- en nagerecht)
Wij besloten toch maar eens stiekem te kijken wat voor assortiment AMG voor ons heeft neergezet. Het parkeerterrein was zeer rijk uitgerust met zowat iedere AMG van modeljaar 2009. Even uit mijn hoofd waren dat de: CL63 / CL65 / SL63 / SL65 / C63 2x / S63 /S65 en de instructeurs reden in een CLS53 en SLK55.
De sleutels werden eindelijk uitgedeeld! Wij namen het genoegen om de SL65 (612 PK) uit te proberen. Het regende iets, maar dat weerhield ons niet om de kap toch maar open te gooien. Fijn die wind in de haren en een donkere V12 geroffel in de oren! Ik als bijrijder probeerde dit alles vast te leggen op de gevoelige plaat en film.
De rit zou 5 stops hebben, waardoor de mogelijkheid er was om van auto en passagier te wisselen. De eerste stop wisselde we dan ook eigenlijk direct van auto. De C63 (457 pk) was vrij en ik snoerde mij vast in de heerlijke sportstoelen. Voor mij was dit niet de eerste keer dat ik hier in reed, dus nieuw was het niet. Deze had zelfs 77 pk minder als het eerder gereden exemplaar!
Maar goed….dit blijft voor mij toch wel de ultieme AMG in het rijtje dat we tot onze beschikking hadden. Lekker in de toer’n jaag’n!!
Op de autobahn even de 256 aangetikt. Niet echt noemenswaardig maarja. Ik had zelfs sneller gehoopt, maar het verkeer + weersomstandigheden lieten het niet toe.
Na de grote tussenstop met koffie en gebak (was heerlijk trouwens) bij een mooi oud klooster in een klein gezellig dorpje, wisselde de bestuurder en ik wederom een keer van plaats.
Dit keer hadden we een CL65 (612 pk) onder onze kont, en nu was het wederom mijn beurt weer om het gas eens diep in te trappen. Enkele minuten hiervoor had mijn co-pilot nog even de 280 aangetikt met dit ding! Sjesus wat wil die vooruit!
De gehele toch werd door Dieter Glemser (71 jaar en voormalig winnaar 24h van Spa-francorchamps in een Ford Capri) begeleid in een zwarte CLS63 AMG. Erg stoer om zo’n “oude” man nog te zien sturen over de bochtige wegen in Duitsland. Petje af!
Ook leuk om te horen dat hij me complimenteerde over mijn rijgedrag…. Yeah!
Aan alles komt een eind. Ook deze dag. Een dag om nooit te vergeten en welke zeker voor herhaling vatbaar is. Niet alleen AMG eigenaren kunnen deze toer maken, ook jullie met een geldig rijbewijs kunnen tegen betaling zo’n dag van dichtbij meemaken.
Na afloop kregen we nog een AMG goodiebag mee naar huis met o.a. een petje, pennetje en foldertje. Het was inmiddels rond de klok van 17:30 en we moesten nog 6u rijden….
Filmpje:
Onderstaande link zijn foto’s te vinden.
http://www.mijnalbum.nl/Album=DRDXUDEH" onclick="window.open(this.href);return false;