AMG Emotion Tour (verslag met foto's en Filmpje)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Adje ///M3

AMG Emotion Tour (verslag met foto's en Filmpje)

Bericht door Adje ///M3 » 18 jun 2009, 23:38

15-06-2009

Na maandenlang uitgekeken te hebben naar deze dag was het dan zover. Morgen gaan we rijden in enkele AMG-modellen van het laatste modeljaar.
Zondag 14 Juni vertrokken we met 4 man richting Beieren alwaar we konden inchecken in ons geboekte hotel. Na wat gedronken en gegeten (schnitzel!!!) te hebben in het dorpje waar we die avond en nacht verbleven was het de volgende ochtend toch echt zo ver…!

Afbeelding

7 uur ging de wekker! Twee uur later werden we verwacht bij AMG Center in Affalterbach. We hoefden ons niet te haasten omdat deze een steenworp afstand van ons vandaan was. Eenmaal daar aangekomen werden we door verschillend personeel verwelkomd en begeleidt.
Nadat we de auto geparkeerd hadden, besloten we om de route per benenwagen te vervolgen. Zo konden we immers al het moois achter en voor de hekken goed observeren. Van SLK55 t/m een gecamoufleerde SLS AMG en alles wat er tussenin zit.

Afbeelding

Zelfs de-in-Dusseldorf-bekende CLK DTM AMG (matzwart met gouden wielen) kwam daar aangereden.
Bij de hoofdingang en receptie van werden wij verwacht. Daar kreeg men diverse dranken aangeboden en was er tijd om een kijkje te nemen naar al het moois wat daar binnenstond. De oranje (met zwarte accenten) SL65 AMG black-series was niet te missen! Daarnaast stond exact hetzelfde model, maar dan in het saai-zilver ;-).

Afbeelding

Links van de receptie konden de ogen afdwalen naar een C AMG DTM (showmodel zonder motor), SL63 AMG F1-Safety Car, 300SEL 6.3-V8 replica, SL63 AMG in mat-groen en een C63 AMG.

Afbeelding

De briefing werd gehouden en de groep (welke uit zo’n 30 personen bestond) werd in tweeën gesplitst. De groep waar wij in behoorden kreeg eerst een rondleiding door de fabriekshallen, terwijl de andere groep de afgetankte AMG’s mocht warmrijden.

Afbeelding

Wij waren als enige Nederlanders daar aanwezig. Het is daarom wel leuk om te vertellen dat bij ons bezoek een Nederlandse vlag was opgehangen. Deze hing te wapperen naast een Zwitserse en een AMG-vlag. Er stond ook aardig wat wind en de zon kwam zo af en toe door de bewolking heen. Als we het in de middag maar droog houden….!
Omdat Engels toch ons voorkeur had, kregen we een Engels pratende Duitser voorgeschoteld. Eigenlijk wel mooi, want de groep bleef zo klein dat we alle aandacht kregen en volop tijd was voor eventuele vragen. Foto's maken was uit den bozen, maar dat was eigenlijk wel logisch.
De vrouw leidde ons richting de hal waar de motoren in elkaar werden geknutseld. Op de begane grond werden de 6.3 motoren in elkaar gezet. Enkele feitjes: 200 Stuks op een dag, opleiding duurt minimaal 6 maanden, alle onderdelen worden stuk voor stuk gescant, totaal geen stress en geen muziek op de werkvloer, één werknemer maakt één blok, variabele werktijden die al beginnen om 6:30!
Één verdieping hoger werden de 6.5 liter bi-turbo’s en de SLR motoren gebouwd. In een nog rustigere werkomgeving en hier mocht schijnbaar WEL de muziek aan. Bij binnenkomst waren een 10-tal motorblokken neergezet voor show. Van oude 7.3-V8 blok tot SLR. Erg leuk om te zien!
De temperatuur was op de dag zelf 25+ graden maar zoals ik al zei erg bewolkt. Tijd dus om weer naar buiten te gaan en de straat over te steken. De Performance Center was nu aan de beurt.
Kort samengevat was dit niet meer als een ordinaire werkplaats gevuld met al het lekkers uit Affalterbach. Bij binnenkomst stonden rechts een rijtje bestaande uit CLK63’s, C63 met kooi en 4 kuipstoeltjes, SL’s en CLS’en. Daarentegen stond aan de linkerzijde toch net iets leukers! CLK DTM met een ander uitlaatsysteem, meegespoten achterspoiler, blauwe spiegels en andere leuke goodies. Twee G55 AMG’s in heerlijk zwart! Beide zwaar gepantserd en één ervan was verlengd inclusief schuifdeuren, zwaailampen en flitslichten. De achterklep was in 2en gedeeld (dus 2 openslaande deuren) vanwege de zwaarte door de bepantsering. En….. er stond een SLR op de brug. Aan de onderzijde niet echt spannend om te zien vanwege de beschermplaat die de gehele onderzijde bedekt.
De Duitstalige groep kwam uit een gebouw alwaar wij nu ook naartoe gingen. Hierin worden motorblokken getest in extreme omstandigheden. In dit warme hok liet men zien hoe het 6.3-V8 blok precies de omstandigheden en acceleraties nabootste van het DVD scherm. Hierop was een SL AMG te zien welke een rondje Hockenheimring reed. De kamer werd donker gemaakt waardoor je het inlaatspruitstuk goed warm zag worden. Wat krijgt zo’n blok toch op z’n donder! Damn!
Het tweede gedeelte van de Performance Center werd weer onder de aandacht gebracht. Deze keer liepen we door de eerder genoemde werkplaats naar een andere gedeelte daarvan. Hier werd met name de gehele binnenzijde op z’n kop gezet. Alles wat bij Mercedes niet gedaan kon worden, kan hier dus wel. Klant is koning en dat laat AMG merken. Voorbeeldje: CL65 AMG (nieuw typke) met een totaal customised interieur in baby-blauw met witte delen en stiksels. Zelfs de bovenzijde van het dashboard en hemelbekleding moesten eraan geloven. Op het dak werd de “normale” vin (geïntegreerde antenne) vervangen door een groter exemplaar. Blijkbaar vond de eigenaar het nodig om mobiele telefoons in een bepaalde straal te verstoren….

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast stond SL65 Black van welke het interieur ook ondersteboven had liggen. Ondertussen hoorde we een ander donker geroffel aankomen rijden. Het was de matzwarte CLK DTM (met gouden wielen) die de brug op mocht. V8 + holle ruimte = FEEST :D
Veel gezien en weer een ervaring rijker. Maar waar we voor gekomen waren moest nog gebeuren: Het rijden in al dat brute geweld….!
Eindelijk kwam de touringcar ons groepje (+/- 15 personen) oppikken. Deze bracht ons naar een restaurantje dat op zo’n 15 minuten rijden van AMG vandaan lag. Op dit punt zouden we het andere groepje treffen die terug zou komen van het rijden. Het diner was top geregeld. (Voor-, hoofd- en nagerecht)

Wij besloten toch maar eens stiekem te kijken wat voor assortiment AMG voor ons heeft neergezet. Het parkeerterrein was zeer rijk uitgerust met zowat iedere AMG van modeljaar 2009. Even uit mijn hoofd waren dat de: CL63 / CL65 / SL63 / SL65 / C63 2x / S63 /S65 en de instructeurs reden in een CLS53 en SLK55.

Afbeelding

De sleutels werden eindelijk uitgedeeld! Wij namen het genoegen om de SL65 (612 PK) uit te proberen. Het regende iets, maar dat weerhield ons niet om de kap toch maar open te gooien. Fijn die wind in de haren en een donkere V12 geroffel in de oren! Ik als bijrijder probeerde dit alles vast te leggen op de gevoelige plaat en film.

De rit zou 5 stops hebben, waardoor de mogelijkheid er was om van auto en passagier te wisselen. De eerste stop wisselde we dan ook eigenlijk direct van auto. De C63 (457 pk) was vrij en ik snoerde mij vast in de heerlijke sportstoelen. Voor mij was dit niet de eerste keer dat ik hier in reed, dus nieuw was het niet. Deze had zelfs 77 pk minder als het eerder gereden exemplaar!
Maar goed….dit blijft voor mij toch wel de ultieme AMG in het rijtje dat we tot onze beschikking hadden. Lekker in de toer’n jaag’n!!
Op de autobahn even de 256 aangetikt. Niet echt noemenswaardig maarja. Ik had zelfs sneller gehoopt, maar het verkeer + weersomstandigheden lieten het niet toe.
Na de grote tussenstop met koffie en gebak (was heerlijk trouwens) bij een mooi oud klooster in een klein gezellig dorpje, wisselde de bestuurder en ik wederom een keer van plaats.

Afbeelding

Dit keer hadden we een CL65 (612 pk) onder onze kont, en nu was het wederom mijn beurt weer om het gas eens diep in te trappen. Enkele minuten hiervoor had mijn co-pilot nog even de 280 aangetikt met dit ding! Sjesus wat wil die vooruit!
De gehele toch werd door Dieter Glemser (71 jaar en voormalig winnaar 24h van Spa-francorchamps in een Ford Capri) begeleid in een zwarte CLS63 AMG. Erg stoer om zo’n “oude” man nog te zien sturen over de bochtige wegen in Duitsland. Petje af!
Ook leuk om te horen dat hij me complimenteerde over mijn rijgedrag…. Yeah!

Afbeelding

Afbeelding

Aan alles komt een eind. Ook deze dag. Een dag om nooit te vergeten en welke zeker voor herhaling vatbaar is. Niet alleen AMG eigenaren kunnen deze toer maken, ook jullie met een geldig rijbewijs kunnen tegen betaling zo’n dag van dichtbij meemaken.

Na afloop kregen we nog een AMG goodiebag mee naar huis met o.a. een petje, pennetje en foldertje. Het was inmiddels rond de klok van 17:30 en we moesten nog 6u rijden….

Filmpje:

Onderstaande link zijn foto’s te vinden.

http://www.mijnalbum.nl/Album=DRDXUDEH" onclick="window.open(this.href);return false;

frankv

Re: AMG Emotion Tour (verslag met foto's en Filmpje)

Bericht door frankv » 19 jun 2009, 09:27

Leuk verhaal!

Wat is nu de essentie van AMG? Een grote motor en de mogelijkheid om je interieur baby blauw te laten maken? Of sympathieker gezegd "veel vermogen en alle klantwensen vervullen"?

Hoeveel "echte" AMG's worden er jaarlijks gemaakt? 200 blokken per dag lees ik?

Tom

Bericht door Tom » 19 jun 2009, 09:33

Gvd wat vet!!

AMG is gaaf.
Raar dat er niemand op DF zo'n ding heeft.

Wat kost dat, die tour?

Adje ///M3

Bericht door Adje ///M3 » 19 jun 2009, 11:10

frankv schreef:Leuk verhaal!

Wat is nu de essentie van AMG? Een grote motor en de mogelijkheid om je interieur baby blauw te laten maken? Of sympathieker gezegd "veel vermogen en alle klantwensen vervullen"?

Hoeveel "echte" AMG's worden er jaarlijks gemaakt? 200 blokken per dag lees ik?
Veel vermogen en alle klantenwensen vervullen. De gekste dingen zijn daar mogelijk. Hoeveel auto's er op een dag gemaakt worden is mij even ontgaan.... Wellicht dat iemand anders op dit forum dat weet. :bag:
Ik stond er in ieder geval van te kijken toen onze "tour-guide" vertelde dat er op een dag 200 blokken de fabriekshal uitgaan. :shock:

@Tom: De kosten - 285,-

http://www.mercedes-amg.com/driving-aca ... on&lang=en" onclick="window.open(this.href);return false;

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 19 jun 2009, 11:42

Echt gaaf dit, doet me denken aan mijn eigen dagje Garching waar het ///Mekka gelegen is natuurlijk..................

AMG, ik zou er wel een willen, maar die kost gelijk een kleine 5 ton had ik onlangs op gezocht........................tja dromen mag.................... :mrgreen:

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 19 jun 2009, 11:47

Leuk verslag ! Jullie hebben het duidelijk naar de zin gehad. Blijft een mooie herinnering voor later :thumbup:

Tom

Bericht door Tom » 19 jun 2009, 11:54

Adje ///M3 schreef: @Tom: De kosten - 285,-

http://www.mercedes-amg.com/driving-aca ... on&lang=en" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat valt reuze mee :shock:

Tom

Bericht door Tom » 19 jun 2009, 12:01

Macboy wil.
Hij weet alleen nog niet wat :mrgreen:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 19 jun 2009, 12:09

Tom schreef:Gvd wat vet!!

AMG is gaaf.
Raar dat er niemand op DF zo'n ding heeft.

Wat kost dat, die tour?
Cor had een sl 55 amg en volgens mij is de s 600 ook van amg maar dat weet ik niet zeker.
De s 600 is volgens mij wel een twin turbo ,met twee miljoen pk`s

Grtz,Hanz06 :wink:

Macboy

Bericht door Macboy » 19 jun 2009, 16:15

Jezus wat geweldig dit :shocking:

Waarom kennen wij dit niet :?: Tom, laten we snel een dag prikken ! Wie doet mee ?

AMG

1. Tom
2. Macboy
3.
4.
5.
Laatst gewijzigd door Macboy op 19 jun 2009, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.

EJGT3CS

Bericht door EJGT3CS » 19 jun 2009, 16:17

Heeeeeeeeeeel gaaf dit! :D
Ik doe mee! :df:

1. Tom
2. Macboy
3. Ernst Jan Dekker
4.
5.

RVV

Bericht door RVV » 19 jun 2009, 16:24

Mooi verslag en niet te duur.

Ja Tom apart..he dat je weinig tot niks AMG spul hebt op DF.

Macboy

Bericht door Macboy » 19 jun 2009, 16:26

Jammer dat er wat weinig interieurfoto's zijn ... vooral die smurfblauwe CL65 was ik toch wel benieuwd naar :) Maar ik neem aan dat je daar geen foto's mocht maken

Tom

Bericht door Tom » 19 jun 2009, 16:36

Macboy, het is pas in 15 oktober weer.
Blijkbaar maar 2 keer per jaar.
Of we moeten een grotere groep bij elkaar krijgen, dat er misschien iets te regelen valt bij AMG.
Juli is beter natuurlijk, dan heb je zeker goed weer!

EJGT3CS

Bericht door EJGT3CS » 19 jun 2009, 16:39

Tom schreef:Macboy, het is pas in 15 oktober weer.
Of we moeten een grotere groep bij elkaar krijgen, dat er misschien iets te regelen valt bij AMG.
Slecht weer kan ook leuk zijn! :wink:

Macboy

Bericht door Macboy » 19 jun 2009, 16:50

Ik heb een draad geopend in kalender. Daar verder aub (mods samenvoegen?)

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =4&t=15032" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Macboy op 19 jun 2009, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom

Bericht door Tom » 19 jun 2009, 16:51

Ernst Jan Dekker schreef:
Tom schreef:Macboy, het is pas in 15 oktober weer.
Slecht weer kan ook leuk zijn! :wink:
Doe mij maar gewoon droog weer met >500pk.
Ik heet geen Schumacher ;)

GTRene

Bericht door GTRene » 19 jun 2009, 17:42

Mooi verslag Adje :clap: eneuh mooi ding die black series :love: :mrgreen:

Rein

Bericht door Rein » 19 jun 2009, 19:46

Ow wat vet! Lijkt mij ook wel wat, weet alleen niet of er een leeftijdsgrens is? ben dan 19 nl.

weet ook niet hoe ik dan zit met school ed.. dus nog ff afwachten. Hebben jullie je al aangemeld?

Adje ///M3

Bericht door Adje ///M3 » 19 jun 2009, 20:24

Macboy schreef:Jammer dat er wat weinig interieurfoto's zijn ... vooral die smurfblauwe CL65 was ik toch wel benieuwd naar :) Maar ik neem aan dat je daar geen foto's mocht maken
Tjah helaas! Het dikste spul zijn nog altijd de klantenauto's.

'T zou wel stoer zijn als bij de eerst volgende Emotion Tour alleen maar Nederlanders aanwezig zijn :mrgreen:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 19 jun 2009, 20:35

Ik wil ook mee, en ik wil in die oranje kar rijden.................................jahaaaaaaaaaaaaa

Kasteel

Bericht door Kasteel » 19 jun 2009, 20:35

Tom schreef:Raar dat er niemand op DF zo'n ding heeft.

Sanshi heeft een C55 toch?

Sperdy

Bericht door Sperdy » 14 jul 2009, 09:19

AMG is lachen - gieren - brullen. Omdat het zo ontzettend over de top is. Veel te dikke motoren en auto's met te veel accesoires. Die black line AMG's, zo ontzettend gaaf. Kosten die? 750K euro? Heerlijke prijzen ook. Lekker ordinair. Twee vragen: 1) hoe gaaf AMG ook is, zou je er eentje willen hebben en 2) waarom vind ik AMG wel leuk en zoiets als Brabus, niet?

Mike S.
Auto: M135i

Bericht door Mike S. » 14 jul 2009, 12:56

romo schreef:Ik wil ook mee, en ik wil in die oranje kar rijden.................................jahaaaaaaaaaaaaa
Zal denk ik geen probleem zijn.... :lol:

Afbeelding

Adje ///M3

Bericht door Adje ///M3 » 14 jul 2009, 17:47

Lol @ Mike :mrgreen:

Plaats reactie