Komt door de test ban... De grote teams, vooral McLaren, zijn screwed. Al het nieuwe dat je bedenkt om de achterstand in te halen, moet je in een raceweekend testen. Volgens mij hebben zeven van de tien teams het seizoen al afgeschreven.
Eigenlijk werkt die test ban dus al als een soort budget cap, want je hebt dus niks meer aan die grote budgetten als je een baggerauto hebt gebouwd aan het begin van het seizoen. Nou, dan kun je je geld net zo goed op zak houden.
Wat trouwens de thrill factor is? Geen idee, eerlijk gezegd. Als je er van jongsafaan aan verknocht bent, dan hoort 't er gewoon bij. Maar echt spannend - in de zin van veel inhalen - is F1 zelden geweest, ook vroeger niet (zet de roze bril maar af). Ik snap ook niet waarom al die miljoenen voor de buis zitten. En wat mij betreft gaan die ook massaal iets anders kijken. Dan storten de prijzen voor de tv-rechten in en worden de toegangsprijzen voor een race weer een beetje betaalbaar. Gaat nu nergens meer over omdat de circuits nu compleet worden uitgezogen door Bernie, eigenlijk al sinds het moment dat de FOCA de FISA/FOCA-oorlog won.
Dat is voor mij eigenlijk ook juist de reden om de FIA te steunen. Laat Max de sport maar 'kapotmaken' (genezen dus). Dan wordt 't weer de marginale sport voor liefhebbers. Pas naast de baan is 't mooi en dan maakt de spanning in de race ook een stuk minder uit. Vroeger zat je ook naast de baan met genoegen naar de lijnen van Clark te kijken, mijlenver vooruit op de concurrentie. Dat zal er op tv ook vast slaapverwekkend uit hebben gezien.*
Turkije heeft nu wel finaal bevestigd dat de veranderingen aan het uiterlijk van de auto - schep voorop, boekenrek achter - niets hebben geholpen. Vettel kon niet dichter dan een halve seconde bij Button komen, daarna was z'n auto totaal uit balans. Okee, de Red Bull is een aerodynamisch wonder (niet voor niets is Newey de ontwerper) en ging dus daarom ook zonder diffuser al zo hard, maar die auto haalt het hele jaar geen andere auto in. Daarom had RBR geen andere keus dan Vettel op pole te zetten. Geldt misschien in iets mindere mate voor de andere auto's, maar de Red Bull is wel de enige auto die het tegen de Brawns kan opnemen.
Geef die auto's volgend jaar dan maar weer een paar gewone vleugels, als 't toch niks uitmaakt.
* Hier een mooie beschrijving van Joe Saward van grandprix.com van wat 't voor de liefhebber nog interessant maakt:
The thing that makes Button's achievement so impressive is that his opposition is right with him. There are no team orders to protect him and he has to pull thousandths of a second out of his hat whenever he needs them. And yet he does it. Over and over. These are not victories that Button is cruising. His car is good - very good - but it is not like the Williams-Renaults of 1992. Button is digging deep and winning in style. The Grands Prix are tense battles which are decided with a tenth here and a tenth there. A slight mistake will destroy a dream of victory. This may not make for great TV coverage, but for those who understand what they are seeing, it is terrific.
http://www.grandprix.com/race/r810racereport.html" onclick="window.open(this.href);return false;