F1 2009

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Steven.v.A.

Re: Formule 1 2009

Bericht door Steven.v.A. » 28 mei 2009, 19:13

luco hornsveld schreef:Leuke GP voor het publiek ook, heb je honderden euro's betaald voor een plekkie, gooien ze 2 uur voor de wedstrijd alle hekken open zodat je gratis naar binnen kon :shocking: :shocking:
De mensen die daar een kaartje voor kopen zitten waarschijnlijk toch al niet verlegen om het geld, denk ik :P

Metchu

Bericht door Metchu » 29 mei 2009, 16:07

Alle teams blijven in Formule 1
Uitgegeven: 29 mei 2009 14:25
Laatst gewijzigd: 29 mei 2009 15:44
LONDEN - Alle huidige teams, inclusief Ferrari, doen volgend jaar toch mee aan het wereldkampioenschap in de Formule 1.

De associatie van formule 1-teams FOTA heeft dit laten weten. De renstallen hadden tot vrijdag de tijd zich voor komend seizoen in te schrijven.

De afgelopen periode dreigden diverse teams uit de Formule 1 te stappen. Ze waren het niet eens met het bezuinigingsvoorstel van de internationale autosportfederatie FIA om een budgetlimiet van 45 miljoen euro in te voeren voor de koningsklasse van de autosport.

Prodrive

Autosportbedrijf Prodrive heeft zich als nieuwkomer officieel aangemeld voor het wereldkampioenschap 2010 in de Formule 1.

Dat zei directeur David Richards, die teambaas was van voormalige Formule 1-teams BAR en Benetton. Hij is tevens voorzitter van de Engelse autofabrikant Aston Martin.

''De omstandigheden zijn nu goed om ons formeel in te schrijven voor de Formule 1'', aldus Richards, die financiële steun krijgt van een investeringsmaatschappij uit Koeweit. Prodrive maakt in dit geval juist dankbaar gebruik van het bezuinigingsvoorstel.
© ANP
http://www.nu.nl/sport/1971258/alle-tea ... ule-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;

had niet anders verwacht ;)

Dutch

Bericht door Dutch » 29 mei 2009, 16:32

Alleen maar twee weken uitstel tot het er weer om gaat spannen. Want ze hebben zich ingeschreven onder voorwaarden. De belangrijkste daarvan is een nieuwe Concorde-overeenkomst die uiterlijk 12 juni moet zijn getekend. Nieuw betekent meer geld voor de teams en dus minder voor rechtenhouder CVC, dat gebukt gaat onder de enorme schuldenlast waarmee het de aankoop van de F1-rechten heeft gefinancierd.

Net als zo vele hedgefunds die dezelfde opkooptechnieken hebben gehanteerd, staat CVC op omvallen. Bernie is minderheidsaandeelhouder en in dezen vertegenwoordiger van CVC, dus ook hij heeft baat bij een zo lang mogelijk uitblijven van een voor de teams veel voordeligere Concorde-overeenkomst. Want als de teams niet 25% maar 50% van het geld krijgen (zoals twee jaar geleden al de bedoeling was), duurt het voor CVC tot Sint-Juttemis voordat het zijn schuld kan aflossen.

Kortom, FOTA schuift de bal gewoon door van Max naar Bernie...

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 07 jun 2009, 13:59

Ik ga er weer voor zitten.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 07 jun 2009, 16:49

Jammer dat de beslissende actie van de wedstrijd niet live in beeld was. Verder merk ik dat de live beelden weinig interessant zijn. Een site zonder beelden maar met datastreams per auto is bijna spannender om naar te kijken.

Joy

Bericht door Joy » 07 jun 2009, 18:21

Vandaag naar een maatje gegaan om F1 te kijken. Nou zelfs als ik er echt voor ga zitten hou ik het niet vol. Geen idee hoe de race is verlopen. We hebben het overal over gehad behalve de race zelf.
Wat is nu de thrill-factor die ik mis ? Verwacht ik teveel ? Ik kijk graag naar MotoGP, rally en WTCC maar F1 lukt gewoon niet. Die 3 inhaalacties dat is toch geen racen imho. Je rondjes rijden en een goede pitstop-strategie bepalen GAAP :'( Bij MotoGP zit ik soms op het puntje van m'n stoel als ze per bocht van positie wisselen, en dan zijn motoren niet eens mijn ding. Gewoon door het gevecht wat er te zien is vind ik het gaaf. Maar ja het zal wel aan mij liggen :mrgreen:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 07 jun 2009, 18:42

Gaaaaaaaaaaaaaaaaap

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 07 jun 2009, 18:45

Was het vergeten. Finish gezien, dacht al dat het saai was. Even later herhaling in 5 minuten ofzo. Dat was zat, niks aan :?

DDX

Bericht door DDX » 07 jun 2009, 19:12

Eerste deel toen de camera rubens aan het volgen was, was nog best leuk.

Hans J.
Auto: X5 M F85

Bericht door Hans J. » 07 jun 2009, 19:30

Joy Jolliffe schreef:Vandaag naar een maatje gegaan om F1 te kijken. Nou zelfs als ik er echt voor ga zitten hou ik het niet vol. Geen idee hoe de race is verlopen. We hebben het overal over gehad behalve de race zelf.
Wat is nu de thrill-factor die ik mis ? Verwacht ik teveel ? Ik kijk graag naar MotoGP, rally en WTCC maar F1 lukt gewoon niet. Die 3 inhaalacties dat is toch geen racen imho. Je rondjes rijden en een goede pitstop-strategie bepalen GAAP :'( Bij MotoGP zit ik soms op het puntje van m'n stoel als ze per bocht van positie wisselen, en dan zijn motoren niet eens mijn ding. Gewoon door het gevecht wat er te zien is vind ik het gaaf. Maar ja het zal wel aan mij liggen :mrgreen:
+1

Vorige week genoten van de MotoGP, vanmiddag was de F1 weer om rustig bij in slaap te vallen... zzzzz........

Harrie

Bericht door Harrie » 07 jun 2009, 20:27

Boring.

Klasse wat BrawnGP dit jaar voor elkaar heeft gebokst. Na 7 races kunnen de grote teams nog steeds niet echt in de buurt komen.

Dutch

Bericht door Dutch » 08 jun 2009, 13:32

Komt door de test ban... De grote teams, vooral McLaren, zijn screwed. Al het nieuwe dat je bedenkt om de achterstand in te halen, moet je in een raceweekend testen. Volgens mij hebben zeven van de tien teams het seizoen al afgeschreven.

Eigenlijk werkt die test ban dus al als een soort budget cap, want je hebt dus niks meer aan die grote budgetten als je een baggerauto hebt gebouwd aan het begin van het seizoen. Nou, dan kun je je geld net zo goed op zak houden. :mrgreen:

Wat trouwens de thrill factor is? Geen idee, eerlijk gezegd. Als je er van jongsafaan aan verknocht bent, dan hoort 't er gewoon bij. Maar echt spannend - in de zin van veel inhalen - is F1 zelden geweest, ook vroeger niet (zet de roze bril maar af). Ik snap ook niet waarom al die miljoenen voor de buis zitten. En wat mij betreft gaan die ook massaal iets anders kijken. Dan storten de prijzen voor de tv-rechten in en worden de toegangsprijzen voor een race weer een beetje betaalbaar. Gaat nu nergens meer over omdat de circuits nu compleet worden uitgezogen door Bernie, eigenlijk al sinds het moment dat de FOCA de FISA/FOCA-oorlog won.

Dat is voor mij eigenlijk ook juist de reden om de FIA te steunen. Laat Max de sport maar 'kapotmaken' (genezen dus). Dan wordt 't weer de marginale sport voor liefhebbers. Pas naast de baan is 't mooi en dan maakt de spanning in de race ook een stuk minder uit. Vroeger zat je ook naast de baan met genoegen naar de lijnen van Clark te kijken, mijlenver vooruit op de concurrentie. Dat zal er op tv ook vast slaapverwekkend uit hebben gezien.*

Turkije heeft nu wel finaal bevestigd dat de veranderingen aan het uiterlijk van de auto - schep voorop, boekenrek achter - niets hebben geholpen. Vettel kon niet dichter dan een halve seconde bij Button komen, daarna was z'n auto totaal uit balans. Okee, de Red Bull is een aerodynamisch wonder (niet voor niets is Newey de ontwerper) en ging dus daarom ook zonder diffuser al zo hard, maar die auto haalt het hele jaar geen andere auto in. Daarom had RBR geen andere keus dan Vettel op pole te zetten. Geldt misschien in iets mindere mate voor de andere auto's, maar de Red Bull is wel de enige auto die het tegen de Brawns kan opnemen.

Geef die auto's volgend jaar dan maar weer een paar gewone vleugels, als 't toch niks uitmaakt.

* Hier een mooie beschrijving van Joe Saward van grandprix.com van wat 't voor de liefhebber nog interessant maakt:
The thing that makes Button's achievement so impressive is that his opposition is right with him. There are no team orders to protect him and he has to pull thousandths of a second out of his hat whenever he needs them. And yet he does it. Over and over. These are not victories that Button is cruising. His car is good - very good - but it is not like the Williams-Renaults of 1992. Button is digging deep and winning in style. The Grands Prix are tense battles which are decided with a tenth here and a tenth there. A slight mistake will destroy a dream of victory. This may not make for great TV coverage, but for those who understand what they are seeing, it is terrific.
http://www.grandprix.com/race/r810racereport.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Dutch op 08 jun 2009, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom V

Bericht door Tom V » 08 jun 2009, 13:40

Goed verhaal Dutch. Gek genoeg blijf ik ook maar kijken.

Er zijn teams die dreigen naar een andere klasse te verhuizen. Mijn zegen hebben ze : Ferrari, BMW, McLaren, Toyota etc @ Le Mans. :beer: 8)

RutgerK

Bericht door RutgerK » 08 jun 2009, 13:54

Hoewel binnen de regels kon ik mij bij het protest tegen de dubbele diffussor toch wel wat voorstellen. Als je een werkgroep in het leven roept die inhalen beter mogelijk moet maken dan heeft het toestaan van deze diffussor alle maatregelen om zeep geholpen. Het was interessant geweest om te zien hoe de Brawns en de Toyota's bijvoorbeeld zouden rijden zonder die diffussor.

Wat mij op dit moment gewoon stoort is dat ik op zaterdag een strijd zie op hondersten of duizendsten van een seconden en daar op zondag te weinig van terugzie. Dan floept er 10 minuten voor de start een overzichtje op het scherm met de hoeveelheid benzine in de auto's en dan blijkt dat die duizendsten van een seconden te maken hadden met een volle of een lege tank.

Van Vettel was tien minuten voor de wedstrijd al duidelijk dat hij zeer waarschijnlijk een pitstop meer moest gaan maken dan Button en Barrichello en dat hij dus minimaal 20 seconden voorsprong moest zien te krijgen.

Op het moment dat Vettel van de baan schiet weet je dan dat de wedstrijd is beslist. Die actie was helaas niet eens live in beeld net als de actie van Raikkonen die volgens mij bij een inhaalactie voor de 4 of 5 plaats een fout maakte en op plaats negen belandde.

Metchu

Bericht door Metchu » 08 jun 2009, 17:34

net de race teruggekeken, Er waren wel een paar mooie duelletjes en op zich waren er nog wel een paar spannende momenten. Het circuit van Istanbul is ook wel gaaf... maar aan het einde toen vettel moest pitten was de spanning er inderdaad af :( van de hele race ook meteen geen duelletjes, niks meer

Steven.v.A.

Bericht door Steven.v.A. » 11 jun 2009, 19:05

RutgerK schreef:Hoewel binnen de regels kon ik mij bij het protest tegen de dubbele diffussor toch wel wat voorstellen. Als je een werkgroep in het leven roept die inhalen beter mogelijk moet maken dan heeft het toestaan van deze diffussor alle maatregelen om zeep geholpen. Het was interessant geweest om te zien hoe de Brawns en de Toyota's bijvoorbeeld zouden rijden zonder die diffussor.
De meeste andere teams hebben die diffusor nu ook, en je kan nou niet echt zeggen dat ze veel dichterbij zijn gekomen. Het ligt dus niet alleen aan die diffusor.

Atte Hibma

Bericht door Atte Hibma » 12 jun 2009, 12:36

Eigenlijks F1 2010, maar hier de (voorlopige) lijst van deelnemers voor het seizoen 2010:

Team - Constructeur
Scuderia Ferrari Marlboro - Ferrari
Scuderia Toro Rosso - STR TBA
Red Bull Racing - Red Bull Racing TBA
At&T Williams - Williams Toyota
Force India F1 Team - Force India Mercedes
Campos Grand Prix - Campos Cosworth
Manor Grand Prix - Manor Cosworth
Team US F1 - Team US F1 Cosworth

Vodafone McLaren Mercedes* - McLaren Mercedes
BMW Sauber F1 Team* - BMW Sauber
Renault F1 Team* - Renault
Panasonic Toyota Racing* - Toyota
Brawn GP Formula One Team* - Brawn TBA

* Inschrijving onder voorbehoud

Voor meer info, zie hier

Luco

Bericht door Luco » 12 jun 2009, 13:04

Ferrari had de grootste bek over de nieuwe regels :blabla: :blabla: :blabla: :blabla: :blabla: :blabla: :blabla: :blabla: :blabla: :blabla: :blabla: :blabla: :blabla: , en wat doen die lafbekken nu, gewoon definitief inschrijven.
Wat een kwallebakken zeg :bag: :bag: :bag: :bag:

Als ze uiteindelijk allemaal meedoen zijn er wel weer (edit sorry)26 auto's :thumbup:
Laatst gewijzigd door Luco op 12 jun 2009, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 12 jun 2009, 13:16

26 Auto's... is reglementair ook het maximum.

US F1 is niet zo verrassend, Campos ook niet helemaal maar Manor ken ik niet.

Atte Hibma

Bericht door Atte Hibma » 12 jun 2009, 13:30

Ferrari is het er niet mee eens hoor, dat ze op de lijst staan :P Maar dat heeft te maken met dat contract dat hun met de FIA hebben ofzo...

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 12 jun 2009, 14:50

Jammer dat Pro Drive (Aston Martin) niet op de lijst staat...

Dutch

Bericht door Dutch » 12 jun 2009, 16:45

luco hornsveld schreef:Ferrari had de grootste bek over de nieuwe regels :blabla: :blabla: :blabla: :blabla: :blabla: :blabla: :blabla: :blabla: :blabla: :blabla: :blabla: :blabla: :blabla: , en wat doen die lafbekken nu, gewoon definitief inschrijven.
Wat een kwallebakken zeg :bag: :bag: :bag: :bag:

Als ze uiteindelijk allemaal meedoen zijn er wel weer (edit sorry)26 auto's :thumbup:
Eh, Luco, eerst even inlezen:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/76050" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor wie het spoor bijster is:

http://8w.forix.com/whowhere10.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tom V

Bericht door Tom V » 15 jun 2009, 11:39

Ferrari moet gewoon opzouten als ze niet willen...voor hun 10 anderen, geef mij Prodrive maar.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 15 jun 2009, 12:20

Ik ben geen Ferrari fan, maar ik zou het opzouten in die zin positief vinden dat F1 het zonder de FOTA teams gewoon echt kan vergeten en ik vind dat met de huidige ongezonde financiële situatie(rentelast van de 'investeerders') een kans die we met drie handen aan moeten grijpen. Voor één keer sta ik dus volledig achter hun standpunt. Dat ze vanuit hun voormalige extreme voordeelspositie zo doen is op zijn minst vreemd, maar mij hoor je niet klagen, wat er ook gebeurt, ze zullen nu in elk geval meer als één van de teams behandeld gaan worden.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 15 jun 2009, 14:40

Het is natuurlijk helemaal niet raar dat Ferrari en nog een paar teams te niet eens zijn met de abrupte budgetlimiet.

Voor Ferrari betekent dat dat de begroting met misschien wel 75% naar beneden bijgesteld moet worden. Dat is niet één een voorspoiler per seizoen minder of twee weken testen minder. De impact van zo'n budgetlimiet zijn enorm. Ferrari zal heel veel mensen moeten ontslaan en de organisatie totaal moeten omgooien. En niet omdat ze het zelf willen of het budget niet rond hebben maar omdat anderen niet mee kunnen draaien.

Het is ook vreemd dat er een ander regelement geldt voor teams die een begroting boven de 45 miljoen hebben. Iedere cent die boven de 45 miljoen besteed wordt is niet meer rendabel voor een team omdat de beperkingen in de regelementen die investeringen nutteloos maken. Dat betekent dat als Ferrari al kan afbouwen met 50% er nog steeds 75-100 miljoen voor de kat zijn ...... is. Voor dat geld kan tch weer een volledig nieuw team worden opgericht?

Een afbouwscenario lijkt mij nog steeds de beste oplossing. Geef de grote teams twee seizoenen om hun organisatie op te splitsen of af te bouwen. Ferrari kan misschien wel geplitst worden in twee teams, een fabrieksteam en een 'privateer' team. De kennis kan op die manier behouden blijven en het aantal mensen dat in de F1 werkt kan ook iets natuurlijker worden afgebouwd.

Plaats reactie