spoorvorming.

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

spoorvorming.

Bericht door Tommy » 12 feb 2006, 12:12

Gevoelig voor spoorvorming.

Beetje vreemd gevoel, met 205/50zr17 sp9000 op 7J17 et47 had ik er geen last van, op 225/45zr17 re050A op 8Jx17 et34 was er wel wat spoorvormingsgevoeligheid, maar niet al te hevig. Maar nu op 225/40r18 op de voorkant op 8Jx18 et47 dus wel heel giftige reactie op sporen. Zit dat hem nou echt alleen in die lage bandwang of toch in de bandenspanning? Overigens op re040.

BMW adviseert op de E46 1.8 bar voor, achter 2.2 bar.
Onderstel is ac-schnitzer, veren, dempers, stabi's. Draagarmen zijn vorig jaar vervangen.

Op m'n 205/55r16 winterslofjes weer geen last van, maar dan weer een bak zijwindgevoeligheid en onstabieler remmen.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 12 feb 2006, 12:32

Het verschil zit hem in de 'ronding' van de wang. Hoe hoekiger, hoe meer last van spoorvorming.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 12 feb 2006, 15:42

hmm dus volgende keer iets als pirelli pzero rosso zou weer rustiger moeten zijn dan RE040?

Jeroen05
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Breda

Bericht door Jeroen05 » 12 feb 2006, 16:45

of Michelin, relatief zachte wang zal ook zeker helpen. Bovendien schrijft BMW o.a Michelin zelf ook voor voor de e46 m3.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 14 feb 2006, 12:09

Ik vond de touring ook flink sporen met 225/17 rondom, nu heb ik 205/18 voor en 225/18 achter en ik heb nergens meer last van. Zitten wel run flats onder en je voelt dat de bandwang veel stijver is.

Gebruikersavatar
Milco
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 feb 2006, 00:31
Locatie: Wognum

Bericht door Milco » 14 feb 2006, 16:56

Je wielen een beetje negatieve camber geven dan ben je ook van spoorvolging af en je kunt meteen veel strakker en harder door de bochten heen,tuurlijk zorgt dit voor verkeerde bandenslijtage maar tegen de tijd dat dit begint op te vallen ben je toch aan nieuwe banden toe omdat het echt minimaal negatief hoeft te zijn.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 16 feb 2006, 22:21

Hmm meer camber... staan nu op -1 voor en -2 achter, zo ongeveer.
Misschien de banden maar eens harder doen dan 1.8 / 2.2 bar.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 16 feb 2006, 22:24

Ik rijd voor met 2,2 bar en achter 2,3 bij normaal gebruik. Bevalt op iedere auto goed.

Moet het schuiner: dan 2.7-3,0 bar achter :D

Nooit last van spoorvorming in extreme mate.

Gebruikersavatar
Milco
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 feb 2006, 00:31
Locatie: Wognum

Bericht door Milco » 17 feb 2006, 14:46

Ik bedoel niet dat je de spanning in je banden moet veranderen maar de wielen een "beetje" scheef onder de auto "laten" zetten door de uitlijning te veranderen,dat word verstaan onder camber.

Bij heel veel auto`s kun je trouwens de camber niet veranderen maar dit kun je wel enigzins creèren door een beetje meer toespoor te geven en dan ben je ook van de spoorvolging af.

Hoe dan ook moet je dit door een uitlijningsbedrijf laten doen en dan geven ze meestal commentaar dat het slecht is voor je banden want bla,bla,bla, maar gewoon laten doen. :D

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 17 feb 2006, 18:40

@ Milco,

ik weet wat camber is.

En dan nog ga ik met de bandendruk spelen, niet om het camber aan te passen overigens. Verder is camber op een E46 wel af te stellen. Alleen caster niet. Beetje meer caster zou niet zo gek zijn voor de rechtuitstabiliteit. Misschien toch eens bij ground dynamics kijken.

Gebruikersavatar
Wouter
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 feb 2006, 00:09

Bericht door Wouter » 27 apr 2006, 17:29

volgens mij hoe meer camber hoe meer last van spoorvorming..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], SlowCo en 4 gasten