(race) auto om te leren rijden/racen

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Re: (race) auto om te leren rijden/racen

Bericht door G Kolkman » 11 jun 2009, 10:04

Op kruip-door-sluipdoor weggetjes is zo'n rally best vlug anders, ik had er op Malmedy ook redelijk de handen vol aan de rallye's voor te blijven, initieel. Toen ik wat meer aan de auto gewend was en de bandenspanning verlaagd had ging het al wat beter though :) . Op de rechte stukkies ging het helemaal wat beter :lol: .

Weet niet wanneer je gaat kijken maar als je een keer op een doordeweekse avond gaat (volgende week dus) wil ik eventueel wel mee als je dat op prijs stelt. Heb m'n eigen helemaal uit elkaar gehad (behalve blok) dus ken redelijk wat punten.

René130i

Bericht door René130i » 11 jun 2009, 10:07

Dacia Logan

ErikdB

Bericht door ErikdB » 11 jun 2009, 10:10

Tristan schreef:Aandachtpunten aan een M20 blok: Vragen wanneer voor het laatst de lagerschalen en krukaslagers vervangen zijn, of er een schot in het carter gelast is zodat de motor ook nog smering krijgt in de bochten en vragen of/wanneer nokkenas en tuimelaars vervangen zijn. Dat zijn vaak de punten waar een M20 motor kapot gaat of vervangen moet worden. Verder is het een betrouwbaar, bijna onverwoestbaar blok.
Bedankt Tristan!! dat print ik even uit en neem ik mee! Zover ik weet is de auto een 320 en is er een 2.5 motor M20 ingeplaatst, is het normaal dat wanneer de motor ingebouwd wordt direct bovenstaande zaken aangepakt worden wanneer de auto raceklaar gemaakt wordt??

ErikdB

Bericht door ErikdB » 11 jun 2009, 10:12

G Kolkman schreef:Op kruip-door-sluipdoor weggetjes is zo'n rally best vlug anders, ik had er op Malmedy ook redelijk de handen vol aan de rallye's voor te blijven, initieel. Toen ik wat meer aan de auto gewend was en de bandenspanning verlaagd had ging het al wat beter though :) . Op de rechte stukkies ging het helemaal wat beter :lol: .

Weet niet wanneer je gaat kijken maar als je een keer op een doordeweekse avond gaat (volgende week dus) wil ik eventueel wel mee als je dat op prijs stelt. Heb m'n eigen helemaal uit elkaar gehad (behalve blok) dus ken redelijk wat punten.
Ja ik denk dat het ook wel erg afhankelijk is van de bestuurder. Verder is denk ik de 103 een stuk lichter en zal denk ik met name de eerste meter rap acceleren.

Ik ga a.s. vrijdagavond kijken, ik heb nog een ander op het oog die daar in de buurt staat misschien kan ik daar ook gelijk gaan kijken. Heb ik een beetje een beeld wat je er voor dat geld te koop en te krijgen is. Als je mee wil/kan heel graag :thnx:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 11 jun 2009, 10:17

Niet om het een of ander hoor maar als je een auto zoekt waarbij alles preventief vervangen is en een beetje profi opgebouwd dan moet je niet bij een auto gaan kijken van 2600 euro maar bij 1 die het drie voudige kost.

Als je weet dat een beetje auto opbouwen voor amateur races al over de 10.000 euro kost dan kan je wel voorspellen wat je in de regionen 2000 tot 3000 euro krijgt.

ErikdB

Bericht door ErikdB » 11 jun 2009, 10:23

Bert ///M3 schreef:Niet om het een of ander hoor maar als je een auto zoekt waarbij alles preventief vervangen is en een beetje profi opgebouwd dan moet je niet bij een auto gaan kijken van 2600 euro maar bij 1 die het drie voudige kost.

Als je weet dat een beetje auto opbouwen voor amateur races al over de 10.000 euro kost dan kan je wel voorspellen wat je in de regionen 2000 tot 3000 euro krijgt.
Nee, dat begrijp ik de auto die wij nu willen kopen heeft met name tot doel om te kijken wat we er van vinden, hoe vaak we kunnen racen, wat de bijkomende kosten zijn etc. Mochten we het helemaal leuk vinden verbouwen we de auto of kopen we iets anders. Maar natuurlijk zit ik wel graag voor een dubbeltje op de eerste rij :mrgreen:
Zeker als we de auto eventueel in de toekomst willen verbouwen is het wel prettig als het een beetje strakke auto is. Daarnaast is het natuurlijk altijd leuk om wat onderzoek uit te voeren voordat je een "nieuwe"auto te kopen hoe duur die ook is. 8)
Laatst gewijzigd door ErikdB op 11 jun 2009, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Tristan

Bericht door Tristan » 11 jun 2009, 10:23

Bert ///M3 schreef:Niet om het een of ander hoor maar als je een auto zoekt waarbij alles preventief vervangen is en een beetje profi opgebouwd dan moet je niet bij een auto gaan kijken van 2600 euro maar bij 1 die het drie voudige kost.

Dat is vaak zo ja. Heb ik ook gemerkt toen ik de E30 (oude body nog) ging ophalen. Later bleek dat de lagerschalen, lagers en krukas aan het einde van hun latijn waren. Daarom wou hij ook niet verder dan 5000 rpm. Dus vaak is idd. goedkoop = duurkoop.

ErikdB

Bericht door ErikdB » 11 jun 2009, 10:49

Tristan schreef:

Dat is vaak zo ja. Heb ik ook gemerkt toen ik de E30 (oude body nog) ging ophalen. Later bleek dat de lagerschalen, lagers en krukas aan het einde van hun latijn waren. Daarom wou hij ook niet verder dan 5000 rpm. Dus vaak is idd. goedkoop = duurkoop.
Wat ben je normaal ongeveer kwijt voor het reviseren van een blok?? Of is het verstandiger er dan direct (als je niet aan een cup verbonden zit) een M50 motor te gebruiken??

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 11 jun 2009, 12:27

ErikdB schreef:
G Kolkman schreef:Op kruip-door-sluipdoor weggetjes is zo'n rally best vlug anders, ik had er op Malmedy ook redelijk de handen vol aan de rallye's voor te blijven, initieel. Toen ik wat meer aan de auto gewend was en de bandenspanning verlaagd had ging het al wat beter though :) . Op de rechte stukkies ging het helemaal wat beter :lol: .

Ja ik denk dat het ook wel erg afhankelijk is van de bestuurder. Verder is denk ik de 103 een stuk lichter en zal denk ik met name de eerste meter rap acceleren.

Ik ga a.s. vrijdagavond kijken, ik heb nog een ander op het oog die daar in de buurt staat misschien kan ik daar ook gelijk gaan kijken. Heb ik een beetje een beeld wat je er voor dat geld te koop en te krijgen is. Als je mee wil/kan heel graag :thnx:

Deze week heb ik geen tijd meer, vandaar mijn volgende week opmerking ;) . Als het een ombouw is wel even kijken of het een volledige ombouw is (dus ook bak e.d.).

Tristan

Bericht door Tristan » 11 jun 2009, 12:51

ErikdB schreef:
Wat ben je normaal ongeveer kwijt voor het reviseren van een blok?? Of is het verstandiger er dan direct (als je niet aan een cup verbonden zit) een M50 motor te gebruiken??
Ligt eraan wat je moet reviseren. Set lagers, lagerschalen, nokkenas e.d. kosten niet de hele wereld en je hoeft vaak niet het gehele blok te reviseren. M50 blok kan, meer vermogen maar blok is ook wat zwaarder.

ErikdB

Bericht door ErikdB » 11 jun 2009, 13:23

Tristan schreef:
ErikdB schreef:
Ligt eraan wat je moet reviseren. Set lagers, lagerschalen, nokkenas e.d. kosten niet de hele wereld en je hoeft vaak niet het gehele blok te reviseren. M50 blok kan, meer vermogen maar blok is ook wat zwaarder.
Oké, hopen dat we dat nog even kunnen uitstellen.

Klopt het dat je officieel met een auto met rolkooi niet op de openbare weg mag rijden zonder helm??

Tristan

Bericht door Tristan » 11 jun 2009, 13:25

Mag gewoon zonder helm met rolkooi over de weg.

Metchu

Bericht door Metchu » 11 jun 2009, 13:29

Tristan schreef:Mag gewoon zonder helm met rolkooi over de weg.

ik kan dat bevestigen

ErikdB

Bericht door ErikdB » 11 jun 2009, 13:30

Metchu schreef:
Tristan schreef:Mag gewoon zonder helm met rolkooi over de weg.

ik kan dat bevestigen
oké gelukkig! kreeg net wat anders te horen! :beer:

RJay

Bericht door RJay » 11 jun 2009, 15:04

Tristan schreef:
ErikdB schreef:
IS dat blok niet alleen zwaarder vanwege die aircopomp? Hoorde namelijk van iemand op DF dat een m50 zonder airco juist weer lichter is dan de m20.

En natuurlijk mag je zonder helm over de opb weg.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 jun 2009, 15:09

Of het verstandig is, is weer een andere vraag.

Buis van kooi + blote kop = au + rondvliegende hersenen bij aanrijding. Zolang geen (zijwaartse) klapper maakt is er niets aan de hand.

RJay

Bericht door RJay » 11 jun 2009, 15:10

Dennis Cavallino schreef:Of het verstandig is, is weer een andere vraag.

Buis van kooi + blote kop = au + rondvliegende hersenen bij aanrijding. Zolang geen (zijwaartse) klapper maakt is er niets aan de hand.
Klein skatehelmpje op, valt het niet zo op dat je een helm draagt :mrgreen: is idd wel erg aan te raden.

Tristan

Bericht door Tristan » 11 jun 2009, 15:10

Zit zo laag in de E36 dat ik niet eens de rolkooi kan raken. :mrgreen:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 jun 2009, 15:24

Bij een tikkie niet, maar bij een heftige klapper worden je gordels 40 cm langer.

Sorry dat ik zo zuur klink, want ik rijd/drift zelf ook zonder helm met kooi, maar ik weet gewoon dat ik volledig kansloos ben als er iets gebeurt wat je niet verwacht.

Tristan

Bericht door Tristan » 11 jun 2009, 15:26

Dennis Cavallino schreef:Bij een tikkie niet, maar bij een heftige klapper worden je gordels 40 cm langer.
Neem aan dat je het niet over racegordels hebt want anders werkt mijn HANS-systeem ook niet. :?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 jun 2009, 15:31

Tuurlijk werkt dat wel, en 40 cm is erg overdreven hoor, bij een klap van meer dan 35G rekken ze hooguit een paar cm uit, in ieder geval kun je je gordels erna weggooien.

Maar ik heb gewoon verhalen gehoord van jongens die flinke klappers hebben meegemaakt en die hun helm konden weggooien na aanraking met de kooi. Dan ben je blij dat je uberhaupt een helm op had.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 11 jun 2009, 15:36

Moet je eens je kop licht stoten aan een kooibuis als je wat in je auto aan het sleutelen bent, heb je al een halve dag hoofdpijn. Wil je niet hebben bij een ongeluk oid.

Denk dat iedereen wel eens zonder helm in een auto met kooi rond rijd maar echt slim is het uiteindelijk niet.

ErikdB

Bericht door ErikdB » 11 jun 2009, 15:45

Bert ///M3 schreef:Moet je eens je kop licht stoten aan een kooibuis als je wat in je auto aan het sleutelen bent, heb je al een halve dag hoofdpijn. Wil je niet hebben bij een ongeluk oid.

Denk dat iedereen wel eens zonder helm in een auto met kooi rond rijd maar echt slim is het uiteindelijk niet.
nee inderdaad, echt slim is het niet. Kan me voorstellen dat je je hoofd daar aardig hard aan kan stoten :stom:

Tristan

Bericht door Tristan » 11 jun 2009, 15:46

Dennis Cavallino schreef:Tuurlijk werkt dat wel, en 40 cm is erg overdreven hoor, bij een klap van meer dan 35G rekken ze hooguit een paar cm uit, in ieder geval kun je je gordels erna weggooien.
.
Bedoelde ermee te zeggen dat als een gordel 40cm uitrekt, het HANS-systeem niet goed werkt omdat deze onder je gordels zit om op z'n plek te blijven, anders krijg je alsnog een whiplash. Maar idd, het blijft enigzins link maar gelukkig rij ik ook niet veel of ver met de E36.

ErikdB

Bericht door ErikdB » 11 jun 2009, 15:52

Morgen in ieder geval kijken bij twee verschillende E30, heb ik in ieder geval een idee wat je voor dat geld koopt en hoe ze rijden.

Nog even voor een andere gebeld maar deze was helaas buiten het budget.

Plaats reactie