(race) auto om te leren rijden/racen

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
ErikdB

(race) auto om te leren rijden/racen

Bericht door ErikdB » 08 jun 2009, 17:35

Hallo allemaal,

zoals velen van hier houd ik van auto's, met name racen en sleutelen vind ik erg leuk. Nu ben ik van plan om samen met een vriend een auto te kopen waar wij mee kunnen leren racen/driften. Niet om mee te doen met een bepaalde dicipline maar meer om vrij te kunnen racen om verschillende circuits en eventueel voor een aantal keren per jaar op de Nürburgring. Zelf zitten wij te denken aan een 325i. Het liefts één welke zoveel mogelijk race klaar is. Nu heb ik veel onbeantwoorde vragen, wat betreft de auto keuze en het racen zelf.
- Welke carrosserie vorm raden jullie aan, coupe of sedan?
- welk type bmw E30/E36
- hoe zit het met de betrouwbaarheid van de M20 en M50 motoren
- is het mogelijk om de auto straatlegaal te houden en te racen op circuit
- Op welke circuits mag je vrij rijden en zijn er veel dagen om vrij te mogen rijden
- zijn er speciale regels op de nurburgring

Ik hoop dat iemand mij kan helpen aan de antwoorden

bedankt!

Bert ///M3

Re: (race) auto om te leren rijden/racen

Bericht door Bert ///M3 » 08 jun 2009, 17:41

Carrosserievorm maakt niet zoveel uit. Instap bij een coupe is makkelijker, 4 deurs is doorgaans goedkoper. Alleen als je veel zooi mee sjouwt is het wel makkelijker om een 4 deurs te hebben, je kan dan nog dingen achterin tussen de kooi zetten, terwijl dat bij een coupe heel lastig is omdat de stoelen in de weg staan.

Type, ik zou zelf een E36 nemen omdat die gewoon moderner is. Wel iets zwaarder, maar ook meer PK en een betere onderstelgeometrie.

Betrouwbaarheid van zowel de M20 als M50 is prima.

Straat legaal is idd mogelijk, kijk maar naar de diverse E30 en E36 cupauto's.

Vrij rijden dagen zie trackday kalender in het kalender forum.

Nurburgring verschilt in zoverre dat het openbare weg is, en je daar dus aan een aantal regels moet houden zoals niet rechts inhalen, terwijl de gedragscode op een circuit weer anders is (voorligger houd altijd zijn lijn, alle kanten inhalen toegestaan) Ook moet je auto op de ring dus gewoon verzekerd zijn etc.

ErikdB

Bericht door ErikdB » 08 jun 2009, 17:50

Bedankt voor je snelle reactie.

Ik las dat het gewicht van een E30 na strippen rond de 1000 kg komt, weet jij wat het gewicht wordt van de E36? Verder zou ik inderdaad het liefst een coupe vorm hebben.
Nu heb ik verschillende E30 race klaar gevonden, ook wel enkele E36 maar die liggen over het algemeen een stuk hoger. Nu heb ik gelukkig een eigen ruimte waar ik kan sleutelen en kan ik de auto ook zelf strippen en voorzien van race spullen. Nu denk ik dat met name het onderstel en remmerij het eerste zou moeten aanpassen, zelf weet ik niet of dat de standaard remmen voldoen met race blokken of dat er een race set op moet. Of dat deze misschien te vervangen zijn door remmen van de 5 of 7 serie.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 08 jun 2009, 18:00

Een E30 met kooi enz is denk ik ongeveer 1100 KG. Een E36 325i met kooi zal net even over de 1200 KG zijn.

Lichter kan ook wel maar dan moet je allerlei lichtgewicht delen gaan gebruiken en extremer gaan met opbouw, de E30 cupauto's kunnen bijvoorbeeld onder de 1000 KG.

Qua remmen kan het wel met standaard schijven, alleen wel goede vloeistof en goede blokken.

Op zich heb je met beiden niet echt heel veel nodig om vrij vlot te zijn. Neem een paar flinke dempers, sperdiff, een paar semislicks, goede remmen en je komt al een heel eind.

peer

Bericht door peer » 08 jun 2009, 18:52

Ik heb een coupe maar vind het persoonlijk juis lastig. Omdat ik altijd een extra set banden mee moet nemen kan ik moeilijker een vaste kuipstoel plaatsen en moet ik een stoel zetten (passagiers kant) die weg te klappen is. Dat was niet nodig geweest bij een 4 deurs.

De beste opties om mee te beginnen waren voor mij goede race banden en goede remmen.

ErikdB

Bericht door ErikdB » 08 jun 2009, 19:04

Bedankt Bert.

Zeker in het begin wil ik er niet teveel geld aan uit geven. Kan je met een E36 325i al een beetje driften?

RJay

Bericht door RJay » 08 jun 2009, 19:06

De E30 van een kennis van ons weegt met kooi en rijder precies 1000 kg (incl vloeistoffen, weet niet hoe vol de tank zat), dus die 1100 vind ik iets te looiig gegrepen.
Het is wel (misschien/waarschijnlijk -zelf nooit serieus in het onderstel van een 36 verdiept) waar dat een E36 betere onderstelgeometrie heeft, maar houdt dus ook rekening met een +- 200 extra kilo die je mee moet sjouwen de bocht door. Anderen (Tristan, Bazzer) zullen beamen dat een E30cup gewoon sneller door de bocht gaat dan een vergelijkbare E36.
Andere kant van het verhaal is dus inderdaad weer dat de E36 vermogender is. M3 van een E30 is 192 pk stock, en een M50B25 (dus 325i) met /dubbel/vanos moet volgens een collega van me (die er een heeft) rond de 200-210 pk uit komen. En dan heb je nog de 328 en M3.

ps. met zowat elke rwd kan je wel een "beetje" driften

ErikdB

Bericht door ErikdB » 08 jun 2009, 19:11

Zijn er voor beide modellen veel gebruikte onderdelen beschikbaar? Zit er verder veel verschil tussen aanschafprijzen van nieuwe delen?
E30 of E36 maakt mij niet zoveel uit.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 08 jun 2009, 19:35

R.J schreef:De E30 van een kennis van ons weegt met kooi en rijder precies 1000 kg (incl vloeistoffen, weet niet hoe vol de tank zat), dus die 1100 vind ik iets te looiig gegrepen.
Het is wel (misschien/waarschijnlijk -zelf nooit serieus in het onderstel van een 36 verdiept) waar dat een E36 betere onderstelgeometrie heeft, maar houdt dus ook rekening met een +- 200 extra kilo die je mee moet sjouwen de bocht door. Anderen (Tristan, Bazzer) zullen beamen dat een E30cup gewoon sneller door de bocht gaat dan een vergelijkbare E36.
Andere kant van het verhaal is dus inderdaad weer dat de E36 vermogender is. M3 van een E30 is 192 pk stock, en een M50B25 (dus 325i) met /dubbel/vanos moet volgens een collega van me (die er een heeft) rond de 200-210 pk uit komen. En dan heb je nog de 328 en M3.

ps. met zowat elke rwd kan je wel een "beetje" driften

E30 Cup auto zit wel rond de 1000 KG maar de gemiddelde hobby E30 is meestal nog wel zwaarder :)

Je kan het aan de tijden deels ook wel zien. E30 Cup topauto's zitten rond de 2:05 op CPZ, een E36 Ziengs cup auto met een minimum gewicht van 1300 KG met rijder en open diff rijd rond de 2:06. Pas je dezelfde opbouwwijze toe als in de E30 cup dan gaan ze onder die 2:05 waarschijnlijk.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 jun 2009, 19:49

Met beide typen kun je leren racen en driften. Beide zijn betrouwbaar, vooral de motoren. Die gaan vrijwel nooit stuk zolang men er niet aan loopt te klooien om er meer pk's uit te krijgen.

E30 voelt speelser aan, te speels vergeleken met een strak sturende Alfa 75, een E36 voelt zwaarder aan, maar kan tijdens 't driften ook heel speels aanvoelen, het lijkt meer op een E34 qua karakter, maar dan iets minder lekker/fijn, vind ik. Het zit 'm in de details.

Onderdelen zijn nieuw en 2e hands overal te vinden, ook voor 't prepareren van beide typen.

Ik zou zeggen, koop gewoon de beste of leukste die je binnen jouw budget kan vinden en ga rijden. Zelf vind ik een E30 leuker en mooier dan een E36, maar dat is dus heel erg persoonlijk.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 08 jun 2009, 20:24

Verkijk je ook niet op de kosten, zeker als je her en der wat nieuwere delen toepast kan het stiekem nog best in de papieren lopen (rubbers, banden, dempers, remmen). In dat opzicht heeft een geprepareerde misschien wel de voorkeur maar vergeet niet dat sommigen een heel, héél zwaar leven gehad hebben. Als ze dat niet hebben is de prijs er vaak ook naar. Of ze hebben een zwaar leven gehad én de prijs is er naar.

Tevens zijn er momenteel nog zat E30 onderdelen te vinden maar op de sloop kom je ze al stukken minder tegen, dus je moet soms even zoeken naar delen. Een E36 is daarentegen momenteel typisch zo'n auto die met bosjes tegelijk naar de sloop gaan, en een E36 325 is goedkoper dan een E30 325. De laatste krijgt een soort van 'cult-status' *kuch*, zeker de 6-cilinders (ook 323/320 dus). Vanwege het laatste (en de laaaangzaamaan verminderde onderdelenbeschikbaarheid) zou ikzelf puur voor trackgebruik toch voor een E36 gaan. Volledige ombouw van een willekeurige E30-uitvoering naar een 325 is leuk maar onder de streep niet goedkoper kan ik gebaseerd op eigen ervaring vertellen, of je moet je hand weten te leggen op een geprakte touring en toevallig tegen een goedkope 316 aanlopen die dan ook nog eens niet teveel roest heeft (maar laat die nou net weer vaak net zoveel kosten als een E36 6-cilinder).

Qua carrosserievorm zou ik zelf bij een E30 voor een 2-deurs gaan, als je dan voor de over the top kooi-inbouw gaat kun je mooi de kooi vastlassen aan de B-stijl. Bij een 4-deurs kan dat volgens mij alleen als je héél klein bent.

That said benadruk ik nogmaals dat je de kosten niet moet onderschatten als je een auto een béétje netjes wilt neerzetten. Bij mijn bimmer ben ik om gezondheidsredenen gestopt met het bijhouden van de kosten :mrgreen: (inschatting grootste investeringen so far: motor: 800 euro, aandrijflijn (dus bak/cardan/diff/draagarmen): 500, velgen + banden: 850 euro, onderstel: 1100, en een hele zooi klein materiaal). Mind you dat ik op dit punt dus nog géén kooi heb, géén sperdifferentieel heb, géén gordels heb en geen kuipstoel heb. Wel semislicks, circuitwaardige remmen, een nieuw bilstein-onderstel en her en der wat verstevigingsbussen. Overigens wel heel leuk om te doen, heb het afgelopen jaar héél veel geleerd en ben een stuk handiger geworden met sleutelen e.d., waardoor ik het well-spend money vind. Nu nog een keer daadwerkelijk de track op met dat hok :mrgreen: .

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 jun 2009, 21:53

Mijn E30 325 wacht ook weer op tracktime, maar heeft al met al (was al geprepareerd, dus ik heb het over 't geld wat er vanaf toen is ingegaan) zo'n 10.000 euro gekost. En dat zie je er echt niet aan af, voelt ook niet als 10.000 euro. Eerder als 1000. Snel is 'ie wel, maar dat was 'ie ook al toen ik hem kreeg. Duurste kostenpost bij mij is de rolkooi (<4000 euro) en dan icm FIA stoelen, brandblusser e.d. ben je al ruim 5 mille kwijt. Kleine accu, velgen, banden, goed onderstel, die andere 5000 euro ben je ook zo kwijt. Gelukkig HOEFT dat allemaal niet. 2e hands spullen zoals kuipstoelen en gordels, een kooitje van een paar honderd euro en 2e hands velgen en bandjes doen 't prima als je wilt leren rijden. Dus laat je vooral niet gek maken met dure onnodige spullen. Rijden is 't belangrijkste... dat stilstaan kost mij ook alleen maar geld en levert 0 euro lol op. En er zijn dus veel duurder geprepareerde E30 racers. Je kunt jezelf daar goed in verliezen. Bij mij ging de rest op aan 't rijden zelf, dik 20.000 km, waarvan +- 15k on track denk ik. Dan is 0,5 euro per km als afschrijving ook nog wel weer een meevaller gezien de 'restwaarde' is 't zelfs nog minder.

ErikdB

Bericht door ErikdB » 08 jun 2009, 22:38

Bedankt voor al de antwoorden.

Mijn voorkeur gaat eigenlijk ook uit naar een al geprepareerde E30 coupe. Daarnaast ga ik dit samen met een vriend oppakken, de kosten worden dus ook gedeelt. Ik beschik zelf over een ruimte waar we kunnen sleutelen, zelf heb ik wel iets aan auto's gedaan en een vriend van mij is erg handig en vindt het leuk om ons daarbij te helpen. Het is voor mij niet belangrijk dat hij opgebouwd is uit de meest dure onderdelen, op dit moment is het met name belangrijk dat we een beetje leren sturen met een auto. In een cup mee gaan rijden heeft totaal geen zin want dan eindigen we zeker ver ver achter ook al zouden we de allerbeste auto hebben.
Wij zijn gewoon opzoek naar een leuke, liefst al geprepareerde auto om lekker mee te kunnen racen en driften. Mochten we het echt leuk vinden kunnen we altijd een stapje verder gaan.
het valt mij inderdaad ook op dat er meer e36 te koop staan dan e30's, met name in Duitsland. Past de motor (2.5 of 2.8) uit een E36 in een E30?

Tristan

Bericht door Tristan » 08 jun 2009, 23:21

Bert ///M3 schreef:

E30 Cup auto zit wel rond de 1000 KG maar de gemiddelde hobby E30 is meestal nog wel zwaarder :)

Je kan het aan de tijden deels ook wel zien. E30 Cup topauto's zitten rond de 2:05 op CPZ, een E36 Ziengs cup auto met een minimum gewicht van 1300 KG met rijder en open diff rijd rond de 2:06. Pas je dezelfde opbouwwijze toe als in de E30 cup dan gaan ze onder die 2:05 waarschijnlijk.
Mijn E30 weegt met 20 liter benzine 998 kg. En daar is legaal alles eruit gehaald. Dus veel lichter zal het nooit worden. Gemiddelde E30 cup auto zit toch wel iets boven de 1000 kg.

RJay

Bericht door RJay » 08 jun 2009, 23:22

Er staat op DF een E30 met een E36 2.5 motor te koop, dus daar is je antwoord......

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 09 jun 2009, 10:17

Juist als je goed lijnen wilt leren rijden zou ik kiezen voor een auto met minder vermogen.. een momentum auto zeg maar. Een 318is of soortgelijke levert denk ik een sneller leercurve op. Voordeel van de 325 is weer dat je je tijden kunt vergelijken met de top van de standaardklasse op Zandvoort.

Tom V

Bericht door Tom V » 09 jun 2009, 10:21

Damir Vukovic schreef:Juist als je goed lijnen wilt leren rijden zou ik kiezen voor een auto met minder vermogen.. een momentum auto zeg maar. Een 318is of soortgelijke levert denk ik een sneller leercurve op. Voordeel van de 325 is weer dat je je tijden kunt vergelijken met de top van de standaardklasse op Zandvoort.
Mwoah, ik zou altijd beginnen met een 325, heeft ook nog geen 200 pk dus dat vermogen valt behoorlijk mee, daar kun je het prima in leren.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 09 jun 2009, 10:29

ErikdB schreef: Past de motor (2.5 of 2.8) uit een E36 in een E30?
Ook hier zijn plenty sites over te vinden maar het is dus niet zo dat deze M50 (dacht ik) motoren in de E30 geleverd zijn. Vergt dus iets meer aanpassingen maar als je een beetje gaat zoeken op E30 24V dan vind je wel e.e.a. aan how-to's en dergelijke.

ErikS

Bericht door ErikS » 09 jun 2009, 11:31

Ik ken iemand die doet M50 swaps!

Tom V

Bericht door Tom V » 09 jun 2009, 11:32

Lol, ik ook een stuk of 10. :mrgreen: Inclusief mezelf. Alleen als je een 325i e30 als basis hebt zou ik de moeite niet nemen.

ErikdB

Bericht door ErikdB » 09 jun 2009, 12:40

bedankt voor al de reacties.

Ik wil inderdaad toch zeker een 325i hebben, met name omdat ik er ook mee wil leren driften. Misschien dat het met een 318 lukt, maar een beetje extra vermogen(koppel) is denk ik wel handig.

Er staan verschillende E30/E36 op marktplaats te koop, sommige al redelijk geprepareerd:
320i erg laag in prijs: http://link.marktplaats.nl/257339471
325i erg fraai maar duur denk: http://link.marktplaats.nl/246961809
325i: redelijk kaal http://link.marktplaats.nl/243340151
325i ex cursusautos http://link.marktplaats.nl/253772868
325i compleet: http://link.marktplaats.nl/242912081
325i: http://link.marktplaats.nl/246024413
325i http://link.marktplaats.nl/253581313

er staan er nog wel een paar, maar denken jullie dat zoiets aan de eisen voldoet??

ErikS

Bericht door ErikS » 09 jun 2009, 13:13

Tom V schreef:Lol, ik ook een stuk of 10. :mrgreen: Inclusief mezelf. Alleen als je een 325i e30 als basis hebt zou ik de moeite niet nemen.

Ik bedoel, tegen betaling :wink:

Jij mischien ook wel, dan is dat mischien makkelijker;)

Metchu

Bericht door Metchu » 09 jun 2009, 13:19

ErikdB schreef:bedankt voor al de reacties.

Ik wil inderdaad toch zeker een 325i hebben, met name omdat ik er ook mee wil leren driften. Misschien dat het met een 318 lukt, maar een beetje extra vermogen(koppel) is denk ik wel handig.

er staan er nog wel een paar, maar denken jullie dat zoiets aan de eisen voldoet??

die laatste ziet er wel nice uit, voor een prettig bedrag op zich ook ...

ErikdB

Bericht door ErikdB » 09 jun 2009, 13:23

Metchu schreef:
ErikdB schreef:bedankt voor al de reacties.

die laatste ziet er wel nice uit, voor een prettig bedrag op zich ook ...
Dat is inderdaad ook één van mijn favorieten, er staat alleen erg weinig bij vermeld.

Iemand ervaring met een 2.7 liter motor van kronenburg??

Metchu

Bericht door Metchu » 09 jun 2009, 13:25

Erik als ik jou was zou ik er eens heen gaan, in rijden en kijken of het een leuk ding is. Afdingen moet ook nog wel lukken, als de auto in goede technische staat is heb je volgens mij een leuk gebakje voor trackdays! Ik had een e30 320i als trackday auto... kon weinig fout gaan, ideale leerauto :mrgreen:

Plaats reactie