Mijn E30

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Mijn E30

Bericht door G Kolkman » 08 jun 2009, 21:52

Kwam tot de conclusie dat ik m'n bmw nog nooit voorgesteld heb hier. Slecht voor de bmw-andere auto balans op DF maar goed, met de mazda ben ik onder de streep nog steeds neutraal :) .

Vorig jaar februari zag ik op MP een E30 320i te koop staan die me wel aanstond. Met de trein naartoe gegaan, geld geboden en meegenomen. Op 'let op roest!' na had ik me niet heel erg in de E30 verdiept, behalve dat het leuk spul zou moeten zijn (en dat ze RWD hebben, duh 8) ). Gekocht als gooi- en smijttool voor zaterdagmiddagen. Is ietsje anders verlopen. Zou 2 ton gelopen moeten hebben maar de km-klok heeft de vorige eigenaar gewisseld. An sich verdacht maar de body was goed en daar ging het me voornamelijk om. Anyhow, bij aanschaf zag ie er zo uit:

Afbeelding

Dat ik te overhaasd gehandeld had bleek na 3 km, toen ik ging tanken. Ging aardig wat peut in... aangezien het er aan de onderkant net zo hard weer uit kwam :shock: . Subiet een 5L tankje gekocht en ook volgetankt en alsnog de reis aangevangen. De meestel lekkage was al weer voorbij. Behalve in bochten linksaf, waarbij er een sloot peut voor de rechterachterband kwam. En ik dus ongeveer de 10e bocht met de auto ooit al dwars doorkwam :) . Anyhow, rustig naar huis getuft en de boel maar 'ns rustig opgekrikt. Los van de brandstoflekkage had ik nog wat kleine dingetjes die me tegen stonden, te weten een ventilator die het alleen maar in stand 4 deed, een handrem die het niet goed deed, een knipperlicht die het niet goed deed en een kraakje in het onderstel, gebarsten koplamp, faulty stadslicht en een blok dat onderin köt liep. Kortom, genoeg te doen en te leren, want mind you dat de enige sleutelervaring die ik op dat moment had zich beperkte tot een blokwissel van de starlet (net lego) en een keer een schokdempertje verwisselen. Sommigen dingen duurden dus wat langer dan een Bas Roos er over zou doen :mrgreen: . Paar maanden later waren vervangen:
- ventilator (lagertje was fubar)
- koplamp
- luchtmassameter
- brandstoftank (bleek niet nodig overigens)
- ontluchtingsslang
- handrem-klemmetjes/veertjes in trommels.
Vooral die tank swappen was een bitch voor mij als sleutelnewbie want daarvoor moet dus de cardanas en alle shit er onderuit, wat veel te spannend is als je dat nog nooit gedaan hebt (tegenwoordig zou ie er in een half dagje naast liggen maar dat terzijde), ook omdat ik maar een halve tot 1 dag per week had. Het was dus een paar dagen into de zomervakantie van 2 weken toen ie weer op de weg stond en ik tot de conclusie kwam dat het nog steeds niet goed was (blok bleef köt lopen)....

Ondertussen had ik me echter óók voorgenomen naar Frankrijk te gaan, een 2.5 Liter blok in te bouwen, een ander onderstel te monteren en voor de volledige 325 ombouw te gaan :o :D . En met dat ding naar Frankrijk te gaan. Ambitieus, to say the least. Blok-idee kwam eigenlijk vooral omdat bij Dennis (downforce dennis) zo'n blok te koop kwam (wat draaiend te aanschouwen was, a big plus voor mij). Ondertussen me ook laten overtuigen dat je maar beter meteen de waterpomp/pakkingen/distributieriem kunt meepakken omdat alles er toch naast ligt. Anyhow, in de schuur ziet het er dan zo uit:

Afbeelding

Naast de blok-swap leek het me ook 'handig' de rest van de aandrijflijn ook maar te swappen, dus cardan-as, differentieel, draagarmen met schijfremmen achter en versnellingsbak. Vooral de laatste was een genuine BITCH aangezien ik er 3 bakken (!) voor nodig had voordat ik de juiste combinatie had. Een 525 (donor) heeft namelijk een verkeerde uitgaande flens, evenals de bak die nu mijn reserve-bak is (geen flauw benul van waar die onderuit gekomen is), de juiste flens kwam uiteindelijk van bak no. 3 af welke in 2 versnellingen tegelijk bleef staan en bij Bas in de staalbak lag :mrgreen: . Ook hier zijn nieuwe pakkingen in geplaatst om de hele rommel olielekkage vrij te houden (kunnen m'n daily's nog wat van leren, olieboten :mrgreen: ). Vanwege de stilstand qua blokinbouw ondertussen (we spreken augustus/september 2008) ook begonnen met de schijfremmen achter te monteren tezamen met het stevigere differentieel en solid subframe-bussen:

Afbeelding

Met het oog op toekomstige ambities (= rallyrijden) meteen maar een rallyonderstel aangeschaft. Misschien niet optimaal voor op het circuit maar aangezien het een MPRV is (multi purpose rag-vehicle) is een beetje bruikbaarheid op de openbare weg ook wel wenselijk.

Afbeelding

Tegelijkertijd met het onderstel ook hawk remblokken gemonteerd waarvoor ik uiteraard weer andere remklauwen moest hebben :hammer: . At this stage had ik nog ongeveer 5 zaterdagen de tijd om alles rijdende te krijgen voor Frankrijk ( :shock: ) en ondanks dat ik stiekem wel wist dat ik dat niet meer ging halen eigenwijs doorgedouwd, maar wel ietsje slordiger (remklauwen niet gereviseerd, differentieel niet open gehad) geweest. Uiteindelijk stond de auto er een dag voor Frankrijk zo bij (in the process ook nog ergens een set velgen gescoord, en een andere set met semi-slicks -> niet afgebeeld):

Afbeelding

Ik zei toch dat het kon, die auto voor de tijd afkrijgen. Anyhow, de restrit bracht wat kleine dingetjes aan het licht waardoor ik 0,00 vertrouwen had om met de auto naar Frankrijk te gaan, wat hugely teleurstellend was. Gelukkig verhielp m'n toen nog betrouwbare dagelijkse ride dat die week

Afbeelding

Bij thuiskomst maar eens even niets aan de auto gedaan, ik had er namelijk dusdanig veel vrije tijd ingestoken dat ik zelfs vrienden minder ging zien dus daar moest wat gecompenseerd worden. Anderhalve maand later de boel weer opgepakt. Wat kleine dingetjes gefixed, wat kleine dingetjes laten liggen. Eerste keer tanken bracht bijvoorbeeld naar voren dat ik nog steeds een ******* brandstoflekkage had :hammer: :bag: . Bleek uiteindelijk de afdichting tussen de pomp en de tank te zijn. Uiteindelijk (medio januari) liep alles goed. Voor 100 km :bag: .

Het was de laatste zondagmiddag van Januari toen ik tijdens een enthousiast ritje ineens een tik-tik-tik hoorde en vermogen miste. Met een slakkengang naar m'n sleutelplek gereden bij pa en ma, ding de schuur ingeduwd onder het mom van 'zien we volgende week wel weer). Kan gebeuren. 5 Dagen later brak, by the way, ook de distributieriem van de starlet (die daarmee z'n eigen doodvonnis tekende). 2 motorschade's in 5 dagen tijd :protest: :shock: . Aaaaaaanyhow, bij het verwijderen van het kleppendeksel bleek al snel dat de voorste tuimelaar van de M20 gebroken was, een probleem wat je wel vaker ziet/hoort.

Afbeelding

Pittige kleus om te doen maar ook dit is gelukt. Meteen de overige tuimelaars ook vervangen (er waren er reeds 2 vervangen zo bleek) zodat we dit niet elke maand hoeven te doen. Toen dit gefixed was op zoek gegaan naar de volgende daily driver (en deze gevonden in de vorm van de mx-5). Nog voor ik deze opgehaald had stond ik echter weer te bellen met de wegenwacht (2e keer in 4 weken :lol: ). Koelslang gescheurd en ontzettend veel mazzel gehad dat ie zichzelf liet afslaan en de koppakking het gehouden heeft. Sindsdien doet ie het overigens wel goed:

Afbeelding

Momenteel ben ik weer wat verder aan het gaan, al is het wat rustiger, voornamelijk vanwege budgetten (ga vrij fatsoenlijk op vakantie deze zomer :banaan: , kost ook weer bulten met cash). Momenteel zit het 320-differentieel er weer onder, lekker kort met een 4.10 overbrenging maar de verwachting is niet dat deze sterk genoeg is. Belangrijkste reden is dat ik het 325 differentieel nog niet mooi vond lopen en most of all dat ie olie lekte als de ziekte (wat logisch is als je de pakkingen/keerringen niet vervangt Afbeelding ). Daarnaast heb ik eindelijk wat dikkere stabi's in de schuur liggen die nadat ze een fris likje verf + powerflexen gekregen hebben voor wat minder roll moeten gaan zorgen want dit is toch wat teveel van het goede

Afbeelding

Ook moet de oliekoeler er nog opgefrommeld worden (ligt allemaal al klaar :) ). Los daarvan ben ik nog aan het kijken naar andere rubbers in de draagarmen voor, een korter stuurhuis + stuurbekrachtiging, een slippy diff en een kuipstoel, dit allen in willekeurige volgorde :| :mrgreen: :o . Daarna zijn er rougly 3 opties:
1 ) Dakraam (DOH!) dichtlassen, ding een jaar aan de kant duwen en écht ombouwen naar rally-tool
2 ) andere body kopen, rally-klaar maken, spul overzetten en deze body wegdoen :'(
3 ) Deze verpatsen as is en rallyhok (kant en klaar) kopen

Conclusie, de onervarenheid destijds zorgt er voor dat ik een niet zo handige move gemaakt heb om een dakraam-equiped exemplaar te kopen :hammer: . Tijd zal het me wel leren. Momenteel help ik eerst nog iemand mee een rallybimmer op te bouwen zodat ik daar mooi van kan leren en mede op basis daarvan de juiste beslissing kan maken.

edit: fotocorrectie + typo
Laatst gewijzigd door G Kolkman op 08 jun 2009, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5084
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: Mijn E30

Bericht door Fernando » 08 jun 2009, 21:58

Taaie maar vermakelijke kost zo op de maandagavond.... :wink:

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Mijn E30

Bericht door frankv » 08 jun 2009, 22:03

hmmm, niet mijn ding, ik koop er liever eentje die redelijk in orde is!

Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: Mijn E30

Bericht door Metchu » 08 jun 2009, 22:06

Gerdinand, held!

respect dat je toch ging knallen met de starlet... een sleutelaar en liefhebber in hart en nieren

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hugo Bos
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
Locatie: Ioniq EV

Re: Mijn E30

Bericht door Hugo Bos » 08 jun 2009, 22:23

Leuk vehaal. Vind het knap dat je met weinig ervaring even een blokswap doet en tuimelaars vervangt! Respect

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn E30

Bericht door G Kolkman » 08 jun 2009, 22:29

Hugo Bos schreef:Leuk vehaal. Vind het knap dat je met weinig ervaring even een blokswap doet en tuimelaars vervangt! Respect


Wat scheelt is dat de E30 een auto is waarover akelig veel geschreven is op het internet, en ook gewoon goede manuals voor te vinden zijn (haynes, bentley). Daarnaast is mijn pa tot 35 jaar geleden automonteur geweest waardoor ik het comfort had dat als ik er écht niet uit kwam ik pa even riep. Kunst is ook om de lat steeds wat hoger te leggen. Volgende leerstap moet de bakrevisie van de mazda worden, wat wel weer bovengemiddeld pittig zal gaan worden :forum: :popcorn: . Ik haal gelukkig voldoening uit zelf sleutelen en daarbij moet ik eerlijk vermelden dat ik het ook absoluut niet zou kunnen opbrengen al dat werk uit te besteden. Dit is in feite de enige manier om 2 funauto's rijdende te houden :) .

Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 1603
Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
Auto: 987S / 955
Locatie: Cotswolds

Re: Mijn E30

Bericht door Jurjen » 08 jun 2009, 22:31

Heb net je hele verhaal doorgelezen.

Erg veel respect voor je doorzettingsvermogen!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Mijn E30

Bericht door GTRene » 08 jun 2009, 23:19

:thumbup: knap hoor...haha onderhands wel 3x gedacht van de fik erin of van de afgrond drukken :lol:

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn E30

Bericht door G Kolkman » 08 jun 2009, 23:25

2x actually, hoewel ik er toen meer aan dacht om 'm met een shovel te pletten 8) . Eerste keer was toen ik bij de 2e versnellingsbak erachter kwam dat die óók niet goed was (maar geen tijd om te whinen dus snel verder gegaan met achteras) en de andere keer toen ik dácht dat de boel vastgelopen was (bij die koelslang). Maar dat bleek dus niet het geval te zijn :) . Malmedy maakte in dat opzicht veel goed :D .

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Mijn E30

Bericht door GTRene » 08 jun 2009, 23:33

:mrgreen: kan het me goed voorstellen.

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Re: Mijn E30

Bericht door Sjef » 09 jun 2009, 00:33

Leuk dat je de auto voorstelt. Was idd wel ondertussen benieuwd. Respect voor de problemen. Tot op heden heb ik te doen gehad met wat lekkages, kromme schijven, een gaar diff/asje en een geploft blok. Over het algemeen zijn het natuurlijk erg betrouwbare autos.

Vanavond de rally3 nog klaargezet voor Hardenberg. Hoe gaat de opbouw trouwens van het tisnix rallyteam?

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: Mijn E30

Bericht door Xave30 » 09 jun 2009, 00:47

Ah zo ziet jouw E30 eruit :D
:df:

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn E30

Bericht door G Kolkman » 09 jun 2009, 10:09

@Sjef: gaat redelijk, maar langzamer dan oorspronkelijk gepland. Oorzaak hiervan is vooral dat Jouter een opleiding voor z'n werk is gaan doen en daardoor wat krapper in de tijd zit. Body gaat 1 dezer dagen naar de spuiter, die er dan ook meteen nieuwe spatbordranden inlast. Zal wel een dikke maand duren. Daarna begint het opbouwen weer wat volgens mij best vlug kan gaan omdat heel veel delen uit de ix over gezet kunnen worden of omdat het simpelweg al klaar is (dus verstevigd waar nodig en fris gespoten). Ik probeer 'm te overtuigen dat Hengelo gewoon gereden moet worden omdat we dan nog lekker tijd hebben voor aanpassingen, mocht dat nodig zijn. Ga jij 28 augustus nog testen eigenlijk? Hoorde van iemand (met blauwe escort) dat furstenau echt super moet zijn (ik quote: 'moet je vrijhouden, is echt gaaf!').

Walter
Berichten: 2316
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: Mijn E30

Bericht door Walter » 09 jun 2009, 10:16

.
Laatst gewijzigd door Walter op 30 mei 2011, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Re: Mijn E30

Bericht door Sjef » 09 jun 2009, 10:35

Wil wel graag naar Furstenau. Baalde al van de 1e keer toen ik de beelden zag :D.
Aan de andere kant, de week erna is Amsterdam dus dat is ook speelterrein ;). Hoop wel dat het doorgaat, anders zowieso Furstenau natuurlijk! :df:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: HarryC, RJK, Semrush [Bot], timm en 8 gasten