
Vorig jaar februari zag ik op MP een E30 320i te koop staan die me wel aanstond. Met de trein naartoe gegaan, geld geboden en meegenomen. Op 'let op roest!' na had ik me niet heel erg in de E30 verdiept, behalve dat het leuk spul zou moeten zijn (en dat ze RWD hebben, duh 8) ). Gekocht als gooi- en smijttool voor zaterdagmiddagen. Is ietsje anders verlopen. Zou 2 ton gelopen moeten hebben maar de km-klok heeft de vorige eigenaar gewisseld. An sich verdacht maar de body was goed en daar ging het me voornamelijk om. Anyhow, bij aanschaf zag ie er zo uit:
Dat ik te overhaasd gehandeld had bleek na 3 km, toen ik ging tanken. Ging aardig wat peut in... aangezien het er aan de onderkant net zo hard weer uit kwam



- ventilator (lagertje was fubar)
- koplamp
- luchtmassameter
- brandstoftank (bleek niet nodig overigens)
- ontluchtingsslang
- handrem-klemmetjes/veertjes in trommels.
Vooral die tank swappen was een bitch voor mij als sleutelnewbie want daarvoor moet dus de cardanas en alle shit er onderuit, wat veel te spannend is als je dat nog nooit gedaan hebt (tegenwoordig zou ie er in een half dagje naast liggen maar dat terzijde), ook omdat ik maar een halve tot 1 dag per week had. Het was dus een paar dagen into de zomervakantie van 2 weken toen ie weer op de weg stond en ik tot de conclusie kwam dat het nog steeds niet goed was (blok bleef köt lopen)....
Ondertussen had ik me echter óók voorgenomen naar Frankrijk te gaan, een 2.5 Liter blok in te bouwen, een ander onderstel te monteren en voor de volledige 325 ombouw te gaan :o

Naast de blok-swap leek het me ook 'handig' de rest van de aandrijflijn ook maar te swappen, dus cardan-as, differentieel, draagarmen met schijfremmen achter en versnellingsbak. Vooral de laatste was een genuine BITCH aangezien ik er 3 bakken (!) voor nodig had voordat ik de juiste combinatie had. Een 525 (donor) heeft namelijk een verkeerde uitgaande flens, evenals de bak die nu mijn reserve-bak is (geen flauw benul van waar die onderuit gekomen is), de juiste flens kwam uiteindelijk van bak no. 3 af welke in 2 versnellingen tegelijk bleef staan en bij Bas in de staalbak lag


Met het oog op toekomstige ambities (= rallyrijden) meteen maar een rallyonderstel aangeschaft. Misschien niet optimaal voor op het circuit maar aangezien het een MPRV is (multi purpose rag-vehicle) is een beetje bruikbaarheid op de openbare weg ook wel wenselijk.
Tegelijkertijd met het onderstel ook hawk remblokken gemonteerd waarvoor ik uiteraard weer andere remklauwen moest hebben


Ik zei toch dat het kon, die auto voor de tijd afkrijgen. Anyhow, de restrit bracht wat kleine dingetjes aan het licht waardoor ik 0,00 vertrouwen had om met de auto naar Frankrijk te gaan, wat hugely teleurstellend was. Gelukkig verhielp m'n toen nog betrouwbare dagelijkse ride dat die week
Bij thuiskomst maar eens even niets aan de auto gedaan, ik had er namelijk dusdanig veel vrije tijd ingestoken dat ik zelfs vrienden minder ging zien dus daar moest wat gecompenseerd worden. Anderhalve maand later de boel weer opgepakt. Wat kleine dingetjes gefixed, wat kleine dingetjes laten liggen. Eerste keer tanken bracht bijvoorbeeld naar voren dat ik nog steeds een ******* brandstoflekkage had



Het was de laatste zondagmiddag van Januari toen ik tijdens een enthousiast ritje ineens een tik-tik-tik hoorde en vermogen miste. Met een slakkengang naar m'n sleutelplek gereden bij pa en ma, ding de schuur ingeduwd onder het mom van 'zien we volgende week wel weer). Kan gebeuren. 5 Dagen later brak, by the way, ook de distributieriem van de starlet (die daarmee z'n eigen doodvonnis tekende). 2 motorschade's in 5 dagen tijd


Pittige kleus om te doen maar ook dit is gelukt. Meteen de overige tuimelaars ook vervangen (er waren er reeds 2 vervangen zo bleek) zodat we dit niet elke maand hoeven te doen. Toen dit gefixed was op zoek gegaan naar de volgende daily driver (en deze gevonden in de vorm van de mx-5). Nog voor ik deze opgehaald had stond ik echter weer te bellen met de wegenwacht (2e keer in 4 weken

Momenteel ben ik weer wat verder aan het gaan, al is het wat rustiger, voornamelijk vanwege budgetten (ga vrij fatsoenlijk op vakantie deze zomer :banaan: , kost ook weer bulten met cash). Momenteel zit het 320-differentieel er weer onder, lekker kort met een 4.10 overbrenging maar de verwachting is niet dat deze sterk genoeg is. Belangrijkste reden is dat ik het 325 differentieel nog niet mooi vond lopen en most of all dat ie olie lekte als de ziekte (wat logisch is als je de pakkingen/keerringen niet vervangt
Ook moet de oliekoeler er nog opgefrommeld worden (ligt allemaal al klaar



1 ) Dakraam (DOH!) dichtlassen, ding een jaar aan de kant duwen en écht ombouwen naar rally-tool
2 ) andere body kopen, rally-klaar maken, spul overzetten en deze body wegdoen

3 ) Deze verpatsen as is en rallyhok (kant en klaar) kopen
Conclusie, de onervarenheid destijds zorgt er voor dat ik een niet zo handige move gemaakt heb om een dakraam-equiped exemplaar te kopen

edit: fotocorrectie + typo