DOWNFORCE MOTORSPORT

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
RJay

Re: DOWNFORCE MOTORSPORT

Bericht door RJay » 02 jun 2009, 20:11

Downforce Dennis schreef:niet te vergeten, nokkenaspositiesensoren :lol:

eigenlijk zijn het gewoon waardeloze dingen :D
Ja, wat MOET je daar nou eigenlijk mee?

riem met tandwielen niet goed genoeg ofzo? elitaire zooi daar :bag:

:banaan:

Also: laurens: tuurlijk. Dat stuurt beter in zeggen ze he.

ADV

Bericht door ADV » 02 jun 2009, 21:09

Als ie op 4 cilinders liep was het een 120i geen 116.. ervanuitgaande dat elke cilinder even groot is tenminste :)

Shakes

Bericht door Shakes » 02 jun 2009, 21:13

Ik begin gewoon met commentaar op het hele downforce motorsport gebeuren. Onzin! Het is de downforce familie!

Met het warme weer verwachte ik veel maar geen warm bad. Ik heb genoten van de sfeer, gedrevenheid, humor gastvrijheid, de mensen en de kinderen (no pun intended).

Daarnaast oogt het allemaal zeer profi. In korte tijd zoiets moois opzetten, prachtig. Leuk ook dat Jack Plooy extra tijd en aandacht schenkt. Lijkt me een geschikte kerel.
Ik heb wat foto's geschoten van "de tent" en de mensen, ik vond het erg goed toeven, voelde me zelfs schuldig zo nu en dan als ik weer eens wat lekkers aangeboden kreeg :oops:

Heel downforce bedankt! Ik wil er de volgende keer weer graag bij zijn :thumbup:

PS de dames die er rondliepen waren heerlijk. Ze gaven ons de mogelijkheid af te koelen in hun schaduw. Mijn hemel zeg. :protest:

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 02 jun 2009, 21:29

Downforce Dennis schreef:Bedankt voor de bemoedigende woorden iedereen!

Voor het technische team was het echt een pechweekend. Het opbouwen van de tent verliep al moeizaam, door het ontbreken van handen. Op de koop toe, komen we er donderdagavond om 23u achter dat het subframe van de auto van Jitse 3 mm smaller is geworden na het, op het eerste zicht lichte, tikje op Rockingham.Om 8 uur 's morgens samen met Laurens, Peter en Jitse aan de bak gegaan. Subframe vervangen en achteras opnieuw uitlijnen stond op het menu. Om half 12 even "pauze" want dan was de eerste testsessie die Peter en Laurens graag wilden rijden. Uiteindelijk na veel zweten en zwoegen stond de DownforceJitse 130i om half 4 klaar, om zijn trainingsrondjes te maken. Alles leek in orde te zijn... Op naar de Qualify op zaterdagochtend!

Gefeliciteerd met het formidabele resultaat :popcorn: ! Als jullie op Assen rijden moet ik me maar eens die kant op bewegen :hosanna: .

Wat ik me wel afvraag: ik weet natuurlijk niet hoe de tijdsverdeling de afgelopen weken geweest is maar waarom kom je daar (schuingedrukte gedeelte) pas op een volgende racedag achter? Ik zou verwachten dat het bij thuiskomst ongeveer het eerste op de todolist is om de auto's na te lopen? Niet als kritiek bedoeld maar gewoon, benieuwd denk ik?

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 02 jun 2009, 22:36

Laurens schreef:He Peter niet alleen Audi-s kan op 2 wielen, maar richting Scheivlak kan dat ook :df:
Afbeelding
Stoere foto! :df:
Enne, het kan inderdaad ja. :mrgreen: ;)
Afbeelding
Ik denk alleen dat het sneller is om vier wielen aan de grond te houden, maar dit is zeker leuker voor de plaatjes. :popcorn:

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 02 jun 2009, 22:52

Plaatjes zijn erg leuk, maar ik zie nog iets anders. :oops:

Jitse: 434
Laurens: 435 ............... maar, op de witte auto staat 437........
Peter: 436

In het DSC is het nummer gekoppeld aan de rijder, niet aan de auto.
Rijders mogen dus onbeperkt van auto wisselen.
Die witte had dus ook 435 moeten hebben.

Dat heeft blijkbaar niemand van de organisatie gezien?
Het is wel te hopen dat de punten van Laurens op zijn conto bijgeschreven worden.

Of zie ik het verkeerd?

RVV

Bericht door RVV » 02 jun 2009, 22:54

DownforceJan schreef:
Erg jammer dat je dit niet hebt bijgewoond. Volgende keer misschien?
Jan, Helaas kon ik niet komen, mijn oom overleed gisterenochtend.

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 02 jun 2009, 22:59

Dat zie je verkeerd Jan.
Van Renate moest onze White Magic het startnummer 437 krijgen...

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 02 jun 2009, 23:06

Rico schreef:
DownforceJan schreef:
Erg jammer dat je dit niet hebt bijgewoond. Volgende keer misschien?
Jan, Helaas kon ik niet komen, mijn oom overleed gisterenochtend.

Sorry, dat wist ik uiteraard niet.

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 02 jun 2009, 23:07

Downforce Dennis schreef:Dat zie je verkeerd Jan.
Foutje van Renate, denk ik.
Lees de reglementen er maar op na.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 02 jun 2009, 23:09

Die witte had eerst nog het startnummer 435 voordat het naar 437 veranderd moest worden.

Rico, gecondoleerd.....
We zien je de 25e wel op Zandvoort.

Laurens

Bericht door Laurens » 02 jun 2009, 23:25

Ook mijn kant van het verslag ...

Donderdagavond samen met Luuk naar Zandvoort gereden, daar aangekomen bleek de paddock voor een DPP weekend goed vol te staan. Gelukkig had Dennis een plekje voor de camper gereserveerd en zo kon ik er nog net tussen staan. Dit keer kon ik niet eerder weg dus toen ik aankwam stond de tent al opgebouwd, volgende keer kom ik weer helpen Dennis :wink:
Toen snel begonnen met het uitlijnen van de auto van Jitse, hier hadden we helaas voor het weekend geen tijd meer voor en dus zou dit wel even voor de training kunnen. Dat even viel helaas tegen, met afstellen bleek dat het subframe 3mm krom was en dus moest dit eerst vervangen worden...
Ondertussen was het 0:00uur en toch langzaamaan tijd om te gaan slapen. De volgende morgen vroeg opgestaan om het subframe te vervangen. Tussendoor nog even pauze gehad, want de eerste vrije training was al 's ochtends. Direct daarna weer snel verder met sleutelen net voor de 2e vrije training was ook de auto van Jitse klaar en zo konden we alle 3 de baan op...
Ik reed met redelijk versleten banden een 1:57:6 waarna ik binnenkwam, vervolgens nog een paar rondjes met de auto van Jitse gereden waar iets betere banden onder zaten. Daardoor reed ik ook al gelijk in het 2e rondje een 1:57:3 zo stond op de uitslagen Jitse 2e en ik 3e. Na afloop waren er dus een aantal mensen die naar mij toe kwamen van joh die Jitse gaat hard :clap:

Zaterdagochtend begon het echte werk en was het tijd voor de kwalificatie, na een rondje banden warmen het tempo opgevoerd, helaas was de auto het daar niet mee eens en bleef er denk ik nog de helft van het vermogen over, en klonk de motor zeker niet zoals het hoorde. Na een keer opnieuw starten deed ie het weer goed alleen voor hoe lang... dit bleek precies 1 rondje en zo gaan de 20 minuten snel voorbij. Toen maar op de baan gestopt en daar de motor opnieuw gestart, zo kon ik vervolgens opnieuw gaan proberen een snelle tijd neer te zetten. Dit keer bleef de motor een volle ronde goed lopen en kon ik ondanks wat oponthoud en klein foutje een 1:56:1 rijden. Dit was ook gelijk het laatste rondje want toen sloeg de motor weer in storing. Uiteindelijk viel de schade dus nog mee, maar was het probleem voor de race op te lossen.

Na de kwalificatie zijn de downforce monteurs direct begonnen met sleutelen en na het een en ander gecotroleerd en vervangen te hebben bleek de boosdoener een Nokkenas positie sensor. Waar 1 sensor wel niet voor kan zorgen.
De tijd tussen de kwalificatie en de eerste race was niet heel lang en zo was het al weer tijd om op te gaan stellen. De start ging redelijk, op dat moment is duidelijk te zien dat de JR M3 meer vermogen heeft een een flink gat trekt. Ik kon na de start achter Luco aansluiten en zelfs af en toe proberen er voorbij te komen... In de Kinzo bocht (bocht voor de Audi-s) spinde de Riwal Seat waardoor iedereen een kant op schoot. Ik koos met een beetje geluk de goede en lag opeens op kop en ook voor Luco. Dit kon ik zo enkele rondjes volhouden, maar de M3 is duidelijk nog net een klein stapje te snel voor de 130I en met een goede inhaalactie stak hij mij weer voorbij, ik wist dat ik hem ook maar beter kon laten gaan en dan proberen aan te sluiten aangezien zij toch 30 seconden langer moesten stilstaan. Vervolgens zat Luco achter mij, ik wist dat hij sneller zou zijn naarmate zijn banden warm werden en ging ook al in de spiegels kijken waarneer hij er voorbij zou gaan komen. Toen ik op het rechte stuk in m'n spiegel keek zag ik dat het gat nog zo'n 25 meter was dus ik voor de Tarzan verwachtte ik geen inhaalactie. Ik remde vervolgens iets voorbij de 100 meter aan waarna ik net nadat ik instuurde opeens een flinke tik op m'n achterwiel kreeg en vervolgens recht tegenover Luco stond :shock: wat gebeurde hier... hoe en wat is ondertussen uitvoerig besproken, ik hoop en ga er ook vanuit dat dit niet met opzet was, maar op dat moment was ik wel even een soort van boos aangezien ik tot dat moment nog niet zo dicht bij de overwinning was.
Nadat ik weer was omgedraaid en op het gas ging voelde ik al gelijk dat er achter een aantal draagarmen krom waren en zat mijn race er dus op. :shithappens:

Na de race de schade bekeken en nu was de vraag gaan we deze auto maken of nemen we een andere....
Na wat overleg gekozen om voor een andere te gaan en 's avonds dus in Oud-Gastel de "116I" opgehaald.
Zondag een paar rondjes met vrijrijden.nl met kunnen doen zodat ik wist hoe deze auto aanvoelde, dit voelde ondanks de intermediates en regenafstelling niet verkeerd en dus kon het ombouwen beginnen. Na een paar uur stickers plakken, diff over zetten afstellen etc. stond de auto klaar voor de race TOP WERK jongens !!!

Maandag de hele dag kunnen bedenken wat de beste tactiek was, en na heel veel enthousiaste mensen gesproken te hebben, waaronder ook vele DF'ers was het tijd om te laten zien dat het niet uitmaakt waar je start :popcorn:
De start zelf een klein gaatje laten vallen waardoor ik kon zien dat de Braspenning Bmw binnendoor ging en zich vervolgens verremde. Daar kon ik mooi achteraan want iedereen schrok en ging naar buiten. Zo zat ik voor de Gerlach al achter Peter had ik in het eerste rondje zo'n 10 man te pakken, na een paar rondjes lag ik al op de 2e positie.

Ik merkte dat mijn achterbanden veel te warm werden en vroeg dus ook om zo vroeg mogelijk de pitsstop te doen zodat de bandenspanning kon worden aangepast. Dit bleek de oplossing te zijn want na de stop werden de tijden beter en de auto veel minder overstuurd. Nog even een scary moment met de X-Bow gehad wat niet meer dan een paar cm scheelde of ik had er met 120 vol ingereden. Daarna de race uit kunnen rijden en na een paar slopende laatste rondjes, want het was toch wel heel erg warm aan het worden in de auto eindelijk de finish.
In de pits stond het hele team mij al op te wachten en was het groot feest :D
Na een flinke champagne douche was ik weer een beetje afgekoeld en op normale temperatuur gekomen.
In de tent heel veel felicitaties gehad, welke eigenlijk meer naar de monteurs zouden moeten gaan want zij hebben keihard gewerkt om mijn auto in top staat te krijgen :thnx:

Al met al toch weer een erg leuk en vooral gezellig weekend mee gemaakt :D :D kan niet wachten tot de volgende :shakeit:

Team Downforce weer enorm bedankt :thumbup: :thumbup:
Laatst gewijzigd door Laurens op 02 jun 2009, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Laurens

Bericht door Laurens » 02 jun 2009, 23:28

DownforceJan schreef:
Downforce Dennis schreef:Dat zie je verkeerd Jan.
Foutje van Renate, denk ik.
Lees de reglementen er maar op na.
Renate kwam in opdracht van CPZ mij een aantal zevens brengen, nummer schijnt op cpz aan de auto gekoppeld te zijn :hmmm:
Punten telde iig wel gewoon mee op mijn naam :thumbup:

Laurens

Bericht door Laurens » 02 jun 2009, 23:29

Rico gecondoleerd :!:

Snipe

Bericht door Snipe » 02 jun 2009, 23:30

Dat 'momentje' met die KTM was inderdaad ook pittig. Ik denk dat je dan ook wel even achter je oor zit te krabben voor je weer volgas doordendert. :hmmm:

Mooi verslag trouwens, Laurens.

Laurens

Bericht door Laurens » 02 jun 2009, 23:31

Ik zat de volgende bocht inderdaad wel ff met een hartslag 200+ in de auto :shithappens:

Metchu

Bericht door Metchu » 02 jun 2009, 23:32

Laurens :shakeit:

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 02 jun 2009, 23:33

Erg mooi werk van het team en een erg mooi verhaal Laurens! Hard werk heeft duidelijk geloond. Ben benieuwd naar de SBS reportage en inboard beelden.

Laurens

Bericht door Laurens » 02 jun 2009, 23:37

Nog 1 van de witte dan maar :D
Afbeelding

Aram
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Bericht door Aram » 03 jun 2009, 00:33

Dat wit past bij je naam trouwens. ;)

Maare een rolletje wit ductape is misschien wel zo netjes, dan kun je de sporen beter wegwerken als je weer zo'n gele Clio aan de kant butst. :mrgreen:

Macboy

Bericht door Macboy » 03 jun 2009, 18:22

Heren geweldige prestatie weer :hosanna:

Super team, was leuk om even een kijkje te komen nemen !

DownforceNico

Bericht door DownforceNico » 03 jun 2009, 19:22

laurens, jitse, peter het was fijn om aan de wagens te sleutelen en heb het echt met veel plezier en passie gedaan :df:
en hopelijk tot in spa he :D :playcar:

Mathieu

Bericht door Mathieu » 03 jun 2009, 20:23

Ben ik nu de enige die de witte 130i mooier vindt dan de zwarte exemplaren :bag:

Luco

Bericht door Luco » 03 jun 2009, 20:25

+1
Alleen durfde ik dat niet te zeggen, maar vind het ook mooier dan de zwarte.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 03 jun 2009, 20:26

Mathieu schreef:Ben ik nu de enige die de witte 130i mooier vindt dan de zwarte exemplaren :bag:
Minder lelijk bedoel je denk ik :bag:

Plaats reactie