haha Rico
DSG bewust niet. Automaat ben ik ergens wel fan van, maar dan liever bij een diesel. Zou ik een GTD nemen, dan was de DSG een must. Bij het koppelkarakter van een diesel past een automaat gewoon meer. Hoewel de GTI ook een hoog koppel bij lage toeren heeft vanwege de turbo, kan je er ook 6000 toeren mee maken (en zelfs iets meer). Dat geeft een ander sportief karakter. En bij sportief denk ik aan totale controle. En met DSG heb je geen totale controle. Pook +/- deugt ook al niet, tel daarbij op dat ie ook in handstand automatisch opschakelt bij te veel toeren en gas vol en je hebt een DSG bak die mij doet twijfelen. Ik heb met DSG gereden in de Golf V en ook met DSG in de nieuwe Golf VI, maar ik ben NIET overtuigd. De auto schakelt gewoon op momenten dat ik dat niet zelf wil. En constant met de flippers schakelen is helemaal belachelijk, want waarom neem je dan een DSG bak ? Met name om je te laten schakelen. Maar in files is DSG natuurlijk heerlijk. Ook bij stoplicht alleen gas intrappen is geweldig.
Kortom, de balans ligt ergens in het midden. Nadelen afgezet tegen voordelen komen ongeveer redelijk in balans. Maar wat geeft dan de doorslag ? De prijs ! Als ik alle nadelen tegen de voordelen afzet, kom ik in balans, maar daarbij is de prijs niet eens betrokken. Dus uitgaande van gratis DSG zou ik al gaan twijfelen. Als ik dan nog EUR 2500 moet betalen voor iets waar ik niet geheel van overtuigd ben dan is het duidelijk een no brainer: handbak