Mooi, dat is dan ook weer uit de weg. Het gaat om het volgende: sinds het enigste serieuze probleemdeel van mijn Calibra (de verdeelbak van de 4WD) een tijdje geleden gereviseerd is en er een nieuwe Sachs koppeling gemonteerd is voel ik bij het intrappen van het rempedaal bij eigenlijk iedere snelheid een moeilijk omschrijfbare maar duidelijk voelbare tweeledige "dum-dum" trilling (nope de omschrijving kon ook al niet beter). Als ik het gaspedaal in trap voel ik een wisselende vibratie messcherp uit het gebied koppeling/differentieel vandaan komen.
Een paar weken terug reed ik bij het werk in een normaal stapvoets tempo weg en zonder waarschuwing hoor ik een oorverdovende knal uit het motorruim komen en daar overdrijf ik echt niet mee.
Gevolg: trillingen zijn erger en sterker geworden maar hebben geen regelmatig karakter en op andere momenten merk ik nauwelijks wat, in de buurt van de drukbol die de aanstuurdruk voor het 4WD systeem levert hoor ik sporadisch iets wat zich aan laat horen als het geknars van een vloeistofcirculatieprobleem, koppeling en versnellingspook laten zich gemakkelijk bedienen (2e versnelling gaat ook gemakkelijk maar als de pook er in gaat voel je een licht bijgeluidje) en ik kan merkwaardig genoeg nog steeds normaal met de auto rijden. Homokineethoes van de aandrijfas linksvoor bleek gescheurd dus dit weekend heb ik uit voorzorg de gehele as vervangen (als dit de oorzaak zou zijn dan neem je niet het risico dat die andere homokineet nog goed is), maar de symptomen zijn op het vrijwel verdwijnen van een geluid alsof er iets aanliep nog steeds aanwezig.
Daarbij gaat al sinds aankoop het ABS lampje om de zoveel tijd branden, uitlezen heeft niets opgeleverd dus het is geen harde code.
Nu wil ik niet zomaar op de gok dingen gaan roepen en daarna los trekken in de hoop dat "dat" het is, alleen de oorzaak laat zich wat moeilijk plaatsen. Iemand enig idee wat hier in godsnaam aan de hand kan zijn? Prise-as lager misschien?
Ik heb vanmiddag na het werk maar een buskaart gekocht omdat er helaas weer gespaard moet gaan worden en ga de auto ondertussen stil zetten plus schorsen