Het leed dat nalatig onderhoud heet

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
InjectTheVenom

Het leed dat nalatig onderhoud heet

Bericht door InjectTheVenom » 20 apr 2009, 19:12

Nee helaas kon ik geen originelere titel verzinnen en ja ik heb mezelf in de nesten gewerkt door deze auto te kopen :lol:

Mooi, dat is dan ook weer uit de weg. Het gaat om het volgende: sinds het enigste serieuze probleemdeel van mijn Calibra (de verdeelbak van de 4WD) een tijdje geleden gereviseerd is en er een nieuwe Sachs koppeling gemonteerd is voel ik bij het intrappen van het rempedaal bij eigenlijk iedere snelheid een moeilijk omschrijfbare maar duidelijk voelbare tweeledige "dum-dum" trilling (nope de omschrijving kon ook al niet beter). Als ik het gaspedaal in trap voel ik een wisselende vibratie messcherp uit het gebied koppeling/differentieel vandaan komen.
Een paar weken terug reed ik bij het werk in een normaal stapvoets tempo weg en zonder waarschuwing hoor ik een oorverdovende knal uit het motorruim komen en daar overdrijf ik echt niet mee.
Gevolg: trillingen zijn erger en sterker geworden maar hebben geen regelmatig karakter en op andere momenten merk ik nauwelijks wat, in de buurt van de drukbol die de aanstuurdruk voor het 4WD systeem levert hoor ik sporadisch iets wat zich aan laat horen als het geknars van een vloeistofcirculatieprobleem, koppeling en versnellingspook laten zich gemakkelijk bedienen (2e versnelling gaat ook gemakkelijk maar als de pook er in gaat voel je een licht bijgeluidje) en ik kan merkwaardig genoeg nog steeds normaal met de auto rijden. Homokineethoes van de aandrijfas linksvoor bleek gescheurd dus dit weekend heb ik uit voorzorg de gehele as vervangen (als dit de oorzaak zou zijn dan neem je niet het risico dat die andere homokineet nog goed is), maar de symptomen zijn op het vrijwel verdwijnen van een geluid alsof er iets aanliep nog steeds aanwezig.
Daarbij gaat al sinds aankoop het ABS lampje om de zoveel tijd branden, uitlezen heeft niets opgeleverd dus het is geen harde code.

Nu wil ik niet zomaar op de gok dingen gaan roepen en daarna los trekken in de hoop dat "dat" het is, alleen de oorzaak laat zich wat moeilijk plaatsen. Iemand enig idee wat hier in godsnaam aan de hand kan zijn? Prise-as lager misschien?
Ik heb vanmiddag na het werk maar een buskaart gekocht omdat er helaas weer gespaard moet gaan worden en ga de auto ondertussen stil zetten plus schorsen :'( 1 troost: op zowel koppeling als gereviseerde verdeelbak zit garantie en dat is het belangrijkste.

Niels v D

Re: Het leed dat nalatig onderhoud heet

Bericht door Niels v D » 20 apr 2009, 20:41

Als je remt met de koppeling in, voel je dan ook dat trillen? Dat zou ik namelijk bij kromme remschijven of naven zoeken.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 20 apr 2009, 20:53

Ik dacht het wel, maar als het in de schijven/naven zou moeten zitten kan ik de vibraties die optreden bij gas geven dan alsnog vanuit koppeling/differentieel voelen komen, het kleine tikje bij het selecteren van de 2e versnelling er nog buiten gelaten?
Schijven zijn trouwens nog zo goed als nieuw en de blokken zitten al even goed in hun voering.

JeroenT

Bericht door JeroenT » 20 apr 2009, 23:26

Heb je je 4x4 zekering er al uit getrokken om te kijken of het daarin zit?

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 21 apr 2009, 19:16

JeroenT schreef:Heb je je 4x4 zekering er al uit getrokken om te kijken of het daarin zit?
Heb ik, het enigste wat weg gaat is het sporadische geluid bij de drukbol wat ik als vloeistofcirculatieprobleem zou willen omschrijven, voor de rest blijft alles het zelfde en krijg ik geen waarschuwingslampjes behalve dat van de ABS wat dan weer wel, dan weer niet gaat branden zonder een harde code achter te laten in de computer.
Ontluchtingsslang van de verdeelbak kotst trouwens tot grote opluchting geen hydraulische olie naar buiten.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 18 mei 2009, 20:44

Ok, vandaag een belletje gepleegd en het "vloeistofcirculatieprobleem" plus de af entoe vermoeide stuurbekrachtigingspomp schijnen normale symptomen te zijn die nu eenmaal bij de auto horen.. ben je doodnerveus om je "kindje", blijkt het gewoon bij de hernieuwde kennismaking te horen nadat ze bij de dokter geweest is :lol:
ABS lampje "kan" liggen aan een problemen opleverende sensor linksvoor waar ik een keer de ABS voelde ingrijpen terwijl het gezien de omstandigheden niet nodig was maar dat gaat komend weekend uitgezocht worden als ze op APK inspectie bij de chirurg, kan hij gelijk kijken naar de koppelstukken van de tussenas die wat veel speling hebben.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 26 mei 2009, 15:08

Een rot vacuumslangetje later loopt de motor beter en gaan we op weg naar huis er achter komen of het ABS lampje daardoor het zwijgen opgelegd is en de 4x4 zich nu wat beter wil gedragen :)

Plaats reactie