BMW e46 airco stuk of leeg?

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ruud Broekheuvel
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 nov 2008, 21:07
Locatie: Utrecht

BMW e46 airco stuk of leeg?

Bericht door Ruud Broekheuvel » 16 apr 2009, 18:42

Na de recente eerste warme dagen constateer ik dat de airco van mijn 330d het niet meer doet. Voor ik naar een of andere sjacheraar ga, ga ik graag eerst even zelf op onderzoek uit. Graag jullie hulp:

Vorig jaar
- in mei werd de airco moeilijk koud en hoorde ik een huilend geluid als ik de airco aanzette. Het huilen liep gelijk op met het toerental. Gas erbij, huilen hoger...
- Toen heb ik 'm laten afvullen bij de lokale garage met aircocertificaat. Hebben 'm afgeperst en zeiden dat hij niet lekte.
- Het huilende geluid bleef evengoed, maar werd wel goed koud

Afgelopen winter / dit voorjaar
- Airco in de winter af en toe aangezet, schijnt voor het behoud goed te zijn
- Op een gegeven moment kreeg ik al de indruk dat ik niks meer hoorde, maar dat het niet koud wordt merk je niet in de winter
- Nu dus echt geen kou meer en ik hoor ook niks draaien

Ik vermoed dat de pomp gewoon stuk is. Las ook al e.e.a. over een drukventiel. Hoe werkt zo'n ding globaal? Waar lijkt het in mijn geval op? En : hoe test ik of die pomp aanslaat en draait? (Ik heb al een keer eerder gehad dat ze vrolijk de airco vulden zonder de pomp te testen. Wel dokken dus, maar nog steeds geen airco!)

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: BMW e46 airco stuk of leeg?

Bericht door Tommy » 16 apr 2009, 19:01

wellicht alleen de magneetkoppeling op de compressor, kan je alleen niet los vervangen.

Gebruikersavatar
Ruud Broekheuvel
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 nov 2008, 21:07
Locatie: Utrecht

Re: BMW e46 airco stuk of leeg?

Bericht door Ruud Broekheuvel » 16 apr 2009, 19:13

Kijk, da's een snelle reactie!

Hoe kom ik er achter of de compressor niet deugt?

En: stel dat ik een compressor wil, is dat spul gebruikt te krijgen? En moet de boel dan opnieuw afgeperst en gevuld worden?

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: BMW e46 airco stuk of leeg?

Bericht door Erik K. » 16 apr 2009, 19:20

Denk wel dat de pompen gerbuikt te leveren zijn, maar zou dan wel voor een revisiepomp gaan anders heb je dit probleem zo weer.
De boel zal wel weer afgeperst/gevuld etc moeten worden, maar dat is het minst kostbare.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: BMW e46 airco stuk of leeg?

Bericht door Tommy » 16 apr 2009, 21:49

hoor je de koppelingen wel clicken?
Dus met motorkap open en a/c aan even naar je pulley kijken.. en zien of hij af en toe wel hapt.
Bij een kapotte magneetkoppeling heb je dat hij soms koud nog wel even pakt, maar eenmaal warm dus niet meer.
Als je niks hoort ook even kijken of temperaturen wel kloppen in je dash en op airco. eventueel aansteker voor het linker roostertje naast je airco display zodat hij wel aan moet gaan.

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: BMW e46 airco stuk of leeg?

Bericht door frankv » 16 apr 2009, 22:13

controleer ook of je ventilator gaat draaien zodra je je airco aanzet

bij mijn e39 is die defect waardoor de condensor niet goed werkte, de druk te hoog opliep en het aircomiddel er schijnt te zijn uitgedumpt

ik heb hem bij laten vullen en totdat ik de condensor fan heb laten maken, kan ik hem alleen boven de 60 gebruiken... helaas voor in de file...

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: BMW e46 airco stuk of leeg?

Bericht door Macboy » 17 apr 2009, 09:54

Airco gewoon altijd aanhouden is ook vaak beter hoor je de laatste tijd.

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Re: BMW e46 airco stuk of leeg?

Bericht door Niall » 17 apr 2009, 10:54

Inschakelen van de magneetkoppeling moet gewoon meetbaar zijn met een multimeter. Bij VW zijn de koppelingen los verkrijgbaar misschien bij BMW ook? is de pomp kapot ga daan eens Ebay.de afstruinen voor een nieuwe, kost je aanzienlijk minder dan bij de stealer.

Daarna moet je hem weer natuurlijk afpersen :mrgreen: goedkope keuze voor zoiets is http://www.atu.nl" onclick="window.open(this.href);return false; of wil je een goede specialist http://www.aircospecialistvanzoen.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Ruud Broekheuvel
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 nov 2008, 21:07
Locatie: Utrecht

Re: BMW e46 airco stuk of leeg?

Bericht door Ruud Broekheuvel » 19 mei 2009, 22:05

Oplossing ist da!

Reed toevalling langs een bekende BMW-sloper in Enter en heb ze even laten kijken. Langs de radiateur naar beneden kijkend zie je twee 'wielen' met een riem er tussen. De riem ontbrak geheel!

Op de brug: riem ontbrak én riemgeleider was compleet vastgelopen. Riem heeft dus langs een stilstaand geleidertje geschuurd en is logischerswijs snel doorgesleten. Riem nu vervangen, geleider ook.

Punt blijft dat ik de airco duidelijk hoor, een metalig geluid. Echt ijskoud wordt ie niet, maar ik hou het wel droog bij 25 graden buiten. Gaat dus OK zo, maar toch heb ik het gevoel dat het niet helemaal senang is met die airco, maar wat?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 26 gasten