Wat is sneller in een Race RWD of FWD?

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Re: Wat is sneller in een Race RWD of FWD?

Bericht door Hans R » 18 mei 2009, 12:42

Tja een echte hothatch bestaat niet met RWD (de 130i is geen hothatch in mijn ogen) maar een Mini works GP met RWD zal ik een moord voor doen 8)
Dus ik moet het nu doen met mijn FWD gebakkie, echt hoppeloos!

Maarja moet nu weg met mijn nichten fwd bakkie ik hoop dat ik zonder wielspin aankom..
Ik lees vanavond wel weer wat voor voordelen FWD nog meer heeft.. ben benieuwd :angel:

Shakes

Bericht door Shakes » 18 mei 2009, 12:43

Robin ik hou van je man

ROFL

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 18 mei 2009, 12:45

Een ander goed voorbeeld is Tiff Needell en Jason Plato:Testen ze weer van die fokking rwd pk monsters rokend van de ene naar de andere bocht op 'n testbaantje met de bips schuin....en dan lachen ze zich rot. Gewoon acteurs zijn 't. Wat is daar nou lollig aan vraag ik me vaak af.

Snipe

Bericht door Snipe » 18 mei 2009, 12:48

Maar ja, wat vind je nog tegenwoordig aan klassieke FWD's waar je dat zielige M3'tje op in kunt ruilen? Bij een Audi A6 duik je al vanaf de 3.0 de Quattro's in. Peugeot 407 V6 wordt niet meer geleverd. Lancia Thesis is ook niet meer leverbaar. Focus RS is zo klein. VW heeft ook dat nare 4motion.

Kortom, de Citroën C6 is je ware. Rennen naar de dealer, Robin.
Zou je bij moeten betalen?

Hans R

Bericht door Hans R » 18 mei 2009, 12:48

Robin schreef:
Hans GP schreef:
Robin schreef:Wat we als DFer eigenlijk allemaal willen is dat als je gasgeeft de wielen al spinnen bij 'n centimeter gas als het heeft geregend, dat 't stuur zo mooi uit je handen slaat. Dat is DF. Zojuist spoelde het en ik trok redelijk op:Niks, gewoon stomme tractie met dat ding. Waardeloos vind ik dat dan.
Nee lekker gasgeven met 420pk op je achterwielen in de regen met allerlei elektronische hulpjes.. dat is voor echte mannen :thumbup:
Dat zeg ik, en dan druk ik wat knopjes in en dan gaan er wat lampjes branden en dan gaat de bips wat heen en weer enzo. Wat een ouwerwetse troep. Ook op die trackday, terwijl die Clio mooi rechtdoor bijna tegen mij aan schuift (typerend voor de klassieke layout fwd) sta ik daar te tegen hoepelen voor m'n leven uit die 2e versnellingbocht. En dan nog in z'n 3 ook....Neh ik heb het wel gehad daarmee.
Wel eens een super seven gereden in de regen met 250pk en 700pk? Probeer die eens op de baan te houden dan spreek ik nog wel een keer :wink:
Afbeelding

Dat is een mannenauto niet zo'n nichtenbak zoals een M3 met DSC, ABS, PODS, ATSW en weet ik veel allemaal..
Als jij in de regen aan het oefenen ben met de super seven rijd ik rondjes om je heen met de GP :bignews:

Robin

Bericht door Robin » 18 mei 2009, 12:50

Trouwens, mijn avatar, die zilveren sigaar. Dat is wereldkampioen achteruitrijden Herr Klaus von Hinten bis Geradeaus, beroemd achteruitrijder uit de jaren 30.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 mei 2009, 12:52

Weet je wat ook gaaf is van FWD, dat je tijdens een mooie bochtige alpenpas zo door de houten vang'rails' heen vliegt en full lock ondersturend je auto parkeert voor 't terras van een gezellige Kneipe waar je je hele avontuur nog eens na kunt vertellen met bierfiltjes in de hand om 't sturen de simuleren. Wedden dat iedereen aan je lippen hangt, incl. Heidi met d'r lage decoloté? Want dan ben je echt een stoere avontuurlijke vent inderdaad. En dan mag je blij zijn dat 't niet gesneeuwd heeft, want dat is nog 100 keer gaver, want dan ga je met 10 km/u al 'dwars' door de bar. Heel 't front van je auto aan diggelen, aandrijving weg... dan ben je klaar.

@Hans: op die foto werd je gewoon gesleept door Jurriaan
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 18 mei 2009, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 18 mei 2009, 12:53

Natuurlijk is RWD veeeeel sneller en vooral omdat heel DF daar ook hard mee kan gaan :bag: Of ligt dat meer aan het talent op DF dan aan het concept :hmmm:

Robin

Bericht door Robin » 18 mei 2009, 12:53

Hans GP schreef: Wel eens een super seven gereden in de regen met 250pk en 700pk? Probeer die eens op de baan te houden dan spreek ik nog wel een keer :wink:
Afbeelding

Dat is een mannenauto niet zo'n nichtenbak zoals een M3 met DSC, ABS, PODS, ATSW en weet ik veel allemaal..
Als jij in de regen aan het oefenen ben met de super seven rijd ik rondjes om je heen met de GP :bignews:
Oh dat zeer zeker, jullie hier hebben 't talent, ik niet. En zo'n Mini, tja eigenlijk ben ik 'n beetje jaloers... :oops:
Maar ja met die M3 zal ik moeten leven. En zo'n Super Seven met 250 en 700pk is veel te veel voor mij en dan ook nog rwd, BAH! Man ik krijg bijna een harde plasser van jou Hans terwijl ik toch echt heteroseksueel ben, sorry. :love: :bag: :oops:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 mei 2009, 12:54

Straks moet je je moeder weer roepen Robin: ik ruik sper ma!

Snipe

Bericht door Snipe » 18 mei 2009, 13:02

Dennis Cavallino schreef:Weet je wat ook gaaf is van FWD, dat je tijdens een mooie bochtige alpenpas zo door de houten vang'rails' heen vliegt en full lock ondersturend je auto parkeert voor 't terras van een gezellige Kneipe waar je je hele avontuur nog eens na kunt vertellen met bierfiltjes in de hand om 't sturen de simuleren. Wedden dat iedereen aan je lippen hangt, incl. Heidi met d'r lage decoloté? Want dan ben je echt een stoere avontuurlijke vent inderdaad.
Dat bedoel ik, RWD is zo suf en saai. Vroeger waren Volvo's de veiligste auto's ter wereld. Wat hadden ze? Juist, RWD. Geen merk zo suf als Mercedes? Juist, RWD. De DAFjes werden pas leuk toen de achteruitrijraces begonnen. Juist, toen hadden ze FWD.

Kortom, de echte avonturier kiest FWD.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 18 mei 2009, 13:03

Wel eens een super seven gereden in de regen met 250pk en 700pk? Probeer die eens op de baan te houden dan spreek ik nog wel een keer :wink:
Afbeelding

Godnondekannone, wat waren we nat geworden in die lekke sigarenkist op wielen.
En dan stond ik ook nog achterstevoren met een shiftlock :bag: Amateur............................

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 mei 2009, 13:07

Wist je wel dat de aandrijving op die gevaarlijke achterwielen zat Thieu?

Mathieu

Bericht door Mathieu » 18 mei 2009, 13:10

Dennis Cavallino schreef:Wist je wel dat de aandrijving op die gevaarlijke achterwielen zat Thieu?
Neen, maar toen in eens wel :bag:
Levensgevaarlijk als ik er achteraf over terug denk :hmmm:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 mei 2009, 13:12

Afbeelding
Je ziet ook eigenlijk geen verschil. Die uitlaten komen allemaal aan de achterkant eruit. Een uitlaat stuwt de auto's toch voort?

Misschien moeten ze uitlaten van FWD's in de auto uit laten komen, dan word je beter gewaarschuwd als je gas geeft, want dan hoor je het niet alleen dat 't fwd is, je ruikt 't ook beter, voor mensen die de radio aan hebben.

Hans R

Bericht door Hans R » 18 mei 2009, 13:12

Ik zeg niet dat ik talent heb.. zeker niet.. trouwens BMW's hebben nooit last van onderstuur zeker!
Robin je zegt wel dat je hetero ben maar ik twijfel daar toch echt aan, alle BMW rijders zijn toch homo's? :bag:
Maar goed, ik zit hier niet om weer die BMW's af te zeiken.. Want een betere auto bestaat niet! Dat weet elke DFer nu wel.

@mathieu, was wel lachen die dag! 3x dwars gestaan en mijn langzaamste rondje ooit op Zandvoort :lol:
Nee, RWD rules :hosanna:
Maar goed wel beter dan ondersturend rechtdoor.. :wink:

A fijn discussie FWD & RWD is weer duidelijk :lol:
Heb in allebei evenveel lol.. en de meeste lol met het lezen van dit draadje weer..
Laatst gewijzigd door Hans R op 18 mei 2009, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 mei 2009, 13:14

BMW's hebben nooit last van onderstuur, behalve de king of track E30 :evil: Die laatste bocht op malmedy had ik beter achterstevoren kunnen nemen.

allen

Bericht door allen » 18 mei 2009, 13:48

Krijg je van teveel hebberigheid Dennis.

De discussie zelf ga ik maar niet aan hier. Veel te ingewikkeld voor mij...

RVV

Bericht door RVV » 18 mei 2009, 15:54

Robin schreef:
Snipe schreef:
Robin schreef:I stand corrected Snipe, ik heb vroeger wel ns fwd gereden, maar je merkt dan meteen dat dat de juiste aandrijving is , klassiek, zoals 't hoort. Maar da's al heel lang geleden en nu met die kutBMW prak met 420pk op de achterwiel vragen ze er gewoon om, sukkels. :| :bag:
Bij de NS is de aandrijving inderdaad ook op de koprijtuigen. De enige FWD waar de DF vergelijkbaar is met een RWD.

Afbeelding

Met een normale FWD rijden en zeker als 'ie een stevige motor heeft, is veel leuker als RWD. Neem nou die M3 van jou. Je geeft gas en hij rijdt hard weg. Daar is dus geen reet aan. Bij een FWD heb je die constante uitdaging. Heb je grip? Zal het stuur uit je handen slaan? Dender je niet onderstuurd de bocht uit?
In een RWD rijden kan iedereen, maar in een FWD herken je de echte coureurs. Daar worden de jongens van de mannen gescheiden.

Klopt Snipe :bag: lullig maar waar.

Kijk Rico haalt dan zo'n M5 met 507pk ook rwd, dan denk ik man gaatje in je hoofd. 420pk is al bipsschuddend teveel. M/AMG ik snap die ingenieurs daar echt niet hoor.

HUH ? Dat meen je niet ? Ik was er heilig van overtuigd dat het een FWD is.. fuck.. ben ik weer besodemieterd.. :mrgreen:

Snipe

Bericht door Snipe » 18 mei 2009, 17:33

Je vroeg je al af waarom 'ie zo makkelijk reed?

ADV

Bericht door ADV » 18 mei 2009, 17:43

waarom is er niet een model auto dat zowel voor als achterwiel aandrijving heeft? of twee modellen die dicht bij elkaar liggen?

Een volvo 360GL en een 460GL bijv? Ongeveer even zwaar, bijna evenveel pk, onderstel zal vast niet veel verschillen? Doe allebei een ronde op zandvoort en je weet het :P

Snipe

Bericht door Snipe » 18 mei 2009, 17:49

ArjandeV schreef:waarom is er niet een model auto dat zowel voor als achterwiel aandrijving heeft?
Wie zegt dat dat er niet is?
http://www.ford.nl/Bedrijfsautos/TransitChassisCabine" onclick="window.open(this.href);return false;

Andre

Bericht door Andre » 18 mei 2009, 17:50

Soms kan een fwd sneller zijn, omdat ie meer zekerheid geeft. Bijv. in bochten waar je net wel net niet vol gas kan zou je het met een fwd eerder doen dan met een rwd.

Snel gaan in een raceauto heeft met zekerheid vetrouwd gevoel te maken. Als een f1 niet zeker aanvoelt zal ook een F1 rijder daar slechte tijden mee rijden. Laat net even het gas los in de snelle sectie bijv.

Bijv wat hans gp zegt een 750pk auto van 1000 kg zonder vleugels downforce geeft zero zekerheid en zal je dus absoluut niet tot de grens gaan in snelle bochten. Dan wordt je zo om de oren gereden door de eerste de beste FWD met 300pk.

Een 300pk seat of 300pk bmw exact gelijk qua gewicht banden versnellingen etc op een droog circuit dan is de snelste ronde voor de bmw. Maar doe je een rallyproef in de sneeuw dan is de winst voor de seat. Hoe kan dit??? ik denk door de gladde ondergrond heeft fwd meer tractie en blijft beter in het spoor. Een rwd gaat swabberen met de bibs en komt niet meer van ze plek weg en daar komt bij dat je in rally weer zekerheid wil dus een fwd zal je het gas net even wat langer laten staan dan een rwd. Dus heb je grip rwd geen grip rally bijv. fwd of nog beter AWD met iets meer aandrijving op de vooras.

Met een fwd kan je echter niet sturen met het gas das voor mij al een reden dat ik zo n auto nooit zou aanschaffen als race auto voor mezelf. Een fwd heeft me nooit aangetrokken nu ik ook dacia rij komt dat goed naar voren zeker in de regen. Het concept staat me totaal tegen en ik zou misschien die laatste sec er wel uit kunnen halen als ik meer met fwd ging racen. Ook in de winter rally training in noorwegen heb ik een rally proef gedaan. Met de fwd werd ik om de oren gesjeesd maar met de RWD ging ik met de beker naar huis. Maar heb in noorwegen wel veel met fwd gereden om mezelf te verbeteren. Je bent nooit te oud om te leren zeggen ze wel eens:)

Hans R

Bericht door Hans R » 18 mei 2009, 18:09

:thumbup:
Mooi omschreven Andre.
fwd of rwd blijft ieders eigen voorkeur, maar een rwd hoeft niet bij voorkeur sneller of beter te zijn dan fwd
Tuurlijk is het leuker met een rwd dat weet ik ook als geen ander vind het heerlijk om even op CPA (geheim baantje hier in de buurt) even te gaan driften met de Dax of Lotus (Lotus heeft eigenlijk teveel grip voor dat kleine baantje)

Zo vind ik dit ook een geweldig filmpje/test van Drivers Rebublic

Echte mannenauto's en geen BMW boot.. :twisted:
Vroeg of laat is iedereen hier om op DF een Caterham of Lotus voor de fun met RWD natuurlijk
en een saaie FWD hybride ofzo voor dagelijks gebruik want wat heb je op straat aan RWD? (ik woon in de Randstad, het is hopeloos hier..)

Robin

Bericht door Robin » 18 mei 2009, 18:17

Ja ik zou graag 'n Caterham erbij willen hebben, maar moet het vanwege het gezin doen met die zware onderzeeer van me, homosuele looks van dat ding inderdaad. Hoor ik mensen vaak over:Wat 'n Barbiebak, waarom rij je geen Mini CooperS of 'n Clio RS ofzo, echte testosteronbatsers. En ze hebben gelijk. In al mijn onzekerheid een foute beslissing genomen...jammer. :roll:

Ennuh jullie in de Randstad hebben 'n probleem. Wij hier wat dat betreft minder. Wij rijden hier ook veel harder, in hoeverre je met 'n e9x M3 van hard rijden kunt spreken, het blijft behelpen natuurlijk). Binnen 'n half uur als 't meezit in Duitsland en hier veel ruimte om te knallen, en ja dan heb je niks aan die nichtenbak M3 inderdaad. :bag:

Plaats reactie