VAG en chippen/tunen

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Tristan

Bericht door Tristan » 13 okt 2006, 11:24

Rico v Velzen schreef:Dick daar sluit ik me helemaal bij aan. Sinds die S3 was geploft had ik me ook voorgenomen om niet meer te (chip) tunen. Gewoon de snelste standaard uitvoering kopen. klaar.
Of geen ABT chip nemen, maar een chip die op maat geschreven is op jouw auto en wensen. Dan is er weinig aan de hand. ABT schrijft een standaard programma en klaar. Daar komen vaak problemen door, omdat men het standaard vermogen niet weet etc. Bij JD bv. meet hij eerst de standaard waarden, dan chippen en dan weer testen net zo lang dat hij en jij tevreden zijn met het resultaat. Heb namelijk nooit gehoord dat er een motor geploft is door chippen bij JD.

RVV

Bericht door RVV » 13 okt 2006, 11:33

Tristan kan zijn, maar eenmaal een slechte ervaring en je krijgt het erbij niet meer uit.

JD zou ik wel alle vertrouwen in hebben hoor.

Tristan

Bericht door Tristan » 13 okt 2006, 11:36

Begrijp ik wel, alleen wil wat fabeltjes uit de wereld helpen.

Maar je hebt naturel chips en paprika chips... :wink: Hou zelf meer van paprika. :D

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 13 okt 2006, 11:36

Een chip op maat is wel beter dan een standaard chip maar geen garantie voor mechanische ellende. JD stelt het allemaal perfect af uitgaande van de tolerantie die de motor heeft qua afstellingen. Ellende komt als de mechanische toleranties aangesproken worden.

Mijn idee is dat bij JD de liefhebbers komen die met name wat minder "blind" trappen met hun geliefde auto. En ook dan is het geen garantie dat het spul heel blijft. Kijk naar Arthur zijn ex-FR, gechipt van 150 naar 220pk, gebruik dit maximaal en heel regelmatig en de boel blijft gewoon niet heel. Geldt ook voor een standaard motor alleen na een veel langere periode van misbruik. Chippen van turbo motoren is vaak niet meer dan verhoging van turbo druk en het daarop aanpassen van motormanagement. Verhoging van druk is gewoon verhoging van mechanische belasting.

Persoonlijk zou ik ook nooit een gebruikte gechipte auto kopen......

RVV

Bericht door RVV » 13 okt 2006, 11:39

Heb ook liever paprika..

Gisteren een artikel in de nieuwe autovisie gelezen en dat ging over het stiekem chippen van leaseauto's.

Volgens de leaseman/expert kon men niet via het diagnose apparaat zien dat een auto gechipt zou zijn :!: :?: , de enige manier hoe ze er achter konden komen/hard maken is een auto op een rollenbank plaatsen.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 13 okt 2006, 16:13

Dealers schijnen die apparatuur idd niet te hebben (uitzonderingen daargelaten).
Heb het nagevraagd, mijn dealer kan niet zomaar "zien" dat een auto gechipt is.
Dus de leasemij ook niet lijkt mij, zoveel merken en modellen daar...
Ik zou ook gerust "stiekem" tunen, maar wel met medewerking van de dealer.
Garantieclaims zijn voor hem, wil ik niets mee te maken hebben.
Dan merkt de leasemij er ook niets van, dus geen probleem.

Michel P

Bericht door Michel P » 13 okt 2006, 16:20

Arthur schreef:Dealers schijnen die apparatuur idd niet te hebben (uitzonderingen daargelaten).
Heb het nagevraagd, mijn dealer kan niet zomaar "zien" dat een auto gechipt is.
Dus de leasemij ook niet lijkt mij, zoveel merken en modellen daar...
Ik zou ook gerust "stiekem" tunen, maar wel met medewerking van de dealer.
Garantieclaims zijn voor hem, wil ik niets mee te maken hebben.
Dan merkt de leasemij er ook niets van, dus geen probleem.
Zou de leasclub bijvoorbeeld e.e.a. kunnen vermoeden o.b.v. brandstof gebruik dat is toegenomen? Kan me voorstellen dat als men meerdere gelijke auto's in de lease heeft dit aanleiding zijn e.e.a. eeens te checken.

Michel

Arthur

Bericht door Arthur » 13 okt 2006, 16:23

Mwah, het gaat over km vreters.
Doorgaans wordt een gechipte auto iets zuiniger bij normaal gebruik.
Zo nu en dan goed gebruiken merken ze niet, lijkt mij.
Mijn SEAT Alhambra is ook gechipt en doet niet raar qua verbruik.
Ik DENK dat dat geen probleem gaat opleveren.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 13 okt 2006, 16:57

Arthur schreef:Mwah, het gaat over km vreters.
Doorgaans wordt een gechipte auto iets zuiniger bij normaal gebruik.
Zo nu en dan goed gebruiken merken ze niet, lijkt mij.
Mijn SEAT Alhambra is ook gechipt en doet niet raar qua verbruik.
Ik DENK dat dat geen probleem gaat opleveren.

Als je de auto een beetje slim gebruikt zal een leasemaatschappij de bestuurder er niet van verdenken. Deed je voor de chip 40k km met een setje voorbanden en nu 35 bij nagenoeg eenzelfde gebruik wekt geen argewaan. Vervolgens bij 20k km bij een verbruikstoename van 20% wel. Het verschil zit idd in het "zo nu en dan goed gebruiken".

Arthur

Bericht door Arthur » 14 okt 2006, 08:58

Dus vanaf aflevering laten chippen.
Zien ze voor die auto iig geen verschil.

Daniel

Bericht door Daniel » 14 okt 2006, 10:10

Het gros van de tuning wordt natuurlijk gedaan voor de gemiddelde rijder die het extra vermogen af en toe eens zal aanspreken. Het verhogen van de mechanische belasting heeft dan over het algemeen geen grote schadelijke gevolgen behalve dan extra slijtage aan koppeling, banden en dergelijke.

Echter, de meeste auto's zullen al genoeg moeite hebben om heel te blijven als ze in standaardtrim met grote regelmaat op de limiet worden gereden. Als je door chiptuning de marge nog eens flink hebt verkleind is de kans op defecten aanzienlijk groter.

Plaats reactie