VAG en chippen/tunen

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
RVV

VAG en chippen/tunen

Bericht door RVV » 10 okt 2006, 21:24

VAG en chippen lijken wel een synoniem. Elke VAG turbo lijkt pas compleet als die gechipt is. Iemand koopt een auto uit de VAG stal en iedereen roept in koor, 'hoeveel PK heeft ie straks na een kuurtje?'. is het chippen een USP geworden van VAG? Pon promoot het zelfs door eigen tuning aan te bieden net als veel VAG dealers. Heb niet echt de indruk dat andere merken ook zo chipactief zijn.

Marcelvv

Bericht door Marcelvv » 10 okt 2006, 21:25

Sterker nog, welke merken doen het ook?

En dan uiteraard MET garantie en geen gezeik.

Ik weet het niet.

sven deutschmann

Bericht door sven deutschmann » 10 okt 2006, 21:30

heb vandaag toevallig met mijn dealer gebeld en in duitsland vervalt elke vorm van aandrijflijn garantie wanneer je int motormanegment iets verrandert.. zelfs bieden ze dan ook geen tuning aan.
voor verlagen geld dat garantie vervalt over het gehele onderstel inclusief de remmen.

zit dus nu met het dilemma of ik wel moet gaan tunen :cry:

Knot

Bericht door Knot » 10 okt 2006, 21:48

Gewoon stiekem doen joh ;)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 10 okt 2006, 22:38

Toyota doet het ook volgens mij, TTE?

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 10 okt 2006, 22:50

Als je er met een geringe bijbetalling onder garantie een hoop vermogen erbij krijgt.... Zo kon ik van mijn vorige A4 een 325i killer maken voor iets minder dan 320i poen en heb ik van mijn huidige A4 een 330i killer gemaakt voor 320i (M sport pakket) geld (opties gelijk trekken!)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 10 okt 2006, 22:59

e46 330i killer :D

hoeveel pk heb je nu Sjoerd?

Wilbert

Bericht door Wilbert » 11 okt 2006, 08:56

Bij volvo doen ze ook veel aan chiptuning

Arthur

Bericht door Arthur » 11 okt 2006, 09:05

Idd, sommige dealers doen niet moeilijk en geven gewoon de garantie, maar officieel is het niet dacht ik.

Michel P

Bericht door Michel P » 11 okt 2006, 09:17

Denk ook dat Rico doelt op tunen via de dealer met behoud van garantie. Denk dat het deels ook uniek is voor de NL markt, omdat velen zakelijk rijden en de bijtelling binnen de perken wenst te houden.

Subaru heeft ook pakketten, maar de vraag is hoeveel de garantie daar waard is :lol: :wink:

Michel

Tristan

Bericht door Tristan » 11 okt 2006, 10:10

Subaru heeft de Prodrive-pakket met volledige fabrieksgarantie.

Michel P

Bericht door Michel P » 11 okt 2006, 10:16

Tristan schreef:Subaru heeft de Prodrive-pakket met volledige fabrieksgarantie.
Op papier wel! Maar ik wil wel eens zien hoe ze een garantiegevalletje afhandelen........ in de praktijk.

Michel

RVV

Bericht door RVV » 11 okt 2006, 10:42

Michel Pol schreef:Denk ook dat Rico doelt op tunen via de dealer met behoud van garantie. Denk dat het deels ook uniek is voor de NL markt, omdat velen zakelijk rijden en de bijtelling binnen de perken wenst te houden.

Subaru heeft ook pakketten, maar de vraag is hoeveel de garantie daar waard is :lol: :wink:

Michel
Inderaad daar doel ik ook een beetje op, fabrikanten zitten volgens mij helemaal niet te wachten op chiptoestanden, dat importeurs zoals PON het toch aanbieden is eigenlijk best bijzonder.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 11 okt 2006, 11:17

Gewoon overtuigd zijn van je product :wink: !!

RVV

Bericht door RVV » 11 okt 2006, 11:22

Niels heb jij indertijd ook mee gekregen dat mijn turbo geploft was op de nordschleife ? (ik had ABT tuning via Pon)

Niels

Bericht door Niels » 11 okt 2006, 11:36

Nee totaal niet eigenlijk. Werkte er nog niet dagelijks destijds vandaar misschien.

Ach en alles wil kapot. Chip of geen chip. Puur marketingtechnisch gezien is het natuurlijk een super zet om garantie te geven anderzijds is het kanibalisme t.o.v. de snellere en duurdere types. Als je dan af en toe nog eens een motorblok moet vergoeden.......

CRZ

Bericht door CRZ » 11 okt 2006, 12:05

Wilbert schreef:Bij volvo doen ze ook veel aan chiptuning
Maar zonder fabrieksgarantie!

RVV

Bericht door RVV » 11 okt 2006, 12:06

kleine samenvatting.

Was in 2002 S3 was toen 2,5 jaar oud.
Op de ring klapte de turbo, wist ik op dat moment nog niet, maar vermogen viel weg, auto aan de kant gezet, Audi NL gebeld, maar die zei dat ik Audi Duitsland moest bellen want schade in het buitenland moest door desbetreffende land/importeur/fabrikant worden opgelost, ik baalde op dat moment want ik voelde me in de steek gelaten door PON ik had immers garantie van hun op de chiptuning en geen fabrieksgarantie meer op de auto, toen kreeg je nog maar 1 jaar garantie en de auto was al 2,5 jaar oud.

Nouja Audi Duitsland gebeld en een dealer uit Koblenz kwam de Audi ophalen, nam een leen golf mee, waarmee ik de vakantie kon voortzetten. Volgende dag naar die dealer toegereden. Ik kreeg te horen dat de er slecht nieuws en goed nieuws was. Er was sprake van totaal schade. Motor moest vervangen worden omdat de turbo was geklapt. (onderdelen het blok ingevlogen). Ik zag de €€€€€ als voorbij vliegen :cry: Maar het goede nieuws was dat Audi Duitsland de schade 100% zou vergoeden :D, was erg blij want de rekening achteraf was bijna €8000,- :shock:, Maar nu komt het ik opperde dat ik originele chip en garantie had van PON/ABT en hoe het dan zat met de afhandeling. Hij zei tegen mij dat hij verder niks wilde weten van die ABT chip en als Audi Duitsland dat te weten zou komen ik ZELF voor de schade moest opdraaien. Ik hield dus wijselijk verder mijn mond dicht.

Een week later kon ik de S3 met een fris motorblok ophalen en hoefde verder niks te betalen, zelfs een week rijden in de leengolf niet !

Later bij Century hele verhaal voorgelegd en die zeiden, waarom niet de auto naar ons gerepraïteerd (schrijf ik dit goed?). Ik zei dat ik dat ook in eerste instantie graag wilde, maar PON liet me weten dat er dan geen schade werd vergoed.

Nouja maakte mij verder ook niet zoveel uit, maar het vertrouwen in PON had wel een flinke deuk opgelopen.

Dutch

Bericht door Dutch » 11 okt 2006, 12:12

VAG is inderdaad vrij uniek, je rekent de chip er als het ware al bij. Maar kennelijk alleen in NL, niet in D?

Paar jaar geleden kreeg ik trouwens het idee dat VAG van de tuners afwilde, toen ze met allerlei atmosferische alternatieven voor hun turbomotoren kwamen. Heb ook ergens gelezen dat dat mede de reden was.

Maar door de nieuwe emissie-eisen komen ze daar toch weer van terug: het gaat weer toe naar kleine cilinderinhouden met compressors en turbo's. Vinden de tuners waarschijnlijk niet erg...

Arthur

Bericht door Arthur » 11 okt 2006, 12:12

Rico v Velzen schreef:gerepraïteerd (schrijf ik dit goed?).
Die 2e R moet achter de T :wink:
Oh en de I ook.
Gerepatrieerd.

sven deutschmann

Bericht door sven deutschmann » 11 okt 2006, 20:51

Dutch schreef:VAG is inderdaad vrij uniek, je rekent de chip er als het ware al bij. Maar kennelijk alleen in NL, niet in D?
mijn duitse dealer heeft duidelijk gezegd dat alle garantie vervalt in de komplete aandrijflijn zosnel ik in het motormanegment ingrijp/verrander..
weet natuurlijk niet hoe dat bij andere vag dealers geregeld is maar ga ervan uit dat het een pot nat is

voordeel is wel weer dat kompleet elke chiptuner hier in duitsland 3 jaar garantie op alle draaiende delen aanbied voor 100 euro per jaar..dus no problemo wat dat aangaat!

Niels

Bericht door Niels » 12 okt 2006, 17:50

Een blokje laten vervangen door een nieuwe kost niet niks :shock: maar heb nog ergere bedragen gehoord! Wat te denken van een nieuwe automaat bak voor een S8 a 15K :?

Verbaast me inderdaad dat het chippen met garantie wel een locale PON actie betreft......maar wat betreft de S3; goeie service van onze buren :D !!

Echt lullig was het geweest als de Audi dealer in Duitsland het motorblok in principe onder coulance zou willen vervangen maar in het geval van de ABT chip niet en PON zou vervolgens niet thuis geven.........

Dick

Bericht door Dick » 13 okt 2006, 09:13

Michel Pol schreef:
Tristan schreef:Subaru heeft de Prodrive-pakket met volledige fabrieksgarantie.
Op papier wel! Maar ik wil wel eens zien hoe ze een garantiegevalletje afhandelen........ in de praktijk.

Michel
Kennis van mij heeft weleens een kapotte turbo gehad op z'n STI PPP. Hebben ze toch netjes hersteld door nieuwe turbo te monteren. Was wel een aantal jaren geleden.

Ik heb ook een aantal auto's laten tjoenen. Ik doe het niet meer. Het wordt er toch kwetsbaar door, zelfs een EVO. Gewoon standaard een rap karretje uitzoeken en het daarbij laten, doe ik tegenwoordig maar.

RVV

Bericht door RVV » 13 okt 2006, 11:08

Dick daar sluit ik me helemaal bij aan. Sinds die S3 was geploft had ik me ook voorgenomen om niet meer te (chip) tunen. Gewoon de snelste standaard uitvoering kopen. klaar.

Niels

Bericht door Niels » 13 okt 2006, 11:21

Kan ik me wel in vinden. Het hangt er vanaf hoe je de auto gebruikt en hoe vaak je het volle vermogen aanspreekt. Een 1.8 20VT chippen van 150pk naar 300pk (ok ook ander turbootje erop :wink: ) en vervolgens behoorlijk wat circuit sessies pakken per jaar is natuurlijk vragen om problemen. Af en toe een keer knallen en sprinten moet kunnen. Het vraagt wel enig beleid van de chauffeur denk ik maar door gewoon garantie te geven verdwijnt dat beleid natuurlijk. Waarom zou je het materiaal sparen als er toch garantie op zit? Ben wel benieuwd hoe PON die nieuwe blokken claimt bij de fabriek als in Duitsland niet op dezelfde manier met het chip gebeuren omgaat.

Plaats reactie