E34 M5 3.8 Secundaire lucht

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
straightsix

E34 M5 3.8 Secundaire lucht

Bericht door straightsix » 15 mei 2009, 18:33

Ik heb laatst een PDF document gelezen over alle wijzigingen die ze bij de 3.8 hebben doorgevoerd t.o.v. de 3.5.
Bij de 3.8 is er geloof ik ook voor elke cilinder een aansluiting op het spruitstuk waar secundaire lucht wordt toegevoerd voor het naverbranden denk ik.
Mijn vraag is heeft de 3.8 dan nog wel een lambdaregeling?

Anders kan het misschien zijn dat ik wat vermogen mis omdat de brandstofdruk te laag is, of er injector niet goed meewerkt (als er geen lambdaregeling is wordt dit ook niet gecorrigeerd zover dat kan). Iemand trouwens een tip hoe ik de brandstofdruk kan testen (makkelijkst is denk ik ergens een meter op de gallerij of zo?

En kan een brandstofpomp van bijvoorbeeld een 525i in een M5. Ik geloof dat deze wel hetzelfde is als een 3.5 maar een 3.8 weet ik niet.

steve smith

Re: E34 M5 3.8 Secundaire lucht

Bericht door steve smith » 16 mei 2009, 00:09

Volgens mij is luchtloop bij S38B36 en S38B38 identiek, op de aansturing van het variabele inlaatspruitstuk na. Bij B36 op vacuum, bij B38 semi-electronisch. Vermogensverlies kan ongeveer overal zitten, het percentage B38s op aarde dat ook echt 340pk produceert is nihil. 9 van de 10 keer zit het meeste vermogensverlies wel in het inlaatgedeelte, maar moet je dat meer zoeken in vacuumverlies rond de gasklephuizen, het niet werken van de regelklep, slecht gestelde kleppen en gasklepsynchonisatie waar niks van klopt. Brandstofpomp zul je ff op realoem in moeten tikken, ik weet alleen dat 540i en m5 uitwisselbaar is. Zou wel zorgen dat de tank nagenoeg leeg is als je'm wisselt, anders zit je tot aan je oksels in de peut, de pomp ligt nl onderin de tank.

Oh en kunnen wij morgen ff bij je auto komen kijken? :mrgreen:

straightsix

Bericht door straightsix » 16 mei 2009, 08:07

Bedankt voor de uitleg Steve.
Ik zal nog eens kjiken of in ieder geval alle vacuum aansluitingen goed zitten.
Je kunt zaterdag komen kijken, dan moet je me even bellen op 06 10315896, wel even bellen ruim van tevoren want ik ben niet de hele dag thuis.

Downforce Bjorn

Bericht door Downforce Bjorn » 17 mei 2009, 19:00

Als je twijfelt aan injectoren op de S38, laat ze dan asap testen of vervang ze. Met een kapotte injector heeft een s38 niet lang meer te leven, en dat is een garantie.

straightsix

Bericht door straightsix » 20 jul 2009, 14:26

Ik zit nog steeds met een irritant probleem bij mijn M5. Ik had er om te testen een andere benzinepomp in gedaan en toen liep de auto echt een stuk beter, veel meer power.
Maar nu heb ik de laatste tijd af en toe dat hij bokt, dus voor een fractie van een seconden even helemaal wegvalt, bij accelereren is dat heel irritant. Ik verdenk nog steeds de brandstofpomp, dus daar ga ik een nieuwe voor halen.

Ik heb de benzinefilter al vervangen en de injectoren zijn gereinigd, getest en voorzien van nieuwe filtergaasjes.
Ook zit er een beetje een dode slag bij het gasgeven, in het begin doet hij niets en dan pakt hij al meteen redelijk fel, rijdt een beetje oncomfortabel als je er geen rekening mee houdt. Heeft iemand hiervoor tips?

GTRene

Bericht door GTRene » 20 jul 2009, 15:22

misschien nr 12 vervangen?

Afbeelding

http://bmwfans.info/parts/catalog/E34/S ... _assembly/" onclick="window.open(this.href);return false;

of misschien houd nr 6 de druk niet vast?

Afbeelding

http://bmwfans.info/parts/catalog/E34/S ... on_system/" onclick="window.open(this.href);return false;

straightsix

Bericht door straightsix » 21 jul 2009, 10:53

@GTRene; Bedankt voor de info!
Het zou inderdaad goed kunnen dat het overdruk ventiel op de brandstofgallerij niet goed meer werkt, dat heb ik al eens eerder gelezen. Als deze soms de druk laat wegvallen geeft dit hetzelfde effect als een brandstofpomp die soms hapert.

De vertraagde gasreactie zou inderdaad bijvoorbeeld door die nr 12 kunnen worden veroorzaakt (throttle switch). Deze zal een signaal naar de computer moeten sturen dat er gas wordt gegeven (gasklepstand), als deze verkeerd staat afgesteld ziet de ECU misschien niet dat er al gas wordt gegeven (hoewel de luchtmassameter dit toch wel zou moeten zien). Ik zal eens kijken of er iets aan te stellen valt en anders vervangen.

Ik heb de nieuwe brandstofpomp sowieso besteld dus als het probleem dan niet verholpen is ga ik die overdrukklep vervangen.

Remko

Bericht door Remko » 21 jul 2009, 12:54

Sander Mooij schreef:
Ik heb de nieuwe brandstofpomp sowieso besteld dus als het probleem dan niet verholpen is ga ik die overdrukklep vervangen.
Ik denk dat de oorzaak niet in je brandstofopvoerpomp zit. Een minder wordende brandstofopvoerpomp zorgt in eerste instantie voor startproblemen. Er zit een elektromotor in; als die een keer loopt dan blijft hij meestal wel lopen en bouwt hij voldoende druk op om de injectoren van voldoende brandstof te voorzien. Ik heb twee keer een brandstofopvoerpomp moeten vervangen. Beide keren had ik alleen startproblemen en geen problemen met de gasrespons als de motor liep.

Maar een nieuwe brandstofopvoerpomp monteren is sowieso een goed idee.

Plaats reactie