Een one-off AST setje is te duur, intrax ook en moton helemaal. Nu heb ik veelvuldig rongekeken en ben tot de onderstaande conclusie c.q. shortlist gekomen nl;
Of andere veren voor de B12 kopen, of een KW V2 setje aanschaffen.
Optie B12:
De B12 set die ik heb is uitgerust met standaard veren en dempers die geschikt zijn voor een standaard E34 525i en niet voor een E34 die volledig gestript is, wat die van mij wel is. Ik heb gelezen en ook te horen gekregen dat de standaard gasgevulde dempers van de B12 kit zeer goed presteren.
Is het dan de moeite waard om met de wagen langs Merwede te gaan om daar nieuwe veren aan te schaffen die specifiek uitgewogen zijn voor mijn E34 ?
Wat zou dit ongeveer kosten ?
Zal het uberhaupt een significant merkbare winst geven t.o.v een KW V2 setje en mijn standaard B12 onderstel?
Zal ik op die manier een mooie all-round onderstel kunnen creeren die goed presteerd op zowel de Ring als Zandvoort?
Mogelijk nog andere onvoorziene nadelen ?
Optie KW V2
2de optie is gewoon een KW V2 schroefset aanschaffen. Mij is verteld dat de dempers van KW oliegevuld zijn en niet gasgevuld welke de B12 wel is. Dit is schijnbaar minder goed maar gezien ik te weinig kennis heb van deze 2 verschillen durf ik hier geen duidelijke conclusie over te trekken. De KW V2 is wel een schroefset en kan je dus ook uitwegen. De vraag is alleen of dit veel effect gaat hebben daar je alsnog met standaard veren werkt.
-Kosten zijn bekend.
- Wat kenmerkt nu precies een gasgevulde demper en een oliegevulde demper en is dit echt goed merkbaar?
- Hoeveel nut heeft het uitwegen van standaard veren op een standaard schroefset welke eigenlijk ontwikkeld is voor een standaard E34 525i terwijl mijn wagen zeker meer dan 100kg lichter is geworden?
- Kan je de KW V2 zo afstellen dat je op een all-round setup komt welke goed presteerd op zowel de ring als zandvoort ?
- Mogelijk nog andere onvoorziene nadelen ?
De hoodvragen zijn eigenlijk
1) gas gevuld vs olie gevuld .
2) standaard KW V2 schroefset vs conventionele B12 gasdempers MET aangepaste en uitgewogen veren.
3) wat kost het om specifieke veren te laten maken en de wagen uit te laten wegen?
AUB alleen constructieve bijdrages berust op ervaringen en/of wetenschap.