Onderstellen en uitwegen.

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
HSR

Onderstellen en uitwegen.

Bericht door HSR » 07 mei 2009, 00:17

Zoals bekend ben ik al een tijdje aan het kijken wat nu eigenlijk wijsheid is mbt onderstelkeuze voor mijn E34 525i. Momenteel rijd ik met een Bilstein B12 set.
Een one-off AST setje is te duur, intrax ook en moton helemaal. Nu heb ik veelvuldig rongekeken en ben tot de onderstaande conclusie c.q. shortlist gekomen nl;

Of andere veren voor de B12 kopen, of een KW V2 setje aanschaffen.

Optie B12:

De B12 set die ik heb is uitgerust met standaard veren en dempers die geschikt zijn voor een standaard E34 525i en niet voor een E34 die volledig gestript is, wat die van mij wel is. Ik heb gelezen en ook te horen gekregen dat de standaard gasgevulde dempers van de B12 kit zeer goed presteren.
Is het dan de moeite waard om met de wagen langs Merwede te gaan om daar nieuwe veren aan te schaffen die specifiek uitgewogen zijn voor mijn E34 ?

Wat zou dit ongeveer kosten ?
Zal het uberhaupt een significant merkbare winst geven t.o.v een KW V2 setje en mijn standaard B12 onderstel?
Zal ik op die manier een mooie all-round onderstel kunnen creeren die goed presteerd op zowel de Ring als Zandvoort?
Mogelijk nog andere onvoorziene nadelen ?

Optie KW V2

2de optie is gewoon een KW V2 schroefset aanschaffen. Mij is verteld dat de dempers van KW oliegevuld zijn en niet gasgevuld welke de B12 wel is. Dit is schijnbaar minder goed maar gezien ik te weinig kennis heb van deze 2 verschillen durf ik hier geen duidelijke conclusie over te trekken. De KW V2 is wel een schroefset en kan je dus ook uitwegen. De vraag is alleen of dit veel effect gaat hebben daar je alsnog met standaard veren werkt.

-Kosten zijn bekend.
- Wat kenmerkt nu precies een gasgevulde demper en een oliegevulde demper en is dit echt goed merkbaar?
- Hoeveel nut heeft het uitwegen van standaard veren op een standaard schroefset welke eigenlijk ontwikkeld is voor een standaard E34 525i terwijl mijn wagen zeker meer dan 100kg lichter is geworden?
- Kan je de KW V2 zo afstellen dat je op een all-round setup komt welke goed presteerd op zowel de ring als zandvoort ?
- Mogelijk nog andere onvoorziene nadelen ?

De hoodvragen zijn eigenlijk

1) gas gevuld vs olie gevuld .
2) standaard KW V2 schroefset vs conventionele B12 gasdempers MET aangepaste en uitgewogen veren.
3) wat kost het om specifieke veren te laten maken en de wagen uit te laten wegen?

AUB alleen constructieve bijdrages berust op ervaringen en/of wetenschap. :thumbup:

Sjef

Re: Onderstellen en uitwegen.

Bericht door Sjef » 07 mei 2009, 10:01

Hugo,

Heb zelf gasgevulde dempers onder een e30, de B12 kit. Ik ga verder niet uitweiden over de hardheid etc van dit onderstel, in de rally is het een kit die compromis geeft. Velen zulen het dus te zwak vinden als je eenmaal circuit opgaat. Wel heeft deze set bij mij versterkte veren omdat de standaard veren van de B12 kit de klappen niet aankonden binnen Rally. Gevolg was dat de veerpoot door de veerpoottoren knalde en in de kofferbak terecht kwam.
De B12kit is idd berekend op een standaard auto dus als je een leeggetrokken auto hebt voelt de auto erg licht aan aan de achterzijde, ook hier een optie om voor andere veren te gaan dan standaard B12kit.

Over oliegevuld/gasgevuld kan ik niet zoveel zeggen. Onder de prive auto staat een oliegevulde schroefset. Mijn ervaring is dat ik die minder vind dan de B12kit betreffende de veerpoten maar dat kan ook aan de prijs van de set liggen ;). Ervaring is dat oliegevuld vrij snel kan lekken en meer onderhoud nodig heeft. Ik vind zelf gasgevulde dempers "steviger" aanvoelen. Zeker tijdens intensief gebruik blijft een gasdemper constant.

Prijs van de veren zou ik niet weten. Iedereen in de 325ichallenge had wat problemen met de oude veren dus dat zal wel een groepsprijs geweest zijn (100 euro extra bovenop een B12kit die dan geleverd werd met "versterkte" veren ipv originele. Schat de prijs op een setje individuele veren te laten maken voor de achterzijde op zon 300-400 euro?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 mei 2009, 14:14

Op mijn 924 S zaten gasgevulde Porsche sportfahrdampfer en die deden hun werk beter dan de normale dempers. Dus uit die ervaring zeg ik: blijf lekker bij je gasgevulde exemplaren, het voelt progressiever aan en dat wil je, lijkt me. De shockers voor op mijn 360 heb ik ook vervangen door gasgevuld. icm stijvere en lagere veren was dat een wereld van verschil.

Veren uitwegen voor zo'n auto? Misschien als je Aernoudt heet en 't talent hebt van Senna om ieder marginaal verschil aan een auto te voelen. Ik zou gewoon een goedkoop maar goed verlagingssetje scoren op die B12 dempers. Bevalt dat, dan ben je blij, zo niet dan verkoop je 't weer. Intrax maakt ook enkel veertjes op maat en zo zijn er vast wel anderen. Let op bij uitveren, want dan kunnen ze weleens te kort zijn voor de apk, omdat je dempers feitelijk te lang zijn. Mag jij uberhaupt dingen aan 't onderstel aanpassen in Belgie?

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 07 mei 2009, 14:31

Je kan natuurlijk Merwede informeren. Ook Intrax kan veren op maat leveren in verschillende sterktes en lengtes, zo kan je ook de juiste hoogte en vering vinden denk ik.

KW V2 heeft alleen uitgaande demping verstelbaar, daarom heb ik voor AST gekozen waar deze in- en uitgaand verstelbaar is dmv 1 knop.

Mark

Bericht door Mark » 07 mei 2009, 14:46

Gasgevulde dempers zijn minder gevoellig voor temperatuur wisselingen. Bij Proflex kosten veren €60,- per stuk.

Sjef

Bericht door Sjef » 07 mei 2009, 15:44

Steven Nauta schreef:Je kan natuurlijk Merwede informeren. Ook Intrax kan veren op maat leveren in verschillende sterktes en lengtes, zo kan je ook de juiste hoogte en vering vinden denk ik.

KW V2 heeft alleen uitgaande demping verstelbaar, daarom heb ik voor AST gekozen waar deze in- en uitgaand verstelbaar is dmv 1 knop.
En dat is ook mijn tip op deze. Neem nooit een set met alleen naar 1 kant instelbaar, kun je beter je geld in een goede set stoppen die niet verstelbaar is.

Bort

Bericht door Bort » 07 mei 2009, 16:38

Dennis Cavallino schreef:Mag jij uberhaupt dingen aan 't onderstel aanpassen in Belgie?
Mits het volgen van bepaalde regels is dat geen probleem :)

sammie

Bericht door sammie » 07 mei 2009, 19:10

Mischien zou je kunnen overwegen om van je B12 set een schroef set te maken door er draadbussen op te laten lassen. Dan kun je gewoon een setje veren monteren die ongeveer voor het gewicht van jou auto geschikt zijn en als je hem wat strakker wilt schroef je hem gewoon wat aan
Dit is wat intrax ook doet als zij een onderstel voor jou bouwen alleen zij gebruiken dan hun eigen materiaal en ze werken het wat neter af.
Ik ken dit princiepe van uit de bmw 02 scene maar ik denk dat het voor jou e34 ook wel mogelijk zal zijn

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 07 mei 2009, 19:22

Heb met meerdere verschilledne onderstellen onder e34's gereden. Dat is dan ook de aanleiding geweest om het spaarvarken leeg te gooien en die 1K2 set te kopen... kost wat, maar dan heb je ook wat. Fun-factor is nu extreem hoog, ik heb echt MEGA lol met de e34. Mijn glimlach van het rijden van afgelopen week-end zit er nu nog op 8) :lol: (en dat is geen grapje)

KW V2 etc is gewoon zonde van je euro's. Het verschil tov B8 met goede verlagingsveren is te klein, dat een setje veren laten maken door Intrax of Merwede oid icm B8 dempers de enige optie is tenzij je zoiets als mijn 1K2 (of betere dempers natuurlijk bijvoorbeeld van Öhlins of Moton) gaat monteren. Op natte circuits volstaat dat B8/veren gebeuren prima, als het droog is zul je echt een goede schroefset moeten hebben op een e34: het zijn nu eenmaal veel kilo's die zo'n 'boot' meesleept ;)

Het zijn geen standaard circuit auto's die e34's maar het is echt de moeite waard naar mijn mening, om er een echt goede schroefset onder te zetten. De verbaasde gezichtern als je dikke M3's, 977 GT3RS'en etc voorbij steekt op de Ring in zo'n oud lijk blijft onbetaalbaar :mrgreen:
Afgelopen Zondag wachtte een groep Denen en Noren in dikke 911 R en RS'en tot ik weer bij start finish langs kwam, dan sloten ze weer achteraan om het weer een rondje te proberen om aan de bumper te blijven hangen (wat niet 1 van de 911's is gelukt overigens 8) ).

Herman Gast

Bericht door Herman Gast » 07 mei 2009, 20:10

Geen verstand van Beamers of veren.

Wegen (de auto, niet de veren) doe je om de X factor te bepalen. Als bv. je RV en LA samen meer gewicht hebben dan RA en LV is je wieldruk ongelijk. Een paar kilo's merk je niet maar bij een groot verschil mis je grip (2 van de 4 wielen hangen als het ware wat hoger en doen mider mee).
Of, als je de auto aan het opbouwen bent, om links-rechts en voor-achter te tunen. Ook daar weer, een paar kilo merk je niet maar een forse accu van voor naar achter is goed merkbaar.

Steven N.

Bericht door Steven N. » 07 mei 2009, 21:05

Aernoudt schreef:Afgelopen Zondag wachtte een groep Denen en Noren in dikke 911 R en RS'en tot ik weer bij start finish langs kwam, dan sloten ze weer achteraan om het weer een rondje te proberen om aan de bumper te blijven hangen (wat niet 1 van de 911's is gelukt overigens 8) ).
Moet je niet liegen, die witte 997 GT2 bleef ons voor :wink: Al liep hij ook niet enorm uit hoor, dat moet ik je zeker nageven! Ik heb ook erg genoten, het 1K2 onderstel is erg goed op de Ring en geeft een stabiel gevoel.

Maar dan kan je kosten technisch gezien misschien nog beter een AST setje laten maken, zoals je zelf al zegt vind je dat te duur (begrijpelijk) Beste optie lijkt dus een setje veren laten maken en nog meer gewicht lozen.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 07 mei 2009, 21:56

Steven Nauta schreef:[...

Moet je niet liegen, die witte 997 GT2 bleef ons voor :wink: Al liep hij ook niet enorm uit hoor, dat moet ik je zeker nageven! Ik heb ook erg genoten, het 1K2 onderstel is erg goed op de Ring en geeft een stabiel gevoel.

Maar dan kan je kosten technisch gezien misschien nog beter een AST setje laten maken, zoals je zelf al zegt vind je dat te duur (begrijpelijk) Beste optie lijkt dus een setje veren laten maken en nog meer gewicht lozen.
Inderdaad, die GT2 was 1 van de 2 auto's die voor bleef (tijdens dat deel van de dag). Toen jij mee reed waren de rondetijden rond de 8:50 (met name ivm veel trafic icm mijn auto weinig power: afremmen is meteen veel tijdverlies omdat het lang duurt voor de snelheid er weer in zit). Dat zakte in de middag tot 8:31 met passagier en 8:24 solo. Gezien het kleine verschil dat de GT2 sneller was in de 8:50 ronde kun je zelf bedenken hoe dat in de namiddag ging met 8:24 ;)

Steven N.

Bericht door Steven N. » 08 mei 2009, 11:52

Dat kan ik me voorstellen... zoefff :wink:

Ik heb zelf eigenlijk ook nog even een korte vraag en dit is een actief onderstel topic (hoop dat je het niet erg vindt Hugo)

Wil eigenlijk nu (lees: vandaag of morgen) mijn AST bestelling plaatsen, maar ik heb geen idee wat ik qua veersterkte moet doen. Is dit standaard bij een coilover AST set al goed genoeg? Gebruik de auto hoofdzakelijk voor 3 dingen: Nordschleife, Zandvoort en binnenweggetjes op mooie zondagen. Maar relatief hard op straat vind ik niet erg, aangezien de set 12 clicks verstelbaar is.

Wie kan me helpen? Had Bert al ge-PBed maar nog geen reactie, zal vast druk zijn. Reactie kan via PB om dit topic schoon te houden :wink:

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 08 mei 2009, 11:58

Steven Nauta schreef:Dat kan ik me voorstellen... zoefff :wink:

Ik heb zelf eigenlijk ook nog even een korte vraag en dit is een actief onderstel topic (hoop dat je het niet erg vindt Hugo)

Wil eigenlijk nu (lees: vandaag of morgen) mijn AST bestelling plaatsen, maar ik heb geen idee wat ik qua veersterkte moet doen. Is dit standaard bij een coilover AST set al goed genoeg? Gebruik de auto hoofdzakelijk voor 3 dingen: Nordschleife, Zandvoort en binnenweggetjes op mooie zondagen. Maar relatief hard op straat vind ik niet erg, aangezien de set 12 clicks verstelbaar is.

Wie kan me helpen? Had Bert al ge-PBed maar nog geen reactie, zal vast druk zijn. Reactie kan via PB om dit topic schoon te houden :wink:
Misschien weten ze bij AST wel welke veersterkte daar goed voor is ;)

Het is maar een ideetje hoor..... :mrgreen:

Steven N.

Bericht door Steven N. » 08 mei 2009, 12:00

Dat is waar, maar een beetje input van vertrouwde mensen vind ik altijd wel prettig. Heb uiteraard al een mailtje die kant op gedaan :thumbup:

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 08 mei 2009, 12:12

Steven Nauta schreef:Dat is waar, maar een beetje input van vertrouwde mensen vind ik altijd wel prettig. Heb uiteraard al een mailtje die kant op gedaan :thumbup:
Ik zou eerder op hun advies afgaan dan wat er op het forum geschreven wordt, denk dat ze er wel verstand van hebben ;)
(maargoed ik begrijp het wel hoor, meer input is altijd lekker :))

HSR

Bericht door HSR » 08 mei 2009, 23:40

Tom van H. schreef:
Steven Nauta schreef:Dat is waar, maar een beetje input van vertrouwde mensen vind ik altijd wel prettig. Heb uiteraard al een mailtje die kant op gedaan :thumbup:
Ik zou eerder op hun advies afgaan dan wat er op het forum geschreven wordt, denk dat ze er wel verstand van hebben ;)
(maargoed ik begrijp het wel hoor, meer input is altijd lekker :))
Je kan ook Henk even bellen om te kijken of hij thuis is !! :bag:

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 09 mei 2009, 00:05

Ik denk dat ie beter Piet Kreeft van AST kan bellen dan Henk Thuis van Intrax. :whistle:

HSR

Bericht door HSR » 09 mei 2009, 05:35

Opa schreef:Ik denk dat ie beter Piet Kreeft van AST kan bellen dan Henk Thuis van Intrax. :whistle:
:wink:

Henk Thuis, Piet Kreeft, dat zijn nog eens namen ! 8)

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 10 mei 2009, 03:08

Ja, die hoor jij waarschinlijk niet zo vaak op Hawai. :wink:

HSR

Bericht door HSR » 10 mei 2009, 10:10

Opa schreef:Ja, die hoor jij waarschinlijk niet zo vaak op Hawai. :wink:

:D

Nee, hier heb je mensen met namen als Kai'ulani, Hanumoku, Kamehame'a enzo.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 11 mei 2009, 11:28

Volgens mij ben je al eeuwen aan het mijmeren welke van de 2 opties je wilt :lol: het is met deze dingen altijd zo dat iedereen zijn eigen voorkeur heeft wbt verstellingen etc dus het is moeilijk om te zeggen welke optie beter voor wie is.

Als je met Intrax in zee gaat ala Aernoudt dan hoef je niet meteen een 1K2 kit ala 3500 euro oid, ze hebben inmiddels de afmetingen van Aernoudt en Simon's auto dus ze kunnen daar ook wel een RS/RSA/HDA kit voor in elkaar schroeven als het moet, scheelt je weer een paar centen. Heeft waarschijnlijk ook het voordeel dat het langer mee gaat, dat zijn meer straat onderstellen terwijl 1K2 en up de aluminium race varianten zijn. Ik weet niet wat Henk van de E34 1K2 zegt maar ik heb met +/- 8 evenementen per jaar een onderhoudsinterval van om de 2 jaar, dus als je er dagelijks mee gaat rijden weet ik niet of dat wel zo goed is voor dat spul. Voordeel van zoiets is wel dat je gewoon terug kan als bijvoorbeeld de veren niet bevallen (omdat je auto gestript is) als hij bijvoorbeeld erg tail happy is dan kunnen ze hem altijd een tandje lichter maken aan de achterkant.

Waar je een beetje mee zit met die B12 kit is dat als je er veel hardere veren op gaat zetten de dempers misschien te soft zijn voor je veren. Dan blijf je gewoon kloten op een gegeven moment. Wel is het zo dat je een vrij gemoedelijke setup houd, zeker met regen oid is een beetje een soft onderstel wel lekker.

KW V2 zal het iets beter doen als de setup die je nu hebt maar of het veel beter is dat kan je je afvragen. Het is waar wat Sjef zegt, eigenlijk wil je een verstelling op zowel ingaand als uitgaand maar alleen uitgaand kan ook werken. Veel van de entry level race kits hebben ook alleen een uitgaande verstelling. Uitgaand gebruik je voor grote body bewegingen. Het valt en staat er alleen mee of de ingaande slag goed staat ja of nee. Als die van zichzelf hoog genoeg is dan is er op zich niet zo veel aan de hand. Alleen is KW2 toch in de basis een straat onderstel dus ik denk dat ze de ingaande slag aan de lage kant gehouden hebben.

Wat je ook nog even kan doen is Dick Hoekendijk even een PM sturen, die heb ik toevallig van de week gesproken over KW Competition, en de prijzen daarvan vielen mij echt mee. Zit tussen Intrax 1K2 en AST Sportline II in. Ik was nooit echt een grote fan van KW met name door ervaringen met de vroege V2 kits (welke Koni hadden, nu eigen dempers) maar even wat korte ervaringen met de Clubsport versie rijker deze week moet ik zeggen dat dat toch heel aardig reed, zeker voor wat het kost. Maar Clubsport is er alleen niet voor een E34 geloof ik.

Tav gas en olie gevuld. Beiden zijn temperatuursgevoelig. Beiden zijn ook olie gevuld en er zit een gasvulling in alleen is het zo dat je met een high pressure monotube veel meer gasdruk in de demper hebt als met een twin tube. Je zal ook zien dat demping verloopt met temperatuur alleen bij een twintube met 2-3 bar gasdruk gaat de olie veel sneller schuimen en dan gaan je dempers door slaan. Dus voor heftig gebruik is op papier monotube beter maar er zijn toch ook hele goede twin tubes te koop, zoals JRZ RS Clubsport.

Tav Stevens verhaal heb ik in een PM gezegd dat ik gewoon die 90/80 setup zou doen, je houd dan de auto wat gemoedelijker. Er is dan bijvoorbeeld ook in de regen nog mee te rijden ipv dat je alle kanten op zeilt. Ik heb onder mijn E36 M3 de veren nog een keer zo hard staan maar de keerzijde daarvan is wel dat er een set full wets onder moet als het nat is want anders kom je gewoon helemaal nergens :) Even de standaard setting proberen en als het niet bevalt kan je altijd nog terug om een paar andere veren.

Hugo en Steven hebben beiden een gestripte auto dus dan loop je altijd de kans dat ze meer tail happy aanvoelen als de standaard auto.

stefan740

Bericht door stefan740 » 11 mei 2009, 22:38

Zonet maar eens een mailtje gedaan voor een B12 kit voor op de MINI. Enige vrees is dat het te oncomfortabel is. Af en toe moet moeder de vrouw er ook in rijden :roll:

Steven N.

Bericht door Steven N. » 11 mei 2009, 22:52

AST sportline 2 coilover met 90/80nm veren besteld idd 8)

HSR

Bericht door HSR » 12 mei 2009, 00:45

Steven Nauta schreef:AST sportline 2 coilover met 90/80nm veren besteld idd 8)
:thumbup:

De KW Competition Kit is overigens wel beschikbaar voor de E34 maar met een vanaf prijs van 2500 euro als ik mij niet vergis.

Plaats reactie