DOWNFORCE MOTORSPORT

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Re: Downforce Motorsport

Bericht door Dennis Cavallino » 07 mei 2009, 14:03

Leuk voor de grindbak acties inderdaad :hmmm: :D

MX5T

Bericht door MX5T » 07 mei 2009, 14:17

DownforceJan schreef: We moeten dus zeker technische verbeteringen aanbrengen willen we voor eerste plaatsen gaan. Waarbij ik sterk let op kosten/baten. Voordat we aanpassingen doen wil ik steeds (tenminste indicatief) weten welke rondetijdverbetering deze kunnen opleveren. Daarover moet dus nagedacht worden en dat is nu precies wat het spelletje in dit stadium zo leuk maakt.
Goede ideeen zijn uiteraard van harte welkom!
Naar mijn idee moet er eerst bepaald worden welke tijdwinst er nodig is op de diverse circuits om technisch evenwaardig te zijn. Opmakend uit jouw opmerking waarschijnlijk zo'n 0,5 sek / km.
Daarnaast moet je nagaan hoe de organisatie de reglementen kontroleert. Uit de informatie op de website van DSC maak ik op dat ze met een Powerlog systeem de acceleratietijden vastleggen en daaruit met het gemeten gewicht het vermogen berekenen. Als met een korter diff de acceleratie wordt verbeterd zou het wel eens kunnen dat er niet meer voldaan wordt aan de regels.
Gewichtreduktie werkt zowel op acceleartie als decelaratie en lateraal, tenzij de auto al zo afgemagerd is dat daar tegen redelijke kosten niets meer te halen valt
Zijn er 130i's bekend die met bredere banden rijden en welke prestaties zijn daarmee mogelijk, uiteindelijk volgt niemand minder dan Luco dit pad ook en met succes lijkt het.
Veren/ schokdempers hebben ook een invloed mits een topcoureur het testwerk voor zijn rekening neemt (en die hebben jullie toevallig in huis)

Even verderop zag ik de suggestie van een "prototype 130i"voorbij komen. dit lijkt me op zich geen slechte suggestie tenzij de bedoelde "noodloop"auto nu weer probleemloos loopt.

Als een modificatie als een lichter vliegwiel al effect heeft op het managementsysteem dan is het niet uitgesloten dat wijzigingen aan uitlaat en diff ook invloed kunnen hebben.
Wanneer een uitlaatleverancier je de vermogenswinst garandeerd via back tot back testwerk en eveneens garandeert dat er geen nadelige gevolgen op het managementsysteem zijn dan is dat een voor de hand liggende keuze

Ook zou ik overwegen om met de afdeling Motorsport van BMW contact op te nemen om te trachten wat meer te weten te komen over de mogelijkheden en beperkingen van de motortuning cq noodloopperikelen

Succes

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 07 mei 2009, 17:01

De auto's wegen nu 1160 kg en zijn uitgerust met lichtgewicht deuren, motorkap en kofferklep. Wat nog te overwegen valt is een plexiglas voorruit, maar ik twijfel aan de legaliteit ervan. De rijders op dieet zetten lijkt me interessanter :wink: :lol:

Prototype 130i wordt aan gewerkt. Eerst dat bekende kutprobleem maar eens vinden. Ik denk dat een standaard N52 + drenth bak nooit gaat matchen. In het ergste geval de handbak er terug onder.

Bredere banden betekend: bodykit, minimum 9 sets bredere velgen met hogere ET of spacers en ik vrees dat dit icm standaard wielophanging niet lekker gaat werken. Ik vrees dat de auto hier gewoon niet op berekend is. Spijtig, lijkt me wel een goeie oplossing!

Poly urethaan subframerubbers wordt ook aan gewerkt. Moet gevoelsmatig een erg grote toegevoegde waarde zijn.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 07 mei 2009, 18:15

Ringmazda schreef:Naar mijn idee moet er eerst bepaald worden welke tijdwinst er nodig is op de diverse circuits om technisch evenwaardig te zijn. Opmakend uit jouw opmerking waarschijnlijk zo'n 0,5 sek / km.
Uitgaande van tijden die door andere rijders met deelnemende auto's gereden zijn zou ik zeggen dat dat op het moment eerder 1sec/km is. De rest van het verschil wordt op het moment door Laurens gecompenseerd en misschien ook wel een beetje door het feit dat andere auto's niet voluit hoeven te gaan om toch te winnen.

RVV

Bericht door RVV » 07 mei 2009, 18:29

bedankt voor het meedenken jongens, tips en adressen hoor ik graag!
Stukje schuimrubber van de matrassen 's nachts in de JR M3 uitlaat proppen :whistle:

Metchu

Bericht door Metchu » 07 mei 2009, 18:31

Jij ben ook slim Rico, moeten ze weer een nieuwe bij jou kopen :mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 07 mei 2009, 18:33

neh downforce hoeft geen matrassen te kopen :wink:

Zij vragen en ik draai :mrgreen:

MX5T

Bericht door MX5T » 07 mei 2009, 18:54

Downforce Dennis schreef: Bredere banden betekend: bodykit, minimum 9 sets bredere velgen met hogere ET of spacers en ik vrees dat dit icm standaard wielophanging niet lekker gaat werken. Ik vrees dat de auto hier gewoon niet op berekend is. Spijtig, lijkt me wel een goeie oplossing!

Poly urethaan subframerubbers wordt ook aan gewerkt. Moet gevoelsmatig een erg grote toegevoegde waarde zijn.
Er zijn dus kennelijk geen andere 130i's in binnen- of buitenland die met bredere banden rijden ?
Als dat niet het geval is zou ik eerst een testauto benoemen en op die auto de wijzigingen op hun effectiviteit testen. Zolder is daar een redelijk testcircuit voor met de regelmatige donderdagsessies

Elk ongedempt veerelement moet je uit de auto halen inderdaad dus de bewegingen van een subframe bijvoorbeeld moeten afdoende gecontroleerd zijn en waarschijnlijk helpen PU-rubbers daar wel bij.
Of de auto de bredere rubbers aankan moeten de testen uitwijzen met verschillende onderstelafstellingen qua uitlijning en veren/schokdempers, uiteindelijk is dat wel veel werk, helaas is dat wel onderdeel van het feestje als je nagenoeg 100% uit de auto wil halen. Met een budget van 10% haal je misschien 90 - 95 % van het maximaal mogelijke, de laatste 5-10% kost de resterende 90%, daarom is aan de top rijden ook een erg dure aangelegenheid voor de meesten

frank de jonge

Re: DOWNFORCE MOTORSPORT

Bericht door frank de jonge » 07 mei 2009, 19:29

Toen ik vanavond een COllega naar huis bracht kwam ik in Emmen een 1 serie op een grote aanhanger tegen (Helemaal witte BMW) en daar zaten behoorlijke rubbers onder wat totaal niets meer met standaard te maken had.

Ik denk dat ze die net uit Emmer-compascuum opgehaald hebben bij die gast die die wagens prepareerd....

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 07 mei 2009, 20:02

Laurens schreef:Ik ben bang dat dat geen goedkope oplossing gaat worden... :goodnight:

Maar het is ook zo dat we geen honderden pk's erbij hoeven te hebben, willen we in de sportklasse blijven rijden..
Als je met een mooi gevecht net aan de eerste plaats weet te behalen geeft dat veel meer voldoening dan met 2 rondjes voorsprong. Dus Andre niet toelaten in de sportklasse? :wink:

En tja die straf seconden, JR moet volgende keer 55 seconde extra stilstaan maar ik 25 dus daar kan ik 30 seconden winnen.
Zoals de auto nu is is dat denk ik net niet genoeg, maar het zou al wel spannend kunnen worden.

Laurens

Bericht door Laurens » 07 mei 2009, 20:59

DownforceJan schreef:
Laurens schreef:Ik ben bang dat dat geen goedkope oplossing gaat worden... :goodnight:

Maar het is ook zo dat we geen honderden pk's erbij hoeven te hebben, willen we in de sportklasse blijven rijden..
Als je met een mooi gevecht net aan de eerste plaats weet te behalen geeft dat veel meer voldoening dan met 2 rondjes voorsprong. Dus Andre niet toelaten in de sportklasse? :wink:

En tja die straf seconden, JR moet volgende keer 55 seconde extra stilstaan maar ik 25 dus daar kan ik 30 seconden winnen.
Zoals de auto nu is is dat denk ik net niet genoeg, maar het zou al wel spannend kunnen worden.
Zolang ook Andre aan de PK/Gewicht verhouding voldoet heb ik er geen probleem mee :thumbup:

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 07 mei 2009, 21:07

Denk niet dat André de man is waar je last van gaat hebben in de DSC :lol:

Daar kan je beter in de Dacia cup mee gaan vechten.

Laurens

Bericht door Laurens » 07 mei 2009, 21:10

Steven Nauta schreef:Denk niet dat André de man is waar je last van gaat hebben in de DSC :lol:

Met SRW mogen we weer :df:

Joost H.

Bericht door Joost H. » 07 mei 2009, 21:17

Laurens schreef:
Steven Nauta schreef:Denk niet dat André de man is waar je last van gaat hebben in de DSC :lol:

Afbeelding

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 07 mei 2009, 21:25

Joost Hermens schreef:
Laurens schreef:

Afbeelding
Tom is dus niet de enige hier die met plaatjes kan knutselen. :clap:

@iko

Bericht door @iko » 07 mei 2009, 21:52

Om te beginnen zou ik je avatar eens veranderen Jan. Deze kan ik niet tegen :wink:
Misschien moet je eens naar dezelfde tuner gaan als JR. Hij is daar erg enthousiast over.
Heb je al met verschillende type slicks geprobeerd? Andere compounds?
(Dunlop is verplicht zeker bij de DSC. Even voor mijzelf: heb je trouwens verschillen gemeten met de oude (en kleinere) Pirelli's?)

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 07 mei 2009, 22:41

@ aiko

Jan is helemaal om. Weg met die Ingolstadter troep, hello bavarian power, en hij wil dit aan heel de wereld laten zien :twisted: :lol:

Met compounds hebben we al veel geëxperimenteerd en we naderen een goeie oplossing. Pirelli,s kan je niet vergelijken. Deze zijn net goed voor 12 rondjes, terwijl de Dunlops voor ons minimum 60 minuten moeten meegaan. Nu rijden we met een 279 compound(denk ik) en de temperatuur zat op Rockingham gewoon goed. mocht nog iets minder warm, maar dat is te verwaarlozen.

Nadoen wat JR doet is voor ons echt geen optie. Erg efficient met hun modificaties zijn ze echt niet. Niet vergeten dat de e36 in kwestie al geruime tijd in ontwikkeling is. Ding heeft vorig jaar in supersport gereden, alleen met een opgeboord en opgefokt S38 4.0 blok. Ding heeft gewoon al enorm veel geld gekost aan ontwikkeling en heeft ook veel hoogtes en laagtes gekent. Geen goeie referentie vindt ik...

Hielke

Bericht door Hielke » 07 mei 2009, 23:55

Downforce Dennis schreef:@ aiko

Nadoen wat JR doet is voor ons echt geen optie.
Lees: De regels, die überhaupt niet worden nageleefd, op een grandioze manier flessen. Met een 370 pk motor aan de start komen terwijl voor het gewicht van de auto 270 pk de limiet hoort te zijn. Met een 1180 kg wegende auo aan de start verschijnen terwijl voor het aantal pk's 1350 kg de ondergrens zou horen te zijn.

Maar hola, was dit vooraf niet bekend dan? Ik verbaas me er hogelijk over dat er hier in dit topic nog steeds mensen zijn, die ook nog pretenderen van autosport af te weten, die bij de tuning van de Downforce Motorsport auto's er even op wijzen dat er wel op gelet moet worden dat de pk/gewicht regel nageleefd moet worden!!?? :nah: Niet nadoen wat JR wel doet betekent simpelweg de rol als veldopvulling vervullen. Dat vindt JR prima, dat vindt Dick van Elk prima, maar gelukkig heb ik ergens het idee dat een aantal betrokkenen dat niet prima vinden. Doe wat in de DSC nodig is om te scoren. Kijk naar JR motorsport.

Mooi voorbeeld is ook het filmpje van de starts van Luco op Rockingham. Er zijn dan kort een aantal BMW's te zien die in dezelfde klasse als Luco er op de rechte stukken als een speer vandoor gaan. Hoef ik niet meer te vertellen welke auto's dat geweest zijn. Geloof me, Dick van Elk gaat daar helemaal niks aan doen.

RVV

Bericht door RVV » 08 mei 2009, 00:22

haan als coureur
Uitspraak van een Downforce coureur :bignews: :mrgreen:

MX5T

Bericht door MX5T » 08 mei 2009, 00:57

Hielke schreef:[ Ik verbaas me er hogelijk over dat er hier in dit topic nog steeds mensen zijn, die ook nog pretenderen van autosport af te weten, die bij de tuning van de Downforce Motorsport auto's er even op wijzen dat er wel op gelet moet worden dat de pk/gewicht regel nageleefd moet worden!!??
Wie zou hij hier bedoelen ? :wink:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 mei 2009, 08:27

Volgens mij jij of ik. :D No worries, het is Hielke maar, die wint de sportklasse met zijn Bravo op gemak, omdat 'ie de gasdruk in zijn fiat heeft opgevoerd door weer een avondje shoarma te eten.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 08 mei 2009, 09:08

M.a.w. Hielke gebruikt stiekem afterburner :mrgreen:

Aad

Bericht door Aad » 08 mei 2009, 09:16

Dennis Cavallino schreef:Volgens mij jij of ik. :D No worries, het is Hielke maar, die wint de sportklasse met zijn Bravo op gemak, omdat 'ie de gasdruk in zijn fiat heeft opgevoerd door weer een avondje shoarma te eten.
:clap: :clap:

Hielke

Bericht door Hielke » 08 mei 2009, 10:33

Dennis Cavallino schreef:Volgens mij jij of ik. :D No worries, het is Hielke maar, die wint de sportklasse met zijn Bravo op gemak, omdat 'ie de gasdruk in zijn fiat heeft opgevoerd door weer een avondje shoarma te eten.
:lol:

Jullie kennen me. Zonder aanziens des persoons sabel ik een ieder met de pen neer die het in mijn ogen niet snapt! :mrgreen:

Of ik jullie ermee bedoeld heb zou ik niet meer weten. Er is geregeld door verschillende mensen gewezen op de vermeende naleving en controle van de pk/gewicht regel in de DSC. Als iets door de tijd duidelijk is gemaakt dan is het dat er van die controle en naleving nog niet eens bij benadering sprake is. Neem dat nou aub een keer aan zonder van de DSC nog meer een karikatuur te maken. Dat is alles dat ik heb willen zeggen.

Als iemand inmiddels blinderse goed weten hoe het er in de DSC aan toe gaat dan zijn het Peter, Laurens en Jitse. Die E36 rijdt niet bij hen vandaan omdat die rijder zo goed is. Had er een echt goede rijder in gezeten dan was het verschil helemaal mega geweest. Ik heb het idee dat teamboss Jan en de rijders hier inmiddels behoorlijk van balen. Ze kunnen een protest bij Dick van Elk indienen maar ik schat in dat er geen sigaar bestaat waarmee ze succes zullen weten te behalen. JR is sinds jaar en dag een gevestigde orde in de DSC en veel belangrijker dan de naleving van de eigen reglementen is het voor Van Elk om de oude vrienden te vriend te houden. Wat blijft er dus over? "When in Rome do as the Romans", "If jou can't beat them join them". Lees: Zorg ervoor de sowieso één van de 130i's in rechte lijn net zo snel is als die E36. Dat aldus, en dat is wrang genoeg, die 130i de illegale pk/gewicht verhouding van die E36 benadert.

Zonder die ingreep haalt Downforce Motorsport binnenkort ook wel een overwinning. Laurens is een bijzonder goed rijder, de strafsecondenregel gaat binnenkort in zijn voordeel werken. Maar dat zal slechts eenmalig zijn. Daarna is het weer het oude liedje. Dat wil je toch niet? De teamleider wil betalende rijders binnenhalen. Dat gaat veel gemakkelijker als je kunt zeggen kampioen te zijn geworden. Dat kampioenschap ligt met de goede rijder die Laurens heel mooi binnen bereik. Maar dan wel pas als die auto meer vermogen gaat leveren. Zo simpel is het.

Remmen, onderstel, gewicht, de belangrijkste voorwaarden voor een goede auto zijn allemaal voor elkaar. Daar haal je maximaal nog een seconde. Extra vermogen is wat die auto nodig heeft. Niets meer en niets minder.

leonard

Bericht door leonard » 08 mei 2009, 11:22

Hielke schreef:
:lol:

Jullie kennen me. Zonder aanziens des persoons sabel ik een ieder met de pen neer die het in mijn ogen niet snapt! :mrgreen:

Of ik jullie ermee bedoeld heb zou ik niet meer weten. Er is geregeld door verschillende mensen gewezen op de vermeende naleving en controle van de pk/gewicht regel in de DSC. Als iets door de tijd duidelijk is gemaakt dan is het dat er van die controle en naleving nog niet eens bij benadering sprake is. Neem dat nou aub een keer aan zonder van de DSC nog meer een karikatuur te maken. Dat is alles dat ik heb willen zeggen.

Als iemand inmiddels blinderse goed weten hoe het er in de DSC aan toe gaat dan zijn het Peter, Laurens en Jitse. Die E36 rijdt niet bij hen vandaan omdat die rijder zo goed is. Had er een echt goede rijder in gezeten dan was het verschil helemaal mega geweest. Ik heb het idee dat teamboss Jan en de rijders hier inmiddels behoorlijk van balen. Ze kunnen een protest bij Dick van Elk indienen maar ik schat in dat er geen sigaar bestaat waarmee ze succes zullen weten te behalen. JR is sinds jaar en dag een gevestigde orde in de DSC en veel belangrijker dan de naleving van de eigen reglementen is het voor Van Elk om de oude vrienden te vriend te houden. Wat blijft er dus over? "When in Rome do as the Romans", "If jou can't beat them join them". Lees: Zorg ervoor de sowieso één van de 130i's in rechte lijn net zo snel is als die E36. Dat aldus, en dat is wrang genoeg, die 130i de illegale pk/gewicht verhouding van die E36 benadert.

Zonder die ingreep haalt Downforce Motorsport binnenkort ook wel een overwinning. Laurens is een bijzonder goed rijder, de strafsecondenregel gaat binnenkort in zijn voordeel werken. Maar dat zal slechts eenmalig zijn. Daarna is het weer het oude liedje. Dat wil je toch niet? De teamleider wil betalende rijders binnenhalen. Dat gaat veel gemakkelijker als je kunt zeggen kampioen te zijn geworden. Dat kampioenschap ligt met de goede rijder die Laurens heel mooi binnen bereik. Maar dan wel pas als die auto meer vermogen gaat leveren. Zo simpel is het.

Remmen, onderstel, gewicht, de belangrijkste voorwaarden voor een goede auto zijn allemaal voor elkaar. Daar haal je maximaal nog een seconde. Extra vermogen is wat die auto nodig heeft. Niets meer en niets minder.

ben het helemaal eems met dit verhaal!!!

Downforce mensen denk nou maar NIET dat het anders is!!!!!!!!!!!!

Plaats reactie