Gisteren zat ik me te vervelen en toen kwam de Hobby Bob weer in me naar boven....
Ik heb een tijd terug een Green paneelfilter in m'n (originele) airbox gelegd. De hele originele pijpenconstructie met geluidsdemper en lomp geplaatst "ram air" mondje in het grilletje stond me toen ook al niet meer aan. Ik heb al wat voorbeelden gezien van een "ram air" inlaat op de originele airbox. De originele airbox is overigens prima en om niet te veel inbreuk te doen op de originele pulsdrukvulling blijft die ook mooi zitten (dus geen dure BMC CDA of Pipercross Viper, mocht er ooit echt gemodificeerd worden, dan komen er toch ITB's op).
Met dit in gedachte ben ik op zoek gegaan naar een inlaatslang. Pipercross levert die dingen, met 2 mooie ram keljes maar hier vragen ze 55 euro voor (ex. verzenden uiteraard).
Dat vond ik een beetje te veel van het goede omdat dit maar een hobby en probeer project is. Even later bij de lokale automaterialenboer struikelde ik over zo'n flexibele buis/slang van Gates. (Volgensmij precies het zelfde als de Pipercross alleen dan zonder ram kelkjes en niet zwart geverfd, iig bij mijn K&N kitje op mn MR2 destijds zat precies zo'n slang.). Die maar genomen met 2 slangklemmetjes, paar euro afgerekend en Hobby Bob was weer onderweg naar huis. Onderweg was wel meteen duidelijk dat de reeds gedemonteerde pijpenconstructie zorgde voor een aardige hoeveelheid warme lucht in de motor, want hij presteerde aanzienlijk minder (en maakte een teringherrie).
Eenmaal thuis gekomen de buis/slang er op geschroefd en naar onderen geleid. Hij komt nu ongeveer 20-25cm achter mijn spoiler uit, op de foto's lijkt het alsof hij er direct achter zit.
Aanschouw!
De ducttape zit er omheen om schuren tegen het metaal te voorkomen.
Nu moet er nog een mooi mondstuk op en eigenlijk wil ik hem ook achter de grille monteren, alleen hiervoor moet ik gaan boren en zagen, dat doe ik toch liever op een hefbrug in plaats van op de oprit. En nogmaals, het is een probeer projectje, als het over een tijdje blijkt dat het goed bevalt ga ik het degelijk uitvoeren.
Voor de gene die zich zorgen maakt over de stevigheid, ik heb even een proefritje gemaakt met ruim 200km/h (Duitse autobahn in de achtertuin is zo handig

) en het zit nog steeds op zn plaats.
Het eerste wat ik er over kan zeggen is dat het iets meer geluid maakt als origineel, niet verkeerd, inlaatgeluid is mooi. En het lijkt er op dat het dipje bij ver doortrekken en overschakelen weg is. Normaal had ik altijd bij overschakelen van (voornamelijk) 2 naar 3 bij 7000+ rpm een dip wanneer ik de koppeling op liet komen en weer gas gaf. Het leek er op dat het kwam doordat de luchtstroom niet snel genoeg op gang was in de inlaat. Kan ook dat het aan de benzinedruk ligt, maar vooralsnog lijkt dit nu weg te zijn. Ik heb pas +-50km proef gereden dus ik weet het niet zeker, maar daar kom ik nog wel achter.
En vandaag had ik zin om gewoon zomaar nog wat plaatjes te schieten. Nee hij is niet schoon, het is een auto, die dient gebruikt te worden.
Waarom klaagt iedereen toch dat m'n uitlaatje te iel is? Ik wil gewoon geen 102mm "sier"stuk