Saxo VTS 16v - p27 hoe nu verder? Hulp gevraagd

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Saxo VTS 16v Phase 2 (Eerste circuitdag pag. 6)

Bericht door Youp » 01 mar 2009, 23:09

R.J schreef:Nice :mrgreen: Gaaf hoor, trackday op assen, staat hier voor dit jaar ook zeker in de planning.

Ziet er stoer uit zo, je saxo naast een elise :thumbup:
Dankje 8)

Hier alvast een soundcheck van mijn Oreca Group N uitlaat met ingelaste HJS kat en open Devil demper

Het geluid klinkt van buiten nog bijna net zo als van te voren, maar in de auto hoor je niet veel meer dan een standaard geluid. Op het filmpje lijkt het ook niet veel zachter als in de vorige situatie, maar geloof me... Dat is het wel! :lol:
Met dit geluidsniveau moet een gemiddelde circuitdag geen probleem zijn, als ik hoorde wat er op Assen allemaal reed...

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 09 mar 2009, 11:55

En er zijn weer wat nieuwe fototjes bij gekomen... Alleen wacht ik nog steeds op het merendeel. Deze foto's zouden mij ook nog in high-res toegezonden worden, maar daar wacht ik ook alweer een hele tijd op...

Inkomen pits einde sessie 1
Afbeelding

Afbeelding

Verhoogd....? :hmmm:
Afbeelding

Volle lollie 't rechte stuk op...
Afbeelding

En weer inkomen pits, nu achter mijn aartsrivaal :lol:
Afbeelding

Youp

Bericht door Youp » 07 apr 2009, 15:35

Het Saxo spul verlanglijstje gaat even de ijskast in tot de winter. Ik ben mijn motorfiets aan het verkopen, niet omdat ik ophoud met 2 wielers, maar omdat ik een andere wil. Dat laat even geen budget over voor Saxo spul ben ik bang. Dus van de winter weer ofzo... :P

'T leven van een student gaat niet altijd over rozen.... :roll:

Youp

Bericht door Youp » 24 apr 2009, 14:35

Of hou ik toch even op met 2-wielers om een even te sparen voor een brute lightweight.... :hmmm: We zullen zien....

In ieder geval hier nog wat (telefoon helaas) fototjes van mijn HJS, Devil & Oreca hybrid. :lol:

Compleet
Afbeelding

Duiveltje.... :lol:
Afbeelding

Katje....
Afbeelding

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 24 apr 2009, 15:04

Of je zet hier throttle bodies op en je stript hem ;)

Youp

Bericht door Youp » 24 apr 2009, 15:15

Dat idee koester ik ook al heel lang, maarja eens even zien.... Eerst de motor verkopen, dan zien we wel. :)

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 24 apr 2009, 15:18

Dan heb je echt een heerlijk reagerende auto ;)

Youp

Bericht door Youp » 28 apr 2009, 22:07

Klopt, klopt... Maar het kost ook weer zo veel geld dat ik me dan af ga vragen of ik het niet beter in een andere auto kan investeren....?

Of niet.... Eerst maar ervaring op doen in een opgepepte fwd hothatch voor ik (weer) overstap op de rwd's....

:hmmm:

Youp

Bericht door Youp » 05 mei 2009, 12:49

Gisteren zat ik me te vervelen en toen kwam de Hobby Bob weer in me naar boven.... :lol:

Ik heb een tijd terug een Green paneelfilter in m'n (originele) airbox gelegd. De hele originele pijpenconstructie met geluidsdemper en lomp geplaatst "ram air" mondje in het grilletje stond me toen ook al niet meer aan. Ik heb al wat voorbeelden gezien van een "ram air" inlaat op de originele airbox. De originele airbox is overigens prima en om niet te veel inbreuk te doen op de originele pulsdrukvulling blijft die ook mooi zitten (dus geen dure BMC CDA of Pipercross Viper, mocht er ooit echt gemodificeerd worden, dan komen er toch ITB's op).

Met dit in gedachte ben ik op zoek gegaan naar een inlaatslang. Pipercross levert die dingen, met 2 mooie ram keljes maar hier vragen ze 55 euro voor (ex. verzenden uiteraard).

Afbeelding

Dat vond ik een beetje te veel van het goede omdat dit maar een hobby en probeer project is. Even later bij de lokale automaterialenboer struikelde ik over zo'n flexibele buis/slang van Gates. (Volgensmij precies het zelfde als de Pipercross alleen dan zonder ram kelkjes en niet zwart geverfd, iig bij mijn K&N kitje op mn MR2 destijds zat precies zo'n slang.). Die maar genomen met 2 slangklemmetjes, paar euro afgerekend en Hobby Bob was weer onderweg naar huis. Onderweg was wel meteen duidelijk dat de reeds gedemonteerde pijpenconstructie zorgde voor een aardige hoeveelheid warme lucht in de motor, want hij presteerde aanzienlijk minder (en maakte een teringherrie).

Eenmaal thuis gekomen de buis/slang er op geschroefd en naar onderen geleid. Hij komt nu ongeveer 20-25cm achter mijn spoiler uit, op de foto's lijkt het alsof hij er direct achter zit.

Aanschouw! :lol:
Afbeelding

De ducttape zit er omheen om schuren tegen het metaal te voorkomen.

Afbeelding

Afbeelding

Nu moet er nog een mooi mondstuk op en eigenlijk wil ik hem ook achter de grille monteren, alleen hiervoor moet ik gaan boren en zagen, dat doe ik toch liever op een hefbrug in plaats van op de oprit. En nogmaals, het is een probeer projectje, als het over een tijdje blijkt dat het goed bevalt ga ik het degelijk uitvoeren.
Voor de gene die zich zorgen maakt over de stevigheid, ik heb even een proefritje gemaakt met ruim 200km/h (Duitse autobahn in de achtertuin is zo handig :angel: ) en het zit nog steeds op zn plaats. ;)

Het eerste wat ik er over kan zeggen is dat het iets meer geluid maakt als origineel, niet verkeerd, inlaatgeluid is mooi. En het lijkt er op dat het dipje bij ver doortrekken en overschakelen weg is. Normaal had ik altijd bij overschakelen van (voornamelijk) 2 naar 3 bij 7000+ rpm een dip wanneer ik de koppeling op liet komen en weer gas gaf. Het leek er op dat het kwam doordat de luchtstroom niet snel genoeg op gang was in de inlaat. Kan ook dat het aan de benzinedruk ligt, maar vooralsnog lijkt dit nu weg te zijn. Ik heb pas +-50km proef gereden dus ik weet het niet zeker, maar daar kom ik nog wel achter. :)

En vandaag had ik zin om gewoon zomaar nog wat plaatjes te schieten. Nee hij is niet schoon, het is een auto, die dient gebruikt te worden. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Waarom klaagt iedereen toch dat m'n uitlaatje te iel is? Ik wil gewoon geen 102mm "sier"stuk :P
Afbeelding

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 05 mei 2009, 12:57

Goed bezig hobby bob!

Marco R.

Bericht door Marco R. » 05 mei 2009, 13:07

Goed bezig hoor. Ben je alleen niet bang (niet echt het juiste woord) dat je ook wat meer rotzooi nu gaat opvangen door hem onder je auto te laten uitkomen?

Overigens, die HJS katalysator die je had, hoe ben je daar aan gekomen? Ik kan het zo 1,2,3 niet vinden en ik ben ook aan het rondkijken voor een permanente vervanger voor mijn uitlaatlijn :)

Youp

Bericht door Youp » 05 mei 2009, 13:13

Marco R. schreef:Goed bezig hoor. Ben je alleen niet bang (niet echt het juiste woord) dat je ook wat meer rotzooi nu gaat opvangen door hem onder je auto te laten uitkomen?

Overigens, die HJS katalysator die je had, hoe ben je daar aan gekomen? Ik kan het zo 1,2,3 niet vinden en ik ben ook aan het rondkijken voor een permanente vervanger voor mijn uitlaatlijn :)
Wat betreft die rotzooi, daar is een luchtfilter voor, als je ziet wat een rotzooi er al door de originele inlaat is gekomen de afgelopen 7000km.... :?
In ben alleen bang dat er een keer een muis of ander ongedierte in gaat nestelen... Dit heb ik op mijn werk al eens meegemaakt... :shock: Vandaar dat ik, als dit bevalt, een mooi kelkje ofzo ga maken in mn grille. :)

De HJS kat heb ik van Dutch Power Trading. :) Hij is wel zelf ingelast....

Marco R.

Bericht door Marco R. » 05 mei 2009, 15:40

Oké, bedankt voor de info betreffende de HJS kat:)

Ja, er komt best wat rommel op zich in een originele inlaat. Bij mij is die inlaat achter mijn koplamp geplaatst en niet eens in een rijwind positie oid, toch lag er genoeg troep in.
Maargoed, ik zelf ben huiverig wat dat soort ram air dingen betreft. Uiteraard scheelt het dat er een luchtfilter zit :P
Ik ga mijn hele inlaat vanaf de turbo ook opnieuw maken, maar zit nog te kijken waar het filter gaat komen..
Ach, ik blijf er maar bezig mee :P

Youp

Bericht door Youp » 07 mei 2009, 10:45

Marco R. schreef:Oké, bedankt voor de info betreffende de HJS kat:)

Ja, er komt best wat rommel op zich in een originele inlaat. Bij mij is die inlaat achter mijn koplamp geplaatst en niet eens in een rijwind positie oid, toch lag er genoeg troep in.
Maargoed, ik zelf ben huiverig wat dat soort ram air dingen betreft. Uiteraard scheelt het dat er een luchtfilter zit :P
Ik ga mijn hele inlaat vanaf de turbo ook opnieuw maken, maar zit nog te kijken waar het filter gaat komen..
Ach, ik blijf er maar bezig mee :P
Het scheelt dat 't ding standaard al een ram-air inlaatje heeft. :D Dan hoef ik me niet meer zorgen te maken dan normaal hehe...

Niki

Bericht door Niki » 07 mei 2009, 21:50

Hey bijna achterbuurman! Als ik vanaf mijn balkon kijk zie ik dezelfde tv-mast als op jouw foto's. :D

Gaaf project wordt het zo langzaam maar zeker zeg! OZ's staan super, en snelheid en geluid zijn meer dan prima! Sinds ik zelf Saxo rijd heb ik een behoorlijke zwak voor deze auto gekregen. Nooit verwacht trouwens, want Citroëns liep ik meestal met een grote boog voorbij...

Een paar weken geleden draaide je in Swalmen bij het Tamoil tankstation achter me de weg op. Was toen zelf niet met de Saxo onderweg.

Groeten van een collega Saxo-rijder.

Niki

Youp

Bericht door Youp » 07 mei 2009, 22:03

Niki schreef:Hey bijna achterbuurman! Als ik vanaf mijn balkon kijk zie ik dezelfde tv-mast als op jouw foto's. :D

Gaaf project wordt het zo langzaam maar zeker zeg! OZ's staan super, en snelheid en geluid zijn meer dan prima! Sinds ik zelf Saxo rijd heb ik een behoorlijke zwak voor deze auto gekregen. Nooit verwacht trouwens, want Citroëns liep ik meestal met een grote boog voorbij...

Een paar weken geleden draaide je in Swalmen bij het Tamoil tankstation achter me de weg op. Was toen zelf niet met de Saxo onderweg.

Groeten van een collega Saxo-rijder.

Niki
Hehe, je woont in Reuver begrijp ik?

Citroën is ook nooit mijn merk geweest, al heeft m'n moeder 15 jaar trouw Citroën gereden... We hebben vanalles gehad BX-en AX-en en uiteindelijk een nieuwe 2001 Saxo VTS met wat opties. Leuk ding, helaas slechts een 1400.... In deze auto heb ik mijn eerste kilometers gemaakt, toen was ik 14 :angel: en het ding nog gloedje nieuw.... Toen ik eenmaal 18 was heb ik mezelf een BMW 2002 Tii Touring gekocht uit 1973 maar toen die onverhoopt een tijd op stal moest heb ik mijn eerste echte kilometers ook nog met het VTSje gemaakt. Daar is mijn zwak voor deze auto ontstaan. Alles was prima, het onderstel, de remmen, het rijden, alleen ontbeerde het hem enorm aan vermogen. Na nog een tijdje een MR2 AW11 gereden te hebben ben ik maar eens gaan zoeken naar een 16v, en dit is het resultaat. :)

'T kan trouwens goed dat je me bij de Tamoil gezien hebt een paar weken terug, want inderdaad een week of 5 geleden ben ik daar toevallig geweest.... M'n tank was leeg en stond al zo lang op reserve dat ik dacht, laat ik maar gaan tanken! :lol: En het bleek dat er nog maar 1 liter in zat ofzo... 8) Ik kwam toen net terug uit Arnhem.

Als je hem eens in het echt wilt bewonderen of ervaren kom je maar eens langs ofzo.

Groetjes

Niki

Bericht door Niki » 07 mei 2009, 22:06

Youp,

Ben onlangs van Reuver verhuisd naar Herten/Roermond, wijk Mussenberg. Kan dus zo ongeveer te voet komen. Hou je ogen open voor een grijze Saxo 538 met 5 spaaks lichtmetaal...

Groeten!

Youp

Bericht door Youp » 07 mei 2009, 22:10

Niki schreef:Youp,

Ben onlangs van Reuver verhuisd naar Herten/Roermond, wijk Mussenberg. Kan dus zo ongeveer te voet komen. Hou je ogen open voor een grijze Saxo 538 met 5 spaaks lichtmetaal...

Groeten!
Ah kijk eens aan, vlak bij inderdaad. 8)

Stéphane

Bericht door Stéphane » 07 mei 2009, 23:18

Uhm...is de kans niet erg groot dat je heel veel water gaat opzuigen met die stofzuigerslang onder je motor in de open lucht? Lijkt me niet helemaal handig. Luchtfilter vol water en dan wordt er helemaal geen lucht meer aangezogen. En dan presteert de motor echt niet veel meer :|

Youp

Bericht door Youp » 10 mei 2009, 15:34

Nah dat zal wel meevallen, de constructie van de standaard airbox is zo dat dat eigenlijk praktisch onmogelijk is. Zodra de slang in de airbox uitkomt krijg je een gigantische val in luchtsnelheid. Dan denk ik niet dat de luchtsnelheid afdoende is om het water omhoog te zuigen helemaal naar het filter. Zodra je dan een keer het gas loslaat ligt al het water weer op straat. En dan nog, dan moet je wel water op zuigen. Ik denk niet dat als er water op de grond ligt dat hij dit van 10cm even opzuigt en regen kan er eigenlijk ook niet in komen, dat is dan al tegen de voorspoiler afgekaatst, de aanzuigbuis ligt te ver naar achter.

Maar m'n bedoeling is om hier een 1000km ofzo mee te rijden en dan even m'n luchtfilter opnieuw te inspecteren. Dat zegt denk ik meer. Dan ga ik eens bepalen waar ik een aanzuigmond ga plaatsen.

Komt goed.... Denk ik... :lol:

Joy

Bericht door Joy » 10 mei 2009, 16:58

Ik heb destijds op mijn 318is de pijp ook in de voorbumper aangesloten. Bij Roosendaal een keer in een stortbui gereden met enorme plassen water op de weg. Toen zat de filterkast wel vol water. :shock: Ondanks het feit dat het een eind omhoog moet komt het er toch in.

Youp

Bericht door Youp » 11 mei 2009, 10:02

Zoals ik al zei, standaard heeft de Saxo al een ram air inlaatje, dus ik hoef me daar niet veel meer zorgen dan normaal over te maken. :) Water in de airbox is niet erg, zolang het maar niet het filter sloopt.

Maar ik ben er wel al achter dat het buisje telkens wegbuigt, waarschijnlijk raakt het iets... Drempels ofzo... Dus toch maar snel een inlaatje er voor maken. :)

Youp

Bericht door Youp » 28 mei 2009, 14:36

Vandaag even met RaceChrono gespeeld...

Wat tijden van een niet ideale run:

0-100: 7.0 sec.
60 feet (18,4 meter): 1.5 sec.
1/8 mile (201 meter): 8,1 sec. @ 106km/h

:D

Wanneer het rustig is (lees 's avonds laat een keer) ga ik nog even beter m'n best doen en het uitbreiden met een 1/4 mile, 80-120, etc. :D En uiteraard proberen m'n 0-100 tijd te verbeteren, wat overigens wel mogelijk moet zijn. :D

Youp

Bericht door Youp » 29 mei 2009, 23:20

En daar zijn ze dan, de testresultaten!
De beste tijden zijn met een +-5000rpm launch.

Van alles de beste 3 (ik heb veel meer runs gemaakt).

60ft:
1.4 sec @ 21km/h
1.4 sec @ 20km/h
1.5 sec @ 19km/h

1/8 mile:
7,6 sec @ 108km/h
7,7 sec @ 111km/h
7,8 sec @ 108km/h

1/4 mile:
13.1 sec @ 141km/h
13.2 sec @ 139km/h
13.4 sec @ 139km/h

0-100km/h
6.2 sec (!!!)
6.3 sec
6.4 sec

80-120km/h (hier heb ik me niet op gefocussed, ik weet ook niet in welke versnellingen, ik vermoed 2 naar 3 en niet vanuit de 3.)
4,9 sec
5,1 sec
5,2 sec

Best knap voor mn boodschappen wagentje dacht ik zo... ;)

Mikey

Bericht door Mikey » 02 jun 2009, 22:12

Nice ding!

Heb een 106 Phase 2 GTI gehad, 150pk op 925 kilo. Ding ging als een bom!

Zoek nu weer een 106 GTI of Saxo Phase 2 16V, met als enige MUST airco. Zou leuk zijn als er ook nog een schuifdak in zat.

Plaats reactie