Laatste weken wat weer besteld en gedaan aan de E34:
- Zoals eerder vermeld wou ik iets laten doen in de auspuff department, het originele klinkt (nog) veels te beschaafd voor een 6 cylinder. Op de E34 is deze vele malen stiller dan een E36 met hetzelfde blok. Al heb ik nog geen EPS/Eisenmann op het kop kunnen tikken heb ik tijdelijk een oplossing voor het m.i veel te dunne OEM uitlaat pijpen gevonden in de vorm van schuin gesneden RVS pijpjes. Een OEM E34 ///M einddemper scheen helaas veel rompslop met passend maken met zich mee te brengen. Dit gaat veel makkelijker bij een 535i werd mij door de kenners verteld.
Vóór
Na
Vanwege het grotere diameter is er nu een wat donkerder geroffel tot bij de 2500tpm. Dat was een angename verassing. Zoals je kunt zien zijn de originele pijpen tot iets voor de laasnaad afgesneden.
- Ophanging vóór opfrissen. Het bleek dat 1 van de 4 draagarmen/wishbones niet zo fris meer was.
Nr 7

Hetzelfde gold voor de stabilisatorstangetjes. Na wat onderzoek heb ik voor de bekende Meyle heavy-duty draagarm sets gekozen. Deze zouden wat directer moeten sturen en over het algemeen langer moeten meegaan dan de BMW OEM onderdelen. De stabilisatorstangetjes heb ik gewoon bij de dealer besteld. Vandaag zijn deze onderdelen allemaal gemonteerd.

gemonteerd
Bij het vervangen van de 2 bovengenoemde onderdelen heb ik gelijk mijn remblokken vervangen. Aan het eind van 't geniale Achterhoek tourrit had ik gemerkt dat er niet veel van de remblokken over waren.
Nu 'enkele' km's verder blokjes vs. nieuwe blokken
Wegligging na monteren van de Meyle heavy duty draagarmen en stabi.stangetjes is, zoals verwacht, merkbaar wat frisser geworden. Vanavond heb ik een paar van mijn favoriete bochten en op-/afritten opgezocht. Deze kan ik nu easy met ongeveer +20km/u nemen. Eerlijk gezegd vind ik dat ook niet indrukwekkend maar het is in ieder geval een vooruitgang.
Nu maar met de serieuze mods beginnen! :banaan: