e34 m5 > grote problemen

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
raymondw

Re: e34 m5 > grote problemen

Bericht door raymondw » 03 mei 2009, 23:29

500E schreef:Ja, het scheelt in ieder geval 3.300,00 :D
In-of exclusief de montage ?

Dealers besteden dat werk ook uit, of monteren compleet nieuwe koppen. Als ik dat bij een S38 doe ben ik voor de kale kop 3k Euro kwijt. 12 uitlaat klepjes a rasion van 80 Euro per stuk (geen 3.8), 12 inlaatklepjes van 30 Euro per stuk + wat kleinkraam en je zit al op 4500 Euro. Beetje arbeidsloon voor kleppen inslijpen en montage klepveren etc en je zit zo op 5000 Euro ex BTW. En dan moeten ze er nog op gemonteerd worden. Bij een dealer is dat ook 20 arbeidseenheden, a raison van min 100 Euro per uur, ergo 2000 Euro aan arbeidsloon daarbovenop en je zit al aan 7k Euro.

Het is dat Th Hoop mijn M88/3 motor monteert voor een vast afgesproken prijs en dat ik de inbouw zelf kan doen, anders was ik ook aanzienlijk meer kwijt. Ik zou de motor zelf ook kunnen assembleren, maar voor dat bedrag wat hij daarvoor vraagt wil ik die discussie niet.

Joy

Bericht door Joy » 03 mei 2009, 23:30

Ik vraag me altijd af als je de advertenties leest met 'austaushmotor' of 'revisiert', waar gaan die blokken nou op kapot ? De S50 blokken van de E36 rijden ook redelijk probleemloos 2 ton (eventueel drijfstanglagers preventief vervangen). Is een M5 motor gevoeliger, zit het in het ontwerp, slecht onderhoud ?

raymondw

Bericht door raymondw » 03 mei 2009, 23:46

Joy Jolliffe schreef:Ik vraag me altijd af als je de advertenties leest met 'austaushmotor' of 'revisiert', waar gaan die blokken nou op kapot ? De S50 blokken van de E36 rijden ook redelijk probleemloos 2 ton (eventueel drijfstanglagers preventief vervangen). Is een M5 motor gevoeliger, zit het in het ontwerp, slecht onderhoud ?
Goede vraag. Normaal gesproken zijn de M88/S38 motoren ijzersterk, mits je een paar basisregels in acht neemt. Daar zit hem nou net de kneep. Goed en tijdig onderhoud is het meest bepalende; netjes warm rijden en een goede cooling down is een tweede. Probleem is dat een deel van de onderhoudswerkzaamheden het vermalijde kleppenstellen inhoudt en veel monteurs hebben daar geen zin in of denken dat wel te kunnen horen. Grote fout. Het is weliswaar zo dat het opmeten van de klepspeling onderdeel is van elke inspI of inspII, maar het justeren van de klepspeling is tegen berekening. En dat is een heel erg leuk karweitje waar een bbeetje monteur toch al twee tot drie uur mee bezig is. Lekkende injectoren is net zoiets. Komt bij elk merk voor.

Verder is het zo dat elke motor slijt. De een wat sneller als de ander, voor de 3.5 en 3.6 liter varianten mag je een MTTF verwachten van 300k tot 350k km. Bij een S38B38 ligt dit wat lager (200k tot 250k km). uitzonderingen bevestigen de regel, maar dat is bij elke motor zo; daar is statistiek voor.

Het is niet gezegd dat bij het bereiken van een dergelijke kilometerstand een motor afgeschreven is, alleen maar dat de kans op fouten toeneemt. Dat kan simpel zijn, maar ook catastrofaal. Bij een volledige revisie mag je ervan uitgaan dat deze volledig is doorgevoerd en dat de keuzes beargumenteerd zijn. Als de zuigerspeling ergens tussen de min-en max waardes zit kun je deze rustig nog weer gebruiken, maar dan praat ik eerder over een deelrevisie. Maar als je de zuigers niet vervangt terwijl de zuigerspeling dichtbij het maximaal toelaatbare zit, of hier helemaal niet naar kijkt, steek je m.i de kop in het zand.

Je moet niet vergeten dat auto's van het kaliber BMW E34 M5, MB W124 500E, Audi RS2 e.v.a toen ze nieuw waren meer dan hfl 200k kostten. Tegenwoordig zijn ze nog maar een fractie daarvan waard en dat trekt een andere doelgroep aan. Je kan gewoon niet verwachten dat een dergelijke auto op het budget van een VW Golf V GTI te obderhouden is. Nieuw misschien nog wel, maar dan heb je de afschrijving. Maar als ze een aantal jaartjes oud zijn wordt het een ander verhaal en dan worden er vaak geknepen. Dat zie jij bij bovengenoemde auto's niet echt omdat ze zo langzaam verouderen en een goed exemplaar moeilijk van een slecht exemplaar te onderscheiden valt, met name als er een beetje poetswerk is verricht.

Ik denk ook niet dat de oorzaak van het defect raken van jacobt zijn auto bij Janek licht, maar eerder bij diegene aan wie hij het onderhoud in eerste instantie heeft toevertrouwd. Die uitspraak durf ik met mijn kennis van die casus en mijn ervaring in S38/M88 land wel aan.
Laatst gewijzigd door raymondw op 03 mei 2009, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Joy

Bericht door Joy » 03 mei 2009, 23:53

Duidelijk Raymond. Aan wie kan je het onderhoud aan een M5 in NL toevertrouwen ?

500E
Auto: S 63 AMG

Bericht door 500E » 04 mei 2009, 22:13

Is het eigenlijk zo dat zo'n 500E net als wat andere Merc's uit die tijd makkelijk 400.000km kan lopen?
Ja hoor, zonder problemen. Ik heb ze met 5 en 6 ton gezien en die liepen nog als een nieuwe.

Snipe

Bericht door Snipe » 04 mei 2009, 22:15

Dat moet je met een M5 nog maar zien te halen.

raymondw

Bericht door raymondw » 04 mei 2009, 22:56

Snipe schreef:Dat moet je met een M5 nog maar zien te halen.
Yep, met een S38B38 is het eigenlijk uitgesloten. S38B36's met een dergelijke kilometerstand zijn wel bekend, maar dan zittten ze statistisch gezien wel aan het uiterste van de standaard normale verdeling.

raymondw

Bericht door raymondw » 12 mei 2009, 21:56

Joy Jolliffe schreef:Steve, heeft Raymond die sheet ergens staan ? Kan ik me eens inlezen.
Bij deze:

Afbeelding

Joy

Bericht door Joy » 12 mei 2009, 22:09

Bedankt Raymond. Met uitzondering van die 2 pieken valt het me mee. Met de 318is ging er ook makkelijk 2000 eur doorheen :oops:

Plaats reactie