Joy Jolliffe schreef:Ik vraag me altijd af als je de advertenties leest met 'austaushmotor' of 'revisiert', waar gaan die blokken nou op kapot ? De S50 blokken van de E36 rijden ook redelijk probleemloos 2 ton (eventueel drijfstanglagers preventief vervangen). Is een M5 motor gevoeliger, zit het in het ontwerp, slecht onderhoud ?
Goede vraag. Normaal gesproken zijn de M88/S38 motoren ijzersterk, mits je een paar basisregels in acht neemt. Daar zit hem nou net de kneep. Goed en tijdig onderhoud is het meest bepalende; netjes warm rijden en een goede cooling down is een tweede. Probleem is dat een deel van de onderhoudswerkzaamheden het vermalijde kleppenstellen inhoudt en veel monteurs hebben daar geen zin in of denken dat wel te kunnen horen. Grote fout. Het is weliswaar zo dat het opmeten van de klepspeling onderdeel is van elke inspI of inspII, maar het justeren van de klepspeling is tegen berekening. En dat is een heel erg leuk karweitje waar een bbeetje monteur toch al twee tot drie uur mee bezig is. Lekkende injectoren is net zoiets. Komt bij elk merk voor.
Verder is het zo dat elke motor slijt. De een wat sneller als de ander, voor de 3.5 en 3.6 liter varianten mag je een MTTF verwachten van 300k tot 350k km. Bij een S38B38 ligt dit wat lager (200k tot 250k km). uitzonderingen bevestigen de regel, maar dat is bij elke motor zo; daar is statistiek voor.
Het is niet gezegd dat bij het bereiken van een dergelijke kilometerstand een motor afgeschreven is, alleen maar dat de kans op fouten toeneemt. Dat kan simpel zijn, maar ook catastrofaal. Bij een volledige revisie mag je ervan uitgaan dat deze volledig is doorgevoerd en dat de keuzes beargumenteerd zijn. Als de zuigerspeling ergens tussen de min-en max waardes zit kun je deze rustig nog weer gebruiken, maar dan praat ik eerder over een deelrevisie. Maar als je de zuigers niet vervangt terwijl de zuigerspeling dichtbij het maximaal toelaatbare zit, of hier helemaal niet naar kijkt, steek je m.i de kop in het zand.
Je moet niet vergeten dat auto's van het kaliber BMW E34 M5, MB W124 500E, Audi RS2 e.v.a toen ze nieuw waren meer dan hfl 200k kostten. Tegenwoordig zijn ze nog maar een fractie daarvan waard en dat trekt een andere doelgroep aan. Je kan gewoon niet verwachten dat een dergelijke auto op het budget van een VW Golf V GTI te obderhouden is. Nieuw misschien nog wel, maar dan heb je de afschrijving. Maar als ze een aantal jaartjes oud zijn wordt het een ander verhaal en dan worden er vaak geknepen. Dat zie jij bij bovengenoemde auto's niet echt omdat ze zo langzaam verouderen en een goed exemplaar moeilijk van een slecht exemplaar te onderscheiden valt, met name als er een beetje poetswerk is verricht.
Ik denk ook niet dat de oorzaak van het defect raken van jacobt zijn auto bij Janek licht, maar eerder bij diegene aan wie hij het onderhoud in eerste instantie heeft toevertrouwd. Die uitspraak durf ik met mijn kennis van die casus en mijn ervaring in S38/M88 land wel aan.